Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Terminens första ridlektion igår. Fick rida det stora maffiga stoet. En riktig mastodont, då hon både är hög och bred.

Jag var själv ur form sen jullovet, och jag har haft ont i mitt knä till och från men inte känt av det när jag jobbat, trodde det skulle gå bra att rida med det också, men nej. Jäklar va ont det gjorde, så ont att jag kände mig gråtfärdig.
Jag kunde inte använda vänster skänkel som jag önskade och det blev lite pannkaka till följd av det, speciellt i vänster varv på volten när hon ville flyta ut på den öppna delen och jag hade ingenting att sätta emot.

Ny ridlärare också, som jag förvisso känner lite sen tidigare men aldrig ridit för. Hon tyckte jag skulle va nöjd med lektionen ändå. Vi hade jobbat mycket med övergångar, lite back to basic mest för hon ville lära känna oss lite, samt lite lugnare efter juluppehållet.

Ska ringa vården och se om jag kan få hjälp med mitt knä, har ingen aning om va som hänt. Började v.1 och kom från ingenstans, tack vare ridningen så blev jag varse exakt vart det gjorde ont, var väldigt diffust innan, så kom ändå något gott ur det. 🤷🏻
 
Ridlektion i går med *trumvirvel* ... Bullen!
Varför tittar jag ens vilken häst jag ska ha på listan längre? :D

Tittade på honom på lektionen innan. Han skyfflade fram fart med bakbenen, drog tjejen ur balans hela tiden, och var allmänt jävlig. Hon som red såg varken glad ut eller som att hon orkade hålla emot.

Pga detta så gjorde jag tusen halter så fort jag satt upp. De var riktigt urusla i början men sedan hittade jag ett litet system som funkade nu när han var så pigg. Halvhalt (även om han inte kunde genomföra den pga för pigg) Vinkla bäckenet, halvhalt, halt. Säkert helt grundläggande för många men det är svårt att klura ut på den här hästen hur han "vill ha det" för att underlätta för hans hjärna.
Hursomhelst, fick vi jättebra halter till slut, där jag bara behövde ta lätt i tygeln för att få stopp. :up: Var även noga med att man står still tills piloten säger att man får gå, och med att berömma jättemycket när han fick till det. :)

Vi travade sedan samma övning som förra måndagen. Tre 15m volter på långsidorna, ena tredjedelen utåtställd, andra rakriktad, tredje inåtställd. Det gick ganska mycket bättre än sist! Speciellt med ställningarna, de tips jag fått om hackamorets inverkan i tisdags var bra. Behöver bara fila vidare på det. Annars var det ett ständigt tjat på Bullen från min sida: "Väänta", "Nej nu rusar du", "Lugn med bensprattlet nu" och "Hallå vad hände varför går det så fort" :rofl:
Vi kämpade på och det kändes faktiskt bra, han lyssnade ganska bra på halvhalterna och när jag påminde honom om att lugna sig lite. Vi kom till 95% in i volterna med trevlig framåtbjudning utan att rusa och kunde behålla framåtbjudningen utan att rusa igenom hela. Kollade i spegeln och stundtals gick han vansinnigt snyggt :love:

Sedan fick vi galoppera. Vi skulle självständigt men i samma varv fatta många korta galopper och rida sådana vägar som var bra för hästen. Bullen taggade till lite väl några gånger, så jag red ganska mycket på volter där jag kunde styra in och stoppa honom lättare än på långsidorna. När det kändes bra och lugnt tog jag en långsida osv. Jättebra på Bullen att få anpassa lite efter honom så man kan få bukt på att lugna traven efter galoppen i stället för att bara fatta ur en hysterisk trav :up: Han blev ganska okej reglerbar i slutet av galoppen.

Sedan skulle vi jobba med bogen in. Vi har ganska precis börjat med det och det gick ganska bra när vi skrittade. Svårt dock att få det där precisa som man kan få med bett. Bullen har gått FEI dressyr, Ponnyallsvenskan div 3 och massor. Så han kan mycket, men då går han på bett. I traven blev det dock svårare. Gick okej i höger varv då jag fick till det en hel del. Kanske inte det snyggaste men det var en bog in. Vänster varv gick sämre, det är hans "svåra" varv även om vi kompletterar varandra bra så att det inte blir så stora skillnader i varven. Där var det bara något steg då och då, och han vek ofta in mot mitten, eller blev lite för böjd i halsen. Vi behöver verkligen öva på det där :)

Vi galopperade i andra varvet, gick väl ungefär som tidigare galopp förutom att han var lite starkare då. Sen red vi lite fler volter, då hade han börjat bli lite för stark för att jag skulle kunna rida dem lika bra som innan.

Vi avslutade dem självständigt i trav, skritt och galopp i båda varven. Jag och bullen travade på och jag jobbade med att lugna och gav bara lite längre tygel när han inte drog eller boppade runt med huvudet i frustration. Vi tog ganska lång tid på oss i traven och kom ner i skritt typ sist av alla, men jag vill verkligen inte att han ska tänka att huvudbopp + stark = jag får tygeln.

Ridläraren hade sett att han var pigg och tyckte jag gjort det bra med bogen in trots pigg häst och lite trubbigt verktyg i form av hackamore. Berättade om tisdagen när han var förjävlig och vi diskuterade lite vad det kan bero på och hur man bör göra när han blir så, men hon förstod att det inte funkade med alla knep jag testat. I bland är han helt enkelt för pigg för att nå fram till liksom. Då får man släppa finliret lite. Även om jag hade suttit upp och tagit tillbaka med sätet osv hade han inte lugnat sig. Det kändes ganska bra, det betyder att jag inte red som en kratta :p
Nästa gång ska jag försöka rida nästan bara med sätet, i alla fall om jag känner att han är mottaglig. Ridläraren skulle också se om hon kunde mecka ihop hackamore + bett så att jag kan byta mellan dem under lektionen. :eek: Hur sjutton jag ska hålla reda på det i mach speed vet jag inte, men litar till 1000% på att ridläraren inte ger mig utmaningar jag inte kan reda ut :)
 
Ny ridlektion idag med samma häst som förra gången och den här gången testade jag att ha ett kortare hål än förra gången för att se om det underlättar för knäet.
Hade även ett dressyrspö i vänster hand för att kunna använda om jag inte skulle orka med benet.

Fick lägga dressyrspöt åt sidan då hon gick med nosen mer uppe i vädret när jag bara höll i spöt, samt så fick ja början till kramp i handen, så valde att lägga ifrån å testa om det gick utan.

Peppar peppar, det gick förvånansvärt bra, var bar när vi galopperade på volterna som jag inte riktigt orkade när vänster ben var ytterskänkel.

Övningen idag bestod av lite markarbete, en båge på ena långsidan över tre bommar som låg var för sig i bågen, sen vid H och K var det skrittvolt och sedan lite snett in på den långsidan över tre stycken travbommar.

Hela övningen skulle göras i trav, var bara volterna det var skritt i. I början av lektionen kände jag att hon försökte att inte forma sig på volten och i bågen och stretade emot lite.

När vi red övningen första gången i båda varv var jag tvungen att gasa på henne lite över travbommarna, även om hon är stor är hon inte stor att rida med sina korta steg.

Lite paus och vi skulle galoppera på volterna. I höger varv gick det mindre bra, i fattningarna stretade hon emot å minsta lilla jag höll i tygeln så lättade hon i fram i protest. Märkte att man knappt får hålla i tyglarna när man ska fatta galopp på henne. Hon har svårt att bibehålla galoppen själv å i det varvet orkade inte mitt ben med. I vänstervarvet gick det riktigt bra, red på en liten volt och fick henne att bibehålla galoppen. Hon blev riktigt rund och fin, första gången jag fått henne så i galoppen. Annars har det alltid varit näsan i vädret och full rulle.

Så kände mig nöjd. Vi avslutade med övningen igen, den här gången med lite kortare avstånd mellan travbommarna för att vi skulle rida dom lite kortare och de inte skulle ha så bråttom.
Lyckades riktigt bra med det. Stora donnan hade inga problem med det. Så kände mig väldigt nöjd.

På måndag ska jag till sjukgymnast å börja kolla på knät, så förhoppningsvis kommer det återgå till det normala med lite hjälp på vägen. ❤️
 
Ridlektion i går med *trumvirvel* ... Bullen!
Varför tittar jag ens vilken häst jag ska ha på listan längre? :D

Tittade på honom på lektionen innan. Han skyfflade fram fart med bakbenen, drog tjejen ur balans hela tiden, och var allmänt jävlig. Hon som red såg varken glad ut eller som att hon orkade hålla emot.

Pga detta så gjorde jag tusen halter så fort jag satt upp. De var riktigt urusla i början men sedan hittade jag ett litet system som funkade nu när han var så pigg. Halvhalt (även om han inte kunde genomföra den pga för pigg) Vinkla bäckenet, halvhalt, halt. Säkert helt grundläggande för många men det är svårt att klura ut på den här hästen hur han "vill ha det" för att underlätta för hans hjärna.
Hursomhelst, fick vi jättebra halter till slut, där jag bara behövde ta lätt i tygeln för att få stopp. :up: Var även noga med att man står still tills piloten säger att man får gå, och med att berömma jättemycket när han fick till det. :)

Vi travade sedan samma övning som förra måndagen. Tre 15m volter på långsidorna, ena tredjedelen utåtställd, andra rakriktad, tredje inåtställd. Det gick ganska mycket bättre än sist! Speciellt med ställningarna, de tips jag fått om hackamorets inverkan i tisdags var bra. Behöver bara fila vidare på det. Annars var det ett ständigt tjat på Bullen från min sida: "Väänta", "Nej nu rusar du", "Lugn med bensprattlet nu" och "Hallå vad hände varför går det så fort" :rofl:
Vi kämpade på och det kändes faktiskt bra, han lyssnade ganska bra på halvhalterna och när jag påminde honom om att lugna sig lite. Vi kom till 95% in i volterna med trevlig framåtbjudning utan att rusa och kunde behålla framåtbjudningen utan att rusa igenom hela. Kollade i spegeln och stundtals gick han vansinnigt snyggt :love:

Sedan fick vi galoppera. Vi skulle självständigt men i samma varv fatta många korta galopper och rida sådana vägar som var bra för hästen. Bullen taggade till lite väl några gånger, så jag red ganska mycket på volter där jag kunde styra in och stoppa honom lättare än på långsidorna. När det kändes bra och lugnt tog jag en långsida osv. Jättebra på Bullen att få anpassa lite efter honom så man kan få bukt på att lugna traven efter galoppen i stället för att bara fatta ur en hysterisk trav :up: Han blev ganska okej reglerbar i slutet av galoppen.

Sedan skulle vi jobba med bogen in. Vi har ganska precis börjat med det och det gick ganska bra när vi skrittade. Svårt dock att få det där precisa som man kan få med bett. Bullen har gått FEI dressyr, Ponnyallsvenskan div 3 och massor. Så han kan mycket, men då går han på bett. I traven blev det dock svårare. Gick okej i höger varv då jag fick till det en hel del. Kanske inte det snyggaste men det var en bog in. Vänster varv gick sämre, det är hans "svåra" varv även om vi kompletterar varandra bra så att det inte blir så stora skillnader i varven. Där var det bara något steg då och då, och han vek ofta in mot mitten, eller blev lite för böjd i halsen. Vi behöver verkligen öva på det där :)

Vi galopperade i andra varvet, gick väl ungefär som tidigare galopp förutom att han var lite starkare då. Sen red vi lite fler volter, då hade han börjat bli lite för stark för att jag skulle kunna rida dem lika bra som innan.

Vi avslutade dem självständigt i trav, skritt och galopp i båda varven. Jag och bullen travade på och jag jobbade med att lugna och gav bara lite längre tygel när han inte drog eller boppade runt med huvudet i frustration. Vi tog ganska lång tid på oss i traven och kom ner i skritt typ sist av alla, men jag vill verkligen inte att han ska tänka att huvudbopp + stark = jag får tygeln.

Ridläraren hade sett att han var pigg och tyckte jag gjort det bra med bogen in trots pigg häst och lite trubbigt verktyg i form av hackamore. Berättade om tisdagen när han var förjävlig och vi diskuterade lite vad det kan bero på och hur man bör göra när han blir så, men hon förstod att det inte funkade med alla knep jag testat. I bland är han helt enkelt för pigg för att nå fram till liksom. Då får man släppa finliret lite. Även om jag hade suttit upp och tagit tillbaka med sätet osv hade han inte lugnat sig. Det kändes ganska bra, det betyder att jag inte red som en kratta :p
Nästa gång ska jag försöka rida nästan bara med sätet, i alla fall om jag känner att han är mottaglig. Ridläraren skulle också se om hon kunde mecka ihop hackamore + bett så att jag kan byta mellan dem under lektionen. :eek: Hur sjutton jag ska hålla reda på det i mach speed vet jag inte, men litar till 1000% på att ridläraren inte ger mig utmaningar jag inte kan reda ut :)
Måste även läsa på om bogen in, det var ett tag sedan jag grejade med det.
Ny ridlektion idag med samma häst som förra gången och den här gången testade jag att ha ett kortare hål än förra gången för att se om det underlättar för knäet.
Hade även ett dressyrspö i vänster hand för att kunna använda om jag inte skulle orka med benet.

Fick lägga dressyrspöt åt sidan då hon gick med nosen mer uppe i vädret när jag bara höll i spöt, samt så fick ja början till kramp i handen, så valde att lägga ifrån å testa om det gick utan.

Peppar peppar, det gick förvånansvärt bra, var bar när vi galopperade på volterna som jag inte riktigt orkade när vänster ben var ytterskänkel.

Övningen idag bestod av lite markarbete, en båge på ena långsidan över tre bommar som låg var för sig i bågen, sen vid H och K var det skrittvolt och sedan lite snett in på den långsidan över tre stycken travbommar.

Hela övningen skulle göras i trav, var bara volterna det var skritt i. I början av lektionen kände jag att hon försökte att inte forma sig på volten och i bågen och stretade emot lite.

När vi red övningen första gången i båda varv var jag tvungen att gasa på henne lite över travbommarna, även om hon är stor är hon inte stor att rida med sina korta steg.

Lite paus och vi skulle galoppera på volterna. I höger varv gick det mindre bra, i fattningarna stretade hon emot å minsta lilla jag höll i tygeln så lättade hon i fram i protest. Märkte att man knappt får hålla i tyglarna när man ska fatta galopp på henne. Hon har svårt att bibehålla galoppen själv å i det varvet orkade inte mitt ben med. I vänstervarvet gick det riktigt bra, red på en liten volt och fick henne att bibehålla galoppen. Hon blev riktigt rund och fin, första gången jag fått henne så i galoppen. Annars har det alltid varit näsan i vädret och full rulle.

Så kände mig nöjd. Vi avslutade med övningen igen, den här gången med lite kortare avstånd mellan travbommarna för att vi skulle rida dom lite kortare och de inte skulle ha så bråttom.
Lyckades riktigt bra med det. Stora donnan hade inga problem med det. Så kände mig väldigt nöjd.

På måndag ska jag till sjukgymnast å börja kolla på knät, så förhoppningsvis kommer det återgå till det normala med lite hjälp på vägen. ❤️
Hoppas på att det är något enkelt knäproblem :)
Låter som en fin lektion.
 
Hoppas på att det är något enkelt knäproblem :)
Låter som en fin lektion.
Tack, ja det hoppas jag med. Speciellt med tanke på att det kom utan yttre trauma eller va man ska säga.

Riktigt nöjd med lektionen. Ridläraren kommer tjata på mig om rätt sittben i traven, ska se om jag kan lära mig detta under terminen.
Kändes skönt att kunna visa upp hur jag kan rida om benen sammarbetar.
 
Första lektionen avklarad. Är lite kluven, men mest positiv (då jag vet att det endast blir en termin).

Kom fram till ridskolan och gick in i ett stall då det var närmast parkeringen (inget skyltat och kolsvart, men det stod bilar där så jag tror det var parkering), men det var ett privatstall så jag blev utskickad till en annan byggnad.

Där stod ett par och kollade på anslagstavlan och en tjej (som sen visade sig vara ridlärare) och sadlade en häst. Ingen sa hej, ingen brydde sig överhuvudtaget om mig. När paret gått iväg tittade jag på listan och klurade ut att jag skulle ha J. Ok… Frågade tjejen vad som gällde och hon svarade att J var på lektion men snart skulle in.

Så jag läste stallreglerna och sen kom J in i spiltan. Lät de som haft honom sätta fast honom i grimma och säga hejdå. Sen stod jag och pratade och kliade honom i kanske tio minuter innan tjejen sa åt några att de kunde gå ut i ridhuset. Varvid jag undrade om jag också skulle dit? Men nej, jag skulle till ridbanan och ”de väntar säkert på dig redan”. Eh?

Så jag gick ut med J och virrade runt lite (i mörkret) innan jag hittade ridbanan. Där var de andra fem ekipagen, de höll på att sitta upp eller skritta fram. Jag undrar om nån ens letat upp mig om jag inte dykt upp?

Vi fick skritta först, ridläraren presenterade sig och förklarade att vi skulle ha sitsfokus idag. Sen fick vi skritta lite, testa att gå upp i tölt, tillbaka i skritt några gånger och sen töltade vi runt en del på ridbanan. Jag fick frågan efter några varv hur det kändes och svarade att det var ojämn takt. Fick till svar att jag skulle ha mer energi. Testade att driva mer men jag upplevde ingen skillnad.

Sen red vi lite tölt på rundbanan, då fick jag kommentar att det var bra energi.

Avslutade med lite trav på rundbanan innan vi var klara och skrittade av ett par varv.

J var en typiskt ridskolehäst, snäll och gjorde det han skulle, men bekväm. Det var lätt att få honom att byta gångart, men svårare att hålla uppe tempot. Likaså ville han gärna skära av hörnen och lyssnade sisådär på skänkeln. Men jag tyckte om honom och hoppas att jag får honom nästa gång.

Sen släppte vi ut hästarna direkt i hagen, inget borstande eller hovkratsande.

Inga schabrak hade de under sadeln heller, som placerades bak på njurarna. :crazy:

Det var skoj att få rida igen, men synd att jag inte hade ridkjol när vi red i spöregn… Så två :bump::bump: av fem kanske.
 
@Habina verkligen trist att du inte fick någon information eller bra bemötande i när du kom dit. Riktigt dåligt. Det går ju inte att gissa vilken häst man ska rida eller vart man ska rida.

Antar att du med rundbanan menar ovalbanan? Många hästar får mer energi framåt där och man har också längre raksträckor att jobba med gångarterna så blir oftast bättre där. Hade de inget alls under sadlarna? På min ridskola har de padd som är mindre än schabrak. Konstigt att sadlarna låg så långt bak?
 
@Habina verkligen trist att du inte fick någon information eller bra bemötande i när du kom dit. Riktigt dåligt. Det går ju inte att gissa vilken häst man ska rida eller vart man ska rida.

Antar att du med rundbanan menar ovalbanan? Många hästar får mer energi framåt där och man har också längre raksträckor att jobba med gångarterna så blir oftast bättre där. Hade de inget alls under sadlarna? På min ridskola har de padd som är mindre än schabrak. Konstigt att sadlarna låg så långt bak?

Ja, pratade med en som ridit där länge idag och hen förklarade att det tyvärr blir lite ”hemmablint” då det sällan är nya elever, utan många som ridit där länge.

Ja, ovalbana kanske det heter, är ju en rundbana fast lite mindre format. Min häst jag red tyckte helt klart att den var roligare, för då kunde vi tävla mot andra hästar. :angel:

Nix, inget under sadlarna och när jag skulle hänga upp sadeln efteråt såg jag dessutom att den som sadlat hade lagt sadeln på lerig häst, för min jacka blev alldeles lerig. :(
 
Jag har ju missat skriva om lektionen förra veckan :o

Fick byta häst igen förra veckan, till en stor skimmel som jag ridit tidigare. Brukar tänka på henne som Drottningen :D Fantastisk häst att rida, så duktig och känslig! Allt man gör medvetet och/eller omedvetet, minsta sak reagerar hon på och låter dig veta vad hon tycker. Lär mig alltid jättemycket när jag får rida henne, en av mina favoriter ❤️ Hon är oftast pigg och vill gärna bestämma, mycket egna åsikter 😋

Vi red dressyr, mycket arbete med övergångar och "evighetsövning" med två storvolter och snett genom så att man bytte volt varannan gång. Skritt snett genom, trav på volten och senare även galopp halva volten och övergång tillbaka till trav. Hela lektionen fick vi rida utan stigbyglar, jättenyttig träning! Jag gillar den typen av sitsträning.

Drottningen var ganska pigg och lite spänd, men fick henne att slappna av lite bättre längre ut i lektionen. Det släppte när jag lyckades forma henne bättre i volterna och blev noggrannare med att ställa henne rätt när vi skulle rida snett genom och byta volt. Då började hon vila lite mer i steget :)

Sen när vi skulle lägga in galoppen, blev hon lite taggad igen 😅 Men lyckades få bra fattningar, när hon väl börjat galoppera blev hon lugnare igen. Trissade upp sig lite när hon såg andra hästar galoppera, men fick snällt vänta tills hon travade i balans igen innan jag gav galoppskänkel. Eller, på henne räcker det egentligen att tänka "galopp". Det är en sån häftig känsla att kunna ta ner henne i trav eller skritt typ bara genom att andas ut från magen 😍

Det var en markarbeteslektion förra året där jag red henne, hon var superpigg och drog på allt, vägrade att trava 😋 Sen sade ridläraren till mig: "Andas! Glöm inte att andas!"
Så fort jag började andas lugnare, då blev hon plötsligt lugn och hur fin som helst 😅 Den nyckeln har jag tagit med mig sen dess!
 
Ikväll red jag lektion igen på Drottningen, idag hade vi markarbete med övergångar :)
Efter uppvärmning med lite skänkelvikning och typ bågar ut från fyrkantspåret mot mitten och tillbaka igen, samt galopp i lätt sits på storvolt och runt fyrkantspåret, började vi med övningen. Drottningen var superlugn och jättefin direkt från början idag, lyssnade så bra och försökte bara bestämma en gång :D
Frustade nöjt när vi travade efter galoppen ❤️ Ridläraren var också så nöjd med hur avslappnat hon gick 😍

Övningen innehöll en serie travbommar och två sockerbitshinder med travbom före, vi skulle trava över bomserien i lätt sits, travhoppa första hindret och landa i vänster galopp. Övergång till trav efter ca en kortsida, travhoppa andra hindret på samma sätt som första, fast andra varvet så man landade i höger galopp. Exakt vilken galopp man landade i var dock inte så viktigt, övningen fokuserade på övergången till trav efter hindret :)

Drottningen klarade övningen galant, men blev nästan för lugn första rundan :o Hon hoppade och travade lugnt vidare, ingen galopp förrän jag sade till! Ridläraren frågade vad jag matat henne med 😆 Andra rundan fick jag hjälpa till lite med galoppskänkel vid landningarna, då blev det bra. Tredje (och sista rundan) när jag gav galoppskänkel vid landningarna, blev det lite häftiga första galoppsprång, som om hon sade : "Jag har fattat nu!" 😂

En riktigt bra lektion idag med en jättefin Drottning ❤️ Nästa vecka blir det hoppning, samma övning fast med tre "riktiga" hinder :)
 
Supernöjd efter kvällens lektion! Red min egen 14- åriga belgiska valack med hoppstam. Första lektionen för terminen (som äntligen blev av!). Vi började med enskild uppvärmning i skritt med fokus på övergångar skritt-halt-skritt samt volter och lite sidvärts. Sedan samma i trav med övergångar skritt-arbetstrav (nedsittning)-skritt på volterna och mycket fokus på halvhalter och framåtbjudning. Jag fick instruktioner att bryta av till skritt i tid, innan jag började få problem med balansen (omusklad häst med stor gång som jag trott att jag ALDRIG kommer kunna sitta ned på). Min pålle svarade alldeles utmärkt på detta och det gick visst att sitta ned. Sedan skulle vi träna övergångar från arbetstrav (nedsittning)-galopp-arbetstrav. Vi började i högervarv ( min hästs svåra varv) och jag var feg efter gårdagens avramling, så jag dröjde en bra stund innan jag provade galoppen. Första försöket gick inte, han bara rusade. Andra förstärkta jag med röst och spö och då gick det riktigt bra! Fortsatte så några gånger och fick påminnas av ridläraren att vara tydlig med eftergiften vid avbrotten så att han visste att han gjorde rätt. I vänster varv flöt det på bra utan spö och rösthjälp. Efter en stunds skritt på långa tyglar gjorde vi till sist en övning med tre travbommar innanför spåret på ena långsidan, sedan halt (efter en halvhalt) mellan två koner och sedan trav och tre bommar till. Här fick jag kommentaren att denna övning har han gjort förut! Han travade lugnt och fint över de första bommarna, gjorde klockren halt mellan konerna och sen första gången över de tre sista bommar gick det lite fort och jag fick känslan av att han övervägde att ta ett språng över allihop! Men nästa gång travade han lugnt och fint. Jag är så nöjd över detta hästköp!
 
Privatlektion idag igen på samma häst som jag red privat på sist. Låt oss kalla honom för Den vita prinsen, för nu. :D
Idag började vi lektionen med lite värmning och att jag snabbt fick komma fram i galopp och använda det tomma ridhuset för att race:a lite på långsidorna. Han kommer bäst i sig i kroppen om han får galoppera ur sig lite, plus att tempoväxlingar är väldigt bra att köra tidigt på honom så att man känner att man har med sig honom. Många jag pratar med på ridskolan tycker att han är jätteseg, jag har aldrig uppfattat honom som jätteseg. Han är inte pigg framåt av sig själv, men han är knappast jätteseg som folk säger. Å andra sidan säger folk att en annan häst är väldigt pigg och den hästen upplever jag som pigg men knappast "väldigt pigg", så vet inte om jag bara tycker att spannet är mindre än de flesta andra eller vad det är :angel:

I alla fall, efter lite värmning och race kändes han genast finare i kroppen. Så fokus igen att rida på volt och att flytta skänkelvikningar på öppna delen, fatta galopp (både från skritt och trav) precis när man kommer ut på den slutna delen av volten och där rida med lite tagen bakdel till öppna delen, avbrott och repeat. Utan stigbyglar alltsammans så att jag kunde komma ner ordentligt. Galoppfattningarna från skritt var så otroligt mycket bättre den här gången än förra gången. Nu börjar jag nästan kunna det där med att fatta galopp, den "simpla" grejen liksom. :rofl:

Idag körde vi galoppfattningar även från trav och skänkelvikningarna i trav, det gjorde vi inte förra gången. Galoppfattningarna från trav kändes riktigt bra. Magiskt att känna hur man fick med honom i fattningen och att han kunde hålla formen trots fattning (jag har ju haft lite svårt för det, eftersom mina fattningarna har varit värdelösa haha). Till slut kändes han väldigt fin i formen, bar sig själv bra. Vi körde lite bakdelsvändningar i slutet och jag måste verkligen lära mig att sitta in till vänster när jag gör bakdelsvändning i vänster varv. Jag hamnar lätt på ytterbak istället för på innerbak. Så där märkte jag en stor svaghet hos mig själv idag. Det var betydligt bättre i högre varv, så planen för nästa privatlektion blir nog att lägga ytterligare lite fokus på bakdelsvändningar.

I slutet red jag bara serpentiner med hjälp av endast vikthjälper, han kändes så fin och jag fick avsluta allt med att rida lätt utan stigbyglar. Det var inte igår, kan man säga, så jag mindes knappt hur man gjorde. All in all kan man säga att jag älskar den där hästen, men nu vill mina ben dö. :angel:
 
Har missat att uppdatera på ett tag inser jag 😅

Var på ridkurs innan terminen startade, hade önskat en stor fin dressyrhäst och min nya favoritponny, och fick båda :D
Först ett deessyrpass på fina dressyrhästen. Han går inte hopplektioner längre, så kul att få ha honom nu när han inte går i min grupp :)
Väldigt blandad nivå på deltagarna, så grundövningen var ganska basic med hörnpasseringar. På långsidorna fick vi dock variera efter egen förmåga, så där blev det volter och skänkelvikningar och lite försök till öppna. Superkul, men han kräver mycket ben och jag är lite för svag i benen, så galoppen blev lite svår.

Efter lunch blev det lite dressyr igen, men med ponnyn. Då red vi serpentiner över travbommar. Perfekt övning för ponnyn med mycket böjda spår och byte av varv 👍 Kände att nånting verkligen höll på att lossna med henne, så vad att få henne de två passen andra dagen med.

Minns inte vad vi gjorde på dressyrpasset dag två, men minns att jag för första gången fick henne i bra arbetsform i galoppen :D Markarbetet gick med bra på eftermiddagen :)
 
Sen har det varit två pass sen terminen börjat :) Haft ponnyn igen :D

Första lektionen var dressyr, och då gjorde vi en liknande lektion som första på kursen. Fick henne riktigt fin igen, och red större delen av travarbetet utan stigbyglar och kom år henne riktigt bra 😍

Förra veckan var det markarbete. Då hade vi först travbommar på serpentiner, som sen blev travhoppning och till sist i galopp. Så kul övning, och perfekt för henne med de böjda spåren 👍 Mycket av hoppningen var målet att rida mot hindren i djup lättsits. Har alltid gillat det i trav, men märkte att det funkade super på ponnyn även i galoppen, så det ska jag ta med mig till de två sista lektionerna med henne denna vändan 😍
 
Sen har det varit två pass sen terminen börjat :) Haft ponnyn igen :D

Första lektionen var dressyr, och då gjorde vi en liknande lektion som första på kursen. Fick henne riktigt fin igen, och red större delen av travarbetet utan stigbyglar och kom år henne riktigt bra 😍

Förra veckan var det markarbete. Då hade vi först travbommar på serpentiner, som sen blev travhoppning och till sist i galopp. Så kul övning, och perfekt för henne med de böjda spåren 👍 Mycket av hoppningen var målet att rida mot hindren i djup lättsits. Har alltid gillat det i trav, men märkte att det funkade super på ponnyn även i galoppen, så det ska jag ta med mig till de två sista lektionerna med henne denna vändan 😍
Man ska verkligen inte underskatta ridning utan stigbyglar. Som barn tyckte man det var assvårt, vill jag minnas, men nu som vuxen kommer man ju åt på ett annat sätt känner jag. Eller så är jag bara för värdelös på att rida med stigbyglar :angel:
 
Man ska verkligen inte underskatta ridning utan stigbyglar. Som barn tyckte man det var assvårt, vill jag minnas, men nu som vuxen kommer man ju åt på ett annat sätt känner jag. Eller så är jag bara för värdelös på att rida med stigbyglar :angel:
Ja, nackdelen är att det är svårt att sitta ner med stigbyglar när man lättare kommer ner ordentligt utan :angel:
 
Ridlektion i går. Man kan säga att jag och Bullen är ett team nu. Har alltid hattat runt med olika hästar varje vecka innan. Men det verkar som att alla andra tycker att han är svår/jobbig/ eller kanske att man inte lika lätt kan få resultat på honom, så de är nog inte sugna på att rida honom. Sen verkar ridläraren på riktigt tycka att jag är duktig på att rida honom. Jag har inte så mycket emot det. Väldigt hit or miss på honom beroende på vem som ridit innan och hans humör för dagen, men jag har inte så mycket emot det heller.

Nåja, vi började med massor med halter eftersom det gav bra resultat sist och han fortfarande var pigg som ett piggsvin. Jag jobbade massor med sitsen och det gav bra resultat. några av de sista halterna kunde jag faktiskt bara vinkla bäckenet så var han supernära att göra en halt. Fick hjälpa till lite med tyglarna, men det kändes superbra att han lyssnade så bra där :)

Vi red sedan övningen med tre 15m volter på långsidan, där ena delen rids utåtställd, andra rakriktad och tredje ställd inåt. Jättebra för då fick jag öva lite på de där små detaljtygeltagen med hackamoret. Till slut fick vi till riktigt fina volter även om Bullen hade lite besvär med att ställa utåt. Tror inte det berodde så mycket på hur jag red utan det kändes som att han rent kroppsligt var lite stel och så. Men han försökte verkligen sitt bästa och det är det som räknas :love: Tycker att han blev lite mjukare efterhand.
Vi gjorde det även i trav. Gick ungefär som i skritten. Han kändes rätt så lugn och sansad i traven faktiskt, jag behövde inte gå på så mycket och lugna, utan kunde jobba mycket med att kommunicera med sitsen osv. Kändes bra!

Vi skulle sedan galoppera. Göra många fattningar och rida mycket böjt spår självständigt. Perfekt för mig och Bullen. Vi gjorde som sist, jag var extremt konsekvent med att han inte fick galoppera om han inte var lugn i traven. Fast jag var nog ännu mer analyserande och "med i huvudet" den här gången. Exakt när jag fått ett lugnt travsteg, fattade jag, och bröt av direkt så han inte fick någon chans att rusa. Sedan ökade jag det successivt till 2, 3, 4 etc travsteg. Till slut var det som att han, när han saktat av till trav och rusade kom på sig själv "Jaaa kul fort! mer galopp!... vänta här nu? lugnare trav = får galoppera. Just det :idea:" vilket kan vara det gulligaste på länge :love: Behövde inte påminna om att han skulle lugna sig utan det hände självmant. Kändes som han typ "Är det här lugnt nog? Nej? Lite lugnare? OK! Nu då?"
Gick hursomhelst urbra, det var så kul att se att konsekvent ridning plus rejäla skopor beröm när det blev rätt gav så fint resultat. Inte direkt vad övningen gick ut på (ridläraren ville se i alla fall 10 fattningar på ett varv, minst, och vi var inte ens i närheten)

Vi gjorde samma i andra varvet (vänster), här märkte jag faktiskt skillnad i varven vilket jag inte brukar. Han hade svårare med allt och var allmänt mer stark och springig. Volterna gick dock helt okej i början och var bra på slutet, då det kändes som att han hade kommit loss lite.

Var dock mycket svårare med galoppen. Han hade supersvårt att varva ner och bli lugn. Han rusade mycket och lyssnade dåligt på förhållningar. Fick jobba massor med att få honom att lugna sig lite efter fattningarna. Bestämde att det är bra nog ändå med väldigt få fattningar. Det får vara så helt enkelt. Bättre det än att han bara blir mer och mer upptrissad.

Fick under lektionen massor beröm för att jag fått honom i bra trav där han var lugn och trampade under sig med lite "väntande fötter" som ridläraren sa. Då var han inte heller stark alls. Efteråt sa hon att hon sett att jag inte fattat galopp jättemycket och jag förklarade hur jag tänkte och hon tyckte det lät perfekt och att hon gärna vill att vi rider så. Visst ska vi göra som hon säger men passar det inte hästen i fråga får vi jättegärna anpassa det så att det gynnar häst och ryttare - det är ju lite dit hon vill att vi ska komma. :)
Bra lektion även om det blev litegranna pannkaka på slutet. Vi får kämpa vidare, Bullen och jag. Någon gång ska en hel lektion vara bra :D
 
Jag överlevde kvällens hopplektion med skräckblandad förtjusning! Red förstås min egen pålle som för tillfället står på en fodetstat som ger 180% av de MJ han behöver (behöver gå upp i vikt och muskla sig) och typ femte gången med mig på ryggen. Ridturen i går blev bara en liten uteritt i skritt vilket gick väldigt bra.?Supernöjd med det! Lagom pigg idag med andra ord!
Vi startade som vanligt med fri uppvärmning först i skritt (här gjorde jag mycket övergångar till halt och gjorde volter och flyttad lite åt sidan) och sedan trav (volter, sidvärts, övergångar) och så galopp då. Vi började i vänster varv vilket var bra för här gör han fina lugna fattningar. Red mycket på volter, men även rakt fram längs med långsidorna och gjorde ett par övergångar till trav och nya fattningar. Sedan skulle vi galoppera lite i höger varv med. Bytte varv med en bakdelsvändning (han är superduktig och lyhörd för hjälperna) och fattade galopp. Han blev springig in i galoppen men tog in han på en volt och fick ner tempot. Provade sedan att galoppera på långsidan och fick ett accelererande tempo och svårt att bryta av, så ridläraren kommenderade alla att bryta av och så tog vi en skrittpaus. Sedan till den egentliga hoppövningen då. Det låg travbommar på nästan hela medellinjen grupperade i tre grupper med bara lite mellanrum. Första varvet tog han första gruppen om 6? bommar fint, men ökade lite och slarvade över nästa grupp av 4 bommar och ökade igen och galopperade igenom sista gruppen av bommar. Fick ta det i skritt en gång och då tog han det lugnt, så jag kom en gång till i trav och då gick det bra.
Sedan lades bommarna upp till två kryss som skulle tas i trav med studs emellan, två galoppsprång (tror jag) och ett litet kryss till. Här lades studskrysset bort för mig så jag fick komma på första krysset i trav, landa i galopp och ta det andra krysset. Men min pålle kände nog av min nervositet så han sprang vid sidan om det andra krysset. Fick lägga en volt, eller flera och bryta av till trav och komma bara på andra krysset och det gick ju bra. Landade i galopp som jag hade problem med att bromsa och bryta av. Sedan lades även ett sista hinder till, tror det blev en oxer. Men jag hoppade inget mer, utan skrittade och travade av honom lite. Det gick ju bra men jag är lite arg på mig själv att jag var så livrädd och inte hoppade en gång till!
 
Ridlektion igår med mastodont stoet. Var och hämtade ut ett paket innan ridlektionen så jag var i stallet ungefär en timme innan lektionen började, så hann se hela lektionen innan.
Kikade lite hur det gick för hon som red stoet och det såg trevligt ut, det var travhoppning på schemat och såg att hon vinglade lite efter hindren så där tänkte jag att jag kommer få rama in massor.

Även varit hos sjukgymnasten i måndags och fått hjälp med mitt knä, troligen något muskulärt så fått med lite övningar jag ska göra.

Kände faktiskt inte av knäet så mycket när jag red, kan ha varit att jag red med hoppläder och inte dressyrläder.
Det var ganska basic övningar, jag fick en känsla av att ridläraren vill checka av oss lite, då hon är ny där, samt att det är nyttigt för hästarna. Målet var att trava hela vägen fram till hindren och sen skutta med galopp efter.

Vi värmde upp med travbommar när vi hade travat igång dom lite, där försökte jag få till en frisk trav och hittade en punkt att titta på rakt fram i sargen på motsatt sida, förberedde mig lite mentalt att det är där jag behöver titta sen när det blir ett hinder då jag fortfarande känner mig lite osäker på henne.

Funkade riktigt bra och fick henne på en hyfsat rak linje efteråt i traven, när de sista två bommarna blev ett lågt kryss, tittade jag i sargen och bara red, kom lite i obalans första gången och kunde inte riktigt sitta ner i sadeln direkt efter språnget. Det blev dock lite bättre och bättre varje gång vi hoppade, 2 gånger i vardera varv. I andra varvet kom vi på ett kryss som inte hade några bommar framför sig på andra långsidan.

Ridläraren frågade om det var någon som ville hoppa lite högre, jag sa som det var att jag kan tänka mig lite högre men inte jättehögt, så kryssen las upp till låga räcken, skulle gissa på knappt 50 cm.
Nu var det många hästar som fick bättre bjudning och hoppade. Jag var glad att jag hade fått mastodonten att hoppa på det låga krysset då hon annars tycker "men det här är ju jättelågt, varför hoppa när jag kan kliva över".

Vi fick hoppa en liten bana, först travbommarna, landade de i rätt galopp fick man galoppera genom hörnet annars skulle man sakta av på rakt spår, sen vända snett igenom på en upphöjd bom, helst hopp å galopp efteråt (fick henne att hoppa och landa i galopp, den bommen var lååååååg enligt henne), sen komma på det ensamma hindret i trav på andra långsidan.

Det gick jättebra, ridläraren noterade att jag pratade med mig själv högt, vet inte riktigt varför jag gör det, men det hjälpte mig att komma ihåg att fokusera. Jag misstänker när jag vågar lita mer på hästarna där då kommer jag våga hoppa som jag gjort tidigare.

Vi avslutade med att komma på travbommarna och hindret efter en sista gång innan vi travade av. Jag var jättenöjd med mig själv att jag vågade börja släppa lite på nervositeten. Det är trots allt okända hästar fortfarande och min osäkerhet visar sig. Jag hoppas och tror att det kommer gå mycket bättre ju fler lektioner som går den här terminen, ser verkligen fram emot det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 149
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp