Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar på att summera 2021 också. :D

Summering: Höstterminen blev min första termin på ridskola på ca 10 år. Som jag har saknat känslan! Har varit medryttare under åren, lite fram och tillbaka, men för mig är det verkligen inte samma sak som att rida på ridskola och få allt vad ridskola innebär (gemenskap, hänga på tävlingar, clinics etc). Jag började rida i en dressyrkurs om 6 gånger, sen fortsatte i nästa omgång av samma kurs om 6 gånger till. Köpte lektioner en annan dag av en tjej som skulle sluta och när hennes uppsägningstid vad slut fick jag hennes plats i den fasta gruppen, vilket kändes skönt. Fick rida ganska många olika hästar ändå, trots att man på ridskolan annars rider väldigt mycket samma hästar. Så har hunnit prova en del och hittat många jag tycker väldigt bra om. Skulle nog säga att jag verkligen gillat alla jag suttit på, men sen matchar man bättre med vissa än andra.

Bäst i år (2021): Att jag kom igång igen! Och att jag fått upp exakt det där intresset för ridningen som jag hade som ung när jag satsade mer på det. Efter ett år på ridsportsgymnasium hade mycket av intresset dött för att allt kändes så påtvingat. Att sedan vara medryttare har varit olika roligt i perioder. Jag har aldrig varit superintresserad av att rida ut eller bara "rida runt". Jag vill träna. Så att komma igång och känna suget är överlägset det bästa från 2021.

Störst utvecklingspotential: Först och främst att få upp bålstyrkan. Orkar inte riktigt den ridning jag skulle behöva för att hålla ihop. Sen har jag rätt svårt för att rida segare hästar märker jag. Spänner mig när jag försöker göra saker och inget kommer särskilt lätt och naturligt för mig, så jag skulle verkligen kunna utvecklas på den fronten. Dock får jag inte den typen av häst så ofta, så tveksamt om jag kommer att utvecklas jättemycket på den fronten under året.
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Dressyr, ridskolan har knappt någon hoppning. I en perfekt värld vore det fälttävlan..

Vilken nivå?
6-7 (LB/LA), ridskolan har satt 8 som maxnivå, men det finns ingen grupp med den beteckningen haha.

Hur många är ni i er grupp?

Lite oklart, i höstas var vi 10-11 (alltför många), igår var vi 5. Några har slutat tror jag, vi kommer nog vara 7-8 stycken i vår. Inte mer hoppas jag!

Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?

Nope. Bara dressyr. Men försöker rida dressyrspecialen som är 90minnån/ett par gånger i månaden, och ska även försöka mygla mig in på hoppgruppen som är ibland på fredagar, så gott jag kan :angel:

Hur långa är era lektioner?

60min

Är det stor eller liten ridskola?

Stor-ish? Stockholms innerstad.

Vad tycker du är det bästa med din ridskola?

Människorna är härliga. Vissa av hästarna (mest för jag inte ridit så många haha). Möjligheten att jobba mig till extra pass lockar extra som fattig student.
 
Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.
Förra årets mål nåddes: att återuppta ridningen. Och är glad varenda vecka att jag gjort det!

Målet för denna termin är nog att hitta mer styrka i kroppen för att få lite bättre kontroll över sits och hjälper. Terminen drar igång nästa vecka. Tror det blir en häst jag red på igenridning under mellandagarna, han var riktigt trevlig!
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat? ingen särskild. Dvs vanlig engelsk ridning. 4 veckor på samma häst: 2 dressyr, 1 bommar, 1 hoppning.
Vilken nivå? Jag återupptog ridningen i höstas efter 10-15 års uppehåll. Innan dess red jag drygt 10 år, främst på ridskola. De flesta i gruppen är i liknande sits.
Hur många är ni i er grupp? tror vi varierade mellan 2-6 personer förra terminen.
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall? nej, se ovan.
Hur långa är era lektioner? en timme
Är det stor eller liten ridskola? liten
Vad tycker du är det bästa med din ridskola? härlig prestigelös stämning.
 
Senast ändrad:
Jag hoppar in i den här tråden, då jag ska rida på ridskola under tiden som mitt sto är högdräktig och sedan förhoppningsvis mammaledig.

Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Islandshästridskola.

Vilken nivå?
Om jag förstått rätt är jag på nivå 3 av 5, vilket baseras på att jag kan rida, men inte ridit islandshäst mer än sporadiskt de senaste 15-16 åren.

Hur många är ni i er grupp?

Cirka 7 stycken ska vi vara.

Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?

Nej.

Hur långa är era lektioner?

De är en timme långa, varav 45 min ridning.

Är det stor eller liten ridskola?

Tror den är ganska liten, det är 300 ridande och 26 hästar.

Vad tycker du är det bästa med din ridskola?

Just nu, innan jag börjat rida, så är det att den ligger nära där jag bor. Tar drygt 5 min att köra med bil.
 
@Habina ska bli kul att höra om dina lektioner eftersom du också ska rida islandshäst! Alltid roligt att få någons mer perspektiv på islandshästridning och få höra hur dina lektioner är och vad de lägger fokus på! Välkommen till tråden förresten. :)
 
I onsdags var första gången på den här terminen. Jag skulle egentligen haft ett sto som jag aldrig ridit, men pga mycket frånvaro etc byttes det runt hästar i sista sekund och jag fick en av ridskolans lite nyare hästar. Han kommer under höstterminen men går, som jag vet, max 1 gång per dag. Jag var lite nervös för han ser väldigt stel och lite hispig ut. Han var stel, väldigt lyhörd och pigg. Nuddade jag honom minsta lilla med skänkel så var det en galoppfattning tydligen. Så jag fick lära mig att sitta väldigt stilla, det var nog nyttigt. :D

Först red vi på volter med olika ställningar. En del galoppjobb. Han hade fantastisk galopp, härlig och väldigt reglerbar. Fick otrolig känsla även om han kanske inte var fullt så avslappnad som man skulle önska. Sen körde vi lite hörnpasseringar med sidvärtsrörelser och det var tydligen väldigt svårt. Han var lite som en orm i kroppen. Kom man åt lite på ena sidan så SWOSH vände hela hästen. Så otroligt lyhörd för sits och hjälper så framöver räcker nog att korrigera sitsen lite och bara vara stilla så ska vi nog hitta det. En häst jag tror man kan lära sig otroligt mycket av, så jag hoppas jag får honom nästa gång också trots att jag egentligen ska ha en annan.

På söndag vankas hoppkurs. En engångskurs och jag har fått en av de två hästar jag har hoppat förut på ridskolan. Han var svår, han blir väldigt lång och kommer man minsta lilla snett tar han jättesprång. Ska bli kul att se hur det går på söndag, men också lite nervös där :angel:

Sen på måndag vankas det privatlektion. Så det är en ganska intensiv vecka för mig. Har önskat tre hästar för privatlektionen, har aldrig ridit privat förut, men hoppas väldigt på att jag får den valacken som jag avslutade förra terminen med och alltså var den jag la upp liten film på här ovan. Jag tyckte att han passade mig ganska bra, samtidigt som jag inte hittat knapparna riktigt än så jag tror det finns mycket att hämta där. Vi får helt enkelt se vem jag får, men är väldigt pepp på att rida min första privatlektion. :D
 
Igår var det terminsstart för min ordinarie ridgrupp!
Jag fick en häst jag bara ridit en gång tidigare, när jag köpte en lektion i en annan ridgrupp (tror det var i oktober). Nätt valack med mycket fullblod.
Han var svår, rätt stel i höger sida och springig. Kämpade med att få honom att ställa sig rätt i hals/nacke (han ställer sig gärna till vänster i höger varv), gå framåt MEN stanna kvar hos mig och inte 200 meter framför :p
Men när det var 10 minuter kvar av den lektionen, var det som att någon använt ett trollspö och han blev en helt annan häst :love: Då hade jag plötsligt hittat rätt knappar, det var såå roligt!

Så igår fick jag alltså samma häst igen, hoppades att jag kom ihåg hur jag gjorde! Lektionen började lugnt med uppvärmning och renodling av hjälpare, fick peta till lite vid sidförande sen lyssnade han bättre. Tyckte han gick bra i skritt, fick fin kontakt. Traven var lite svårare, men han upplevdes inte alls lika springig som första gången jag red honom :) När jag hade koll på ställningen och red mestadels med säte/ben så började han gå riktigt fint. Ridläraren sade att eftersom han är mycket känslig i munnen fungerar han bättre om man rider mer med sätet och inte fipplar så mycket med tygeltag, vilket jag också märkte :)

Sen red vi en övning med sidförande på en del av storvolten och övergångar skritt-trav-skritt, sen även trav-galopp-trav (trav/galopp halva volten).

Lektionen blev dock ganska rörig då det var svårt för alla att höra vad läraren sade och alla uppfattade/gjorde övningen lite olika... De flesta red enbart på storvolten, medan vissa gick ut på fyrkantspåret och bytte volt bara sådär.. Vi hade en vikarie just igår, som inte heller tänkte så mycket på att vänta lite mellan besked om att förbereda för... och själva grejen. Samt tidpunkten för beskeden (t.ex. om jag precis har hunnit rida förbi och då inte ser). För mig som använder tolk blir det jättesvårt att hinna se beskeden i tid 😅 Tolken fick också svårt att höra och måste dubbelkolla med läraren innan jag fick besked :p

Så det blev lite svårt att ha fullt fokus på hästen när man fick ha järnkoll på tolken och samtidigt undvika krockar med de som red annorlunda då och då.. Påverkade min ridning en del, vilket jag störde mig på då jag "tappade" flytet och kontakten med hästen och fick liksom "börja om" varje gång när jag kunde fokusera på ridningen igen. Men när jag väl kunde rida ordentligt så tyckte jag han kändes bättre och mer stabil ju längre in i lektionen vi kom :) Det är dock en häst som kräver mycket fokus och finlir för att komma till ridning på, så lektionen var inte så optimal för oss 🙃

Sammanfattat tycker jag ändå att det gick hyfsat, vikarien tyckte också att jag hade ridit honom bra och sade att han är svår. Kommer bli bättre ju mer vi lär känna varandra, ser fram emot att rida honom igen nästa vecka :) Då har vi förhoppningsvis en mer ordnad lektion med vår ordinarie ridlärare tillbaka också :D
 
Hoppträning på en stor fin pojke igår. En trevlig, välstammad häst (e. cardento) som jag verkligen gillat när jag ridit tidigare. Hoppat honom en gång och då fick jag rida fram lite bjudning i honom, inte så att han var seg men han bjöd inte helt själv. När jag väl fick fram honom då gick han bra. Igår - hoppsan, det var något annat :D

I dressyren har jag ridit honom lite och där vet jag ju att han är ganska pigg, men jag fick mig nog en chock igår när han rusade mot hinder och totalt stack efteråt. Han brallade lite efter hindren och jag fick helt enkelt använda min balans och benstyrka för att få pli på djuret. Det var jäkligt kul och all in all får jag väl säga att träningen gick väldigt bra. Red för vår ridskolechef som jag aldrig ridit för innan, och det var såklart kul med något nytt. Men så fort jag satt av hästen darrade mina ben så jag förstod att jag skulle få träningsvärk idag :angel:

Idag var det dags för privatlektion. Hade önskat tre hästar, men det hade ridläraren missat så hon hade valt en helt annan häst till mig som jag aldrig ridit. Jag blev jätteglad ändå, för hästen jag fick var den hästen jag helst ville rida när jag började på ridskolan i höstas. Även han välstammad hopphäst, men som jag förstått gör han sig kanske mer på dressyrbanan nu för tiden. Har hört från många på ridskolan att han är väldigt fin, men väldigt seg, och jag brukar inte rida sega hästar så jag har väl tänkt att det var därför jag inte fått honom. Så ja, jag var i alla fall jätteglad att jag äntligen skulle få testa honom och jag blev INTE besviken :love:

Instruktören frågade vad jag ville öva på idag och jag sa att hon ska vara nitisk på mig med min sits, om jag rider oliksidigt osv och sedan övar jag gärna galoppfattningar eftersom jag helt plötsligt efter mitt uppehåll inte kan fatta galopp :D
Så det blev en del arbete på volt med sidvärts, främst i skritt, på öppna delen och ur det fatta galopp på slutna. Rida upp i mellangalopp, sedan samla till riktigt kort galopp och bryta direkt till skritt. Det var en otroligt bra övning för mig och det blir nog att fortsätta på det spåret på nästa privatlektion som förhoppningsvis blir om sisådär två veckor. :D
 
@machafuko hur ofta tar du privatlektioner? Jag försöker ta en till två per månad tycker det ger så himla att få slipa på saker lite extra. Det har utvecklat mig mycket och man kan jobba på sånt man kört fast på lite.
Detta var faktiskt min första privatlektion någonsin :D

Men jag är helt lyrisk nu, oj så bra det var. Först och främst red jag för en ny instruktör jag aldrig ridit för förut och hon var otroligt bra. Hon fick mig att jobba hela tiden och märka sådant med min ridning som ingen annan påpekat tidigare och som säkert är "men" jag alltid haft. Mitt mål hade väl varit att rida privat två gånger i månaden, men får se lite hur det blir ekonomiskt. Jag är student, som visserligen jobbar extra, men försöker spara pengar till eget boende efter plugget så jag behöver egentligen spara mer än jag gör. Ridningen är ju inte direkt... ehm... gratis :angel:
 
Lektion i går :D Fick fina Bullen, han gick lektionen innan så jag spionerade lite på hur han verkade. S t a r k och p i g g. Gick därifrån och låtsadesom att jag inte sett eländet 🙈

Satt upp och Bullen kändes redan på tårna men stod still medan jag fipplade med stiglädren. "Ny" (alltså inte sprillans men annan än han brukar ha) sadel som var lite halvskön, men jag hamnade nog lite i stolsits i den innan jag hittade rätt. Sedan räckte det för mig att tänka att "sådär, nu kan jag skritta iväg" så skrittade han friskt på framåt. :angel: Pigg som ett piggsvin. :nailbiting:

Vi skrittade fram ganska länge på långa tyglar, jag tänkte att mitt mål får bli att han inte ska få bli så där förbenat stark och att hålla honom någorlunda på mattan. Det räcker när han är så där på tårna.
Vi gjorde en del halter som gick förvånansvärt bra. Efter ett tag gjorde han rätt fina halter som faktiskt bara var kanske ett steg sena eller så. Mycket klapp från mig. Det svåraste för honom var att inte smyga iväg utan mig efteråt :angel: Väntade ut honom i varje halt så han sänkte huvudet lite och var ordentligt parkerad. Flera gånger släppte han ut en stooor suck när han äntligen slappnade av :love:

Vi började sedan övningen som bestod av att i skritt göra tre volter per långsida. Det blir väl 10-15 meters volter? Vi skulle ha hästarna utställda första tredjedelen, rakrikta andra, och inåtställda tredje delen. Bullen hade lite krångel med att hålla ihop kroppen, jag tyckte jag gjorde det mesta rätt men hans hjärna verkade springa framför honom och han hade svårt att hänga med :D Vissa volter blev fina dock. Försökte verkligen få honom att liksom sakta ner lite i kropp och huvud och fokusera.
Han blev mjuk och fin i sidorna i alla fall :D Men när han blev så där mjuk började huvudboppandet, sjukt irriterande, jag behöver luska ut lite vad det är som händer när han blir huvudboppig. Vet att det hjälper att hålla upp huvudet på honom lite men sen då? Den här gången hjälpte det faktiskt inte.
I och för sig kändes det som att han var sjukt frustrerad över att gå kringelikrokar och hellre ville springa, och huvudboppandet kom från frustration. Men jag vet inte riktigt.

Vi red sedan i trav, och skulle då göra större volter på kortsidorna, och på långsidorna öka traven. Ridläraren sa direkt att vi INTE skulle öka, förstår inte vad hon menade :D
Han taggade till rejält på lånsidorna och jag fick kämpa på bra för att hålla honom lugn och kvar i trav, han gick i bland i galopp med framdelen och trav med bakdelen :angel:
Jobbade stenhårt med att han inte skulle bli stark, han var farligt nära ganska ofta men jag lyckades alltid mota bort det. I volterna gick det bra när jag lyckades lugna honom ordentligt innan vi kom dit, men när han kom som tåget där var det rätt svårt för oss att få bra flyt runt.

Vi galopperade sedan, ojojoj 🙈 tänkte direkt att "uh oh, nu får jag något att bita i" när jag fattade. Energin ver det absolut inget fel på i alla fall. Jag gjorde inget finlir utan fokuserade mest på att lugna och se till att han inte blev stark. Kände i bland att jag halvt tappade kontrollen men för det mesta hade jag nog koll. Försökte mest jobba med mig själv och liksom andas och inte ta för hårt i honom, planera tygeltagen ordentligt så att vi inte hamnade i dragkamp men samtidigt kunna lugna och bromsa tillräckligt för att han inte skulle fara iväg som ett jehu.

Vi gjorde alltsammans i andra varvet sedan, det gick väl ungefär lika bra. Bullen är rätt liksidig och jag tror att vi matchar varandras sidor rätt bra så det brukar faktiskt inte bli så annorlunda i de olika varven.

När vi skulle trava av dem och skritta av dem var det om möjligt ännu mer energi i Bullens lilla kropp, fick verkligen jobba med att rida ordentligt och hålla honom på mattan då. Satt av ganska fort i skritten och gick med honom i stället, var trött i hjärnan.

Är allmänt sjukt nöjd med min och Bullens insats. Han var superpigg men vi kunde hålla oss ostarka och samarbeta igenom energin. Ridläraren tyckte jag hade löst det fint och att vi lyckats bra med att hålla oss på mattan :p I morgon blir det igenridning för den andra ridläraren, det ska bli kul!
 
Skrev inte om förra tisdagen men WOW. Vad det går just nu. :love:
Plötsligt levlat några nivåer till. Ridläraren blev så till sig förra veckan att hon försökte få oss att börja trampa lite lite :eek:
(Alltså verkligen inte trampa, men väldigt mycket mer samling och sätta under sig än vi ens varit i närheten av annars!)

Vi galopperade även mycket på fyrkantsspåret och det verkar som att det här med att jobba på det och kämpa satan faktiskt ger resultat. Även skänkelvikningarna släpper meeeer.

Sedan skrittade vi av och någon knackade på för att komma in. Hen fick såklart vända, men var extremt långsam med att stänga dörren och sedan smällde den sista biten. Vilka var då vända från dörren på lång tygel? Jodå.
Vem bockade rätt upp tre meter i luften med ett av sina jävla kattsprång? Jodå. :rofl:
Gjorde en snygg parkour-avrullning och landade på EXAKT samma ställa som nyårsafton.

Tydligen, om man landar på samma ställe så tar de ut varandra och det gör mindre ont. Yay!

--
Idag var det lektion igen, frieserkorsningen såklart. Idag satt jag kvar :D
Hittar varandra ÄNNU mer. Nu börjar öppnorna lossna också, och jag tror till och med att vi nästan började närma oss en rimlig sluta! Höger galopp var jobbigt idag, men det märktes att han verkligen gav sitt yttersta och försökte göra rätt. Hela lektionen :love:

Han är verkligen i bättre form än någonsin, pigg och stark men försöker jobba med mig hela tiden. Wooow.

När vi sedan joggade av hade han växt två dm på höjden och längde ut och frustade så nöjt. Jag seglade hem på små moln och känner mest att jag skulle vilja rida honom 8 dagar i veckan resten av året. Eller livet.
Känslan! :heart
 
Hallå, det vore lite roligt om vi alla kunde presentera kanske den häst man rider mest/eller ens favorit lite närmare?

Jag är jättedålig på att komma på sådana bra frågor att svara på som folk gjorde med sammanfattningen 2021 eller målen/tankar kring 2022. Men om någon här har någon idé så vore det ju jättekul om vi kunde skriva något om våra favoriter. Så får man veta lite mer om andra hästar på andra ridskolor. 😄
 
Hallå, det vore lite roligt om vi alla kunde presentera kanske den häst man rider mest/eller ens favorit lite närmare?

Jag är jättedålig på att komma på sådana bra frågor att svara på som folk gjorde med sammanfattningen 2021 eller målen/tankar kring 2022. Men om någon här har någon idé så vore det ju jättekul om vi kunde skriva något om våra favoriter. Så får man veta lite mer om andra hästar på andra ridskolor. 😄

Javiiisst!

Rider en Friserkorsning (hälften frieser, hälften halvblod) som är runt.. 18 kanske?
Har ridit honom till 99% senaste året och så lär det förbli, utom kanske på några extralektioner.

Han är kanske 168cm i manken, men känns oftast mindre då han är hysteriskt bekväm att sitta på. Har ganska korta och trippiga gångarter också, ingen trav som skjuter en ur sadeln direkt. Men vi försöker hitta takt och tempo i allt, det går framåt. Reglerbarheten i gångarterna ska nog förrsten vara ett mål för oss 2022.

Han har sina egenheter, vi har till exempel spenderat kanske fem lektioner totalt 2020 bara.. ståendes. Kan bli totalt istadig och fullständigt skita i dig. Blir bara arg om du säger till. Man måste.. säga till på rätt sätt. Och allra helst inte hamna där alls. Så han har "sina" ryttare, där vi kommit förbi sånt tjafs. Jag är lycklig att vara en av dem, men det tog både tid, jobb och envishet.

Som beskrivits kan det också bli ett och annat bocksprång här och var, oftast bara av energi och glädje :D

Svamlar mest nu känner jag, men är så glad att vi hittat varandra och med tanke på hur det gått senaste halvåret så ser jag otroligt mycket fram emot att fortsätta rida honom 2022. Hoppas rida fler hästar, men det kommer nog bli sporadiskt och Frieserkorsningen fortsätta vara "min" på ordinarie lektioner.

Han är envis, egensinnig och en total dröm när man jobbar tillsammans.
Påminner om ett sto med ponny-pannben, aka drömhästen :love:

EDIT: blev sjukt taggad haha, har säkert missat massor och berättar nog egentligen inte så mycket om honom :rofl:
 
Lektion i går. Det gick inte jättebra.

Fick Bullen. Blev jätteglad.

Satt upp och kände att han nog var lite lugnare än dagen innan. Vi skrittade iväg och jodå han var väldigt mycket mindre energisk. Den här gruppen rider inte fram självständigt så jag försökte öka och minska lite i skritten på fyrkantspåret när vi skrittade fram dem på lång tygel.

Vi red in oss på ridvägen i övningen innan vi började den på riktigt. På medellinjen låg tre bommar, vi skulle rida över bommen och sedan in på en åtta över bommen. Alltså över, vänstervolt runt, över, högervolt, över och sen fram till nästa. Vi fick avgöra själva om det var för trångt. Så man kunde göra en halv åtta och rida vidare till nästa för att inte skapa trafikstockning. Sedan fick vi ta tyglarna och göra resten.
Vi jobbade på övningen ett tag och Bullen var mycket duktig. Fick en del bra tips från ridläraren kring att rida på hackamore som jag kommer ta med mig. Jag rider hyfsat på hackamore nu när jag ridit ofta på det, men hon hade några extra tips kring tygeltagen och hur man ska tänka att hackamoret inverkar när man rör det på vissa sätt :up:
Inga problem för mig och Bullen med själva övningen, vi traskade runt i våra åttor, han ställde sig mycket duktigt och vi var i fin balans. Det var kul att känna att vi var i synk och liksom bara gjorde det utan några större problem :love:

Vi gjorde sedan övningen i trav. Det gick ungefär lika bra - men jag var tvungen att vara snabbare i hjälpgivningen och ha bättre timing så klart. Vissa volter tappade jag yttertygeln aningen, men på det stora hela kändes det bra och jag försökte experimentera med de tips jag fått av ridläraren. Det jag märkte var att Bullen inte började huvudboppa alls. När jag släppte det och red som vanligt kom genast huvudbopp-tendenser. Så jag har nog hittat en till knapp på honom!

Sedan tog vi galoppen. Vi skulle fatta på rakt spår, sen rulla in på volterna. Där rullade vi på och skulle tänka energi, men inte fart. Sedan fick vi räta ut och fortsätta till andra volten och byta om volt på det viset. Energi gick hur bra som helst för oss :angel: Men han var mer regerlig än sist. Jag kunde lugna bra och vi fick till en rätt fin galopp om än kanske lite springig.

Så gjorde vi allt i andra varvet igen. Gick mycket bra i det varvet också. Bullen lyssnade fint och vi var bra synkade i våra åttor. Men, sen kom nedslaget.
När vi skulle galoppera i det här varvet var det helt sinnesjukt vad pigg han var. Han låg på med gigantiska galoppsprång som fick mig lite ur sadeln och han blev samtidigt skitstark. Han ville icke lyssna på förhållningar men gick att styra och det fanns en någorlunda broms men den betydde mest trav i stället för vänta. Kände mig allmänt maktlös och jobbade på med de knep jag har lärt mig för att lugna, plocka ner på mattan, och be honom sluta slita mig i händerna. Inget funkade. Det var stört omöjligt och jag fick jobba skiten ur mig. Försökte flera gånger att jobba oss ner till skritt för att fatta igen, ifall att det skulle hjälpa att få en bättre och trevligare fattning men nej.

Efter det skulle vi trava av dem lite. Inte enkelt med en häst som inte riktigt lyssnar, rusar, är stark. Vi fick som uppgift att få dem långa och låga och att rida in från långsidan upp mot medellinjen, när nosen var vid ena änden av bommen skulle vi sakta av till skritt, och när rumpan lämnade andra sidan av bommen var det trav igen. Även detta var jobbigt med Bullen. Han gick ju att få stopp på (till slut) men det blev aldrig särskilt bra. Han var för pigg och för stark och jag lyckades aldrig få honom ur det.

Snöpligt slut som färgar upplevelsen av hela lektionen. Egentligen var hälften hur bra som helst ju. Men jag vet inte - jag blev nog besviken på att jag inte lyckades vända på det. Besviken på att jag inte lyckades kommunicera. Men så här i efterhand medan jag skriver blir jag även sjukt stolt över att jag inte blev rädd. Hade det varit för ett år sedan hade jag blivit jätteosäker och rädd av situationen. Får försöka tänka på det och att Bullen nog faktiskt har en liten svacka just nu. Det märktes ju även i måndags på honom.
 
Lektion i går. Det gick inte jättebra.

Fick Bullen. Blev jätteglad.

Satt upp och kände att han nog var lite lugnare än dagen innan. Vi skrittade iväg och jodå han var väldigt mycket mindre energisk. Den här gruppen rider inte fram självständigt så jag försökte öka och minska lite i skritten på fyrkantspåret när vi skrittade fram dem på lång tygel.

Vi red in oss på ridvägen i övningen innan vi började den på riktigt. På medellinjen låg tre bommar, vi skulle rida över bommen och sedan in på en åtta över bommen. Alltså över, vänstervolt runt, över, högervolt, över och sen fram till nästa. Vi fick avgöra själva om det var för trångt. Så man kunde göra en halv åtta och rida vidare till nästa för att inte skapa trafikstockning. Sedan fick vi ta tyglarna och göra resten.
Vi jobbade på övningen ett tag och Bullen var mycket duktig. Fick en del bra tips från ridläraren kring att rida på hackamore som jag kommer ta med mig. Jag rider hyfsat på hackamore nu när jag ridit ofta på det, men hon hade några extra tips kring tygeltagen och hur man ska tänka att hackamoret inverkar när man rör det på vissa sätt :up:
Inga problem för mig och Bullen med själva övningen, vi traskade runt i våra åttor, han ställde sig mycket duktigt och vi var i fin balans. Det var kul att känna att vi var i synk och liksom bara gjorde det utan några större problem :love:

Vi gjorde sedan övningen i trav. Det gick ungefär lika bra - men jag var tvungen att vara snabbare i hjälpgivningen och ha bättre timing så klart. Vissa volter tappade jag yttertygeln aningen, men på det stora hela kändes det bra och jag försökte experimentera med de tips jag fått av ridläraren. Det jag märkte var att Bullen inte började huvudboppa alls. När jag släppte det och red som vanligt kom genast huvudbopp-tendenser. Så jag har nog hittat en till knapp på honom!

Sedan tog vi galoppen. Vi skulle fatta på rakt spår, sen rulla in på volterna. Där rullade vi på och skulle tänka energi, men inte fart. Sedan fick vi räta ut och fortsätta till andra volten och byta om volt på det viset. Energi gick hur bra som helst för oss :angel: Men han var mer regerlig än sist. Jag kunde lugna bra och vi fick till en rätt fin galopp om än kanske lite springig.

Så gjorde vi allt i andra varvet igen. Gick mycket bra i det varvet också. Bullen lyssnade fint och vi var bra synkade i våra åttor. Men, sen kom nedslaget.
När vi skulle galoppera i det här varvet var det helt sinnesjukt vad pigg han var. Han låg på med gigantiska galoppsprång som fick mig lite ur sadeln och han blev samtidigt skitstark. Han ville icke lyssna på förhållningar men gick att styra och det fanns en någorlunda broms men den betydde mest trav i stället för vänta. Kände mig allmänt maktlös och jobbade på med de knep jag har lärt mig för att lugna, plocka ner på mattan, och be honom sluta slita mig i händerna. Inget funkade. Det var stört omöjligt och jag fick jobba skiten ur mig. Försökte flera gånger att jobba oss ner till skritt för att fatta igen, ifall att det skulle hjälpa att få en bättre och trevligare fattning men nej.

Efter det skulle vi trava av dem lite. Inte enkelt med en häst som inte riktigt lyssnar, rusar, är stark. Vi fick som uppgift att få dem långa och låga och att rida in från långsidan upp mot medellinjen, när nosen var vid ena änden av bommen skulle vi sakta av till skritt, och när rumpan lämnade andra sidan av bommen var det trav igen. Även detta var jobbigt med Bullen. Han gick ju att få stopp på (till slut) men det blev aldrig särskilt bra. Han var för pigg och för stark och jag lyckades aldrig få honom ur det.

Snöpligt slut som färgar upplevelsen av hela lektionen. Egentligen var hälften hur bra som helst ju. Men jag vet inte - jag blev nog besviken på att jag inte lyckades vända på det. Besviken på att jag inte lyckades kommunicera. Men så här i efterhand medan jag skriver blir jag även sjukt stolt över att jag inte blev rädd. Hade det varit för ett år sedan hade jag blivit jätteosäker och rädd av situationen. Får försöka tänka på det och att Bullen nog faktiskt har en liten svacka just nu. Det märktes ju även i måndags på honom.

Men kunde inte ridläraren komma med nåt tips?
 
Hallå, det vore lite roligt om vi alla kunde presentera kanske den häst man rider mest/eller ens favorit lite närmare?

Jag är jättedålig på att komma på sådana bra frågor att svara på som folk gjorde med sammanfattningen 2021 eller målen/tankar kring 2022. Men om någon här har någon idé så vore det ju jättekul om vi kunde skriva något om våra favoriter. Så får man veta lite mer om andra hästar på andra ridskolor. 😄
Kul idé tycker jag!

Allmänt gillar jag nog alla ponnysar på min ridskola. Alla har sina egna fantastiska egenskaper och är bara underbara. :love: Men det finns några som hjärtat klappar lite extra för så klart. Kan väl presentera tre:

Drömvalacken: Jag har inte ridit honom överdrivet mycket, men han stal mitt hjärta redan som föl. Jag brukade gå och hälsa på honom i hagen och bara titta på honom. Sedan försvann han iväg på tävlingar och jag brukade spionera på resultat och drömma om honom :o I många år var han en häst jag tänkte att jag aldrig skulle få sitta på, utan bara stå och sukta efter. Sedan började han så smått gå lektioner och jag suktade och suktade. Sen fick jag till slut faktiskt rida honom.
Den där förälskningen har aldrig försvunnit, jag smälter bara jag ser honom och är bara lycklig jämt när jag får en chans att umgås.
Han är en mild gentleman, en gigantisk teddybjörn. På alla sätt och vis glad och vill bara hänga med en och göra rätt. Gillar gos. Tar saker med ro och hetsar inte upp sig.
Är av typen lååång och sävlig att rida. Ser ut som en kalv/kamel/komodovaran när han inte går i form :D Men när han kommer i form är han så obeskrivligt vacker! Man måste jobba fram kvickheten i benen för att komma dit (han rör sig som i slow motion annars.), och man får inget gratis alls.
Samtidigt är han ganska enkel i och med att han gärna vill vara till lags och göra rätt.
När det blir rätt känns det ungefär som "Nämen vi kan åka till OS nu", när det inte är rätt känns det som att man försöker styra runt ett gigantiskt skepp i slow motion.

Bullen: Jag gillade verkligen inte honom alls. Han var hästen jag tänkte att jag inte kunde rida och konstant tittade på klockan när jag red. "Är det slut snart? Mina händer gör ont". Jag blev nervös, osäker och rädd pga hans stora energi, stora kliv och känslan av att det inte tog stopp. Känslan av att han var så stark att det inte gick att hålla emot eller få stopp alls osv. Men så bestämde jag att jag kan nog visst rida sådana hästar, men jag måste se på dem på ett annat sätt. Bestämde mig helt enkelt för att det ska gå och bad ridläraren att få lära mig rida den typen av häst.
Nu är han en favorit! :love: Han är ett stort kraftpaket. Stadigt byggd utan att bli åt det tyngre hållet, små kloka ögon som lyser av nyfikenhet. Lite som drömvalacken är även han en mild gentleman och väldigt mysig att kommunicera med för det mesta. Det är i ridningen som energin kan ta över och försvåra kommunikationen.
Svår att rida, han är rätt bra på att luras med kroppen. Det kan kännas som att han gör rätt och så kollar man i spegeln och ser att nej känslan här i sadeln är inte samma som verkligheten. Man behöver en arsenal med verktyg för att kunna rida honom ordentligt. Stark som en oxe, energi som två kärnkraftverk. Men ändå ett hjärta av guld, han skulle aldrig vilja göra fel, skulle aldrig bocka, skulle aldrig sticka så att det inte gick att få stopp alls. Vi jobbar nu på att inte bli så starka och har kommit långt, han känns till och med lätt i handen emellanåt. Energin jobbar vi också på, att tygla den eller snarare ta tillvara på den så att den inte bara används i springa fort syfte :angel: .

Misstänksamma stoet: Länge sedan jag red henne nu. Men hon har alltid varit en favorit. Lite knepig att rida och lite hård på marken (svårflyttad, lite "tjurskallig", men gör inget dumt).
En tjej som även hon är lång och lite sävlig, om än inte lika sävlig som drömvalacken. Kruxet med henne är att hon gärna vill vara med och göra rätt, och för att det ska bli rätt behöver hon ridas ihop. Då måste man få lite stöd i tygeln osv, men se det går inte om man en enda sekund tar i tygeln på fel sätt. Innan hon kan ta ett bra stöd måste hon även gå runt och vara misstänksam mot ryttaren "hmmm, kommer hen ta i tygeln fel... mjaaa litar inte på den däringa ännu".
Vinner man hennes förtroende där med munnen, går hon urfint och är härlig och alert på vad som ska hända sedan. Råkar man göra fel stänger hon av lite. Hon gör ungefär det man ber om men inte mer och inte direkt. Ber man om trav blir det några steg i skritt innan traven motvilligt kommer och i bland får man tjata lite. Annars gudasnällast i hela världen och en sån häst som om hon känner att hon håller på att tappa en ryttare hjälper den att balansera upp sig och saktar ner lite så ryttaren får en chans att hitta tillbaka.

Finns så många underbara hästar. :love:
 
Men kunde inte ridläraren komma med nåt tips?
Just på lektionen i går var det dels andra som definitivt behövde lite mer stöd än jag (unghäst som krånglade till exempel) och det blev ju aldrig så att jag tappade kontrollen så att det blev farligt.
Sedan har till och med ridlärarna lite krångel med honom när han är inne i ett sånt här mood.
Var inte heller min ordinarie ridlärare :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 899
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp