Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken himla bra övning med åttvolt i serpentinerna! Den tar jag med mig tills jag får rida min egen häst igen (som blir superfin av böjda spår). Känner igen det där att de blir mer speedade när de är trötta. :angel: Min häst ser spöken överallt när hon börjar bli trött.

Så roligt att läsa om hur du kämpar på med Bullen och verkligen vill lära dig rida honom. :heart
Ja, den var fantastisk faktiskt! Man kan ju variera den och lägga in öppnor, slutor och skänkelvikningar om man känner att det är läge, eller bara rulla runt i det mönstret och hitta lagom böjning och avslappning :D

Tack! Det är första gången jag ridit en häst så här kontinuerligt, och då är det ju lite lättare att nörda ner sig och snöa in för att lära sig den typen av häst. :up: Jag har kul med honom och hoppas han har kul med mig med (även om jag är svinjobbig och vill att han ska gå ordentligt även i vänster varv etc :angel:)
 
Kliver in i tråden igen! Var ett bra tag sedan sist jag skrev. Rider fortfarande på ridskolan men har fått byta grupp, från ryttarmärke 4 till ryttarmärke 5 dressyrspecial :) Dels för att utmana mig mer i dressyren, men också för att få slippa hoppa. Jag tycker verkligen inte om det, och det ska vara kul att rida! Innan gick jag verkligen och oroade mig inför varje hoppblock i undervisningen, och jag kände verkligen hur min ridning bara gick bakåt under de lektionerna vi hoppade :( Så det var bra att jag fick en plats i den nya gruppen.

I nya gruppen har jag blivit matchad med en större valack, född -13, import från Irland. Otroligt välriden och trevlig! Precis en sån häst jag känner att jag behöver nu, för att kunna finslipa min egen sits och inverkan. Ska bli kul att öva skolor och byten med honom nu i vår! Enligt lektionsplaneringen ska vi till och med få prova på byte i språnget :bump: Förhoppningsvis kan vi traggla oss igenom LA:1 innan sommaren.

Ridskolan har just nu också en satsning att köpa dressyrsadlar som passar hästarna som går dressyrspecialen, och jag hoppas verkligen att "min" får en snart! Tyvärr är hoppsadeln han har nu alldeles för liten i sitsen och mina långa lårben får inte alls plats. Min ridlärare hintade om att dressyrsadlarna skulle vara inpassade till den här veckan, så förhoppningsvis blir det dressyrsadel på torsdag!
 
Jag har följt den här tråden med intresse, även förr om åren, men varit dålig på att skriva i den. Nu har det redan gått 4 lektioner den här terminen, som jag tänkte sammanfatta. Sedan ska jag bli jätteduktig och skriva kontinuerligt, så det så!

På min ridskola, som är en liten privat ridskola, finns bara ponnyer i verksamheten. Upplägget är dressyr-dressyr-bommar-hoppning. Vi har samma häst 4 gånger i rad, alltså ett helt sådant block. Normalt tar de inte in vuxna elever, men jag och en annan mindre tant har ändå fått vara med då vi inte är så stora. Jag rider D-ponnyer och stora C.

Denna termin har jag haft en maxad C, som är ganska grov och stadig i sin byggnad. Han är också väldigt seg, eller egentligen oreaktiv. När man väl får igång honom så knallar han ändå på bra, lätt att rida i form och han bär sig, men fortfarande upplever jag att han inte riktigt reagerar. Mjuk i munnen, men lyssnar hellre på tygelhjälp än skänkel vid tex vändning. Han blir 6 i år, och jag red honom ganska mycket hösten när han var 4 också. Han är inte så poppis på ridskolan, men jag är en av dem som kommer bra överens med honom, så jag rider honom hyfsat mycket.

Under terminens inledande dressyrlektioner har fokus varit förvänd galopp. Huvudövningen har varit bågar längs långsidorna där inbuktningen varierats utefter hästens och ryttarens förutsättningar. Första lektionen hade jag problem med att få honom att ta stöd på ytter tygel. Han galopperade ändå igenom övningen som han skulle, men det var ju inte så jag ville att det skulle gå. Nästa lektion började jag med tempo- och gångartsväxlingar redan under framridningen, och då fick jag en mycket mer lyhörd och eftergiven häst. Svårigheten är att han rinner iväg i galoppen. När han är seg har man känslan att han ska bryta av i varje steg, och då har jag lätt att tappa kontakten framåt. Men han behöver en jämn kontakt med bettet även när det känns som att minsta lilla i munnen leder till ett avbrott. Några gånger fick jag ändå till väldigt bra halvhalter och fick honom tillbaka på bakbenen.

Sedan önskade vi i gruppen kadrilj med bommar när vi hade bommar. Vi hade det på julavslutningen, och det var faktiskt jättekul! Alla hästarna blev ordentligt rakriktade och lyhörda för hjälperna.

Igår var det hoppning, och det är den här sega ponnyns paradgren. Han känns fortfarande seg och långsam, men han är så duktig på att hoppa. Han har stort steg, och därför luras man ibland att det går långsamt trots att det inte gör det. Han är i alla fall superstabil i hoppningen, vilket är bra för mig som är lite osäker. Igår hade vi galoppbom-3 språng-räcke-3 språng-galoppbom (med upphöjda bommar). Svårigheten i övningen är att avståndet efter hindret oftast känns kortare än det framför, men ponnyn gjorde övningen galant. Jag har ridit honom så mycket att jag vågar lita på att han löser uppgiften, så jag lyckas låta bli att trixa och störa honom. Det räckte med en lätt upprätning i sadeln efter räcket, så kom han perfekt på sista bommen. Så småningom byggdes en bana med lite fler hinder, och då ställdes de upphöjda bommarna snett på den linjen vi redan hoppat. Nu var det viktigt att komma precis mitt på, annars stämde ju inte avståndet. Jag landade i fel galopp flera gånger, och fick instruktion av ridläraren att ge bättre eftergift. Då blev sprången bättre och galoppen luftigare, och då kunde han byta galopp när det blev fel. Det var ingen stor förändring i min ridning, men den lilla detaljen med lite mer eftergift gjorde stor skillnad. Jätterolig lektion, och kul att vara igång på hopplektion igen. Jag lyckades missa flera hopptillfällen förra termninen pga flera covid-isoleringar på jobbet.
 
WE på schemat idag! Till min stora överraskning eftersom jag trodde det var sitsträning, men hade läst på fel vecka. Det stod en liten bana uppställd i ridhuset, inget avancerat och inget hinder (till min stora lättnad!, hoppade ett litet kryss i helgen några gånger och det gick bra, men jag är inte redo för mer hoppning på lektion än). Uppvärmning blev bara skritt i några varv, hann egentlige inte göra någonting och så skulle vi korta upp tyglarna och trava lite. Hästen kändes tyvärr lite motsträvig och gick emot handen, gapade och körde upp huvudet. Försökte lägga in lite övergångar och volter och vips skulle vi galoppera. Vi började i vänster och här fattar han ju galopp bara jag tänker galopp och jag fick honom att gå lugnt och fint, först på volt och sedan en hel långsida. Han lyssnade fint på rösten när jag ville minska farten. Sedan bytte vi varv och här blev det slängtrav in i galoppen, tyvärr, och han hade riktigt jobbigt att böja sig på volten. Fick ett avbrott och lyckades få en bättre fattning. Sedan blev det WE banan, en i taget. Först var det slalom i skritt längs ena långsidan med framdelsvändningar runt pinnarna. Det fixade vi bra. Sedan var det halt mellan två bommar på kortsidan, pingla i en klocka och rygga tillbaka och så trav. Inga problem. Sedan var det åttvolt runt två tunnor på andra långsidan och så mål på andra kortsidan, hästen är duktig på volter, åttvolter och snäva vändninga, så inga problem. Och sedan fick vi rida banan från andra hållet, med början i galopp från kortsidan, runt tunnorna i åttvolt med enkelt byte emellan. Här kom vi bra in i volten i vänster galopp, men fick inte till någon högergalopp utan det blev trav, och så vänstergalopp igen och här taggade han till lite men lyssnade på rösten så jag lyckades få ned honom i skritt innan bommarna. Fin halt och superbra ryggning och så samlad trav och slalom i trav med vändningarna också i trav. Supertaggad häst som tog ytterhjälperna som galopphjälper så vi mer eller mindre tog vändningarna i väldigt samlad galopp istället för trav. Men mjuk och fin i munnen och inget spring. Sedan travade vi av i lång och låg form, vilket gick ganska bra. Passet kändes väldigt kort i jämförelse med de pass jag red på egen hand i helgen. Framförallt uppvärmning och lösgörande arbete som jag säkert lagt en halvtimme på innan jag kommit till själva övningen. Kul att det funkade med lite WE!
Har ju planer på att börja åka på WE träningar lite regelbundet.
 
Gårdagens lektion gick mindre bra. Hade precis blivit friskförklarad från coronan, så orken finns inte riktigt som vanligt än.

Fick en ny häst, en liten häst skimmel och sto. Det stod ingenting om henne på boxdörren mer än namnet, tydligen är hon rädd om öronen så när jag skulle försöka få på grimman fick hon halvt om halvt panik.
Va en annan tjej i stallet som sa det, men även när jag knäppte upp grimman å försökte få på den så höll hon på med huvudet å trodde jag skulle trä över hennes öron.

Tränsa gick mindre bra, fick sära på hela tränset, knäppa upp sidostycket, trä av pannband.
Fick inga bra vibbar att hon va så rädd om sina öron.

Ridningen blev katastrof, såpass katastrof att jag blev rädd och började gråta.
Kände att jag inte hade någon kontroll, hon lyssnade knappt på hjälperna och bromsen fungerade väldigt dåligt och det var nog pga det som jag blev rädd, då hon sprang på fort och min osäkerhet på ny häst som inte lyssnar visade sig.

Vet jag sa det i slutet av lektionen till ridläraren, som tyckte jag kunde sagt till tidigare, vet inte om det var mitt introverta jag som försynt inte vågade säga till å bara försökte göra det bästa av det.

Vi skulle egentligen öva på lodrät sits, men gick inge bra alls för mig, hon hade en allroundsadel som man hamnade lätt i stolsits/bakåtvikt och i och med att jag spände mig när hon rusade, så kunde jag inte slappna av och sitta ner ordentligt.
Jag sa i alla fall att jag inte kommer våga hoppa den hästen.

Hon var även framtung och tyglarna gled ur händerna på mig flera gånger, stropparna hade slitits bort, så bär jag skulle sakta av/bromsa kändes det som jag hela tiden fick dra tyglarna jättelångt bakåt.
Får se vad som händer nästa gång.
 
Gårdagens lektion gick mindre bra. Hade precis blivit friskförklarad från coronan, så orken finns inte riktigt som vanligt än.

Fick en ny häst, en liten häst skimmel och sto. Det stod ingenting om henne på boxdörren mer än namnet, tydligen är hon rädd om öronen så när jag skulle försöka få på grimman fick hon halvt om halvt panik.
Va en annan tjej i stallet som sa det, men även när jag knäppte upp grimman å försökte få på den så höll hon på med huvudet å trodde jag skulle trä över hennes öron.

Tränsa gick mindre bra, fick sära på hela tränset, knäppa upp sidostycket, trä av pannband.
Fick inga bra vibbar att hon va så rädd om sina öron.

Ridningen blev katastrof, såpass katastrof att jag blev rädd och började gråta.
Kände att jag inte hade någon kontroll, hon lyssnade knappt på hjälperna och bromsen fungerade väldigt dåligt och det var nog pga det som jag blev rädd, då hon sprang på fort och min osäkerhet på ny häst som inte lyssnar visade sig.

Vet jag sa det i slutet av lektionen till ridläraren, som tyckte jag kunde sagt till tidigare, vet inte om det var mitt introverta jag som försynt inte vågade säga till å bara försökte göra det bästa av det.

Vi skulle egentligen öva på lodrät sits, men gick inge bra alls för mig, hon hade en allroundsadel som man hamnade lätt i stolsits/bakåtvikt och i och med att jag spände mig när hon rusade, så kunde jag inte slappna av och sitta ner ordentligt.
Jag sa i alla fall att jag inte kommer våga hoppa den hästen.

Hon var även framtung och tyglarna gled ur händerna på mig flera gånger, stropparna hade slitits bort, så bär jag skulle sakta av/bromsa kändes det som jag hela tiden fick dra tyglarna jättelångt bakåt.
Får se vad som händer nästa gång.
Åh det låter jobbigt :( men förmodligen slipper du den hästen nästa gång antar jag?
Inte konstigt att det blev så där efter den lite jobbiga början. Hoppas du får en bättre lektion nästa gång.
Har hästarna alltså någon lapp där det står hur de är? Är det många hästar som behöver specialhantering? 🤔
 
Åh det låter jobbigt :( men förmodligen slipper du den hästen nästa gång antar jag?
Inte konstigt att det blev så där efter den lite jobbiga början. Hoppas du får en bättre lektion nästa gång.
Har hästarna alltså någon lapp där det står hur de är? Är det många hästar som behöver specialhantering? 🤔
Jag vet inte, men hoppas det.
Enda hästen jag vet om är en som surar å måste göras i ordning på gången av personal. Annars har jag inte sett någon info om hästarna. Tänker att det kan inte va fel så man vet varför hästen reagerar som den gör.
 
Jag vet inte, men hoppas det.
Enda hästen jag vet om är en som surar å måste göras i ordning på gången av personal. Annars har jag inte sett någon info om hästarna. Tänker att det kan inte va fel så man vet varför hästen reagerar som den gör.
Jag kanske är hemmablind iom att det på min ridskola bara finns okomplicerade hästar. Med vissa undantag då.
Kanske är det bra, kanske inte. Jag brukar inte vilja veta hur en häst är enligt någon annan, utan vill bilda egen uppfattning.
Det är så lätt att bli färgad av att någon säger "akta så du inte tar tygeln för mycket då bockar X", då kanske jag inte vågar ta i tygeln alls. Jag vill ha ett blankt papper när jag kommer till en ny häst och måla en egen bild. :)
 
Gårdagens lektion gick mindre bra. Hade precis blivit friskförklarad från coronan, så orken finns inte riktigt som vanligt än.

Fick en ny häst, en liten häst skimmel och sto. Det stod ingenting om henne på boxdörren mer än namnet, tydligen är hon rädd om öronen så när jag skulle försöka få på grimman fick hon halvt om halvt panik.
Va en annan tjej i stallet som sa det, men även när jag knäppte upp grimman å försökte få på den så höll hon på med huvudet å trodde jag skulle trä över hennes öron.

Tränsa gick mindre bra, fick sära på hela tränset, knäppa upp sidostycket, trä av pannband.
Fick inga bra vibbar att hon va så rädd om sina öron.

Ridningen blev katastrof, såpass katastrof att jag blev rädd och började gråta.
Kände att jag inte hade någon kontroll, hon lyssnade knappt på hjälperna och bromsen fungerade väldigt dåligt och det var nog pga det som jag blev rädd, då hon sprang på fort och min osäkerhet på ny häst som inte lyssnar visade sig.

Vet jag sa det i slutet av lektionen till ridläraren, som tyckte jag kunde sagt till tidigare, vet inte om det var mitt introverta jag som försynt inte vågade säga till å bara försökte göra det bästa av det.

Vi skulle egentligen öva på lodrät sits, men gick inge bra alls för mig, hon hade en allroundsadel som man hamnade lätt i stolsits/bakåtvikt och i och med att jag spände mig när hon rusade, så kunde jag inte slappna av och sitta ner ordentligt.
Jag sa i alla fall att jag inte kommer våga hoppa den hästen.

Hon var även framtung och tyglarna gled ur händerna på mig flera gånger, stropparna hade slitits bort, så bär jag skulle sakta av/bromsa kändes det som jag hela tiden fick dra tyglarna jättelångt bakåt.
Får se vad som händer nästa gång.

Nej usch låter inget kul alls det verkar som att den hästen behöver ridas till och hanteras av personalen ett tag innan den sätts in på ridskolan. En häst som nästan får panik av att man bara ska sätta på grimman låter inte som mogen för att hanteras av massa olika personer med varierande erfarenhet av hästhantering Var ju ingen kul start ni fick heller. Eleverna kan ju inte få ut jättemycket av att rida en sån häst i dagsläget. Hoppas verkligen du får en bättre lektion och en positiv upplevelse nästa gång.
 
Angående sadlar. Hur ser det ut på er ridskola? Tänker frmst på er som rider vanlig engelsk ridning eller vad man säger, alltså hoppning/dressyr. Har alls hästar en sadel var eller har ni flera? ☺️
 
Angående sadlar. Hur ser det ut på er ridskola? Tänker frmst på er som rider vanlig engelsk ridning eller vad man säger, alltså hoppning/dressyr. Har alls hästar en sadel var eller har ni flera? ☺️

Mitt svar är kanske ganska givet men jag svarar ändå:D Islandshästsadlar. de är väldigt måna om att ha sadlar av riktigt bra kvalitet och är det någon sadel som inte passar hästen längre så byter de alltid ut den om de t.ex. musklat sig mer och den inte passar längre till exempel. om det är någon häst de inte hittat bra sadel till så kan de ta något annat än just islandshästsadel såklart.
 
Jag kanske är hemmablind iom att det på min ridskola bara finns okomplicerade hästar. Med vissa undantag då.
Kanske är det bra, kanske inte. Jag brukar inte vilja veta hur en häst är enligt någon annan, utan vill bilda egen uppfattning.
Det är så lätt att bli färgad av att någon säger "akta så du inte tar tygeln för mycket då bockar X", då kanske jag inte vågar ta i tygeln alls. Jag vill ha ett blankt papper när jag kommer till en ny häst och måla en egen bild. :)
På förra ridskolan var det bara en häst som i princip alla visste om att hon måste göras i ordning av en värdinna alternativt någon som var kunnig och på gången då hon sura ihop total i boxen, var endast några få som kunde göra i ordning henne i boxen.
Hon var också rädd om sina öron, men där gick det åtminstone att tränsa normal och ta på grimma, bara man var snabb. Hon var rädd om sina öron då hon slagit i huvudet mellan öronen. För mig det stod på hennes namntavla.

Nuvarande ridskola hade jag ingen aning om, står det inget speciellt på boxdörren så tänker jag att det ska gå att hantera hästen normalt.
Den hästen jag fick igår, sen när jag råkade få loss grimman å skulle trä den om halsen gick det knappt att få tag i henne då hon snurrade runt i boxen bara för att undkomma. I det fallet hade jag uppskattat info på t ex. boxdörren där det står "xxx är rädd om sina öron så ta det försiktigt med grimma osv." eller nått åt det hållet så hade jag inte fått mig en sån chock.

Nej usch låter inget kul alls det verkar som att den hästen behöver ridas till och hanteras av personalen ett tag innan den sätts in på ridskolan. En häst som nästan får panik av att man bara ska sätta på grimman låter inte som mogen för att hanteras av massa olika personer med varierande erfarenhet av hästhantering Var ju ingen kul start ni fick heller. Eleverna kan ju inte få ut jättemycket av att rida en sån häst i dagsläget. Hoppas verkligen du får en bättre lektion och en positiv upplevelse nästa gång.
Jag vet inte hur längesen det var den hästen kom till ridskolan, men hon har inte varit där så länge och jag vet att instruktörerna rider hästarna för att utbilda dom med jämna mellanrum. Jag tror det färgade av sig när jag höll på i boxen och hon försökte undkomma mig och knappt gick att få på grimman "att det här kommer inte gå bra".

Hon är visst en omtyckt häst, så antingen jag som fick en dålig upplevelse. En tjej i min grupp som brukar rida henne hade inte sett henne så svår tränsad osv innan eller att hon gått runt runt i boxen för att undkomma grimman.
Vi får se vad som händer nästa gång, är inte jättepepp på om jag får henne igen och måste göra i ordning innan lektionen. Hon brukar eg gå lektionen innan men gjorde såklart inte det igår.
 
Angående sadlar. Hur ser det ut på er ridskola? Tänker frmst på er som rider vanlig engelsk ridning eller vad man säger, alltså hoppning/dressyr. Har alls hästar en sadel var eller har ni flera? ☺️
Ridskolan jag red på hade alla hästar varsin sadel, allround modell och de kollades med jämna mellanrum av kunnig sadelutprovare.

Nuvarande ridskola har en sadel till varje häst mestadels allround, finns några som har dressyrsadlar som egna sadlar. Sen finns det dressyrsadlar som passar flera hästar, man får kolla på en lista vilka hästar det är som kan ha dressyrsadeln som är märkt med en viss bokstav.
Vet inte hur de gör med koll av sadlar, har inte varit där så länge än så jag fått någon hum om hur de brukar göra.
 
Jag ska rida en provlektion på fredag, och är SÅ nervös!

Har haft egen häst de senaste 28 åren och inte ridit på ridskola sen jag var sju år. Är nu (ofrivilligt) hästlös och tänkte rida lektion fram till jag hittar ny pålle. Det kan ju tyvärr dröja med dagens marknad.

Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?
 
Jag ska rida en provlektion på fredag, och är SÅ nervös!

Har haft egen häst de senaste 28 åren och inte ridit på ridskola sen jag var sju år. Är nu (ofrivilligt) hästlös och tänkte rida lektion fram till jag hittar ny pålle. Det kan ju tyvärr dröja med dagens marknad.

Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?

Be ridlärare om tips hur du bäst rider hästen om du inte får kläm på den själv. Är ofta man behöver kanske använda lite tydligare hjälper på ridskolehästar än privathästar eftersom de rids av ryttare på olika nivåer. Om det är någon övning jag inte förstår hur den ska ridas så brukar jag be ridlärare förtydliga för mig. Sen vet jag inte om du brukade rida med andra men det är inte alla ridskolor som går igenom hur man rider i ridhus när man möts i olika varv och det kan vara bra att veta om. Beroende på nivå på din grupp så är det inte alltid fri uppvärmning alltså att man kan börja skritta fram innan alla är klara att starta lektionen alltså kommit upp i sadeln och fått fixat stigbyglar och så. Kolla om ridskolan föredrar att alla använder pall när man sitter upp. Kanske kan du kolla med någon i din grupp innan lektionen om de här praktiska sakerna.

Men framförallt allt njut och ha kul!:)
 
Angående sadlar. Hur ser det ut på er ridskola? Tänker frmst på er som rider vanlig engelsk ridning eller vad man säger, alltså hoppning/dressyr. Har alls hästar en sadel var eller har ni flera? ☺️
Alla har egna allroundsadlar (med undantag för enstaka av de allra nyaste hästarna, men de går inte lektion än heller).
Sen har vi omkring 10 dressyrsdlar som passar kanske 2/3 av storhästarna. Har önskat att få en utprovad för nya favorityponnyn, och det ska förhoppningsvis lösas :)
 
Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?
Det jag skulle kunna tipsa om är att åka dit t ex. någon dag innan och kolla hur det fungerar i stallet å kanske till och med fråga någon hur det går till, vart man hittar borstar till hästen, hur man vet vart hästen man ska rida står osv.

Om inte annat så åk i tid så man har lååång tid innan lektionen så man hinner bekanta sig lite med stallet/hästen. Resten löser sig på lektionen.

När jag började på nuvarande ridskola åkte jag veckan innan jag skulle börja och kolla på en lektion och fick då hjälp med vart man såg vilken häst man skulle ha, vart sadelkammaren låg annat bra å veta. Så jag kände mig rätt trygg när det väl var dax för min lektion då jag redan hade lite koll på läget och visste vart toaletterna låg (brukar alltid behöva nervöskissa när jag ska göra något nytt).
 
Angående sadlar. Hur ser det ut på er ridskola? Tänker frmst på er som rider vanlig engelsk ridning eller vad man säger, alltså hoppning/dressyr. Har alls hästar en sadel var eller har ni flera? ☺️
I princip bara allroundsadlar. Hästarna får dressyr eller hoppsadel i bland om det går riktigt bra på tävlingar.
Vissa hästar har dock dressyrsadlar. En sadel per häst, tror det är tre hästar som inte har sadel som man får låna sadel från andra hästar
 
På förra ridskolan var det bara en häst som i princip alla visste om att hon måste göras i ordning av en värdinna alternativt någon som var kunnig och på gången då hon sura ihop total i boxen, var endast några få som kunde göra i ordning henne i boxen.
Hon var också rädd om sina öron, men där gick det åtminstone att tränsa normal och ta på grimma, bara man var snabb. Hon var rädd om sina öron då hon slagit i huvudet mellan öronen. För mig det stod på hennes namntavla.

Nuvarande ridskola hade jag ingen aning om, står det inget speciellt på boxdörren så tänker jag att det ska gå att hantera hästen normalt.
Den hästen jag fick igår, sen när jag råkade få loss grimman å skulle trä den om halsen gick det knappt att få tag i henne då hon snurrade runt i boxen bara för att undkomma. I det fallet hade jag uppskattat info på t ex. boxdörren där det står "xxx är rädd om sina öron så ta det försiktigt med grimma osv." eller nått åt det hållet så hade jag inte fått mig en sån chock.


Jag vet inte hur längesen det var den hästen kom till ridskolan, men hon har inte varit där så länge och jag vet att instruktörerna rider hästarna för att utbilda dom med jämna mellanrum. Jag tror det färgade av sig när jag höll på i boxen och hon försökte undkomma mig och knappt gick att få på grimman "att det här kommer inte gå bra".

Hon är visst en omtyckt häst, så antingen jag som fick en dålig upplevelse. En tjej i min grupp som brukar rida henne hade inte sett henne så svår tränsad osv innan eller att hon gått runt runt i boxen för att undkomma grimman.
Vi får se vad som händer nästa gång, är inte jättepepp på om jag får henne igen och måste göra i ordning innan lektionen. Hon brukar eg gå lektionen innan men gjorde såklart inte det igår.
Får du henne igen, fråga om någon i gruppen/personal kan hjälpa till? I bland hjälper det ju bara att ha en extra person där. :)
 
Får du henne igen, fråga om någon i gruppen/personal kan hjälpa till? I bland hjälper det ju bara att ha en extra person där. :)
Tjejen som ridit henne mycket var med å hjälpte mig när vi skulle tränsa men de kändes inte bra ändå å hon sa att hästen inte var som när hon brukade göra i ordning henne, så vete tusan. Vi får väl se va som händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
57 640
Senast: Takire
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 350
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp