Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyrlektion ikväll. Först uppvärmning i skritt trav och galopp. Hästen kändes riktigt fin, pigg och svarade bra på framåtdrivning och förhållningar. Flyttade lite för skänkeln och red lite bogen in och han kändes mjuk och lösgjord. Det gick snabbare än vanligt att få honom i en bra form utan att streta emot. Sedan övningen som bestod av bakdelsvändning i skritt, 1/4 varv runt en sockerbit en bit innanför spåret i ett kortsidehörn, skritt till nästa hörn och ny sockerbit och ny bakdelsvändning, skänkelvikning ut till spåret, galoppfattning och galopp, volt vid C, övergång till trav, skänkelvikning i trav till kvartslinjen och övergång till skritt och så börja på ny kula vid sockerbiten. Kul övning och bakdelsvändningar är hästens paradgren och han blir så fin i formen bara efter ett par stycken. Skänkelvikningarna i skritt blev superbra, men sedan verkade han ha glömt galoppfattningar så första varvet blev inte så bra. Fick fatta från en samlad trav istället. Volten och övergången till trav blev super. Även skänkelvikningen i trav och förstås nästa bakdelsvändningarna. Fokuserade på att få en ren och tydlig galoppfattning nästa varv och lyckades bra. Han har blivit så lyhörd nu så galopperna går i fint samlar tempo och övergångarna till trav känns så bra! Sedan bytte vi varv och i vänster varv fattar han galopp från skritt nästan bara jag tänker det. Däremot måste jag jobba lite mer i skänkelvikningen i trav, framförallt med ytterhjälperna. Efter några varv sedan nedvarvning i trav, och wow vilken trav han har då! Kanske spelar in också att han har ridits av min ”tillridare” några dagar nu när jag varit bortrest.
Så kul att läsa att det verkar gå bra för er 😃
 
Ridlektion i går på Bullen :love:

Han gick lektionen innan och jag kunde se att han headbangade en del för tjejen som red. Men jag hade ett nytt experiment på g, och var nästan glad att han redan headbangade :o
Experimentet började redan på marken då jag tog loss hacket, klappade och kliade lite på nosryggen där hacket legat, och sedan tränsade om och så såg jag till att hacket låg litegrann ovanför där det legat på lektionen innan, ifall att det var så att han headbangade pga att det var för mycket tryck där. Såg även till att spänna upp ett hål extra. Bara för att.

Satt upp och klappade en hel del, han var väldigt glad och gosig. Kändes lite som "åh sitter du på mig rygg i dag? Vad kul, klia lite mer tack!" Gullisen tittade bak på mig och bad om kli och smakade på mina skor lite.

Skrittade iväg och han hade lite handbroms i, så jag trollade fram lite bjudning. Väldigt enkel sak när hästen man sitter på är extremt framåt individ. Sen jobbade jag med mitt experiment. Nu skulle jag vara extremt extremt lätt i händerna, nästan så det blev löjligt. Bara ta i honom om jag faktiskt ville något och då försöka så bra jag kunde att se till att tygeltaget gick igenom för att sedan bli så där löjligt lätt i händerna igen (tack @skiesabove för tips!)
Jag började ju på långa tyglar så det var enkelt där att vara lätt i handen. Gjorde en del insaktningar och berömde direkt jag fick en reaktion bakåt. Gjorde även en eller två halter, knepigt att vara lätt i handen och samtidigt ta igenom tygeltaget när häst i fråga är glad och framåt och inte tycker det är supernödvändigt att stå still :angel:
Fortsatte på samma sätt när vi började ta tyglarna och var mjuk och lätt i händerna. Gjorde även så att jag i stället för att korta tyglarna riktigt så mycket jag borde, höll dem aningen längre och i stället jobbade med att vara superlätt i handen och i stället med sits och tygeltag göra en hel del halvhalter eller tempoväxlingar där jag var noga med att varje tygeltag följdes av väldigt lätta händer. Bullen verkade trivas ganska bra och det kändes som att han slappnade av ganska bra i halsen och rumpan. Eftersom jag fick så fin respons gav jag mig fan på att fortsätta i samma anda genom hela passet.

Vi började med att rida lite tempoväxlingar en halv meter innanför spåret i trav. Rakrikta och få till ett bra flow. Jag lade åt sidan helt allt vad form heter och fortsatte bara fokusera på att vara lätt lätt, få igenom mina förhållningar utan att hamna i något bromsläge. Herr Bulle började dock rusa lite med mig men jag gick då innanför spåret och så stod vi still en liten stund. Mest för att jag inte skulle hamna i någon som helst bromsläge. Ut igen och fortsätta experimentera. Bullen kändes mer och mer bekväm och lyssnade bättre och bättre på förhållningar. För första gången sedan jag började rida honom kändes inte tempoväxling ner som ett helt företag, utan det var ganska enkelt :up:

Vi lade sedan till att vi skulle rida skänkelvikningar vid kortsidan och sen ökad trav på långsidorna (med tillägg från ridläraren att jag så klart inte behövde öka :angel:). Skänkelvikningarna gick... sådär. Men så var jag ju inne i ett litet experiment, om jag ska ta så lite som möjligt i Bullen, men behöver skänkelvika, och det inte riktigt räcker med bara sitsen (jag provade), hur mycket är då för lite? hur lite är för lite? Någon gång gick det ganska bra med skänkelvikningarna men för det mesta var det bara experiment från min sida. Försökte hitta rätt helt enkelt. Han headbangade två gånger men jag kunde lätt bryta det med att slappna av och lätta lite extra.

Vi red sedan in på volterna och skulle skänkelvika klockan. Toppen tyckte jag, här har vi en grej som alltid gör att han headbangar! Jag fortsatte mitt experiment till punkt och pricka, vek inte en tum och japp det funkade. Ingen headbang, men inte heller jättebra skänkelvikningar. Dock började han nu forma sig och bära sig lite helt själv, och leta lite stöd i hacket. Kändes att jag var på rätt väg, skitsamma om skänkelvikningarna inte blir något vidare!
Vi flyttade sedan ut dem på voltspåret och galopperade. Fick till en helt galet bra fattning. Fortsatte med mitt experiment, och till min stora förvåning inte en enda tendens till rusning från Bullen. Nix, han rullade på i galoppen och lyssnade efter om vi skulle gå snabbare kanske? Men smög inte ens in mer fart i galoppen. Jag testade att länga tygeln här :o
Med lång tygel i galoppen rusade han inte heller iväg, jag kunde i princip hålla ihop honom okej med bara sits, men kortade ändå tygeln efter ett och ett halvt varv. Kortade en aning mer än jag haft innan och han kortade kroppen litegrann och så fortsatte jag med lite halvhalter för att hålla koll på farten medan jag samtidigt övade på att vara lätt i händerna.

Vi red sedan ut på fyrkanten i galopp, och höll oss en halv meter innanför spåret. Vi skulle öka galoppen på långsidorna och sen korta på kortsidorna. Ridläraren sa att det så klart inte gällde mig men om jag kände att han lyssnade bra på förhållningar kunde jag öka lite lagom. Han lyssnade ju så himla bra, så jag ökade litegrann på långsidan och ökade sedan mer varke långsida tills jag kände att där går nog gränsen för hur mycket vi kan öka innan det ballar ur och jag inte längre kan korta på kortsidan. Var så vansinnigt stolt över fina Bullehästen :love:

Vi gjorde sedan allt i andra varvet. Där började han headbanga i skänkelviknings klockan. Väldigt trist men jag tror att det var en kombo av att han var trött, och att jag var trött i hjärnkontoret och kanske blev lite för "dragig" i händerna.

All in all har jag lärt mig att på Bullen kan man faktiskt ha den lättaste av kontakten i tygeln (alltså, det skulle inte förvåna mig om en manet hade överlevt att vara mellan händerna och tygeln). Det går ganska fint ändå. Nu känner jag att jag kanske tog det till sin spets och gjorde det mest extrema av lätt på handen. Därmed att skänkelvikningarna blev sådär och att han inte höll ihop i form riktigt hela tiden. Nu behöver jag bara öka litegrann på stöd i handen tills jag hittar det rätta. Var helt omöjligt trött i hjärnkontoret efter all extrem koncentration på händerna :rofl: Hann tyvärr inte prata med ridläraren efter, men hon sa flera gånger att han såg avslappnad ut osv. Får prata med henne nästa gång. :)

Får lite dåligt samvete eftersom jag uppenbarligen varit lite för hård i händerna och han tyckt det är obehagligt? Men det är fan inte lätt när man sitter på en ganska stor häst, som förutom att han känns stor på alla sätt även har jättestora gångarter och är vansinnigt stark med extremt framåtdriv och tendens att rusa eller smyghöja tempot, och dessutom inte har världens bäst installerade stoppknapp :angel: Där tänker man inte direkt att man inte ska ta i tygeln liksom. Glad att han lärt mig lita på att jag kan rida även hästar med hög energi och att jag litade så mycket på honom att jag kunde släppa bromsen helt i princip. Känner så här efteråt att jag närapå skulle kunna rida honom utan huvudlag. Vi kommer inte kunna stanna och stå still, men styra, öka och minska skulle nog funka okej. Fina snälla Bulle!
 
Senast ändrad:
Det blev teori istället för dressyrlektion i söndags. Lika bra det för kroppen var helt slut efter en dags stalltjänst. Utsläpp av 25 hästar, täcken på, fylla på vatten i hagarna, mockning av 19 boxar, packa 25 höpåsar x 4 och utfodring av dessa, insläpp av 25 hästar och täcken av. Eftersom jag fick veta att det skulle bli teori var jag ju dessutom tvungen att lösa motion av Iantho på annat sätt, så det blev longering. Jag släpade fram 4 bommar också som han fick trava över i båda varven. På teorin gick vi igenom foder , foderstater och hästens matsmältning mm. Var i stallet från 07.00 till 20.30. Åkte en sväng till Subway vid 18- tiden bara. Skönt att komma hem till en uppvärmt bubbelpool!
 
Ridlektion i går på Bullen :love:

Han gick lektionen innan och jag kunde se att han headbangade en del för tjejen som red. Men jag hade ett nytt experiment på g, och var nästan glad att han redan headbangade :o
Experimentet började redan på marken då jag tog loss hacket, klappade och kliade lite på nosryggen där hacket legat, och sedan tränsade om och så såg jag till att hacket låg litegrann ovanför där det legat på lektionen innan, ifall att det var så att han headbangade pga att det var för mycket tryck där. Såg även till att spänna upp ett hål extra. Bara för att.

Satt upp och klappade en hel del, han var väldigt glad och gosig. Kändes lite som "åh sitter du på mig rygg i dag? Vad kul, klia lite mer tack!" Gullisen tittade bak på mig och bad om kli och smakade på mina skor lite.

Skrittade iväg och han hade lite handbroms i, så jag trollade fram lite bjudning. Väldigt enkel sak när hästen man sitter på är extremt framåt individ. Sen jobbade jag med mitt experiment. Nu skulle jag vara extremt extremt lätt i händerna, nästan så det blev löjligt. Bara ta i honom om jag faktiskt ville något och då försöka så bra jag kunde att se till att tygeltaget gick igenom för att sedan bli så där löjligt lätt i händerna igen (tack @skiesabove för tips!)
Jag började ju på långa tyglar så det var enkelt där att vara lätt i handen. Gjorde en del insaktningar och berömde direkt jag fick en reaktion bakåt. Gjorde även en eller två halter, knepigt att vara lätt i handen och samtidigt ta igenom tygeltaget när häst i fråga är glad och framåt och inte tycker det är supernödvändigt att stå still :angel:
Fortsatte på samma sätt när vi började ta tyglarna och var mjuk och lätt i händerna. Gjorde även så att jag i stället för att korta tyglarna riktigt så mycket jag borde, höll dem aningen längre och i stället jobbade med att vara superlätt i handen och i stället med sits och tygeltag göra en hel del halvhalter eller tempoväxlingar där jag var noga med att varje tygeltag följdes av väldigt lätta händer. Bullen verkade trivas ganska bra och det kändes som att han slappnade av ganska bra i halsen och rumpan. Eftersom jag fick så fin respons gav jag mig fan på att fortsätta i samma anda genom hela passet.

Vi började med att rida lite tempoväxlingar en halv meter innanför spåret i trav. Rakrikta och få till ett bra flow. Jag lade åt sidan helt allt vad form heter och fortsatte bara fokusera på att vara lätt lätt, få igenom mina förhållningar utan att hamna i något bromsläge. Herr Bulle började dock rusa lite med mig men jag gick då innanför spåret och så stod vi still en liten stund. Mest för att jag inte skulle hamna i någon som helst bromsläge. Ut igen och fortsätta experimentera. Bullen kändes mer och mer bekväm och lyssnade bättre och bättre på förhållningar. För första gången sedan jag började rida honom kändes inte tempoväxling ner som ett helt företag, utan det var ganska enkelt :up:

Vi lade sedan till att vi skulle rida skänkelvikningar vid kortsidan och sen ökad trav på långsidorna (med tillägg från ridläraren att jag så klart inte behövde öka :angel:). Skänkelvikningarna gick... sådär. Men så var jag ju inne i ett litet experiment, om jag ska ta så lite som möjligt i Bullen, men behöver skänkelvika, och det inte riktigt räcker med bara sitsen (jag provade), hur mycket är då för lite? hur lite är för lite? Någon gång gick det ganska bra med skänkelvikningarna men för det mesta var det bara experiment från min sida. Försökte hitta rätt helt enkelt. Han headbangade två gånger men jag kunde lätt bryta det med att slappna av och lätta lite extra.

Vi red sedan in på volterna och skulle skänkelvika klockan. Toppen tyckte jag, här har vi en grej som alltid gör att han headbangar! Jag fortsatte mitt experiment till punkt och pricka, vek inte en tum och japp det funkade. Ingen headbang, men inte heller jättebra skänkelvikningar. Dock började han nu forma sig och bära sig lite helt själv, och leta lite stöd i hacket. Kändes att jag var på rätt väg, skitsamma om skänkelvikningarna inte blir något vidare!
Vi flyttade sedan ut dem på voltspåret och galopperade. Fick till en helt galet bra fattning. Fortsatte med mitt experiment, och till min stora förvåning inte en enda tendens till rusning från Bullen. Nix, han rullade på i galoppen och lyssnade efter om vi skulle gå snabbare kanske? Men smög inte ens in mer fart i galoppen. Jag testade att länga tygeln här :o
Med lång tygel i galoppen rusade han inte heller iväg, jag kunde i princip hålla ihop honom okej med bara sits, men kortade ändå tygeln efter ett och ett halvt varv. Kortade en aning mer än jag haft innan och han kortade kroppen litegrann och så fortsatte jag med lite halvhalter för att hålla koll på farten medan jag samtidigt övade på att vara lätt i händerna.

Vi red sedan ut på fyrkanten i galopp, och höll oss en halv meter innanför spåret. Vi skulle öka galoppen på långsidorna och sen korta på kortsidorna. Ridläraren sa att det så klart inte gällde mig men om jag kände att han lyssnade bra på förhållningar kunde jag öka lite lagom. Han lyssnade ju så himla bra, så jag ökade litegrann på långsidan och ökade sedan mer varke långsida tills jag kände att där går nog gränsen för hur mycket vi kan öka innan det ballar ur och jag inte längre kan korta på kortsidan. Var så vansinnigt stolt över fina Bullehästen :love:

Vi gjorde sedan allt i andra varvet. Där började han headbanga i skänkelviknings klockan. Väldigt trist men jag tror att det var en kombo av att han var trött, och att jag var trött i hjärnkontoret och kanske blev lite för "dragig" i händerna.

All in all har jag lärt mig att på Bullen kan man faktiskt ha den lättaste av kontakten i tygeln (alltså, det skulle inte förvåna mig om en manet hade överlevt att vara mellan händerna och tygeln). Det går ganska fint ändå. Nu känner jag att jag kanske tog det till sin spets och gjorde det mest extrema av lätt på handen. Därmed att skänkelvikningarna blev sådär och att han inte höll ihop i form riktigt hela tiden. Nu behöver jag bara öka litegrann på stöd i handen tills jag hittar det rätta. Var helt omöjligt trött i hjärnkontoret efter all extrem koncentration på händerna :rofl: Hann tyvärr inte prata med ridläraren efter, men hon sa flera gånger att han såg avslappnad ut osv. Får prata med henne nästa gång. :)

Får lite dåligt samvete eftersom jag uppenbarligen varit lite för hård i händerna och han tyckt det är obehagligt? Men det är fan inte lätt när man sitter på en ganska stor häst, som förutom att han känns stor på alla sätt även har jättestora gångarter och är vansinnigt stark med extremt framåtdriv och tendens att rusa eller smyghöja tempot, och dessutom inte har världens bäst installerade stoppknapp :angel: Där tänker man inte direkt att man inte ska ta i tygeln liksom. Glad att han lärt mig lita på att jag kan rida även hästar med hög energi och att jag litade så mycket på honom att jag kunde släppa bromsen helt i princip. Känner så här efteråt att jag närapå skulle kunna rida honom utan huvudlag. Vi kommer inte kunna stanna och stå still, men styra, öka och minska skulle nog funka okej. Fina snälla Bulle!
Wow vad härligt 😍!
 
Hoppning med lokomotivet igår.

Gruppen före hade teori, så fick göra i ordning honom och vilken myspelle han är om man tar reda på vad han gillar. Det är en annan i gruppen som haft honom en hel del och hon säger själv att hon blir lite rädd för honom i boxen, för han surar lite.
Av det lilla jag tog reda på igår och bara kan gissa mig till så är han känslig i pälsen och gissningsvis är hans borstar för hårda, kanske skulle gilla mjukare borstar.

Formligen älskade att bli borstad under "hakan" eller vad man säger till en häst. Var inga problem att sadla heller, han surade lite när jag la på sadeln, men spände gjorden på yttersta hålen och sen fick det va så han fick slappna av så mycket som möjligt, så spände jag det sista innan jag satt upp.
Likaså valde jag att ha nosgrimman lite lösare än vad jag sett andra rida honom med och han verkade gilla det.

Lektionen gick bra och jag satt på en krutdurk när det var dax för hoppningen. Det var travhoppning, på ena långsidan var det travbomserie innan ett kryss och på den andra 5,5:an (fem o halvan).
Travhoppning är inte min starka sida så fick inte till en jättebra känsla men det gick helt okej.

När vi hoppade 5,5:an första gången, bokstavligt talat exploderade krutdurken á la lokomotivet och flög iväg. Tur jag inte blir rädd på honom utan skrattar mest. Nästa gång visste jag att jag var tvungen att sätta tillbaka honom och då kom en rivning på köpet för jag höll tillbaka för mycket, ridläraren sa att det var för hon höjt och han inte märkt det, så fick komma igen och det gick mycket bättre.

Tyvärr räckte inte tiden till, sista hindret på 5,5:an kunde läggas upp till en oxer och jag hade hoppats att vi skulle få hoppa det, var längesen jag hoppade en oxer nu. Vet jag nämde det för ridläraren i slutet och då var det pga gruppen inte flöt på som det blev av.
Förvisso var det svårt att flyta på när det skulle ändras avstånd till vissa av hästarna, men jag köper att det var några som inte hade full koll, råkade va i vägen för den som skulle rida, var inte riktigt med på noterna när det var deras tur, men men det kommer fler tillfällen. Ingen skadad i alla fall och alla verkade glada.
Nu får vi se vem jag för nästa gång, har önskat W och maffiga stoet så får vi se. :)
 
Vi hade markarbete ikväll. Först enskild uppvärmning och vi skulle tänka på takt, rytm och tempo. Det blev först lite halt och igångsätt i skritt för att känna av att gas och broms satt ( har varit bortrest och inte ridit på ett tag). Vet inte om det var därför han var lite tjurig och ville köra upp huvudet och inte ta förhållningar, eller om det var för alla bommar i ridhuset. Flyttade lite för skänkeln och började sedan trava. Fick driva på lite först innan jag hittade rätt framåtbjudning och stöd och takt. Valde att rida serpentiner för att få honom mjuk och följsam i båda varven och när det kändes bra lade jag in galopp. Först på stora volter och sedan på fyrkanten med tempoväxlingar. Det funkade bra i båda varven och ridläraren kommenterade att han verkade så lugn och trevlig idag. Sedan till första övningen som bestod av tre travbommar på medellinjen, rakt mellan två parallella bommar, 10-meters volt (byte av varv varannan gång), rakt fram på medellinjen igen och tre nya travbommar, 10-m volt åt andra hållet och så ut på spåret, byte av varv och så öppna eller bogen in på långsidan och sen börja om igen. Första varvet gick lite segt och han ville sänka huvudet långt för att titta på travbommarna. Fick jobba mycket för att hålla yttern på plats i volterna och han kändes inte lika samarbetsvillig som han brukar och var lite snubblig. Men det gick bättre efter hand och öppnarna gick hyfsat, men inte så bra som han kan. Stretade emot tygeln lite. Och så sista övningen då skulle vi komma i trav över första travbommarna, fatta galopp i mitten, styra in på diagonalen till höger där det låg tre galoppbommar, och den i mitten var upphöjd, galoppera genom kortsidan och in på nästa diagonal och tre nya galoppbommar, upphöjd i mitten galoppera till hörnet, bryta av och så börja om. Första varvet gick lite segt och galoppfattningen kom sent, vi landade i fel galopp så jag fick bryta av, lägga en volt och fatta om och kom i bra galopp på nästa diagonal. Det blev rusning efteråt och jag hann inte ner till trav i tid, så det blev ny volt och börja om. Fick inte till nästa galoppfattning heller och nu blev det rusning över och efter första bomserien. Fick till galoppen innan nästa bommar och det gick väl ok över och efter. Var lite överraskad att han rusade så mycket när det gick så bra förra gången i hoppningen.
 
Hoppning igår på samma häst som de två tidigare gångerna. Han är tittig och såg spöken i hörnen. Banan var hinder 1 på A volten, sen två hinder på relaterat avstånd längs långsidan och sen hinder på C volten. Jag kände mig lite stressad över allt man behöver hålla reda på. Blicken, innerskänkel, yttertygel, rätt galopp osv. Plus att hästen såg spöken i hörnen. Så känslan blev ju sådär. Men det var kul. Har inte hoppat på år och dagar
 
Äntligen ridning igen, inte kunnat vara med förra söndagen, då grabben va dålig. Idag fick vi rakrikta i skritt och tölt/trav och sen rida volt där hästen ska forma sig efter volten, gick bra i skritt men inte i tölt, han ville springa iväg åt andra hållet. hjälpte inte att de ösregna och åska och blåste som bara den. Men fick till några fina volter.
 
Så nöjd med min fina häst! Jag har verkligen fått den häst jag behöver. Det var hoppning ikväll, eller kanske mer åt markarbete-hållet. Först självständig uppvärmning i skritt, trav och galopp. Inga konstigheter, trots ridhuset fullt med hinder och folk inkl hund på läktaren.
Sedan övningarna som vi gjorde två i taget och jag fick göra själv. Först en serie med galoppbommar, 7 st med varannan upphöjd upp till 50 cm, på ena långsidan, sedan galopp i en båge runt sockerbitshinder på andra långsidan. Jag startade i trav, men han gick lugnt och balanserat över alltihop, var bara att styra, hålla om med skänklarna, sitta med och ge eftergift. Två gånger i varje varv. Sedan tog vi andra långsidan som bestod av tre galoppbommar på sockerbitar med 5 galoppsprång mellan, galopp på kortsidan, snett halvt igenom på ett kryss med bom före och efter, v-vändning mitt på långsidan och ett rättuppstående hinder på andra diagonalen. Detta gick superbra, fast jag valde att komma i trav på första galoppbommen. Blev lite överraskad när jag insåg att jag var tvungen att driva på för att komma i galopp på nästa bom och det gick lugnt och balanserat även över tredje (men jag valde ändå att komma i trav på krysset fast jag hade en lugn och balanserad galopp). Krysset flöt på bra, även vändningen och rättuppstående. Blev lite snabbt i svängen men jag tog snabbt ner honom i balanserad galopp och jag var på vippen att ta ett varv till innan jag kom på att vi bara skulle komma en gång. Jag kände mig nöjd där och avslutade fast de andra tog ett varv till i andra varvet.
 
Lektion i går med Krullen. Extremt många olika övningar, var kul!

Tittade lite på lektionen innan eftersom Krullen gick lektionen innan. Den slutade med att 3 personer ramlade av pga en sån där "alla hästar blir rädda samtidigt"-grej. Ingen fara med någon dock och jag och två andra i min grupp gick ner för att fånga in hästar. Ingen aning vad de blev rädda för, det var väldigt förvirrande.

Hur som helst gick det jättebra att komma upp på Krullen. Jag skrittade sedan iväg ganska omgående för lädren var perfekta (igen?!?). Fick jobba lite på att få honom ur sin symaskinsskritt. Denna gång hade jag faktiskt ett dressyrspö så jag skulle slippa sitta och driva hela tiden. Mycket bra tänkt, för när vi väl kom igång i skritten med ordentlig bjudning så fick jag fin respons på skänkel resten av lektionen. Var någon gång jag fick påminna med ett litet spö-pet.

Vi jobbade sedan med massa övergångar. Vi skulle göra så många travövergångar vi bara kunde på ett varv. Alltså blev det ju bäst med bara ett eller två steg i traven. Sedan ett två tre steg skritt. Mycket bra för Krullen. Först fick vi kämpa lite med att få igång benen och hjärnan. Lite kvickhet och fokus.
Efter ett tag var han dock väldigt med mig, och det räckte typ med att ända sitsen ytterst lite för att göra övergångarna :up: Var väldigt noga med att han inte fick krulla ihop sig här, och ibland tyckte jag han blev lite väl "ihålig" men jag vet ju att det kommer om man bara själv är avslappnad och erbjuder en trevlig och mjuk hand som han kan komma fram till.

Sedan fick vi en ny övning där vi skulle trava så kortat vi bara kunde på kortsidan och öka så mycket vi kunde på långsidorna. Även detta bra för krullen för kombinationen att korta och att han då kortar upp sig och sedan balanserar ut det med att dra ut kroppen så mycket han kan och då på riktigt komma fram till bettet och slappna av i rygg osv. Det blir en balans där han till slut kan ta lite stöd i tygeln utan att krulla ihop sig för mycket och bli för symaskinig i fötterna. Efter några varv fick vi till en trevlig form men det saknades lite oumph. Han hade behövt komma fram lite till för att det skulle bli riktigt bra. Men när jag försökte öka litegrann spände han sig snarare och tappade snarare formen.
Tror det berodde på att han fortfarande var lite spänd från den där incidenten när alla hästarna blev rädda samtidigt och att (håll i er nu, detta är fruktansvärt!) De. Hade. Ställt. Elskottkärran. Åt. Fel. Håll. Och jag hade hängt min jacka på den :D
Så när vi var på väg mot den blev det hela tiden mer och mer spänt. Knäppis :heart

Ny övning igen var lite halvsjälvständiga skänkelvikningar. Vi skulle försöka hitta bra lösgörande skänkelvikningar på långsidan, som passade just vår häst. Jag var lite osäker så jag experimenterade lite med ett zickzackmönster där jag rakriktade mellan, och att försöka hålla skänkelvikningen längs hela långsidan. Tror de båda gav lite olika resultat. Just zickzacken var jättetrevlig pga att Krullen inte kunde krulla ihop sig så mycket och därmed blev lösgörande. Men zickzacken blev inte så bra förrän jag hade gjort en hel långsida i skänkelvikning. Dock lyckades han krulla ihop sig lite väl där. Ska försöka komma ihåg det. Först lång skänkelvikning och sedan en zickzack.

Efter det red vi en galoppövning. Vi red på volterna i trav och fattade på mitten av den öppna delen, bröt av vid C eller A. Jag hade sett att tjejen innan hade lite problem med fattningarna och var därför jättenoga med att fatta som Krullen vill ha det. Han tycker inte riktigt om det här när man sätter sig och sitter upp och förbereder och grejer. Då blir han frustrerad. Han har lättare för om man bara fattar utan några som helst knussel och så behöver man vara väldigt framåt själv i kroppen. Sen kan man sitta upp och forma honom bättre. Fattningarna han bjuder på är ändå rätt samlade så det gör liksom inte så mycket.
Vi fick inte en enda tveksamhet i fattningarna :up: Gick verkligen jättefint som en klocka den övningen. Hade velat kunna bränna på lite i galoppen så han kunde sträcka ut lite men men.

Nästa galoppövning var just att bränna på :D Öka på långsidorna och ta tillbaka på kortsidorna. Tyckte det gick bra men hade önskat liiite mer från Krullen i ökningarna. Men det kändes som att han försökte men liksom inte kunde kroppsligt, så jag bråkade inte på honom så mycket där utan försökte bara uppmuntra och vara tydlig med att jag skulle vilja ha mer, det är okej att öka mer här. Han hade liksom som en spärr i kroppen men mentalt tror jag han ville öka mer. Han blev aldrig särskilt fin här, jag fick verkligen jobba på mig själv med att vara så lite störig som möjligt för så fort jag störde lite tappade vi det.
Dessutom den där sabla elskottkärran. :rofl: När vi var på väg dit blev det spänt och de första två varven försökte jag inte göra så stor grej av det hela men han hoppade ändå åt sidan och vek av från spåret och glodde och drakblåste på den otroligt läskiga tingesten. 🙄 Tredje varvet dealade jag i stället med det och ställde honom bort från den och ledde honom mot den med andra tygeln. Mjukt stöd från skänklarna och slappnade av. Andra gången gick vi förbi någorlunda med värdighet i behåll och han fick beröm och klapp (jag gillar inte att berömma för att de går förbi ngt läskigt när de har varit rädda förbi, känns kontraproduktivt) Sedan gick det successivt bättre och bättre förbi monstret och ju mer avslappnad han var desto mer beröm fick han. Ridläraren tyckte det var vansinnigt kul och tydligen hade han världens roligaste :eek:-min förbi skottkärran.

Sedan fick vi självständigt trava och skritta av dem. Han var fortfarande jättefin men saknade den där lilla extra grejen. :) Kan knappt ens förklara vad det är, det saknades något helt enkelt.

Ridläraren bekräftade mina tankar. Att han hade varit så fin och att det liksom bara saknades något för att han skulle kunna bli perfekt. Hon tyckte det var en aning bjudning mer, men förstod när jag berättat att det var det jag tänkt men att han var så där att det kroppsligen typ inte riktigt fungerade. Vi resonerade ihop att han antingen kunde ha lite träningsvärk, att jag själv kanske spände mig eller att han allmänt var lite spänd bara. Men ändå, bra lektion, roliga övningar, knasboll Krull, och allmänt härligt att rida :up:
 
Ridning i måndags. Vi värmde upp med cavaletti på rätt upp linjen och hade upphöjda bommar på sockerbitar som låg ganska tätt. En utmaning med islandshästar som inte alltid tycker det är nödvändigt att lyfta på benen för att nåt sånt som en bom ligger i vägen det förstår dem inte alltid vitsen med :D . Så skulle vi svänga i en båge mot fyrkantsspåret och göra öppna på långsidan, noggrann hörnpassering och upp mot bommarna igen. Gick varannan gång höger och varannan gång vänster varv. Inte alla hästar som tyckte det var nödvändigt att flytta på benen ordentligt så någon "rivning" blev det dock inte för min häst. Han är också väldigt enkel att göra öppna och sluta med så där hade jag inga problem.

Sen skulle vi tölta och man kan väl säga att den var mindre bra den här dagen, han var svår att få i form och att bära sig ordentligt särskilt i höger varv som är hans sämre varv. Så där jag försökte jag bara jobba på och fick väl till en hjälpligt hygglig tölt men vi var långt från ren tölt den här dagen. Men så är det ibland.

Sen gick vi på en volt vid A och gjorde öppna och sluta på volten i skritt och skulle komma en och en och på kortsidan vid C var det två bommar lagda som vi skulle galoppera över. så tölt fram tills svängen, fatta galopp, galoppera halva långsidan och sen tölt och in på volten igen i skritt. Gick hyfsat med galoppfattningarna iallafall men blev fel galopp ibland. Men då lyckades jag bryta av och fatta på nytt i rätt galopp så det var bra.

I slutet fick vi välja om vi ville trava eller tölta så jag gjorde lite övergångar, travade på långsidorna och töltade på kortsidorna. Gick lite bättre med tölten då, den bli ofta lite bättre efter galoppen. Så jag var ganska nöjd med lektionen allt som allt ändå.
 
Dressyrlektion ikväll. Först uppvärmning i skritt och efter några varv på långa tyglar skulle vi ta tyglarna och rida bågar på långsidorna. Hästen var ovanligt tjafsig i munnen. Har märkt att han blir det när någon annan ridit ( han var utlånad i går) och då tar det en stund innan vi hittar varandra igen. Och så tar det ju alltid ganska lång tid att få honom uppvärmd och lösgjord. Samma mönster sedan i trav. Och så lite galopp på volterna innan själva övningen. Vi skulle komma i trav på en hybrid mellan serpentiner och bågar, rakrikta mellan två bommar, sakta av till skritt i böjen, ny trav och rakriktning och så öppna på långsidan. Detta gör han riktigt bra, men ikväll ville han inte riktigt ställa igenom ordentligt. Sedan ändrade vi om till skritt mellan de andra bommarna och galopp från skritt. Detta gjorde han superbra!
 
Krullen i går. Hade hoppats på det så att jag kunde rida vidare på det vi gjorde sist.

Kom upp utan problem igen, har nog hittat hur han vill bli upphoppad på. Lite som galoppfattningarna, inget knussel och helst snabbt och på enklaste sätt.

Skrittade iväg och kände genast att han hade mycket handbroms och mycket symaskinsfötter. Skrittade på så bra jag kunde men jag känner i efterhand att jag latade mig lite och lät honom komma tillbaka till handbromsen lite för mycket. Red lite bågar och skänkelvikningar självständigt.

Vi tog tyglarna och skulle variera traven mycket. Tyckte jag lyckades ganska bra men det blev tydligt att jag inte fått riktig bjudning ännu. Däremot blev han härligt fokuserad. Jag hittade i bland något i sitsen som kändes väldigt rätt när vi skulle öka. Det var väldigt intressant för när det hände blev det som vatten under mig på ett speciellt sätt. Det måste jag försöka hitta fler gånger, för då blev det verkligen ridning utan motstånd från mig eller hästen. Krullen var lite stel i höger sida så även här försökte jag rida bågar, rakrikta och skänkelvika litegrann. Då och då tappade jag utsidan i volterna och då föll vi isär så klart. Behöver Få ihop oss lite där på volterna, vi faller ibland isär och tappar då all bjudning.

Vi skulle sedan rida just volter. I trav red vi volter på kortsidan (10m) och på långsidorna (15m). Bra att öva på sina voltstorlekar, men som sagt i bland misslyckades jag med att hålla ihop ytter och då tappade vi lite bjudning. Här började jag dock så smått få ordentlig bjudning när det var "rätt". Han började mjukna lite i högersidan också, så det kändes lättare i kroppen för honom.

Vi red sedan galopp på volterna, vi gjorde ganska många fattningar först och sedan rullade vi på på fyrkanten. Försökte brassa på på långsidorna för att få lite bjudning och han kändes väldigt annorlunda mot sist när det var som att han inte kunde fast han ville. Nu drog han på ordentligt :up:
Misslyckades dock en gång med att dra ner på tempot vid kortsidan vilket resulterade i att stackars Krullen tappade balansen och halkade till :o efter det var jag extremt noga med att lägga tempot.
In på volterna igen och där skulle vi minska och öka volten. Ganska svårt för Krullen och jag fick vara där och stötta och driva ganska mycket men annars tyckte jag vi fick till en trevlig insats!

Vi avslutade galoppövningen med att skänkelvika klockan, gick inte bra öht. Krullen gick emot mig och backade och hade sig, och jag satt som en kratta och hade lite svårt att koordinera lagom. Tror det har lite att göra med att jag faktiskt inte ridit sådana hästar som Krullen så jättemycket, som liksom krullar ihop sig så mycket att de inte kan röra sig om man råkar göra lite fel. Menmen, jag har lite att lära helt enkelt.

Vi red sedan galoppen och klockan i andra varvet. Det var höger och det märktes att stelheten inte till hundra procent släppt ännu med några avbrott. Det var bara att fatta igen dock, kändes inte som att han gjorde det för att han var trött eller så. Snarare var det jag som tappade bjudning i min kropp plus att jag inte hjälpte honom tillräckligt med högersidan.
Fick en liten protestbock där också men det var för att jag satt lite konstigt, upptäckte jag, liksom knep litegrann med innerbenet och satt lite snett. Inte likt mig, jag brukar sitta väldigt rakt. Så fort jag fixade till det fattade han galopp bara på lite sitsändringar.

När vi travade av dem där efter galoppövningen fick jag äntligen känna på hans riktiga bjudning och hur den känns. Det var underbart! Jättefin bjudning framåt med massor fokus och mycket positiv glad ponny. Den var ganska svår att hålla kvar men ridläraren sa att där är exakt hur han behöver gå.
Tittade i spegeln och det såg väldigt trevligt ut, han hade verkligen växt, fått en meter längre ben och två meter längre hals som var väldigt snyggt välvd :love: Så himla fin.

Allt som allt en halvbra lektion, jag börjar lära mig Krullen och jag tror han kanske gillar mig. Känns som att vi förstår varandra. Stort plus att jag fick känna på hur det skulle känna när det var rätt bjudning - ofta tycker jag det är svårt att veta exakt vad som är rätt innan man ridit på det rätta en gång.
Fixade efter ridlektionen lite igenridningar. Har två att ta ut innan nyår så lika bra tänkte jag. Det blir på tisdagar och det känns bra. :up:
 
Dressyrlektion i söndags. Fokus var på övergångar och rakriktning. Vi började direkt i skritt och vi skulle rida på kvartslinjerna och göra halt minst 4 ggr per långsida. Hörnen skulle vi vända för ytterhjälperna. Detta har jag tränat mycket för vi skulle egentligen ha startat en LC1 tävling i söndags, men jag hade missat att han inte hade komplett vaccinationshistorik så det blev inget. Sedan red vi samma sak i trav men med övergångar till skritt istället. Sen på volterna först i trav med tempoväxlingar, sedan i galopp. Vi började i höger och jag har tränat mycket på galoppfattningar och tempo så detta fungerade riktigt bra, Fick något avbrott till trav istället för minskning av galoppen, han började nog vara trött. Sedan bytte vi varv och gjorde några fattningar och avbrott till trav och sedan minskning av volten i galopp. Nu tjafsade han emot tygeln ganska mycket, trots att vänster har varit hans bästa varv. Han blev ganska stark och svårt att få stopp på honom så jag fick jobba en del med mycket ytterskänkel och utåtställning för att få tag på honom. Efter lite pustande på lång tygel gjorde vi några framdelsvändningar. Det har vi kämpat med för han har inte velat ta förhållningarna på yttertygeln och inte velat flytta runt. Nu fick vi till några hyfsade, men de kan ju centreras mer. Men han verkar i allafall ha fattat konceptet. Sedan några bakdelsvändningar och detta är han en stjärna på. Han blir supermjuk och följsam av en sådan övning och det är min go-to övning när han blir för stark och stretig. Avslutade med trava lång och låg. Jag fick läxa till nästa gång att rida honom mycket böjd för att få loss honom.
 
Hopplektion ikväll! Så kul! Nu vill jag ha hoppning varje gång :D. Först uppvärmning i skritt, trav och galopp med fokus på lösgjordhet. Stora volter och böjningar. Hästen kändes riktigt trevlig, mjuk, fin och med bra framåtbjudning. Frågade mig varje gång vi kom nära bommar och hinder om vi skulle hoppa nu?

Första övningen var hoppning av sockerbitshinder på mittvolten. Stod två st på medellinjen och vi skulle försöka få lika många galoppsprång emellan dem. Vi låg på 10-11 språng. Det blev lite ojämnt och rusning på de två första sprången men sedan rullade vi på i ett jämnt tempo. Han kändes riktigt fin och lyhörd. Nästa övning skulle vi komma i höger varv i galopp och ta galoppbom, 1 galoppsprång, liter kryss, 1 galoppsprång och ny galoppbom på böjt spår på kortsidan, vända upp mot sockerbitshindret på medellinjen, och så vända mot nästa sockerbit som på en serpentin, vända igen på serpentinen och ta fyra studs på sockerbitar på böjt spår på andra kortsidan. Första gången kom vi lite för långt ut och missade sista studsen, i övrigt flöt det på bra och jag kände att jag hade bra kontroll på fart och styrning både före och efter hindren. Nästa gång hade jag koll på yttern och ledde med innertygeln. Sedan skulle vi komma igen på bom-kryss-bom, vända snett igenom över en oxer, hålla ut i hörnet och komma på studsen från andra hållet, snett igenom åt andra hållet över ett rättuppstående. Hästen älskar ju det här och vi kom bra på bom-kryss-bom, kontrollerar till oxeln, rann iväg lite efter den så jag valde att rida utanför studsen på en volt och komma igen på dem lite mer i balans, balans även efter och över sista hindret. Full fart efter, men det gick snabbt att få kontroll. Detta var superkul och vi avslutade där när det var som roligast. Travade av en glad och pigg men lättbromsad häst. Jag tyckte väl att jag blev lite för mycket hängandes i tyglarna över och efter hindren, men inget ridläraren påpekade. Hon var lika nöjd som jag!

Oxern låg på ”hela” 60 cm!
 
Ridlektion igår. Det var markarbete och det var i princip samma bana som i fredags men med lägre höjder. Bom- kryss- bom på ena kortsidan var utbytt till två galoppbommar på sockerbitar och inget i mitten. Studsbommarna på andra kortsidan låg på marken och hindren på diagonalerna var små kryss och galoppbommarna på mittvolten var på lägsta nivån på sockerbitarna. Samma övningar, dvs först galopp på mittvolten och räkna språng emellan så det blev lika många. Idag var hästen mer på och svårare att bromsa. Det blev 9 språng emellan idag. Sedan i andra varvet blev han studsig, körde upp huvudet och gapade och hoppade av jättestort. Sedan skulle vi ta galoppbommarna (studsen), vända snett igenom på krysset, de två galoppbommarna på andra kortsidan och vända snett igenom på andra krysset. Nu hade han sansat sig och det gick mycket bättre. Men jag fick lite problem att bromsa efter sista hindret och det stod hästar i vägen så jag inte kunde lägga en volt så vi råkade ta två av studsbommarna igen. Och sista övningen var att ta galoppstuds, litet mittvoltshinder, nästa lilla mittvoltshinder och sista kortsidan med två galopphinder på en serpentin. Superkul! Men vi kom in på sista kortsidan i korsgalopp och det kändes jättekonstigt, men hästen hoppade och var glad!
 
Höjden av otur! Kvällens ridlektion inställd pga höstlovet, men bokade en markarbetslektion som fanns som höstlovsaktivitet istället. Men nu är den också inställd pga bilstrul för ridläraren. Så nu får jag försöka hitta på nåt på egen hand!
 
Igenridning ikväll för en lektion som blev avbokad tidigare. Renodling av böjande, ställande och vändande hjälper. Först skulle vi lägga volter i skritt och bara använda böjande innerskänkel och ställande innertygel, efter ett tag fick vi lägga till ytterhjälperna. Tycker hästen gjorde detta bra. Sedan volter i trav och så galopp, men i galoppen skulle vi hålla platserna på fyrkantspåret och inte lägga volter eller vända över. Det gick ganska bra i vänster varv och jag lyckades få ihop honom och få ned tempot när det behövdes. Lite jobbigare i höger varv och vi fick en del avbrott till trav när han inte orkade. Sedan skulle vi vända som på en fyrkant med sockerbitar i hörnen. Först bara för ytterhjälperna och med rak häst och rak häst emellan. Detta är min häst bra på och han blir fin i formen av den övningen. Sen skulle vi flytta bakdelen för innerskänkeln istället och det tycker han är jobbigt, så jag fick jobba ordentligt. Fick till några bra vändningar i varje varv. Sedan gjorde vi vändningar för ytterhjälperna i trav, nedsittning och utan att vända över. Här fick jag och hästen jobba hårt på att hålla en samlad trav. Det blev lite många avbrott till skritt när varken han eller jag orkade. Men supernyttig övning och det kändes bra efteråt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
52 478
Senast: Takire
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp