Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu svarar jag utifrån situationen ute på landet, där det finns lediga platser i grupperna. Lämna ridskolan tillfälligt och satsa på att rida för tränare på din egen häst en termin. När du gjort det kan du börja på ridskolan igen om du vill och ta med dig din häst. Men rid ihop dig med din egen först. Du kommer stressa ihjäl dig om du ska rida på flera olika ställen och samtidigt ta hand om din egen. Om hästen är lite högt i blod känner den din stress och det blir svårare att få en bra relation.

Det saknas inte roliga saker att göra i livet, men man hinner inte allt.
Låter som ett utmärkt förslag!

Det finns en bra tränare i nya stallet och tanken är väl att börja rida för honom om han har tider. Är inte helt säker på att man vill återgå till ridskolan efter det.
 
Senast ändrad:
om du känner att det bara blir en stress att rida kvar just nu så är det nog bättre att satsa på din egen häst. Tror det lätt blir ofokuserat på båda ställena den dagen du rider på ridskola både där och hos din egen häst. Är det långa köer om du skulle vilja gå tillbaka i framtiden? En lösning om du inte vill släppa ridskolan helt kan det vara att hitta någon att dela din plats med under hösten så du inte behöver rida där varje vecka? Om ridskolan tillåter det då såklart.
Det finns tomma platser nu och antagligen senare med, men kanske inte för den ridlärare jag helst vill ha. Och det finns också lediga platser vikta för ryttare med privathäst i många grupper med.
Att dela plats är nog inget alternativ.

Jag behöver som tur är inte bestämma mig än! Det brukar vara i juni någon gång som man bokar sin plats.
 
Lektion igår med W.
Dressyr med övergångar stod på schemat.
Förra gången hade jag fått korta två hål från ryttaren som red lektionen innan, gjorde det igen men då blev lädren för korta då mina knän gick utanför vulstren, men längde jag så kändes det på gränsen till för långa, fick stå på tå i lättridningen i traven, där tipsade ridläraren att göra mindre rörelser så det inte skulle bli så att stå på tå.

Var svårt att hux flux ställa om hur man har lärt sig men fick kämpa på och fick stundtals till det och stundtals gick det si så där. Vi började med travövergångar, så vid varje bokstav var det en övergång, första bokstaven skritt fram till nästa bokstav där var det trav, sen vid nästa bokstav ner till skritt igen och så höll det på.
Det var svårt, märkte att jag hade svårt att hålla kvar tyglarna, stropparna på dom var borta och med mina handskar gled de ur händerna hela tiden och speciellt då W gärna drar tygeln ur handen.

I galoppen på volten gjorde vi lite övergångar från trav galopp och sen skritt galopp. Själva fattningarna gick bra, däremot så ville han knappt gå fram mellan varven och blev som en stundsboll vid något tillfälle, fick honom att galoppera på men fick inte alls till den nedsuttna galopp sitsen som jag vet att jag kan, troligen pga de lite längre lädren.

Vi avslutade på fyrkantsspåret med trav nedsittning och vid varje bokstav skulle vi istället göra halvhalter, det var svårt. Jag hade fullt schå med att försöka hitta sitsen och inte va som en studsboll på hans rygg, hittade magmusklerna ibland.

Vi fick även vända upp varsina gånger från A i trav och göra halt på X sen fram i trav igen. Tyckte ändå jag fick till det hyfsat första gången, men ridläraren tyckte han skulle gå fram lite mer men då hade jag inte klarat av att sitta kvar på honom. Jag har inte riktigt dom musklerna/orken än.
Överlag rätt nöjd över lektionen, men kändes lite skit att tyglarna gled ur händerna på mig, känns som det hade blivit en annan ridkänsla om jag hade sluppit fokusera på det hela tiden.
 
Jag har kommit till ett beslut när det gäller min egen häst som just nu står hos beridare för träning. Jag är inte alls redo att släppa honom och sälja! Så han kommer att vara kvar efter träningsperioden hos henne. Jag vill däremot inte flytta tillbaka honom till ridskolan, utan har en annan stallplats på gång där jag också kommer att kunna få fortsatt hjälp att rida honom. Då får jag däremot ett annat problem och det är frågan om jag ska fortsätta rida lektioner på ridskolan (på ridskolehästar då)? Jag hade redan bestämt att jag bara skulle behålla en av grupperna till hösten, men frågan är nu om jag ska sluta i båda. Jobbigt! Det är ju dyrt och kommer ta för mycket tid att både rida på ridskola och efter/före det åka till det andra stallet och ta hand om Fjantho :love:. Men det är ju roligt i gruppen och med ridläraren och att rida olika hästar. Suck, svårt att bestämma!
När jag hade egen häst red jag klart den terminen jag hade kvar på ridskolan med min egna häst på lektionerna, sen fortsatte jag enbart i rena träningsgrupper (hoppning, varannan vecka) för privathästar på ridskolan. Utöver det tog jag privatlektioner i dressyr för min tränare och de privatlektionerna gav mig mycket mer än ridskolelektionerna någonsin kunde ge mig.
 
Red igen igår, fick lilla ponnyn Trym, dressyr stod på schemat. Först värma upp i skritt och trav jobba med större volter där vi skulle ställa de till höger eller vänster beroende på vilket varv vi red, sen ställa utåt på spåret. detta fick vi prova i både skritt, trav och galopp. Svår men nyttig övning. nästa lektion blir det hoppning. :)
 
Lektion i morse med vanliga hästen. Fick rida med dressyrsadel idag, äntligen! Men jag tror den är för smal och tryckte bakom bogbladen, för känslan var inte alls så bra. Det var lite "stopp i mjukosttuben"-känsla, antingen smög han fram i något slags undertempo eller så blev det kast med huvudet och allmän cirkus :( Får hoppas att vi kan hitta en annan dressyrsadel tills nästa gång, annars får jag fortsätta med hoppsadeln.

Vi skulle ju haft sitsträning, men då dressyrstaketet stod kvar i ridhuset efter gårdagens tävling så vi skulle öva på programdelar (skänkelvikning och 10metersvolter i galopp) istället. Och visst var tanken bra att öva när staketet stod framme, men hjälp vad virrigt det blev med alla i ridhuset när staketet var uppe. Vissa red innanför staketet, andra utanför, det var ont om plats mellan sargen och staketet och ja ... hjälp :crazy: Hästen tyckte dessutom att det var allmänt spooky med blommor och sånt framme i hörnen, och som grädde på moset körde de med stora maskiner utanför ridhuset, som också ibland körde in i väggen så det small som attan :idea: Och hästen kan bli rätt så tittig när han lägger den sidan till, och kan hoppa för både det ena och det andra. Så hela passet blev spänt, ofokuserat och allmänt oharmoniskt. Vi fick till några bra skänkelvikningar, men nja... överlag är jag inte alls nöjd. Får hoppas att vi är mer sammanspelta nästa vecka!
 
När jag hade egen häst red jag klart den terminen jag hade kvar på ridskolan med min egna häst på lektionerna, sen fortsatte jag enbart i rena träningsgrupper (hoppning, varannan vecka) för privathästar på ridskolan. Utöver det tog jag privatlektioner i dressyr för min tränare och de privatlektionerna gav mig mycket mer än ridskolelektionerna någonsin kunde ge mig.
Ja, det är det jag också tror. Först och främst måste jag och hästen hitta varandra i grundridningen och tänker att det borde gå snabbare om jag tränar privat än i ridskolegrupp. Efter det kan jag fundera på hoppgrupp för privathästar.
 
Ja, det är det jag också tror. Först och främst måste jag och hästen hitta varandra i grundridningen och tänker att det borde gå snabbare om jag tränar privat än i ridskolegrupp. Efter det kan jag fundera på hoppgrupp för privathästar.
Fördelen med privatlektion är att tränaren/ridläraren kan lägga all sin tid på den som rider och inte som på en ridskolelektion där det är flera elever/ryttare/ekipage som ska dela på tiden. :)
 
Vi byter plats och det föredrar jag. Är såpass få att det inte blir problem heller. Hästarna är såpass olika så att anpassa takten (mer) till varandra tycker jag numera låter rätt jobbigt.

Jag håller helt med. Har aldrig varit med om att man inte får vända över i mer avancerade grupper (annat än vid enstaka tillfällen då det är en del av själva övningen att faktiskt anpassa sig). Min ridning ska ju handla om vad den hästen behöver för tempoväxlingar, hörnpasseringar osv för att komma till bäst arbete. Om det inte är tillåtet blir det väldigt begränsat med redskap kvar? 🤔

När jag ridit med på lektioner har jag ju en häst med betydligt mer gång än ridskolehästarna, och om han ska krypa fram en hel timme kommer det inte vara en lösgjord och genomarbetad häst.

Även bland lektionshästarna skiljer det enormt i både grundgångarter och hur de bäst jobbas, vilket jag tycker är ett vettigt urval av hästar för att man ska lära sig olika sätt att rida. En kort och burkig ponnymodell på 153 och en stor och valpig SWB på 175 har ju liksom väldigt olika förutsättningar i grunden.
 
Igår var det ridlektion i dotterns grupp igen. Jag hade den timida valacken igen, och det var åter skänkelvikning som stod på agendan. Han gick lektionen innan, så jag gjorde inte i ordning honom själv. Förra gången hade han en dressyrsadel när jag tog över, men igår var det allround. Jag kan rida i både och, så det spelar inte så stor roll.

Vi började med enskild framridning. Vi är 6 st i gruppen nu när jag är med, och alla är så pass mogna att det fungerar bra. Jag upplevde stiglädren som ojämna, men när jag längde det ena ett hål var de ojämna åt andra hållet. Jag väntade på första bästa tillfälle att lägga upp stigbyglarna så att jag skulle bli av med den sneda känslan.

Det stod hinder framme, så vi använde dessa som riktmärken. Den här gången började vi skänkelvikning från spåret. Flyttade in 5-6m, rakrikta och rid fram, flytta 5-6m till och rid rakt fram mot kortsidan. Kvar i samma varv. Den lilla valacken går gärna ställd till vänster, så när vi flyttade undan höger skänkel var fokus att hålla kroppen på honom rak. Han viker gärna kroppen, så jag fick jobba ordentligt med de yttre hjälperna i förflyttningen. Jag lät honom inte ta mer än 3-4 steg, sedan rakrikta och fram, och sedan flytta igen. Eftersom jag gjorde kortare flyttningar gjorde jag några fler istället.

När vi sedan flyttade undan höger skänkel stannade han! Han vill ogärna ställa åt höger, och då tycker jag att det är en utmaning att driva fram med vänster skänkel. Han tar gärna den böjande och vill flytta åt andra hållet. Vi kom lite ur balans där. Ridläraren sa åt mig att peta med spöet långt bak för att få honom att förstå åt vilket håll han skulle flytta. Så nästa varv var jag snabb med ett pet innan vi kom ur balans, och då förstod han och gick bättre framåt och vi tappade inte balansen. Det är en väldigt timid häst, så man rider med väldigt små och mjuka hjälper. Men han går mest på nybörjarlektioner, och det blev nog för otydligt för honom när höger skänkel var sidförande och vänster framåtdrivande samtidigt. Det blir ju också lite speciellt för hästarna när jag som vuxen kommer upp och kräver en annan uppmärksamhet än vad barnen gör. Jag tycker ju tex att de får bajsa i farten, vilket de inte är så vana vid. :D

Jag har haft en period i vinter när jag tappade lusten att rida. Min egen häst är skadad, och varje lektion satt jag bara och önskade att det var henne jag red istället. Nu känns det roligare igen och jag hänger nog med terminen ut i alla fall.
 
Glömde skriva förra veckan. Vi hade bommar och jag hade hoppehästen, något jag inte var superförtjust över. Då jag sett när andra hoppar honom, eller rider bommar ovan mark, så kan han vara lite "busig" . Det jag sett har varit att om ryttaren tappat balansen i samband med hindret, så har det resulterat i ett "litet" extrasprång ett par galoppsprång efter, absolut inget elakt, utan mer som en liten påminnelse från honom att ryttaren ska sitta ordentligt, men på en stor häst med hyfsade gångarter blir ett "litet skutt" ganska stort. Eftersom jag är Pararyttare och egentligen inte hoppat så mycket efter att jag skadade mig, bara senaste åren egentligen, så var jag inte superentusiastisk, men tänkte att om ridläraren har tilldelat mig hästen anser hon att jag fixar det.
Lektionen visade sig mest bli travbommar ändå och det gick bra, så jag övade på rakriktningen, som vanligt. Sen skulle vi galoppera på volt över två bommar på halv sockerbitshöjd, en bit över underlaget trots allt. Jag blev faktiskt illamående, men jag är inte den som ger upp. Så jag körde på, min plan var att samla galoppen mer som om jag red dressyr och lägga honom nära bommen, så att han inte kunde göra något vidare språng, utan mer kliva över. Det gick jättebra och jag blev lite stolt över mig själv (och hästen med såklart).
Men imorgon när det är hoppning, kommer jag att rida gamla fuxfarbrorn, för min ridlärares nervers skull. Hon är lite nervöst lagd och tycker att jag är lite galen som rider överhuvudtaget. Men det blir kul för gammelgubben (22år) är pigg och glad och ganska rolig han med. Sen brukar hon sätta mig på honom också för att han inte ska hoppa så högt (så jag inte ber henne höja), mest för att han inte kan hoppa.
Han älskar att hoppa, men har ingen vidare koll på hur man ska göra, så han har alltid löst det med att springa fort och sedan fälla undan benen åt något håll (helt raka framben förekommer) när det kommer bommar i vägen, förhoppningsvis hoppar han uppåt också och inte bara framåt. Men han och jag passar så bra i dressyren, så jag kan få honom rund i galoppen och se till att han hoppar av ordentligt med runda språng, utan att rusa, och då passar det ju bättre att hoppa bra språng på låga hinder än att höja och kanske få sämre kvalitet på sprången. Vi får väl se imorgon, hur det går. :)
 
Jag håller helt med. Har aldrig varit med om att man inte får vända över i mer avancerade grupper (annat än vid enstaka tillfällen då det är en del av själva övningen att faktiskt anpassa sig). Min ridning ska ju handla om vad den hästen behöver för tempoväxlingar, hörnpasseringar osv för att komma till bäst arbete. Om det inte är tillåtet blir det väldigt begränsat med redskap kvar? 🤔

När jag ridit med på lektioner har jag ju en häst med betydligt mer gång än ridskolehästarna, och om han ska krypa fram en hel timme kommer det inte vara en lösgjord och genomarbetad häst.

Även bland lektionshästarna skiljer det enormt i både grundgångarter och hur de bäst jobbas, vilket jag tycker är ett vettigt urval av hästar för att man ska lära sig olika sätt att rida. En kort och burkig ponnymodell på 153 och en stor och valpig SWB på 175 har ju liksom väldigt olika förutsättningar i grunden.
Där jag rider får vi inte vända över oavsett svårighet på grupp (i de vanliga grupperna) just eftersom man är 12 elever och det skulle bli alldeles för rörigt. Är väl en säkerhetsfråga helt enkelt. Jag tycker inte det i sig är världens problem, att man inte får vända över alltså, utan problemet är väl snarare att man är 12 stycken och att det alltid är lite trångt oavsett vem man rider bakom.
 
Har inte skrivit så mycket här på senaste, glömt av och är lite lat för att beskriva en hel lektion varje gång. :angel: :D

Men tänkte uppdatera med att jag i tisdags äntligen varit och provat den nya ridskolan på en drop in. Kändes väldigt annorlunda mot den ridskolan jag vanligtvis rider på. Nya ridskolan har mycket kallare ridhus, så mina händer kändes som isbitar även under ridpasset, men de verkar ha väldigt fina hästar. Reagerade dock på hemvägen på att jag luktade äckligare än vad jag brukar göra när jag åker hem från andra ridskolan. När jag åker hem från min vanliga ridskola så tycker jag att jag luktar stall/häst bara. Speciellt, men inte liksom.. äckligt? Nu när jag åkte hem från den nya ridskolan tyckte jag att det luktade mer som stall/hästkiss - inte så charmigt :laugh:
 
Dressyrlektion idag. Samma stora bruna valack som förra fredagen. Idag var han lite segare och när vi skulle värma upp i trav ville han inte riktigt ta vänster tygel. Det kändes stelt och obekvämt. Han ville inte heller gå ut i hörnen. Jag fick trava runt ridläraren en stund och öka och minska volten, tills hon plötsligt såg att vänster tygel hade fastnat på något sätt. Inte konstigt att det kändes stumt! Efter det lite galopp i båda varven. Lite svårt att få ihop honom, men ok ändå. Dagens övning var öppna längs långsidan. Först en volt i hörnet, sedan öppna, ny volt vid behov, öppna igen och rakriktning innan hörnet. Först i skritt, sedan i trav. Välutbildad häst men han ger inget gratis, så jag fick jobba med innerskänkeln och yttertygeln i varje steg. Ridläraren uppmanade mig att utmana mig med större tvärning och jag fick till det riktigt bra! Fick beröm och hon sa det såg snyggt ut! Kul lektion!
 
Ska gå Grönt kort kurs med uppstart i helgen och själva kursen lite senare ( på annan ridklubb än den jag rider på). Fick intyget att man har förkunskaper påskrivet. Fast jag är nog lite svag i momentet ”dekorativ hästvård”😂
 
Angående grönt kort… Jag tog det när jag var kanske 13? Något i den stilen. Är 28 snart nu så det känns ju som en evighet sen. Ska återuppta tävlandet som det ser ut och undrar om man inte behöver ta om det gröna kortet? Någon sa till mig att det inte går, att har man väl tagit det så gäller det livet ut. Stämmer det verkligen?
 
Inte skrivit så mycket här det sista men jag missade en gång, sen var det uteritt och så teori så har inte haft så mycket att delge. Uteritten var mysig men gick väldigt fort i en galopp men jag fixade det med och det är så skönt! Blev lite orolig när jag såg att hon som red direkt efter ridläraren inte riktigt fick tillbaka sin häst i slutet av galoppen men hon klarade av det på ett strålande sätt så all eloge till henne. Är vid såna tillfällen glad att jag rider på en ridskola med ganska få hästar så känner man alla. Har fullt förtroende för att alla klarar av de hästar de sitter på och det gör mig trygg i situationen med och jag kan njuta lite även av en uteritt. Sen känner jag ju hästen jag sitter på otroligt väl också eftersom vi kamperat ihop i många år nu. :) Så mig passar det väldigt bra att rida på en sån ridskola.
 
Ridlektion igårkväll. Fick det underbara stoet Tequila, hade hoppövningar och alltså den hästen, för och va nordsvensk är hon väldigt spänstig och bjuder verkligen på hindren, Hon älskar att hoppa. Vi har dock låga hinder då de 3 andra i gruppen aldrig hoppat innan, är i en grupp där vi är vuxna och återfallsryttare, så de blir lite si och så när vi är så olika i ridningen. Men vi har skoj och det är huvudsaken. :) Försöker hitta egen häst så jag kommer igång med ridningen mer. Funderar på om ja ska hästnappa detta stoet. :love1:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
56 116
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 202
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp