Ridtravare

Sv: Ridtravare

vad fin din häst är. Får man fråga hur gammal h#n är och vem han är efter.
Min travare har vi hoppat 125 med, men han har inte riktigt den kapacitet som din har. Kul att du tävlar.
 
Sv: Ridtravare

Jag hade ett varmblod, gårdsbesiktade innan jag köpte han, hade han ca 1 ½ månad innan vi tyckte han började kännas lite halt, lät han vila någon dag för trodde bara han hade vrickat sig i hagen för han var bra efter någon dag och var bra någon vecka men sen kom det tillbaks... Åkte in till atg och gjorde böjprov, han hade då inflammation v.f knä och kota och v.b knä... Fick behandling och hem och vila, röntgade vid åb och visade sig ha pålagringar i v.f kota, som vet trodde kom från travartiden...

Han blev friskförklarad efter 3 månader och han sättas igång i 2 månader innan han fick ett sår som gick in till ligamentsfästet så att han fick vila 1 månad, han blev sedan friskförklarad fast han gick lite "knackigt" lr vad man ska säga, vet sa att han var stel och att varmblod kunde vara lite hoppiga på volt :grin: så vi red ca 1 ½ vecka (han nästan bara skritta) innan vi bestämde att åka in till atg igen, för vi trodde att såret kanske inte hade läkt helt iaf...

Kom in till atg och visade sig ha fått tillbaks inflammationen v.f kota igen :crazy: vet tyckte att vi skulle börja fundera hur mkt vi skulle behandla...
Han hade gått själv i princip hela sommaren och tyckte inte alls att det var roligt och mådde inte bra psykiskt längre av att inte få göra något... Så vi bestämde oss för att ta bort honom, vi hade han nästan 1 år och han var skadad ca 8 månader av det året :(

Så just travträningen innan gör mej väldigt tveksam till att köpa en travare igen... Tror hans vet kostnader kom upp i 14 000 den tid vi hade honom, det var då tur att han var försäkrad!

Men annars gillar jag deras temperament och arbetsglädje :)
 
Sv: Ridtravare

Jag älskar din travare! Du måste ha gjort sånt otroligt jobb med honom. Bra jobbat! Han är inte så stor va? Hur hög är han? Visst hade han bara blivit riden i 3 år?
 
Sv: Ridtravare

Aha, det var 6an man såg när det var liiite vitt i någon scen/bild då.. ;)

Får man ha vilka färger som helst i hoppning på kavajer, just den du/hon hade var lite utmärkande men ändå inte om du förstår.. Det fick igång min fantasi, men vore lite bra om man visste om 'riktlinjerna' (om det finns några vill säga) innan man ger sej ut i affärerna..? :p

(lite OT, sorry för lite trådkap TS, hoppas att du inte blir alldeles för ledsen.. :D)
 
Sv: Ridtravare

min häst galopperar bättre en travar,
Karnse därför han bara blev kvalad han e så du ligger han först i traven tvärnitar han och väntar in dem anndra haha
fungerar inte så bra på travet tror jag.:idea:
 
Sv: Ridtravare

du får ha vilken kavaj (färg) du vill i hoppning
 
Sv: Ridtravare

han är 13 år, påbörjade sin utbildning när han va 9½ år när jag köpte han som sällskapshäst/skogsmullehäst igentligen. Vet ej hur stor han är, men runt 158-160 ungefär....
 
Sv: Ridtravare

Han är 13 och är e. Pale Amber

(dock sent utbildad som sagt)
 
Sv: Ridtravare

Jag har iofs aldrig köpt häst utan klinikbesiktning, tycker det är en rätt liten kostnad mot hästens återkommande kostnader och eventuella vet. behandlingar. Men jag kan ju vara lite "miljöskadad" eftersom de hästar jag köpt/varit med när andra köpt har varit lite dyrare än ridtravare :p
 
Sv: Ridtravare

Ajdå, det lät verkligen inte roligt :(
Om det berodde på travträning förstår jag att du är skeptisk till att köpa en sådan igen.

Hur många starter är fortfarande ganska lite, kan man säga det? 10? 20? 50? 100? Jag har noll koll på travvärlden.
 
Sv: Ridtravare

Hmm jag känner redan nu att jag tappat tråden, men men...

Min foderhäst är ett sto f 2001, ca 165 cm hög och e Turbo Thrust (US)-Predominant (US) (om det var intressant).

Jag var tvungen att ut och ta reda på först och främst detta med galoppen efter att jag läst denna tråden första gången.
Har haft henne sen början av Juli -08. Hon tar galoppen klockrent för skänkel sedan jul ungefär. Från stillastående, skritt och trav, och den är tretaktig.
Ibland undrar jag vem som egentligen lärt henne den, för jag vill inte direkt påstå att jag hårdtränat nån galopp på henne. Hon tog inte galopp när hon flyttade hit.

Denna häst har en gammal skada i kotan som bara blivit bättre och bättre och vet har sagt att hon håller gott och väl för ridning, dock ej för travträning/tävling. Hon har gjort 30 starter, sprungit in 27 350 kr.
Har tydligen stått i lite mer än 2 år sammanlagt i sitt 8-åriga liv, pga skador.

Det här med hoppning vet jag inte då vi inte hoppat mer än nån stackars liten pinne i skogen som råkat komma ivägen för hennes framfart. Har helt enkelt inte velat prova pga kotan. Vet ju som sagt inte heller vad veterinären egentligen menar med att hon håller för ridning, hon håller ju för det jag gör nu, men jag vet inte om det där med hoppning kommer vara speciellt aktuellt för henne, någonsin faktiskt.

Nu vet jag inte ens om det fanns ngt intressant att utläsa här, kändes mest som en massa dravel med må så vara i så fall :D
 
Sv: Ridtravare

Travaren jag rider har lite problem med galoppen men det är för att hon inte blivit tränade så mycket. Hon är 25 år och blev inriden som 15 åring (: Hon har det lättast för vänster galoppen där och även börjar sänka sig lite men höger är lite svårare eller rätt mycket svårare men vi övar massor så tillslut borde det he resultat! :D Hon är efter Quick Pay och undan Dulcinea om någon undrar :d

Hoppas det var okej med lite bilder :angel:

Galopperar vi :)
27014103.jpg


Travar vi :laugh:
27013955.jpg
 
Sv: Ridtravare

Min är likadan, lätt för vänster men myyyyycket svårare för höger.. Men det gäller att ligga i och träna, hon kan galoppera i båda varv, och har en tretaktig, icke markbunden galopp.. Men något har hänt när fd ägaren lämnade bort henne, och efter det så är det bara att bygga upp igen.. :p Men jag ser inget hinder, hon kan och har kunnat, det enda är att få henne stark nog att orka och förstå.. :idea:
 
Sv: Ridtravare

haha, lite frustrerande för mej när hon egentligen kan gå lika bra i båda galopperna.. :p :D Men så äre, bara att 'grovträna' om igen, men jag vet att det kommer.. ;)
 
Sv: Ridtravare

vad vi vet så hade han bara gått ett premie lopp (tror det heter så;)) som tvååring, han hade stått hos en amatörtränare som sen hade de blivit rädd för han (han var hingst då) så han hade fått stå i en box i flera månader iaf :crazy:
Sen såldes han väl och reds igång och hamnade till slut hos oss...

Nu hade han även väldigt dålig benställning var sned lite här och var, så jag tror även det har spelat in... Men är ju väldigt många varmblod som har dåliga benställningar, kallbloden brukar vara rakare! (iaf av dem som jag har sett)
 
Sv: Ridtravare

Min travare kan båda galopperna, dock har han svårt i vänster, så det lir ofta förvänd galopp, hehe. Men det är ju bara att klämpa på, till sist så sitter den nog. Dock är min gammal, 21 år.
Har gått upp till MSV dressyr och 130 hoppningar han med, har dock inga filmer/bilder på det, då jag bara ägt han ett år..
Skulle vart kul att se honom då! :)

Men träningen flyter på, jag har gett mig sjuttsingen på att galopperna ska finnas där, båda två en vacker dag :laugh:
 
Sv: Ridtravare

Vilken fin häst :love:

Har han gått på travet eller vad har han gjort innan du köpte honom?

Jag rider med en tjej som har ett vbl hon fick när den var 5. Proffstränad men inte startad vad jag vet. Den är helt underbar, naturlig bärighet i alla gångarter och går i kort galopp jättefint. Det gäller väl att hitta de med ridhästmodell och utgå från det :)

De extravare jag ridit som haft den naturliga bärigheten har varit helt underbara. Samarbetsvilliga, välhanterade och snälla hästar.
Jag känner dock att jag inte har kunskapen att skola om så jag skulle inte kunna skaffa en travare. Det är trevliga hästar och jag beundrar er som lyckas :)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 836
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp