Riksbanken gör en dubbel 👍

Nej.
Har ett bolån på under 400 000 med bunden ränta. Inga andra lån.
Halv sjukersättning och välbetalt jobb på halvtid.
Har inte behövt göra några större anpassningar än och lever hyfsat snålt redan innan.
 
Nja. Än så länge är större delen av bolånet bundet till låg ränta och elpriserna har påverkat vårt hushålls ekonomi mer än bolåneränteökningarna, så jag tror inte att vi kommer ändra vårt köpmönster så mycket när riksbanken höjer.
 
Min ränta kommer att mer än fyrdubblas från juli och det är inte jätteskojigt men lånet är inte så stort.

Billånet känns mer egentligen.
 
Näe inte direkt. Jag har ett pyttelitet billån kvar och så CSN.
Jag fortsätter som vanligt så länge det går.
Behöver dock spara ihop till 50 000 för en kurs med kringkostnader jag vill gå inom något år så det kommer krävas en del disciplin.
 
Jag har inga lån utöver CSN och bor i en hyresrätt, så spontant - nej, jag rättar inte in mig i nåt led enbart pga räntan.

Däremot har jag inte superhög lön och är lite trygghetsnarkoman, så jag försöker i allmänhet att ha marginaler i ekonomin och hålla nere de fasta kostnaderna i den mån jag kan. Jag har en vettig buffert och ingen bil, däremot en katt som förstås kostar en slant (och har en egen buffert).
Men jag har en del planerade större utgifter nu och under sommaren, som krasst sett är lyxkonsumtion (kläder som behöver bytas ut pga utslitna och/eller att de numera är flera storlekar för stora, lite nöjen i sommar, tatuering av det lite större slaget..), och kommer inte att dra ner på dem om inget stort och oförutsett händer. Det är något som är viktigt för mig och det finns pengar till det.
 
Jag är ingen storkonsument i första taget men har absolut märkt av de ökade räntekostnaderna. Men då vi har haft väldigt låg räntenivå som inte är normal under en längre tid har jag goda marginaler för att det skulle öka. Jag har dragit ner lite på mitt sparande för det var väl tilltaget men samtidigt har jag fått in lika minst lika mycket i aktieutdelningar nu när många bolag delar ut i april-maj.
Generellt tror jag inte att fler snabba höjningar gör någon direkt skillnad, då det tar tid och många med bundna lån inte blivit påverkade av höjningarna än samtidigt som inflationen inte är uppdriven på "normalt" sätt.
 
De pratar om inflation och räntehöjning och att det funnits oförväntat mycket sparkapital som använts för konsumtion. Men ingen talar om en annan elefant i rummet, där staten betalat ut tiotals miljarder kronor i konsumtionsstöd i form av elstöd.
 
Har minskat konsumtionen, mest för att jag typ redan har det jag vill ha. Vår ränta går nästa månad från runt 75000/år till 180000 🙃 som tur är har vi råd + höjt bådas löner och jag har skaffat två extra inkomstkällor så vi klarar oss och kan ändå spara mycket varje månad. Men hade hellre haft kvar räntan på 75/år såklart. Vi hade tänkt renovera för typ 500k men avvaktar. Det är ingen nödvändig renovering utan ren lyx så det får faktiskt vänta.

Tycker förövrigt det blir knepigt när man säger sig vilja minska folks skuldsättning men höjer räntan asmkt. Bättre tvinga folk amortera 5 % och ha räntan på 2-3. Då minskar ju skulderna mycket snabbare.
 
Senast ändrad:
Bara på ett positivt sätt då det blivit mindre av inte så nyttig hämtmat och mindre läsk till lite mer nyttig egenlagad mat.

Historiskt sätt är räntan inte i närheten av hög och maten är fortfarande relativt billigt jämfört med tidigare.

Så själv är jag mer nojig för en sommar som liknar 2019 som det varnas för i år och vad som händer i vinter i så fall.
 
Högre ränta har också inneburit högre lokalkostader för företag och lånkostnader för jordbruk, så riksbanken jagar sin egen svans med att höja räntan och tro att inflationen och priserna sjunker därmed.

Företag får högre kostnader = högre priser ut till konsument. Köper inte konsumenterna så klappar man igen. Butiker och kedjor som slår igen lika med sämre konkurrens, ingen anledning till att sänka priser.
 
De pratar om inflation och räntehöjning och att det funnits oförväntat mycket sparkapital som använts för konsumtion. Men ingen talar om en annan elefant i rummet, där staten betalat ut tiotals miljarder kronor i konsumtionsstöd i form av elstöd.
och räntebidrag (avdrag), som så enkelt skulle ha kunnat fasas ut under nollränta. Nu är det de skuldtyngdas livlina. Ett samhälle som gått från bidrag till de fattiga till bidrag till de rika.
 
Jag har relativt höga lån, bor i Stockholmsområdet, och ja det märks att räntorna har höjts mycket, väldigt snabbt. Så jag har skurit ned på sånt som inte är nödvändigt, det fanns marginaler att ta av så att säga. Men det märks helt klart i vad jag kan unna mig numera jämfört med något år sedan.

Men jag har faktiskt tänkt på att det diskuterats betydligt mer om de höjda elpriset och bränslepriserna på Buke, än de höjda räntorna. Även i denna tråd är det få som skriver att det blir tuffare med ökade de ökade räntorna. Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?

Eller är det en så enkel förklaring att Bukes medlemmar bor i billigare boenden, och man är inte en del av den kraftigt belånade massan som anses utgöra en risk för svensk ekonomi av externa experter?

(Även om man anser att det varit förväntat att räntan skulle öka från minus, och att det är bra om skuldbördan totalt sett minskar och bostadspriserna inte fortsätter rusa, så kan man ju ändå ha drabbats kännbart på kort tid, precis som vid övriga kostnadsökningar, och därmed ett potentiellt ämne för ventilering.)
 
gjort en extraamortering på lånen med rörlig ränta och funderar på när bankerna slutade att räkna på att man ska klara 6% ränta på bolånen för att få dem godkända
 
Jag har relativt höga lån, bor i Stockholmsområdet, och ja det märks att räntorna har höjts mycket, väldigt snabbt. Så jag har skurit ned på sånt som inte är nödvändigt, det fanns marginaler att ta av så att säga. Men det märks helt klart i vad jag kan unna mig numera jämfört med något år sedan.

Men jag har faktiskt tänkt på att det diskuterats betydligt mer om de höjda elpriset och bränslepriserna på Buke, än de höjda räntorna. Även i denna tråd är det få som skriver att det blir tuffare med ökade de ökade räntorna. Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?

Eller är det en så enkel förklaring att Bukes medlemmar bor i billigare boenden, och man är inte en del av den kraftigt belånade massan som anses utgöra en risk för svensk ekonomi av externa experter?

(Även om man anser att det varit förväntat att räntan skulle öka från minus, och att det är bra om skuldbördan totalt sett minskar och bostadspriserna inte fortsätter rusa, så kan man ju ändå ha drabbats kännbart på kort tid, precis som vid övriga kostnadsökningar, och därmed ett potentiellt ämne för ventilering.)
Många bor nog på landet/billiga orter där ett hus kostar som typ vår kontantinsats. Klart man inte känner av det då. Lån under en miljon blir ju inte farligt mycket i ränta ens vid 10 %. Men visst billigare ort kan ju också betyda sämre löner än storstad.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 059
Senast: Krålus
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 280
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 661
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp