Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lightzone gick sådär att rida förra fredagen orkade inte så lång stund. Orkar inte riktigt vara med i diskussionerna i den här tråden just nu blir mest ledsen när jag läser om era lektioner vill också kunna rida och vara i stallet igen.
Det kommer, ta ett steg i taget. Du får försöka se det positivt du har ju något roligt att se fram emot och varje steg ditåt är något positivt. Ta det i den takt du mäktar med. :heart
 
Idag är det min tur att ha haft en mindre bra lektion. Det var en ganska händelserik dag på jobbet, men inte negativt direkt, men jag var väl lite uppe i varv. Så var det hopplektion och jag hade lilla svarta virvelvinden. Allt gick liksom hyfsat bra ändå, för att vara på henne. Vi red olika delar av en bana för att sen sätta ihop. Sista "delen" var en tvåkombination som vi kom in lite kort, pga att hon bockade ett par gånger på vägen in och jag försökte räta ut det, så det blev ett stort språng över oxern ut, men jag var med över så egentligen inga större problem.

Sen ska vi hoppa banan, och första hindret är ett kryss (gymnastikbana, så inga hinder större än typ 70-80 och krysset var kanske 60? Vi kommer in stadigt och bra mot det, och jag har en jättebra känsla. Sen gör hon en liten kick strax innan hindret, och tvärnitar, sen typ trillar över det. Så jag åker över halsen och hästen går ner på knä. Som tur var gick det bra med oss båda. Jag får ringa försäkringsbolaget för att få en ny hjälm, vilket är lite tråkigt för jag köpte den ny i somras. Får se hur mycket man får, har aldrig behövt utnyttja det innan. Så ridläraren lägger ner lite och vi rider banan efter att vi hämtat andan lite, men det går sådär. Hon tvekar helt plötsligt på alla kryssen, men inte på ex. oxrarna eller räckena. Högst oklart vad som hände egentligen. Märks det att jag inte åkt av på massor år och har liksom lite glömt hur det är.
 
Idag är det min tur att ha haft en mindre bra lektion. Det var en ganska händelserik dag på jobbet, men inte negativt direkt, men jag var väl lite uppe i varv. Så var det hopplektion och jag hade lilla svarta virvelvinden. Allt gick liksom hyfsat bra ändå, för att vara på henne. Vi red olika delar av en bana för att sen sätta ihop. Sista "delen" var en tvåkombination som vi kom in lite kort, pga att hon bockade ett par gånger på vägen in och jag försökte räta ut det, så det blev ett stort språng över oxern ut, men jag var med över så egentligen inga större problem.

Sen ska vi hoppa banan, och första hindret är ett kryss (gymnastikbana, så inga hinder större än typ 70-80 och krysset var kanske 60? Vi kommer in stadigt och bra mot det, och jag har en jättebra känsla. Sen gör hon en liten kick strax innan hindret, och tvärnitar, sen typ trillar över det. Så jag åker över halsen och hästen går ner på knä. Som tur var gick det bra med oss båda. Jag får ringa försäkringsbolaget för att få en ny hjälm, vilket är lite tråkigt för jag köpte den ny i somras. Får se hur mycket man får, har aldrig behövt utnyttja det innan. Så ridläraren lägger ner lite och vi rider banan efter att vi hämtat andan lite, men det går sådär. Hon tvekar helt plötsligt på alla kryssen, men inte på ex. oxrarna eller räckena. Högst oklart vad som hände egentligen. Märks det att jag inte åkt av på massor år och har liksom lite glömt hur det är.
Slog du i huvudet när du ramlade av eller hur var fallet?
På vår ridskola har de börjat med att man inte får/bör sitta upp om man ramlat av, då det kommit fram att det kan ge biverkningar. En av mina gamla ridlärare har numera migrän pga att hon alltid satt upp direkt när hon ramlade av, för det var de vi lärde oss att man skulle sitta av.
Ska finnas forskning på det att om man t ex. slagit i huvudet och fått en lättare hjärnskakning det är då man kan få migrän i efterhand. Ridläraren i fråga ångrar det idag, men lätt å va efterklok.

Nuvarande ridlärare jag rider för har anammat det att man inte ska sitta upp och bara ta det lugnt istället för att minimera risken för bieffekterna.
 
Slog du i huvudet när du ramlade av eller hur var fallet?
På vår ridskola har de börjat med att man inte får/bör sitta upp om man ramlat av, då det kommit fram att det kan ge biverkningar. En av mina gamla ridlärare har numera migrän pga att hon alltid satt upp direkt när hon ramlade av, för det var de vi lärde oss att man skulle sitta av.
Ska finnas forskning på det att om man t ex. slagit i huvudet och fått en lättare hjärnskakning det är då man kan få migrän i efterhand. Ridläraren i fråga ångrar det idag, men lätt å va efterklok.

Nuvarande ridlärare jag rider för har anammat det att man inte ska sitta upp och bara ta det lugnt istället för att minimera risken för bieffekterna.

Jag landade på huvudet/axeln, lite snett på något vis. Syns lite märken på hjälmen, men jag kände inte av något annat än möjligtvis lite i axeln när jag verkligen känner efter. Jag lyckades med någon form av rullande landning för att inte hamna under hästen och typ rullade upp på fötter igen. Det var mest en chock att det ens hände. Jag kan inte ens gissa vad som gick fel.

Det är nog helt frivilligt om man vill sitta upp eller inte, men jag vill sitta upp :) Jag har alltid levt efter "get back in the saddle" i alla olycksfall i livet. Jag kör även MC och har både highside:at och lowside:at, samma sak där. En snabb check av sjukvårdarna, och på hojen igen. Det kan ju vara jättedumt alltså, men annars tror jag det är lätt för mig att bli rädd. Hittills har jag klarat mig från några konsekvenser av det, men man vet ju aldrig. Väldigt tråkigt för din ridlärare att det gick så illa :( I det här fallet fick jag vänta en stund och sen trava hästen lite för att se så att hon kändes bra. Jag har en sån där fancy MIPS-hjälm, jag vet inte om det kan hjälpa i ett sånt här fall.

Efter lite googlande verkar det som att man kan få ersättning genom Ridsportförbundet, så det blir ett samtal till Folksam på måndag. Kan vara bra för fler att veta :)
 
Var hoppning idag på lektionen, men det var mer markarbete kan inte direkt kalla det hoppning. Kryssen vi fick hoppa var superlåga, vi skulle trava över dom och landa i galopp, många av hästarna hoppade knappt och landade i trav, de tog kryssen mer som rejält upphöjda bommar.

Hade fuxen idag och antingen har han fått mer muskler, ork eller så var det jag som red bra för han älgade inte iväg i traven och vilade mer på steget och även galoppen kändes mer kontrollerad.

När vi skulle ta uppvärmnings galoppen han jag bara ta några språng innan en ponny som var med började bralla, ridläraren säger då att vi ska sakta av, ryttaren sitter kvar och ponnyn är taggad till tusen, skimmel valacken som var framför ponnyn hade gjort ett halvdant slowmotion bockning. Tror hästarna är lite pigga nu när de inte kan busa av sig ute i hagarna. Ryttarna satt kvar, vilket var bra.

Övningen vi gjorde var tre trav bommar innanför spåret vid A och C, man red över dom, sen när man nästan var på fyrkantsspåret igen skulle man vända diagonalt in mot mitten, rida över en annan travbomserie, vid X vända tillbaka i en halv skarp sväng och rida diagonalt ut mot spåret igen och över nästa travbomserie, sen vända igen och ta den andra travbomserien på kortsidan, på långsidan som inte hade några bommar var bara en transportsträcka.

Vi skrittade övningen först och vi skulle stå i lättsits över bommarna och djup lättsits mellan bommarna och vila på långsidan (när vi senare travade var det lätt ridning på transportsträckan). Stå i lättsits gick hyfsat i skritten, försökte hitta balansen, men fick inte till den djupa lättsitsen, i traven sen blev det lite lättridningen mellan varven när vi skulle stå i en djupa lättsitsen.

Sen avslutade vi med att ta nästan hela övningen men hoppade över den sista bomserien vid kortsidan och red utanför och vända upp snett och skulle trava över ett kryss (lågt) och landa i galopp. Fuxen tog det som en upphöjd bom och fortsatte trava, sen var tanken om man landade i galopp så skulle man sakta av innan sista bokstaven på långsidan och komma på bomserien igen och fortsätta med övningen.

Andra gången jag kom så gjorde fuxen likadant, då fattade ja galopp efter hindret istället och lät honom ta 2-3 språng, sen saktade vi av, sedan tredje gången fattade ja galopp över hindret så han landade i galopp, sen förstod han va vi skulle göra å jag behövde bara följa med. Tyckte det gick bättre och bättre, en gång när jag kom på första diagonalen såg jag den bruna valacken hoppa över kryssen och han körde ner huvudet, jag såg direkt att han var på väg att bocka, så ropade till den ryttaren "upp med huvudet", medan ridläraren sa till oss att sakta av, hon satt kvar och det hann inte eskalera iväg.

Det var minst sagt en händelserik lektion, vi joggade av hästarna och ridläraren gav mig beröm för att fuxen var så lugn i traven.

Vi gjorde den övningen i andra varvet också, ibland hamnade jag lite i obalans då han hoppade lite långt men satt kvar och vid något tillfälle hann jag inte riktigt med att få tillbaka honom till en balanserad trav så red utanför bomserien på kortsidan och började istället med diagonal bomserierna, kändes bättre att hoppa över så han inte skulle snubbla.

Kan även dela med mig om när jag skrev en liten uppdatering på facebook om min torsdags lektion (skrev liknande som jag gjorde här om att det inte kändes bra osv), så svarade en av de andra i gruppen med:

"Så glad du va på träningen, du peppar alla och ge positiv känsla i gruppen."

Den kommentaren värmde. :heart
 
Var hoppning idag på lektionen, men det var mer markarbete kan inte direkt kalla det hoppning. Kryssen vi fick hoppa var superlåga, vi skulle trava över dom och landa i galopp, många av hästarna hoppade knappt och landade i trav, de tog kryssen mer som rejält upphöjda bommar.

Hade fuxen idag och antingen har han fått mer muskler, ork eller så var det jag som red bra för han älgade inte iväg i traven och vilade mer på steget och även galoppen kändes mer kontrollerad.

När vi skulle ta uppvärmnings galoppen han jag bara ta några språng innan en ponny som var med började bralla, ridläraren säger då att vi ska sakta av, ryttaren sitter kvar och ponnyn är taggad till tusen, skimmel valacken som var framför ponnyn hade gjort ett halvdant slowmotion bockning. Tror hästarna är lite pigga nu när de inte kan busa av sig ute i hagarna. Ryttarna satt kvar, vilket var bra.

Övningen vi gjorde var tre trav bommar innanför spåret vid A och C, man red över dom, sen när man nästan var på fyrkantsspåret igen skulle man vända diagonalt in mot mitten, rida över en annan travbomserie, vid X vända tillbaka i en halv skarp sväng och rida diagonalt ut mot spåret igen och över nästa travbomserie, sen vända igen och ta den andra travbomserien på kortsidan, på långsidan som inte hade några bommar var bara en transportsträcka.

Vi skrittade övningen först och vi skulle stå i lättsits över bommarna och djup lättsits mellan bommarna och vila på långsidan (när vi senare travade var det lätt ridning på transportsträckan). Stå i lättsits gick hyfsat i skritten, försökte hitta balansen, men fick inte till den djupa lättsitsen, i traven sen blev det lite lättridningen mellan varven när vi skulle stå i en djupa lättsitsen.

Sen avslutade vi med att ta nästan hela övningen men hoppade över den sista bomserien vid kortsidan och red utanför och vända upp snett och skulle trava över ett kryss (lågt) och landa i galopp. Fuxen tog det som en upphöjd bom och fortsatte trava, sen var tanken om man landade i galopp så skulle man sakta av innan sista bokstaven på långsidan och komma på bomserien igen och fortsätta med övningen.

Andra gången jag kom så gjorde fuxen likadant, då fattade ja galopp efter hindret istället och lät honom ta 2-3 språng, sen saktade vi av, sedan tredje gången fattade ja galopp över hindret så han landade i galopp, sen förstod han va vi skulle göra å jag behövde bara följa med. Tyckte det gick bättre och bättre, en gång när jag kom på första diagonalen såg jag den bruna valacken hoppa över kryssen och han körde ner huvudet, jag såg direkt att han var på väg att bocka, så ropade till den ryttaren "upp med huvudet", medan ridläraren sa till oss att sakta av, hon satt kvar och det hann inte eskalera iväg.

Det var minst sagt en händelserik lektion, vi joggade av hästarna och ridläraren gav mig beröm för att fuxen var så lugn i traven.

Vi gjorde den övningen i andra varvet också, ibland hamnade jag lite i obalans då han hoppade lite långt men satt kvar och vid något tillfälle hann jag inte riktigt med att få tillbaka honom till en balanserad trav så red utanför bomserien på kortsidan och började istället med diagonal bomserierna, kändes bättre att hoppa över så han inte skulle snubbla.

Kan även dela med mig om när jag skrev en liten uppdatering på facebook om min torsdags lektion (skrev liknande som jag gjorde här om att det inte kändes bra osv), så svarade en av de andra i gruppen med:

"Så glad du va på träningen, du peppar alla och ge positiv känsla i gruppen."

Den kommentaren värmde. :heart
Det är alltid jättekul när man får fina kommentarer av andra i gruppen :love: och kul att det gick bättre än sist ju!
Det visar ju verkligen bara att ens ridning alltid blir lite påverkad av hur man mår! :up:
 
Det är alltid jättekul när man får fina kommentarer av andra i gruppen :love: och kul att det gick bättre än sist ju!
Det visar ju verkligen bara att ens ridning alltid blir lite påverkad av hur man mår! :up:
Ja det är alltid kul att höra, gick inte mycket bättre än sist, vi gjorde i princip samma övning med djup lättsits och lättsits över bommarna, enda skillnaden var att ja hade lite kortare läder idag än då, men annars gick de lättsitsen å djup lättsits likadant som då ungefär.

Är man inte närvarande i hjärnan då blir det ofta inte så bra när man sen ska försöka sig på att rida.
 
Förra veckan var det hästbyte och jag fick en av förra årets nya favoriter. Vi hade dressyrlektion, men det gick inte särskilt bra. Hade spänningar i kroppen, hästen blev spänd och jag fick superont i kroppen :(

I torsdags hade vi markarbete. Ena långsidan var det tvår bockar med 16 meter emellan. Andra långsidan hade två stycken två-studs på böjt spår (ut hörnen liksom).
Hästen kändes mycket mer reglerbar och mjuk, och jag fick riktigt bra känsla. Skönt då jag kommer missa en hel del ridning nu när jag köpt valp, och det känns enklare att komma tillbaka när man haft en bra lektion före ett uppehåll tycker jag :)
 
Välkommen, trevligt med fler människor 😊

@Islandshästryttare Hur gick det med hästeriet i fredags? :)

@Pinus Åh, känner igen det där med traven, ibland är det SÅ svårt. Har likadant på Stor Vit, helt omöjligt. Eller, utan stigbyglar går det ok, med stigbyglar studsar jag runt som en liten boll och spänner benen och allt möjligt. Högst oklart, och jättesvårt att komma ur. Får man rida programridning utan stigbyglar? :angel:

---
Red lektion igår, på Irländaren!
Fokuserade mest på att ha det trevligt och mysigt. Han är lugn i början av lektionen nu, men i mycket känns det som han/vi har gått tillbaka i utvecklingen med några månader. Han är mer flockbunden än någonsin, lite vinglig och springig. Så vi jobbade mest på att hitta ett lugn, ställa ordentligt i båda varven och framförallt att gå dit jag ville. Gick sådär första halvan av lektionen, inte jättebra, men inte dåligt heller. Sedan var det dags för galopp och det gick inte alls, han verkade mest förvirrad. Ramlade gärna rätt in mot kvartslinjen där de andra gick. Efter några misslyckande försök (men väldigt fina travbitar) gav vi oss och tog oss upp mot A-volten för att trava. Väl där fick vi feeling, han var mer ihopriden och redo, så passade på att ta några galoppsprång eftersom tillfälle erbjöds. Överöste med beröm och lite godis direkt efteråt. :love:

Resten av lektionen var han mycket mjukare och mer lyhörd, vi klickade mycket bättre i vår kontakt efter galoppen. Tror det bästa för oss skulle vara en lite friare lektion där vi kan passa på att fatta galopp när det känns bra, inte ha några minuter bara medan alla andra väntar på en. Särskilt nu när han mest vill springa in till de andra. Men väldigt nöjd att vi hittade tillbaka till varandra! Får se när nästa gång blir, men ska fortsätta att inte ställa så höga krav. Bara mysa och fokusera på att vara avslappnade. Också nöjd med att ha kommit tillbaka med att prata med honom och berömma mycket med rösten eftersom han trivs så bra med det. Glömde det ett tag, men nu så.

Till imorgon hoppas jag på Stor Vit, så att vi kan fortsätta jobba ihop oss lite. Ska ju ta oss igenom LB:1 på lördag :nailbiting:

Hur gick LB:1?! :)

Jag hade en jättefin lektion igår - stora bruna stoet och hon kändes så himla fin igår! :love: Det där med att jag aldrig mer vill rida nån annan häst som jag fick höra innan första lektionen stämmer nog.

Framåt och mjuk men inte för på. Vi red skänkelvikningar och det är så ENKELT! Fantastiskt att sitta på en häst som är så oerhört lättreglerad, det är jag verkligen inte van vid. Tycker ridläraren är bra också, hon ser precis vad jag behöver fokusera på och förklarar. Skänkelvikning längs ena långsidan och sedan fick vi träna vidare på nedsuttna traven på andra långsidan. Jag hade lagt upp stigbyglarna och det kändes faktiskt lite bättre än förra veckan! Mer avslappnad och följsam i magen.

Sen in på mittvolten i skritt och en och en gå ut i galopp i motsatt varv utanför. Det gick fint igår det också, mjuka fina fattningar och kontrollerad galopp. Jag har en tendens att spänna axlarna så fokus fick hela tiden ligga där, på att jag skulle slappna av och komma bak med axlarna. Så enkelt att fokusera på sig själv när man har en häst som sköter resten snyggt av sig självt :D Inne på volten sen jobbade vi på bra med ställning och böjning - en del andra verkar mest se det som ett nödvändigt ont tills vi får gå ut och galoppera, och traskar omkring utan fokus.

Det enda som gjorde mig lite fundersam var att jag tycker ibland att hon viker in nosen ganska mycket och ibland går bakom lod, trots att jag inte tar i tyglarna. Vad kan det bero på och vad bör jag göra då? Framåtbjudningen är det inget fel på. Jag satt med slack på tyglarna och gav henne rejält utrymme att komma fram med huvudet men ändå vek hon liksom in ibland.

Nu har jag köpt hem Ridhandboken 1 också, det är kanske jättegrundläggande kunskaper men det känns fint att få in lite mer teori. :)
 
Hur gick LB:1?! :)

Jag hade en jättefin lektion igår - stora bruna stoet och hon kändes så himla fin igår! :love: Det där med att jag aldrig mer vill rida nån annan häst som jag fick höra innan första lektionen stämmer nog.

Framåt och mjuk men inte för på. Vi red skänkelvikningar och det är så ENKELT! Fantastiskt att sitta på en häst som är så oerhört lättreglerad, det är jag verkligen inte van vid. Tycker ridläraren är bra också, hon ser precis vad jag behöver fokusera på och förklarar. Skänkelvikning längs ena långsidan och sedan fick vi träna vidare på nedsuttna traven på andra långsidan. Jag hade lagt upp stigbyglarna och det kändes faktiskt lite bättre än förra veckan! Mer avslappnad och följsam i magen.

Sen in på mittvolten i skritt och en och en gå ut i galopp i motsatt varv utanför. Det gick fint igår det också, mjuka fina fattningar och kontrollerad galopp. Jag har en tendens att spänna axlarna så fokus fick hela tiden ligga där, på att jag skulle slappna av och komma bak med axlarna. Så enkelt att fokusera på sig själv när man har en häst som sköter resten snyggt av sig självt :D Inne på volten sen jobbade vi på bra med ställning och böjning - en del andra verkar mest se det som ett nödvändigt ont tills vi får gå ut och galoppera, och traskar omkring utan fokus.

Det enda som gjorde mig lite fundersam var att jag tycker ibland att hon viker in nosen ganska mycket och ibland går bakom lod, trots att jag inte tar i tyglarna. Vad kan det bero på och vad bör jag göra då? Framåtbjudningen är det inget fel på. Jag satt med slack på tyglarna och gav henne rejält utrymme att komma fram med huvudet men ändå vek hon liksom in ibland.

Nu har jag köpt hem Ridhandboken 1 också, det är kanske jättegrundläggande kunskaper men det känns fint att få in lite mer teori. :)
Hur mycket är ganska mycket? Hästar har ju huvudet i olika positioner som form när de går rätt. Vissa har näsan lite bakom, vissa spikrakt i lod, vissa har näsan lite framför. Gick på en clinic för något år sedan där de visade olika hästar som gick i form men alla hästarna placerade huvudet olika.

Annars tänker jag - kommer hon verkligen under med bakbenen och verkligen bär sig? Det skulle jag checka av först.

Annars kan ju hästar gå så av typ tusen anledningar. Kan vara bettet, eller hur hon är lärd från början, eller att hon inte orkar riktigt osv osv.
 
Hur mycket är ganska mycket? Hästar har ju huvudet i olika positioner som form när de går rätt. Vissa har näsan lite bakom, vissa spikrakt i lod, vissa har näsan lite framför. Gick på en clinic för något år sedan där de visade olika hästar som gick i form men alla hästarna placerade huvudet olika.

Annars tänker jag - kommer hon verkligen under med bakbenen och verkligen bär sig? Det skulle jag checka av först.

Annars kan ju hästar gå så av typ tusen anledningar. Kan vara bettet, eller hur hon är lärd från början, eller att hon inte orkar riktigt osv osv.
Mja lite svårt att säga - inte jättemycket kanske men ändå så jag kände att det liksom var för mycket. Men absolut, de är ju olika. Säkert behöver hon komma in under med bakbenen mer också. Borde nog hört med ridläraren, det där var lite nytt för mig.
 
Mja lite svårt att säga - inte jättemycket kanske men ändå så jag kände att det liksom var för mycket. Men absolut, de är ju olika. Säkert behöver hon komma in under med bakbenen mer också. Borde nog hört med ridläraren, det där var lite nytt för mig.
Fråga nästa gång! :) Det är ju absolut inget fel att höra på forumet eller här i tråden vad andra har för tankar kring någon grej man funderar över under ridningen. Jag tycker i alla fall att många små funderingar/åsikter/lösningar är bäst, då kan man plocka åt sig russinen ur kakan och forma sitt eget "ridsystem".

Men självklart vet ju ridläraren som ser er live och känner hästen egentligen bäst! Men kul att fundera lite över olika problem man kan ha, stora som små. :up:
 
Hur gick LB:1?! :)

Jag hade en jättefin lektion igår - stora bruna stoet och hon kändes så himla fin igår! :love: Det där med att jag aldrig mer vill rida nån annan häst som jag fick höra innan första lektionen stämmer nog.

Framåt och mjuk men inte för på. Vi red skänkelvikningar och det är så ENKELT! Fantastiskt att sitta på en häst som är så oerhört lättreglerad, det är jag verkligen inte van vid. Tycker ridläraren är bra också, hon ser precis vad jag behöver fokusera på och förklarar. Skänkelvikning längs ena långsidan och sedan fick vi träna vidare på nedsuttna traven på andra långsidan. Jag hade lagt upp stigbyglarna och det kändes faktiskt lite bättre än förra veckan! Mer avslappnad och följsam i magen.

Sen in på mittvolten i skritt och en och en gå ut i galopp i motsatt varv utanför. Det gick fint igår det också, mjuka fina fattningar och kontrollerad galopp. Jag har en tendens att spänna axlarna så fokus fick hela tiden ligga där, på att jag skulle slappna av och komma bak med axlarna. Så enkelt att fokusera på sig själv när man har en häst som sköter resten snyggt av sig självt :D Inne på volten sen jobbade vi på bra med ställning och böjning - en del andra verkar mest se det som ett nödvändigt ont tills vi får gå ut och galoppera, och traskar omkring utan fokus.

Det enda som gjorde mig lite fundersam var att jag tycker ibland att hon viker in nosen ganska mycket och ibland går bakom lod, trots att jag inte tar i tyglarna. Vad kan det bero på och vad bör jag göra då? Framåtbjudningen är det inget fel på. Jag satt med slack på tyglarna och gav henne rejält utrymme att komma fram med huvudet men ändå vek hon liksom in ibland.

Nu har jag köpt hem Ridhandboken 1 också, det är kanske jättegrundläggande kunskaper men det känns fint att få in lite mer teori. :)

Vilken härlig lektion! :love:
Ridhandboken vill jag också köpa, älskar teori (egentligen) men är lite dålig på att ta tag i att läsa om det.

Hehe LB:1 gick... sådär :D
Framridningen gick stundvis riktigt fint, men väl inne på banan släppte jag nog allt lite väl mycket för att fokusera på att komma ihåg vägarna. Fick se film efter, inte mitt snyggaste :angel: 57%, ska väl försöka nå 60% innan sommaren!
Väldigt nyttigt dock, behöver korta tyglarna med minst 1dm och våga RIDA. Sitter typ och åker häst eftersom det är dressyr och då ska det vara "minimala hjälper". Jo jo, fin tanke, men varken jag eler hästen är ju där liksom. Bättre att faktiskt kämpa för att rida ihop honom istället. Så väldigt lärorikt, målet för nästa gång (och/eller nästa lektion) är att rida så svetten lackar!
 
Det var rätt intressant, jag var hemma hos ägaren till fuxen, skulle köpa ett par stigläder av henne samt vi känner varandra sen tidigare, så blev att vi fikade lite i samma veva.
Då kom vi in på att prata ridning och ridskolan, berättade lite vilka ridlärare jag rider för och berättade även att jag tycker att lektionerna känns lite för "enkla" emellanåt t ex. när vi rider dressyr, väldigt sällan vi gör några skänkelvikningar, öppna, sluta osv, när jag rider dressyr vill jag helst göra mycket lösgörande arbete ihop med övningarna, men så ser det inte ut nu.
Hon tyckte dels att jag skulle ta upp det med ridskolechefen (vilket jag funderar på att göra) samt sa att på ett sätt är det inte konstigt, då hon sa att jag rider bättre än den ena ridläraren och menade då på att om man själv ligger på en nivå i ridningen, så kan man ha lektion upp till den nivån och lite över, men de som ligger mycket högre i nivå blir svårare.

Jag har själv inte tänkt på det på det sättet men kan mycket väl ligga något i det, personligen gillar jag den andra ridläraren bättre. Rider för två olika på lördagarna varannan gång om inte någon av dom inte kan/är sjuk osv. Den ridläraren vi hade nu i lördags är den ägaren till fuxen menar att jag rider bättre än, så nu nästa lördag rider jag för den ridläraren jag gillar bättre av dom två (tycker givetvis om båda) och då är det dressyr på schemat, så nu kommer jag ha med mig det i bakhuvudet och tänka på det nästa lektion.

Nu kommer jag säkert märka saker jag inte tänkt på innan. Tyckte ändå det var intressant att höra från någon utifrån, som också jobbat som ridlärare en gång i tiden. :)
 
Lektion i går. Hade frusit hela dagen men det var inte direkt svårt att glömma bort att fötterna var isklumpar :love: Det gick nämligen så himla bra igen!

Fick det bruna stoet som går på autopilot. Trodde jag skulle rida heta springiga tunga hästar för att lära mig dem, men ridläraren förklarade att hon tyckte det var bra att se mig rida en "vanlig" häst för att checka av hur min ridning förändrats.
Såg stoet ridas lektionen innan och hon såg lite stel och kantig ut, mycket autopilot och gav inget extra direkt.

Satt upp och hon stod som ett ljus, skrittade iväg med nosen i ena änden av ridhuset och bakbenen i andra. Hon kändes lååång. Och kantig. Och långsam. Peppade på henne framåt, och hon var ändå lite pigg, så hon var med på noterna och skrittade på i en powerwalk som hette duga :D
Började med att försöka få ihop henne litegrann i alla fall, och gick sedan in på massa böjda spår för att få bort den kantiga känslan. Gick väl helt ok, grejen med den här hästen är att det blir lite väl mycket autopilot i bland och då är hon svår att kommunicera med. Ber man henne att samla sig så gör hon det men med en spänd och stel hals och huvudet placerat "typ rätt". Man behöver vara lite rolig och intressant för att hon ska vara med en. Tyckte ändå att jag lyckades börja få igång lite bättre kommunikation innan det var dags för övningen.

Övningen bestod av 6 koner på en långsida. Konerna stod två och två med ganska korta avstånd emellan. Vi skulle skritta mellan första konparet, trava, sakta ner lagom till första konen i nästa par, trava, och sen skritta igen vid tredje konparet. På kortsidorna skulle vi skänkelvika med nosen inåt lagom för den häst man satt på. Nästa långsida var en stor båge där vi antingen kunde skänkelvika eller bara böja/ställa/forma. Gick över förväntan, även om hon blev väldigt taggad där ett tag och småjoggade i stället för att sakta av till skritt :rage::D Berömde ändå hennes entusiasm, vad som helst är bättre än autopiloten. Jag valde att böja eller skänkelvika lite beroende på vad det kändes som hon behövde.
Vi la sedan till en galoppfattning på kortsidan efter konerna, sedan skulle vi svänga in på bågen och förbereda förvänd galopp, och galoppera bågen förvänd. Jäklar vad duktiga vi var där! Har alltid tyckt att förvänd galopp är lite knepig men det blev klockrent och rätt varje gång 🤩 Hon var fortfarande lite kantig men började mer och mer mjukna i halsen och komma in under sig med bakbenen, så jag red mest på och försökte guida henne till vad jag ville.

De andra yngre hästarna blev lite popcorn av övningen dock så vi fick avbryta och gå in på volterna och blåsa av ett par varv i galopp. Här blev hon taggad och började välta inåt i galoppen mycket. Jag fick någon korkad tanke (som jag oftast får i galoppen) om att jag ändå inte kan rida galopp så det är ingen idé. :banghead: Men sen efter 3-4 varv tänkte jag att så kan jag ju inte göra och började rida i stället. Det gick helt ok, hon var ju lite taggad och blev lång så det första jag gjorde var att försöka korta upp henne så hon inte skulle ramla ur galoppen och sedan började jag ställa och forma.
Och - det gick ju bra ju! Hon gick jättemycket finare efter ett par varv med bättre galopp kvalitet och var påverkbar. Jag kan ju rida galopp också.

Efter galopp urblåsningen tog vi oss an övningen igen och det gick mycket bättre för alla. Vi kunde till och med lägga till att vi skulle fatta galopp mellan två koner. Så övningen blev i skritt, trav, galopp, förvänd galopp och skänkelvikningar 😅 Jag var supernoga med övningen helt fokuserad på den. Helt plötsligt slog det mig att jag satt på en häst som var mjuuuk i halsen, följsam, hade världens ferarribjudning, konstant frågade vad för kul vi skulle hitta på härnäst och bara var allmänt en fröjd att sitta på. Minsta lilla hjälp jag gav, ja då gjorde hon rätt och i balans.
Fick beröm flera gånger från ridläraren för att hon gick så himla fint i form, och för halsen, som är lite hennes akilleshäl.

När vi skrittade på lång tygel efter pratade jag med ridläraren om hur det hade gått och hon sa att jag hade ridit bättre ganska länge nu och att hon tyckte det var kul att se att jag utvecklats så mycket. Efteråt funderade jag på om det här kanske är min nya normalnivå? Jäklar vad bra det känns :banana: Efter att ha stått och stampat ett tag. Så nu är hela min vecka gjord - igen. :D
Typiskt mig dock, att utvecklas ingenting och sedan helt plötsligt som över en natt ha en milsvid skillnad i färdigheter. Är likadan i löpningen. Står och stampar på samma nivå hela tiden och sen helt plötsligt kan jag springa 2-3 minuter snabbare.
 
Det var rätt intressant, jag var hemma hos ägaren till fuxen, skulle köpa ett par stigläder av henne samt vi känner varandra sen tidigare, så blev att vi fikade lite i samma veva.
Då kom vi in på att prata ridning och ridskolan, berättade lite vilka ridlärare jag rider för och berättade även att jag tycker att lektionerna känns lite för "enkla" emellanåt t ex. när vi rider dressyr, väldigt sällan vi gör några skänkelvikningar, öppna, sluta osv, när jag rider dressyr vill jag helst göra mycket lösgörande arbete ihop med övningarna, men så ser det inte ut nu.
Hon tyckte dels att jag skulle ta upp det med ridskolechefen (vilket jag funderar på att göra) samt sa att på ett sätt är det inte konstigt, då hon sa att jag rider bättre än den ena ridläraren och menade då på att om man själv ligger på en nivå i ridningen, så kan man ha lektion upp till den nivån och lite över, men de som ligger mycket högre i nivå blir svårare.

Jag har själv inte tänkt på det på det sättet men kan mycket väl ligga något i det, personligen gillar jag den andra ridläraren bättre. Rider för två olika på lördagarna varannan gång om inte någon av dom inte kan/är sjuk osv. Den ridläraren vi hade nu i lördags är den ägaren till fuxen menar att jag rider bättre än, så nu nästa lördag rider jag för den ridläraren jag gillar bättre av dom två (tycker givetvis om båda) och då är det dressyr på schemat, så nu kommer jag ha med mig det i bakhuvudet och tänka på det nästa lektion.

Nu kommer jag säkert märka saker jag inte tänkt på innan. Tyckte ändå det var intressant att höra från någon utifrån, som också jobbat som ridlärare en gång i tiden. :)
Intressant. Men det låter logiskt. Ridlärare måste ju lite lära ut en känsla, inte bara tekniken. Så har man inte känt känslan själv kan det nog vara svårt att se om det faktiskt blir rätt hos eleverna 🤔
 
Hopplektion igår. Det trixiga stoet som jag har haft 4 ggr nu gick plötsligt lektionen innan, det har hon inte gjort de andra gångerna. Så jag kom rätt sent och hann mest bara ta på hjälm o väst och sen var det dags. Går fram till tjejen som haft henne och frågar om det gick bra på hennes lektion. Och hon bara: Ja, det gick bra, eller, jag åkte av två gånger, men annars gick det bra!
Bra inställning ändå, men inte riktigt vad jag ville höra efter att själv ha åkt av i fredags. Visade sig att hästen hade stannat med henne två gånger och hon åkt av båda gångerna. Så ridläraren berättade vilka hinder det handlade om så att jag var förberedd på att rida extra ordentligt mot dem. Och lektionen gick rätt bra! Första hindret hade jag inte jättebra bjudning i henne så det blev lite halvdant, men sen fick jag till galoppen och alla språng blev bra. Mot de två hinder hon hade stannat innan kände jag att hon försökte komma undan, men då var jag ju redan där och höll henne rak och drev. Det blev kanske inte de snyggaste sprången, men inga stopp. Så jag var nöjd allt som allt! :)
 
Intressant. Men det låter logiskt. Ridlärare måste ju lite lära ut en känsla, inte bara tekniken. Så har man inte känt känslan själv kan det nog vara svårt att se om det faktiskt blir rätt hos eleverna 🤔
Kan nog vara så ihop med att man bör kunna tekniken också. Jag är fortfarande lite ringrostig. Funderar på å kolla med ridskolechefen om jag kan rida en privatlektion för henne och se om jag kan komma vidare me min ridning lite.
Tror det kan vara bra att komplettera de vanliga lektionerna med en privatlektion.
Bästa hade varit om det gick att rida för min gamla tränare, men vi får se. Får hålla ögonen öppna å höra mig för. 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
426
· Visningar
50 356
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 322
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp