Ridskoleryttare

Lektionerna har (nästan) kommit igång efter sommaren.
Ridskola 1 (den jag är ny på) i måndags. Knorris igen, som jag även red gången innan.
Han är lite speciell att göra iordning, men vi har hittat varandra lite. Osäker och turbokittlig, är min bedömning, det kan komma både ben och tänder flygande. Men med lite lugn och en magic brush kommer man långt. Han är även ett stort fan av huvudkli, slutade med att han nästan somnade i famnen på mig :love:

Denna gång tränade vi övergångar, och jag hade fått ganska mycket att tänka på sedan innan. SÅ nyttigt med en ny ridlärare, som dessutom fokuserar på ryttaren (inte att hästen börjer på nacken). Jag ska ha kortare tygel, komma ner i sadeln, vrida om fötterna, vrida ut höften och ha ungefär 1dm längre stigläder än jag är van vid :crazy: Hjälp!
Mina höfter behöver stretchas för det här... Men fick feedback att jag kommit en bit bara sedan förra lektionen, det var kul!
Således inget fokus på finlir med hästen ännu, jag har alldeles fullt upp med mig själv.

Knorris vill dock gärna slingra undan med vänsterbogen i höger varv, och ju längre lektionen går desto mer slängs det med huvudet. Jag tror jag måste komma till ordentlig drivning och en jämnare kontakt på tygeln. Men det är på att göra-listan :angel:

På ridskola 2 (den gamla), red vi ut igen. Jag ser mycket fram emot lektionsridning, men vi fick galoppera lite iaf och det var en mysig tur.
 
Terminen har startat men tyvärr har jag missat de två första gångerna. Jag har iallafall en del att jobba på i höst både med mig själv och hästen. Jag hyrde honom en vecka i somras och det är jättebra för då har jag verkligen möjlighet att känna in och upptäcka svagheter hos mig själv på ett annat sätt än en ridskolelektion.
 
Terminen har kommit igång och jag har fått rida en riktigt härlig häst! Känslig och lyhörd på ett sätt som jag inte trodde att en ridskolehäst skulle kunna vara. Vi har fokuserat väldigt mycket på sitsen och påverka med vikthjälper snarare än tygelhjälper de första lektionerna, mycket nyttigt. Jag ser verkligen fram emot resten av terminen och om det kommer kännas lika bra även med de andra hästarna :love:
 
Äntligen kan jag starta terminen imorgon efter operation och sjukskrivning :bump::banana::bump: Läst igenom anteckningarna jag gjorde under hyrveckan i somras och vet lite vad jag har att jobba på! :) Ska bli kul att se om jag kan utveckla dem bitarna hösten tillsammans med hästen!
 
Ridlektion igår, vi hade uteritt, fick rida en för mig ny häst. Öfund. Trevligt litet sto. dock bara skritt, då vi börjar med mjukstart inför terminen. Och i början av varje termin vägs hästarna med sånt där måttband.
 
Jag är fortfarande förkyld, så har avbokat kvällens lektion. :( Men rider igen (avbokat i december och tänkte rida igen innan det blir kallt) imorgon och det passet går inte att avboka, så det blir ridskola den här veckan ändå. Men ska säga till att jag är sjuk och mest tar det lugnt.
 
Fick rida en ny häst idag!
Långa Damen kan vi kalla henne.
På schemat: Galoppfattningar

Vackert sto, och lååång i kroppen. Mycket häst att hålla reda på. Hon var fantastisk rolig dock, så många små nycklar att hitta! Vi kom till ganska bra ridning ändå, men har mycket finlir kvar, särskilt med att hålla ordning på hennes åliga sidor, få till mjuk ställning osv.

Det märks att det är viktigt vad jag gör med skänklarna, för jag rätt går det mycket bättre. Bra för mig som behöver fortsätta jobba mycket på skänkelläge, vrida om höften och komma ner i stigbyglarna. Härligt att höra att jag kommit mycket längre med att komma ner i sadeln och få upp bröstet dock.
Som sagt mycket häst att rida. Kan vara lite avstängd, bra att jobba med halvhalter. Men också väldigt känslig, och en för grov hjälp kan leda till mycket reaktion (även om vi inte gjorde några caprioler idag).

Ridläraren tyckte att jag behövde en utmaning 😅 Tydligen även en av hennes favorithästar, så det var kul att få feedback på att vi verkade passa bra ihop och att jag red henne bra så snabbt!

Också kul att nu rida på en ridskola med terminsplanering, och där galopp på schemat innebär 6.5min, inte två varv på en volt. Och välutbildade hästar 🙈
 
Hahaha, ”mest ta det lugnt”. Jo pyttsan.

Vi red ut ikväll och jag fick K. Ridit honom för 1 1/2 år sen, så jag visste att han var rätt seg. Men även om han går i ett enda tempo (långsamt) oavsett gångart så var han så glad ikväll och då blir jag glad. Eller om jag smittar honom. ;)

Vi fick galoppera ganska lång sträcka på ett fält, där en traktor tröskade till vänster om fältet. K rullade på i en sån där gullig långsam galopp så jag mest satt och skrattade (men kunde fokusera på sits och följsam hand, perfekt!) tills vi var jämsides med traktor och han plötsligt blev ”rädd” och galopperade lite i sidled och faktiskt fick lite mer drag i galoppen. Jag parerade och skrattade mest. Det är liksom en så lättsam galopp när jag är van vid mitt sto som är som en katapult med ryggen i varje språng.

Efteråt frågade ridläraren hur det gått när K ”kastade sig i full fart”. Erhm… Kunde inte säga annat än att jag varit med om värre. ;)

Samtidigt tänker jag att det är precis det här jag behöver. Bussiga snälla hästar där jag kan fokusera på min ridning istället för att utbilda hästen/hålla mig kvar.

Längtar redan till nästa gång! :love:
 
På lördag börjar tömkörningsgruppen igen på ridskolan! Ska bli kul att fortsätta att utveckla mig i det är så nyttigt att se hästen jobba från marken. 🙂 Har bokat en privatlektion också ska rida på ovalbanan och min ridlärare rider med mig. Det är super framförallt för att hon kan se saker till exempel rakt bakifrån från samma höjd som mig o.s.v :)
 
Ridlektion idag, idag fick vi samla skritten och få till trevliga övergångar till tölt. Fick kakan, han var dock svettig redan innan ridpasset, Jobbigt med vinterpäls som börjat och över 20 grader varmt. Så han var inte jättevillig. Men fick till några bra övergångar. Hade så gärna velat rida mer än 1 gång i veckan. Synd ridskolan ligger 5-6 mil bort.
 
Ny häst igen igår.
Stoppan 😅

Svårt att se att det skulle blivit nästan 4min galopp under lektionen, då vi bara lyckades med en fattning.

Övade mycket skänkelvikningar, och hon var ju en stjärna i skritt och trav. Samling och tvättning är visst hennes paradgrenar.
Jag hamnade dock lite väl lätt i att knacka på med hälarna för att få driv, vilket inte fungerade så bra.

Även en typisk ”Nej tack, jag går in och stannar” häst. Har inte hittat en enda nyckel för att lösa det än 😅 och även om det ska vara något jag är hyfsad på att klura ut så kändes det låååångt bort under lektionen.

Och personligen känner jag mig rätt mätt på att hitta såna nycklar, till såna hästar. På gamla ridskolan var ju Frieserkorsningen en typisk sådan, och vi hittade varandra tillslut. Älskade honom. Och medryttarhästen har sina moments hon med (väldigt lik Frieserkorsningen på sitt sätt).
Men jag behöver inte så många fler för att ”jag löser det”.

Det får gärna vara krångligt och svårt att hitta nycklar, men jag vill gärna göra det på hästar som inte går in och ställer sig nu. Inget emot att jobba så svetten lackar och hitta framåtbjudning, men inte från totalt stopp och vägran. Om man nu får önska :p
 
Lektion i går på Vims. Det måste betyda att jag fick godkänt betyg på att rida ridlärarens knepiga sto vilket gav mig lite självförtroendeboost :)

Det var ju verkligen ingen mystik över henne längre så jag satt bara upp och skrittade iväg, men väntade först på att hon skulle slappna av lite då hon kändes lite spänd (tog över henne från en annan ryttare denna gång) Det tog bara någon minut.
Vi fick lov att rida inne för det var helt sinnessjukt mycket mygg och både människor och hästar var vansinnigt trötta på monstrena som verkligen var överallt :wtf: annars vill jag gärna rida ute så länge det bara går!

Hon var väldigt ofokuserad och vimsig märkte jag direkt så jag började direkt efter att vi kommit ut på spåret med lite halter.
Det var på nivån "Ho hum här går jag... kolla spegel... åh här kan man stampa lite i marken... va? en ryttare på ryggen? bäst jag kliver iväg lite fortare... vad då? ryttaren säger något!? halt säger du? vad var det nu igen... åh kolla spegel... juste halt. Stanna var det ja." :cautious::angel: Sedan när jag väl fått halt "Här står jag... spegel!... det är något som luktar måste lukta på marken... kliva runt lite med bakbenen... VA? en ryttare? vad vill den då? stå stilla... ok ok. ska bara skrapa lite här. Va? Jaja sluta tjata om att jag ska stå still nu!"
Men, vi fick ordning på det tillslut :D

Red mycket olika grejer för att få någon himla ordning på Vimset. Vi skrittade fram lite halvt självständigt och denna gång var jag lite mer avslappnad med henne, och var superdupernoga med att inte hamna i att knorrhålla en endaste gång (jag vet att jag kan bli så när jag är lite osäker på nya hästar, och tror jag hamnade lite i det sist)
Tyckte vi fick superfin kontakt där och jag tror faktiskt att på en kvart var vi där vi var i slutet på andra lektionen. Fortfarande vimsigt och att hon tappade fokus ofta men jag var bara där och påminde konsekvent om vad vi sysslade med osv.

Vi gjorde lite samma som sist med mycket tempoväxlingar osv, men denna gång utan att ridläraren sa att vi skulle göra något varannan minut utan vi fick jobba på själva med det. Däremot skulle vi länka ihop det med ridvägar och volter etc. Jag upptäckte en liten brist i mig här. Jag sätter gärna hästen i ett tempo i en gångart. Sen gör jag ridväg/volt/rörelse/whatever, Sen kan jag ändra tempo eller gångart. Här skulle vi börja trava mitt i en volt eller liknande och det rörde till det i min hjärna av någon anledning. Det är klart man ska kunna göra så utan att det ska vara en stor deal!
Jag och Vims kämpade på, hade ännu inte fått den där kopplingen och fokusen hos henne jag ville ha men allt kändes väldigt mycket bättre än senast.

Vi började efter en massa trav och skritt sedan med galopper. Vi skulle rida tre serpentiner och i dem skulle vi skritta så fort vi red över medellinjen, annars var det trav eller galopp som gällde och mycket tempoväxlingar. Vi fick även göra korta halter om vi hade stenkoll på att det var fritt fram. Jag försökte planera varje nytt varv innan vi kom in i det. Typ ok galopp där och där, ökad trav där, halt där om det går... Vilket var mycket bra, Vims var ganska bra med på noterna och speciellt efter kanske tredje gången jag hade bestämt att vi skulle fatta men bara ta 2-3 steg.
Då sa det plötsligt klick i Vims huvud och så kom den där kopplingen, kommunikationen och fokuset jag hade letat efter. Plötsligt ramlade hon bara in på tygeln och började jobba järnet med mage och bakben. Kändes som en helt annan häst.
Vi hade dock fortsatt lite knepigt med fattningarna, jag gör något som stör henne i bland, oftast när jag slappnar av och "släntrianfattar" och då blir det bara jättesnabb och obalanserad trav.
En gång gav jag mig fan på att inte släntrianfatta och då blev det så att hon tog i så mycket att det blev en underlig halvstegring med hopp framåt och sedan galopp 😅 verkligen inte min mening, men hon fick massor med klapp för hon hade ju gjort precis som jag sa :p

Efter galoppen skrittade vi en stund och Vims kändes verkligen superfin. Det kändes som att jag kan göra vad jag vill när jag vill och att vi skulle behålla det där fina fokuset och samspelet vi hade.
Sist fick vi lägga ner dem självständigt i trav och jag kände att jag verkligen kunde få henne att slappna av och stretcha efter ett tag. Hon är ju som sagt ett krutpaket så det blev ganska mycket påminnelser om att hon sprang iväg från mig men annars var det skönt att känna henne slappna av så där.

Så nöjd med lektionen! :love: Känns som vi passar bra ihop och med tanke på att detta är andra lektionen ihop är det nästan overkligt bra. Även ridläraren tyckte det hade sett superfint ut och hon gillade hur jag arbetar med henne. Tydligen kan hon bli lite frustrerad på ryttaren och liksom tjura ihop men inga sådana tendenser med mig. Gott betyg och fin rolig häst!
Hoppas få rida henne mer men jag vet ju också att hon nog kommer ridas mycket av de andra också. Det är inte som Bullen som ingen riktigt gillar :p Alla gillar Vims liksom. Trots hennes ihoptjurningar och egenheter.
 
Ny häst igen igår.
Stoppan 😅

Svårt att se att det skulle blivit nästan 4min galopp under lektionen, då vi bara lyckades med en fattning.

Övade mycket skänkelvikningar, och hon var ju en stjärna i skritt och trav. Samling och tvättning är visst hennes paradgrenar.
Jag hamnade dock lite väl lätt i att knacka på med hälarna för att få driv, vilket inte fungerade så bra.
Tvättning? Tvärning* 😅
(Equilab som sa 4min galopp, I disagree)
 
Jag är fortfarande förkyld (idag på dag 15) men glömmer det när jag kommer upp på hästryggen.

Igår fick jag J, som jag inte ridit sen januari 2022. Minns att jag tyckte att han var seg. Nu skulle jag snarare säga bekväm. Han kan om han vill!

Vi skrittade fram självständigt med halter och volter. Fick bra känsla för hur pass lite jag behövde göra för att få halt (spänna magen), men däremot behövde jag vara väldigt aktiv för att få honom att gå fram sen. De första halterna var det lite skänkel-tänka fyra sekunder-gå framåt. Men sista gångerna var han helt med på att jobba.

Sen jobbade vi med skänkelvikning på lite olika sätt. Precis som förrförra lektionen klurade J snabbt ut vad vi skulle göra och blev irriterad när jag ville att han skulle göra det på hjälperna. Några gånger skippade vi skänkelvikningen helt och då blev han väldigt förvirrad.

Sen fick vi tölta lite, först bara som variation till skänkelvikningen, men ganska snart blev det ökad tölt på långsidorna och kort tölt på kortsidorna. Svårt att veta var gränsen gick för J, så ett par gånger gick han över i skritt. Men det var roligt iaf!

Avslutade med galopp. Vi gick ut på ovalbanan och galopperade allihopa samtidigt. Ridläraren var helt lyrisk över att få ha en avancerad grupp (och jag blev förvånad då jag inte ser mig som avancerad) som hann så mycket på en lektion. Vi galopperade iaf 6-7 varv totalt, så skönt att verkligen kunna sitta och följa med i galoppen. J hade underbar galopp, jag ville aldrig sluta galoppera. :heart

När vi skrittade av pratade ridläraren med oss enskilt. Hon var nöjd med hur jag förekom J, så han inte bara slentrianflyttade i sidled utan faktiskt jobbade.

Jag längtar till nästa lektion redan, förmodligen får jag J igen då. :)
 
Oj, så lite och "icke-givande" galopp på det andra stället? Det låter rätt trist!
Ja, det är lite speciellt..
De har på något sätt hamnat i att man bara, någonsin, galopperar en och en?
Och då hinns det liksom inte med någon rimlig galopp, eller att faktiskt jobba på övningar i galopp.

Tror de hamnat i att hästarna inte skulle ”klara” att galoppera samtidigt, men det.. stämmer ju helt enkelt inte.

Lite som att de ”aldrig” galopperar ute, men när det testas med en ny ridlärare så går det hur bra som helst.

Rider fortfarande där åtminstone terminen ut, så det ska bli spännande att verkligen jämföra nu hela hösten!
 
Ja, det är lite speciellt..
De har på något sätt hamnat i att man bara, någonsin, galopperar en och en?
Och då hinns det liksom inte med någon rimlig galopp, eller att faktiskt jobba på övningar i galopp.

Tror de hamnat i att hästarna inte skulle ”klara” att galoppera samtidigt, men det.. stämmer ju helt enkelt inte.

Lite som att de ”aldrig” galopperar ute, men när det testas med en ny ridlärare så går det hur bra som helst.

Rider fortfarande där åtminstone terminen ut, så det ska bli spännande att verkligen jämföra nu hela hösten!
De kanske är rädda att hästarna ska balla ur fullständigt om alla galopperar samtidigt? Märkligt iaf...
 
Ja, jag tror det. Men de gånger det av någon anledning provats har det gått bra.
Något märkligt tänk som har satt sig fast helt 😅
Ser framför mig ett helt ridhus med hästar som ballar ur och blir popcornhästar bara för att två stycken råkade galoppera samtidigt :rofl:
 
Ser framför mig ett helt ridhus med hästar som ballar ur och blir popcornhästar bara för att två stycken råkade galoppera samtidigt :rofl:

Du och den ridskolan :rofl:
De blir ju inte så starka i galoppen av att knappt galoppera heller, heh, så lite tråkig snöbollseffekt där.

Tror det är första lektionen inomhus istället för uteritt ikväll, återkommer med rapport :D
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 383
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 336
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 730
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp