Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hopplektion ikväll, fick min lilla fux igen. Ryggont ifrån helvetet, men det kunde inte stoppa mig. Hästen hade gått ett pass i hoppspecialen två lektioner tidigare, så han var både svettig och lite trött. Men han kom hem gång igen efter uppvärmning i trav och galopp. Stod i lätt sits och lät honom springa på. Sedan övningen då. Först fick vi rida två och två på en volt där det låg två upphöjda galoppbommar i studs. Första gången in i trav och sedan hålla galoppen och rulla på i några varv. Min häst tvekade lite först men när vi kom i galopp blev det bättre. Han vill gena lite och skjuta in bogen och jag glömde styrningen och böjningen. Vågade inte sätta mig ner och driva med skänklarna för ryggen gjorde ordentligt ont. När alla var klara gjorde vi samma sak i andra varvet. Ryggen = jätteont efter att ha stått stilla och behövde värmas upp igen. Men styrning gick bättre i detta varv. Sedan skulle vi komma i trav på en 51/2a som stod på diagonalen och sedan galopp, se till att det blev rätt galopp i svängen på kortsidan och byta varv och samma övning igen, rullande. Och så en liten höjning och vi fick komma igen. Det gick smidigt, kom lite för långsamt någon gång men hästen hoppar snällt som han ska. Fick tänka på att gå fram med handen och vara följsam. Kändes bra! (Förutom ryggen då).
 
Teorilektion för två veckor sen, vi fick träna på att visa häst för hand. Ställa upp hästen och gå samt springa med den, vända på rätt sätt och tygelfattning vid skritt vs trav. Riktigt roligt och vi var bara fyra stycken pga en del sjukdom i vår åttagrupp så vi fick övat en hel del. Mycket prat om exteriör på hästarna vi hade med, samt hur ridskolan tänker när de köper in hästar till verksamheten :)

Förra veckan var det hoppning med fina lilla damen! Hon kändes pigg under markarbetet veckan innan, men när det kom fram riktiga hinder blev hon betydligt försiktigare :) Vi fick ett stopp på första hindret, hon behövde mer stöd och pepp än jag hade räknat med.

Ridläraren sade att jag fick vara hennes mod istället 😁 Så då red jag mer aktivt andra gången vi kom på, gick galant! Det var en bana med fyra räcken, jag fick rida och peppa ordentligt så hon hoppade. Typ Jag: "Klart du kan! Kom igen nu!" Hon: "Är du säker? Okej!" 😁
Hon hoppar väldigt fint när hon väl vågar, fast hon är lite rädd om benen så hon tar i med marginal. Hon är ju inte så stor själv heller :) Andra rundan höjdes hindren för de som ville, jag tyckte hon kändes fin när vi kommit igång efter det stoppet precis i början och att hon litade på mig så jag red den högre höjden. Vilken runda! Sista hindret var lite högre än de övriga, och då tog hon i ordentligt och flög över så att jag knappt hann med själv 😂 Trodde inte hon skulle dra iväg sådär, men hon var såå nöjd med sig själv efter det 😍 Kändes riktigt roligt att kunna ge henne självförtroende på det sättet! ❤️

Denna veckan hade vi hästbyte, jag fick rida stallets stora dam. Hon är ett så vackert sto, som från en gammal, engelsk oljemålning 😍 Lika snäll som hon är stor, dock mycket stora rörelser och mycket häst att rida. Hon var min första favorit när jag var ny på ridskolan (har många favoriter) 😍 dock var det längesen jag ridit henne. Hon behöver lång tid på sig att värma upp, så hon gick en nybörjarlektion innan min lektion. Vår lektion var markarbete, vi fick rida över bommar placerade på mittvolten, två på varje diagonal typ. Först skritt i vinkel over två, sen vända och vinkel över de andra två. Räkna steg och variera antal steg. Sen tog vi bommarna i trav, samma sak där, till slut rakt över diagonalerna.

Nyttig uppvärmning för oss då den stora damen behöver ridas mycket med sätet och formas efter benen, hon tycker inte om att man "rider med händerna". Så jag fick fokusera mycket på sitsen och att använda benen i vinklade ridvägarna så vi hamnade rätt på bommarna :)

Sen galopperade vi på två storvolter, över en bom per varv. Jag valde att stå i lätt sits och låta henne rulla på och bara stödja med benen så att hon inte lutade inåt utan formade sig någorlunda okej. Fungerade bra, hon kändes mjukare efteråt och rörde sig bättre. Själva övningen var att galoppera över båda diagonalerna och få samma antal språng mellan de två bommarna på varje diagonal.

Första försöket gick rätt bra på första diagonalen, fick fyra galoppsprång medan det andra varvet blev tre då jag tappade takten och hon tog ett stort språng över bommen istället för att ta ett fjärde som jag hade tänkt.
Andra försöket blev mycket bättre, då fokuserade jag mer på att rida och hitta rätt typ av galopp före första bommen så att tempot blev samma som föregående diagonal. Då fick vi fyra på båda :) Inte bara låta henne rulla på, alltså :angel:

Sen travade vi av, och så fin hon var 😍 Det märks tydligt att hon går bättre ju mer jag fokuserar på min sits och mindre på henne 😋 Men till slut blev hon alltså riktigt lösgjord och sökte sig till kontakt själv, man måste vara stilla i händerna och bara erbjuda kontakt och rida så kommer det när hon är igång :) Ridläraren tyckte hon såg superfin ut på slutet, kändes också riktigt bra där uppe bland molnen! Ja, jag känner mig rätt liten på hennes rygg 🤣 Ridläraren bekräftade att jo, du ser också liten ut där uppe 😂

Nöjd, ser fram emot att hoppa denna stora dam nästa vecka 😍👏
 
Ja, vad säger man idag blev det, intressant. Jag fick hoppehästen, en större (170cm+) smidig, välriden valack med mycket energi. Vi skulle öva på bakdelsvändningar idag. Vädret var kanonfint, så vi skulle rida ute, allt började bra.
Men sen inträffade en ofrivillig avsittning. Den hästen bestämde sig för att ha lite kul och började rusa runt, runt.. Några av de andra hoppade av sina hästar medan de hade alternativet att göra det själva.
Den lösa hästen, lyckades få med dig en av de andra, som slet sig från den som höll i den. Med två hästar lösa i full hastighet, hoppar jag av min häst också,för även om han kändes lugn, så vet jag att han också tycker att sånt där kan vara kul.
Hästarna vägrade låta sig fångas, så vi slussade ut de hästar som vi hade kontroll på från ridbanan och då var det inte så roligt att springa runt längre och de lösa kunde fångas in. Hästen som började det hela lugnade inte ner sig (jag anser att den inte är någon lämplig ridskolehäst), så den ryttaren red inte mer, men vi andra fortsatte i ridhuset.
Eftersom jag har varit så sned, jobbar jag mest med att rakrikta både hästen och mig. Det gick finfint idag och det verkar definitivt som att jag har fått ordning på sitsen, för det känns ganska naturligt nu igen.
När det gäller bakdelsvändningen, fick jag till några bra i vänster varv där jag har en ytterskänkel. I höger varv, blev hästen lite förvirrad och gjorde sitt bästa, men jag krävde inte mer där.
(Jag rider för övrigt bara med höger hand och, mitt vänstra ben fungerar inte under knät). Det blev trots omständigheterna en riktigt bra lektion. Nästa gång väntar bomjobb.
 
Senast ändrad:
I torsdags körde jag stilstudie i dålig uppladdning för lektion... Försenat tåg från jobbet så jag hade en kvart att byta om och göra iordning hästen. Hann men stressen hängde kvar halva lektionen och gjorde känslan dålig. När vi väl började med de faktiska övningarna började jag kunna fokusera och skärpa till mig lite mer. Extra surt på nåt sätt för den där friesern har känts fantastisk fin tidigare gånger. Red bommar och hon snubblade en del. Blev bättre med mer tempo (jag överskattar hennes tempo pga storleken tror jag) men min balans i lätt sits bidrog också. Haft svårt med det emellanåt sen jag började i höstas och har inget bra sätt att träna det avsuttet. Kanske får börja köra lite lätt sits varje vecka i framridningen.

Vikarierande ridlärare som var lite tystare än den vanliga men man får ju alltid med sig nåt nytt tips då. Hon tyckte det såg bra ut iaf och märkte inte av min stresskänsla.

Stod och kliade hästen ett bra tag efteråt och hittade nya favorit-kli-ställen så vi fick en mysig avslutning åtminstone. Hon börjar nästla in sig lite i hjärtat den där :) hade behövt en bra kväll i stallet, surt när prestationsångest istället äter sig in i hobbys också.

Nästa vecka ska vi hoppa. Det är hon tydligen dålig på, så det kan ju bli spännande.

Ridskolan ska förresten ha lite pay and ride/jumps under våren. Känns alltför prematurt nu, men kanske vore roligt framåt hösten. Tänkte försöka funktionära lite åtminstone.
 
Oj, det var visst lång tid sedan jag skrev i tråden :o .

Har ridit söta Preben varje vecka och han utvecklas med ljusets hastighet, vilket jag tycker är den stora charmen med unghästar :love:.

Vi har börjat nosa på öppnor och han är så sjukt duktig! Galoppfattningarna börjar också sitta riktigt bra.

Lite tråkigt är det dock, att man fortfarande inte har hittat en fast ridlärare, men nu har vi åtminstone en fast vikarie. Hon är dock väldigt ung (går i ettan på gymnasiet) och oerfaren. Känns nästan som att hon blir lite skrämd av att ha en grupp vuxna dressyrryttare, vilket resulterar i att hon inte säger så mycket. För mig som gammal privatryttare, van vid självständig ridning, är det väl inte hela världen. Men ändå lite "mäh" att det inte känns som att man betalar för undervisning, men mer för att få rida.
 
Jaha nu ska det bli kallt igen så nu står jag lite i valet och kvalet om jag ska ta med vinterridjackan ut till stallet imorgon när jag åker dit. Tog hem mina vinterridkläder från mitt skåp som jag hyr på ridskolan förra veckan tänkte att med sommartiden som börjar nu så kommer det att vara tillräckligt varmt för vårjackan och jodpush och shortchaps resten av terminen men där tog jag fel. Vinterridstövlarna vägrar jag släpa med igen de är så bökiga att få dit och hem på bussen. Vi rider ju ute hela året och det blir lite kyligt om det blåser. Just nu är prgonosen hyfsad för imorgon men veckan efter ska det vara riktigt kallt när vi rider. I-landsproblem. :D
 
Jaha nu ska det bli kallt igen så nu står jag lite i valet och kvalet om jag ska ta med vinterridjackan ut till stallet imorgon när jag åker dit. Tog hem mina vinterridkläder från mitt skåp som jag hyr på ridskolan förra veckan tänkte att med sommartiden som börjar nu så kommer det att vara tillräckligt varmt för vårjackan och jodpush och shortchaps resten av terminen men där tog jag fel. Vinterridstövlarna vägrar jag släpa med igen de är så bökiga att få dit och hem på bussen. Vi rider ju ute hela året och det blir lite kyligt om det blåser. Just nu är prgonosen hyfsad för imorgon men veckan efter ska det vara riktigt kallt när vi rider. I-landsproblem. :D
Jag har gått över till vår sakerna. Även om det blir kallt så är det inte samma kyla som det är på vintern.

Jag gör förvisso en liten extra grej så här i övergångs perioden och det är att ha en extra fleece under jackan.

Så det blir långärmad t-shirt, fleece tröjan och sen skaljackan utanpå. Sen har jag fortfarande vinterhandskarna, dom byter jag inte förrän det ligger stadigt runt 10 plus.
 
Bullen å jag igår. Pga urusel mental hälsa var det så otroligt skönt att se honom, sniffa på honom, och mata honom med godis :love:

Jag satt upp och var lite inställd på att jag skulle ha svårt att hänga med och aktivt rida hela lektionen, men det gick ändå rätt bra. Började bara väldigt kort med vår sedvanliga svänga och göra halt grej med sitsen i mitten av ridbanan. Sen hade jag under tiden jag satt och tittade på lektionen innan funderat ut en grej jag ville testa.
Jag ville ta tyglarna ganska direkt, och på halvlånga tyglar försöka hjälpa honom att komma ur det stela i vänstersidan samtidigt som jag tänkte att jag kunde öva på att få honom att söka ett stöd utan att för den delen bli stark.
Sagt och gjort. Jag red runt på halvlånga tyglar och pratade med honom både genom sitsen och med hackamoret, red lite bågar och volter och bad honom sträääcka ut båda sidorna. Samtidigt försökte jag var så mjuk och följsam jag bara kunde med händerna.
Funkade faktiskt bra. Efter ett tag hade han tagit ett mer försiktigt stöd, och kändes rätt mjuk i sidorna. Ju mer vi jobbade så, desto mer tillfreds kändes han. Jag fick till och med be honom trava några steg för han slappnade av för mycket så det knappt blev styrfart. :p Även efter den korta traven var han lugn och inte stark, massa beröm fick han.

Ville nästan inte ta tyglarna efter det. Ville lulla runt så där i den känslan men nix. Vi började med att i skritten göra några extremt korta halvhalter. Det skulle vara något mellan halvhalt och halt. Funkade hur bra som helst nu när han var så himla avlappnad och faktiskt hade ett lite trevligare stöd i hackamoret. Bara jag förberedde väl med sits och sen en kram med tygeln blev det halt. Han fick tusen kilo beröm.

Vi fortsatte med att gå på en stor båge. I bågen gjorde vi först en vänstervolt, sen högervolt, längst upp i bågen en framdelsvändning, sen högervolt och sist vänstervolt. Här skulle vi trava igång dem, men sedan minska traven tills vi var så nära avbrott det bara gick, utan att det blev skritt. Surfa på det ett tag och sen bryta av, ta 1-4 steg i skritt och sedan upp i trav igen. Bullen var fantastiskt duktig! Jag hade inte riktigt 100% tekniken att få honom ner riktigt så långt i den minskade traven, men jag jobbade på, han blev inte stark, och han minskade fint. Lyssnade till min stora förvåning mycket sämre på skänkel framåt än förhållande hjälper?
Han fick en jättefin form och ett fint lugn av den här övningen, toppen för oss. :up:

Efter det tog vi trav utan avbrott och red öppna. Det gick skitdåligt första varvet men andra varvet hittade jag hans knappar äntligen. Vi kom en aning på fyra spår först men sen tog jag tag lite i yttertygeln och han klickade på plats. Sen lyckades jag på något mirakulöst sätt rida perfekta (nåja, nästan, benen var där de skulle i alla fall) öppnor. Vissa var till och med riktigt bra! :D Fick massa påhejning av ridläraren.

Sedan var det dags för galoppövningar. Vi skulle rida i trav och in på den stora bågen igen. Där fick vi fatta som vi ville och anpassat efter häst. Man kan fatta direkt när man kommer in på bågen och sakta av i toppen av den, eller vänta tills man är halvvägs så man får hela galoppen i den stora böjen i toppen, tex.. Jag valde att fatta i stora böjen mest, för dels är det lättare att få en sansad rund galopp, dels behöver han mjukas upp.
Sedan red vi in på volterna och galopperade halva volten, travade halva. Tyvärr hamnade vi på volt med en PRE dam som Bullen verkar ogilla? Eller så är det hans fullblodsgener som triggas. Han blir alltid springig och stark när hon kommer bakifrån. Tror det är för att hon har lite stort vispigt rörelsemönster och galopperar rätt fort.
Försökte så gott jag kunde hamna bakom henne, då är han lite mer okej med att hon är där.

När vi sedan travade av dem var han jättetrött. Viftade med huvudet och la all tyngd i vänster tygel. Vi skulle lägga ner dem lite och jag försökte men det är svårt när han headbangar för att det är jobbigt.

Allt som allt, en riktigt bra lektion där jag hittade knapparna för öppna, och hittade ännu en grej att lägga till mitt lilla Bullen-system. Ska börja med den där halvlånga tygeln alltid nu, det gav så bra resultat!
Pratade mycket med ridläraren om honom. Hon förstår att det är svårt att få något vettigt gjort när han blir trött och liksom hänger i vänster och samtidigt headbangar. Men att han gick hur fint som helst och som sagt ju inte blev stark alls egentligen. Hon tycker jag ska fortsätta så som jag gör och kanske börja fundera hur jag kan hjälpa honom när jag märker att han blir trött. Han headbangar inte på lektionen innan vilket förmodligen beror på att de inte kan få honom till riktigt arbete, och att han ju då inte blir särskilt trött. För springa rakt fram kan han göra i en evighet typ :p
Fick lite olika tips på hur jag kan hjälpa honom som jag ska försöka med, sen ska jag försöka googla och se om jag kan hitta något.

Märks att han tycker jag är hans människa nu :angel: Han börjar bli lite mammig på mig när jag kommer ner på marken och vill gosa direkt. Så fort knäppa grejer händer när vi går upp till stallet (det är ju stallbygge på vägen där med massa grejer och fladder) söker han stöd hos mig och går sedan glatt förbi trots att vi är helt ensamma. Fantastiskt egentligen iom att jag bara träffar honom en gång i veckan? Nåja, jag gillar det, han är en gosfarbror :love:
 
Jag hade en ridlektion på ridskolan ikväll jag köpt till som extra, så det var inte min vanliga grupp, red min häst och han var så fin idag :love:, det var ett väldigt trevligt pass... förutom En sak som jag störde mig på, vilket jag har märkt då och då på olika lektioner att det finns en hel del ryttare som inte förstår att fördela avstånden jämnt, speciellt vid galopp på stora volterna vid A & C, till och med när instruktören nämnde vid namn att den och den skulle skära av, hon fick säga till flera gånger, och istället var det som personerna tog ut hörnen istället för att minska avståndet till hästen framför :banghead: Det här inte nybörjare eller några okontrollerbara hästar. Jag vet vissa ridlärare som skulle bli ganska så arga om någon red så, jag blir själv bara lite frustrerad för det känns som en ganska enkel och grundläggande grej att man är uppmärksam på att fördela sig jämnt över ridbanan på en lektion med många ryttare, på fyrkantspåret kan man ju göra en liten volt eller rida över ridbanan och byta plats men det brukar ju inte vara acceptabelt på volt (om ridläraren ens tillåter det på fyrkantspåret, jag rider för olika instruktörer på ridskolan och specifikt en tillåter INTE sådant utan det är alltid den med långt avstånd före sig som skall öka eller snedda av kortsidan eller hörnen, ingen får byta plats eller göra volt hur som helst på fyrkantspåret).

Hur ser det ut för er andra?
 
Senast ändrad:
Jag hade en ridlektion på ridskolan ikväll jag köpt till som extra, så det var inte min vanliga grupp, red min häst och han var så fin idag :love:, det var ett väldigt trevligt pass... förutom En sak som jag störde mig på, vilket jag har märkt då och då på olika lektioner att det finns en hel del ryttare som inte förstår att fördela avstånden jämnt, speciellt vid galopp på stora volterna vid A & C, till och med när instruktören nämnde vid namn att den och den skulle skära av, hon fick säga till flera gånger, och istället var det som personerna tog ut hörnen istället för att minska avståndet till hästen framför :banghead: Det här inte nybörjare eller några okontrollerbara hästar. Jag vet vissa ridlärare som skulle bli ganska så arga om någon red så, jag blir själv bara lite frustrerad för det känns som en ganska enkel och grundläggande grej att man är uppmärksam på att fördela sig jämnt över ridbanan på en lektion med många ryttare, på fyrkantspåret kan man ju göra en liten volt eller rida över ridbanan och byta plats men det brukar ju inte vara acceptabelt på volt (om ridläraren ens tillåter det på fyrkantspåret, jag rider för olika instruktörer på ridskolan och specifikt en tillåter INTE sådant utan det är alltid den med långt avstånd före sig som skall öka eller snedda av, ingen får byta plats eller göra volt hur som helst på fyrkantspåret).

Hur ser det ut för er andra?

Vi får själva bedöma om vi ska byta plats eller lägga en volt om vi kommer för nära eller någon inte håller samma fart. Men då är ju hästarna av lite olika storlekar och håller lite olika tempo med. Rider själv en ganska stor och kraftfull islandshäst på 1.45 och det finns ju betydligt mindre islandshästar på ridskolan med så de tar ju lite kortare steg och håller inte samma tempo. Brukar inte få till någon bra ridning på den jag rider om han inte har bra med plats att sträcka ut då han har stort steg ordentligt så jag brukar oftast tjäna på att byta plats om jag kommer väldigt nära någon långsammare häst.

Har märkt att en del ryttare i andra grupper än min inte har någon koll när de rider ut på spåret om det kommer någon annan och det är ju såklart lite irriterande om de rider ut nästan precis framför en själv. Det har inte varit några nybörjare utan ganska erfarna ryttare.
 
Vi får själva bedöma om vi ska byta plats eller lägga en volt om vi kommer för nära eller någon inte håller samma fart. Men då är ju hästarna av lite olika storlekar och håller lite olika tempo med. Rider själv en ganska stor och kraftfull islandshäst på 1.45 och det finns ju betydligt mindre islandshästar på ridskolan med så de tar ju lite kortare steg och håller inte samma tempo. Brukar inte få till någon bra ridning på den jag rider om han inte har bra med plats att sträcka ut då han har stort steg ordentligt så jag brukar oftast tjäna på att byta plats om jag kommer väldigt nära någon långsammare häst.

Har märkt att en del ryttare i andra grupper än min inte har någon koll när de rider ut på spåret om det kommer någon annan och det är ju såklart lite irriterande om de rider ut nästan precis framför en själv. Det har inte varit några nybörjare utan ganska erfarna ryttare.
Ja, det är egentligen bara en ridlärare jag vet som inte tillåter att byta plats själva (då hon tycker det ger träning i uppmärksamhet och att kunna rida sin häst i kortare och längre steg efter behov, denna policy har hon såklart bara på lektioner av nivå där hon bedömmer ryttarna skall klara av detta och inte "fuska" med volter och rida över banan), tycker som du dock det brukar fungera bättre att kunna byta plats. De mixar inte ponny och stor häst på våra lektioner men det kan ju vara jättestor skillnad på steglängd ändå.

Det är nog min frustration numero dos att en del kör på ut i spåret precis framför en från en volt när fyrkantspåret har företräde. Tycker man ser vilka hästar som är på väg mot en på fyrkantspåret så fort man kommer till den öppna delen av volten och kan anpassa sig därefter att inte glida in som en galning precis framför någon. Tycker igen det är grundläggande nivå att ha koll på att fyrkantspår har företräde. Men om man rider med näsan pekandes på mankammen och skärmen på hjälmen skyler all sikt så...
 
Jag hade en ridlektion på ridskolan ikväll jag köpt till som extra, så det var inte min vanliga grupp, red min häst och han var så fin idag :love:, det var ett väldigt trevligt pass... förutom En sak som jag störde mig på, vilket jag har märkt då och då på olika lektioner att det finns en hel del ryttare som inte förstår att fördela avstånden jämnt, speciellt vid galopp på stora volterna vid A & C, till och med när instruktören nämnde vid namn att den och den skulle skära av, hon fick säga till flera gånger, och istället var det som personerna tog ut hörnen istället för att minska avståndet till hästen framför :banghead: Det här inte nybörjare eller några okontrollerbara hästar. Jag vet vissa ridlärare som skulle bli ganska så arga om någon red så, jag blir själv bara lite frustrerad för det känns som en ganska enkel och grundläggande grej att man är uppmärksam på att fördela sig jämnt över ridbanan på en lektion med många ryttare, på fyrkantspåret kan man ju göra en liten volt eller rida över ridbanan och byta plats men det brukar ju inte vara acceptabelt på volt (om ridläraren ens tillåter det på fyrkantspåret, jag rider för olika instruktörer på ridskolan och specifikt en tillåter INTE sådant utan det är alltid den med långt avstånd före sig som skall öka eller snedda av kortsidan eller hörnen, ingen får byta plats eller göra volt hur som helst på fyrkantspåret).

Hur ser det ut för er andra?
Vi får bestämma själva hur vi ska göra. Jag som rider Bullen behöver i bland svänga in i mitten av volten för att jag kommer upp för snabbt bakom den andra men för det mesta sneddar de andra av. Man hjälper varandra helt enkelt. Tycker inte det är nämnvärt jobbigt när de kanske missar att jag kommer som ett jehu bakifrån, det tycker jag inte man kan begära när någon har lite svårt med fartkontroll.

Vi har då och då lektioner där vi inte får byta plats, och då är det för att man halt enkelt ska tvingas verkligen rida och planera. Då är det liksom en egen övning. :)
 
Vi får bestämma själva hur vi ska göra. Jag som rider Bullen behöver i bland svänga in i mitten av volten för att jag kommer upp för snabbt bakom den andra men för det mesta sneddar de andra av. Man hjälper varandra helt enkelt. Tycker inte det är nämnvärt jobbigt när de kanske missar att jag kommer som ett jehu bakifrån, det tycker jag inte man kan begära när någon har lite svårt med fartkontroll.

Vi har då och då lektioner där vi inte får byta plats, och då är det för att man halt enkelt ska tvingas verkligen rida och planera. Då är det liksom en egen övning. :)
Ja det är ju lite annorlunda om någon kommer farandes väldigt snabbt bakifrån när man annars har ett bra avstånd till hästen framför och de andra också har det, då är det ju egentligen den enda med rallyräkan som måste försöka korta galoppen lite, man ska ju inte behöva vända sig om och ha koll på det, men man ser ju hur mycket plats man har framför sig och om man är tex 3-5 ryttare på en volt så stör jag mig bara när någon har en halv till två tredjedelar av volten fri framför sig och inte fattar att det automatiskt betyder att vi inte är jämnt fördelade så skära av volten är på sin plats...
 
Som svar på tidigare inlägg, vi blandar större och mindre hästar, fartdårar och lite segare hästar och under uppvärmning brukar vi få värma upp själva i alla gångarter och båda varven. Fyrkantspåret har företräde och så håller man till höger vid möte. Vid övningar får man absolut lägga volter om det behövs för att inte komma för nära.
Hopplektion idag och samma lilla fux igen. Efter fri uppvärmning var det först en 51/2a på diagonalen. In i trav och ut i galopp. Vi fick hoppa två gånger var och sedan höjde hon lite och lade till två upprättstående hinder på långsidan efter. Dvs 51/2an, landa i rätt galopp, galopp genom kortsidan, styra mot första upprättstående, fem eller sex galoppsprång och så nästa upprättstående och landa i rätt galopp och galoppera kortsida ut. Alla hopp funkade bra. Kom in i galopp i stället för trav en gång, men det var bara att låta han gå på. Vi höjde lite mer än i fredags (ett snäpp mer avancerad grupp). Efter det skulle vi istället komma i galopp på långsidan med de upprättstående, galopp genom kortsidan, vända snett igenom över en oxer och avsluta på det första upprättstående från andra hållet. Kom bra på de två första, men lyckades inte vända bra mot räcket så jag lade en volt och kom på nytt, men det blev tvärstopp och undanflykt till vänster. Min onda rygg exploderade av smärta, men gjorde ett nytt försök och försökte driva mer, men samma resultat. Hindret sänktes och jag fick prova igen, men med samma resultat. Här gav jag upp för ryggen pallade inget mer försök. Ridläraren berättade då att så gör han alltid på barnlektionerna, plus att han kastar av dem med!
 
Red på en ridksola där vi ej fick byta plats på volten och man skulle skära av vägen om man hade en långsam häst, det var ju alltid krångel med det där. Nån med sölig häst märkte ej att nån kom ifatt bakom, så blev den personen bakom irriterad, sen kom ytterligare nån ikapp osvosv.

Sen red jag på en annan där vi fick byta plats som vi ville, och där flöt allt på så himla mycket bättre. Överlag var ridningen mer självständig där, föredrog helt klart det framför det där andra rätt fyrkatiga och uppstyltade sättet
 
Hur ser det ut för er andra?
I min ordinarie grupp (Max 6 ryttare) får vi byta plats under ordnade former på fyrkantsspåret. Men när jag rider igen i grupper med 10 ryttare vill de inte att man gör det. Kan förstå det med, för med 10 ekipage blir det inte så många luckor kan kan byta till utan att sabba för någon annan istället. Men håller med om att det är väldigt varierande hur snabba folk är på att korta av vägen när man har en större lucka..
 
Fick rida den här sötnöten igår. Ny bekantskap och nya knappar som ska hittas.
Skriver mer om lektionen igår när jag slutat jobbet. 😇

76B75975-3679-4C3E-91AF-4F25A8A1C941.jpeg
 
I min ordinarie grupp (Max 6 ryttare) får vi byta plats under ordnade former på fyrkantsspåret. Men när jag rider igen i grupper med 10 ryttare vill de inte att man gör det. Kan förstå det med, för med 10 ekipage blir det inte så många luckor kan kan byta till utan att sabba för någon annan istället. Men håller med om att det är väldigt varierande hur snabba folk är på att korta av vägen när man har en större lucka..

Kan tänka mig att det är svårare om man är 10 ekipage. Hos oss är vi max sex ryttare per grupp och då är det ju lättare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
59 131
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 442
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp