Riksbanken gör en dubbel 👍

Högre ränta har också inneburit högre lokalkostader för företag och lånkostnader för jordbruk, så riksbanken jagar sin egen svans med att höja räntan och tro att inflationen och priserna sjunker därmed.

Företag får högre kostnader = högre priser ut till konsument. Köper inte konsumenterna så klappar man igen. Butiker och kedjor som slår igen lika med sämre konkurrens, ingen anledning till att sänka priser.
Ja precis, den här inflationen är inte orsakad av vår konsumtion - eller den kan åtminstone inte lösas med den.

Butikerna kommer inte ta LÄGRE priser när folk handlar mindre. Dom tar HÖGRE priser, för de vill gå med större vinster.

Bankerna går också med större vinster just nu.

Vi konsumenter kan inte styra situationen alls, varken genom att konsumera mer (för det har vi inte råd med) eller mindre (för då går priserna bara upp ännu mer).

Det enda riksbanken gör genom att höja styrräntan är att omfördela mer av arbetarnas löner till bankernas vinst.
 
Ja precis, den här inflationen är inte orsakad av vår konsumtion - eller den kan åtminstone inte lösas med den.

Butikerna kommer inte ta LÄGRE priser när folk handlar mindre. Dom tar HÖGRE priser, för de vill gå med större vinster.

Bankerna går också med större vinster just nu.

Vi konsumenter kan inte styra situationen alls, varken genom att konsumera mer (för det har vi inte råd med) eller mindre (för då går priserna bara upp ännu mer).

Det enda riksbanken gör genom att höja styrräntan är att omfördela mer av arbetarnas löner till bankernas vinst.
Men grejen att vi befinner oss denna situation med hög inflation som inte vill ge med sig beror ju på att många fattiga (obs, inte alla) och många medelsvensson (obs, inte alla) vill leva som dom rika fast dom egentligen inte har råd med detta. Detta håller ju inte i längden. Så dessa socioekonomiska grupper kommer att få finna sig i att klättra ner ett antal pinnar på stegen och då kommer gapet till dom rika återigen att öka.
 
Någon insatt som vet hur det ser ut med ränta, amorteringskrav osv i andra länder än Sverige?
Är nyfiken med tanke på att vi i Sverige ska vara så högt belånade.
 
Men grejen att vi befinner oss denna situation med hög inflation som inte vill ge med sig beror ju på att många fattiga (obs, inte alla) och många medelsvensson (obs, inte alla) vill leva som dom rika fast dom egentligen inte har råd med detta. Detta håller ju inte i längden. Så dessa socioekonomiska grupper kommer att få finna sig i att klättra ner ett antal pinnar på stegen och då kommer gapet till dom rika återigen att öka.

Nej, den beror på att ett krig följde en pandemi.

"Fattiga"? Fräscht...
 
Jag har relativt höga lån, bor i Stockholmsområdet, och ja det märks att räntorna har höjts mycket, väldigt snabbt. Så jag har skurit ned på sånt som inte är nödvändigt, det fanns marginaler att ta av så att säga. Men det märks helt klart i vad jag kan unna mig numera jämfört med något år sedan.

Men jag har faktiskt tänkt på att det diskuterats betydligt mer om de höjda elpriset och bränslepriserna på Buke, än de höjda räntorna. Även i denna tråd är det få som skriver att det blir tuffare med ökade de ökade räntorna. Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?

Eller är det en så enkel förklaring att Bukes medlemmar bor i billigare boenden, och man är inte en del av den kraftigt belånade massan som anses utgöra en risk för svensk ekonomi av externa experter?

(Även om man anser att det varit förväntat att räntan skulle öka från minus, och att det är bra om skuldbördan totalt sett minskar och bostadspriserna inte fortsätter rusa, så kan man ju ändå ha drabbats kännbart på kort tid, precis som vid övriga kostnadsökningar, och därmed ett potentiellt ämne för ventilering.)
Många faktorer påverkar men geografisk fördelning är en. De som bekymrar sig om bränslepriset kör ofta mycket bil (bor på landsbygd) men är då troligt inte så skuldsatt pga billigare bostad än storstäderna. Bor man på landsbygd har man ofta stort hus/gård (i synnerhet hästfolk) det ger högre elförbrukning än i staden.

En annan faktor som påverkar skuldsättningen är ålder. Boomers och generation x har kunnat köpa in sig på bostadsmarknaden under helt andra förutsättningar än millenials och är då inte så skuldsatta idag. De har blivit förmögna bara genom att bo.
 
Någon insatt som vet hur det ser ut med ränta, amorteringskrav osv i andra länder än Sverige?
Är nyfiken med tanke på att vi i Sverige ska vara så högt belånade.
Problemet för många ute i t ex Europa är att många är över 30 år innan de har möjligheter att skaffa sig ett eget boende. I Sverige flyttar vi hemifrån tidigt, vi bor generellt stort och själva. Andra bor i kollektiv för många har inte råd att hyra/köpa något eget.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230426_215725.jpg
    Screenshot_20230426_215725.jpg
    146,9 KB · Visningar: 14
gjort en extraamortering på lånen med rörlig ränta och funderar på när bankerna slutade att räkna på att man ska klara 6% ränta på bolånen för att få dem godkända

Ja, när vi köpte hus 2011 fick vi inte låna mer än att vi skulle klara en ränta på 8 %
Visst att allt har gått upp men inte så extremt mycket ändå bortsett elen. Som den kontrollmänniska jag är hade jag inte vågat låna om jag hade haft små marginaler även om banken godkänt det. Känns väldigt naivt att tro att räntan skulle stanna på typ 0% för evigt 😅
 
Jag har relativt höga lån, bor i Stockholmsområdet, och ja det märks att räntorna har höjts mycket, väldigt snabbt. Så jag har skurit ned på sånt som inte är nödvändigt, det fanns marginaler att ta av så att säga. Men det märks helt klart i vad jag kan unna mig numera jämfört med något år sedan.

Men jag har faktiskt tänkt på att det diskuterats betydligt mer om de höjda elpriset och bränslepriserna på Buke, än de höjda räntorna. Även i denna tråd är det få som skriver att det blir tuffare med ökade de ökade räntorna. Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?

Eller är det en så enkel förklaring att Bukes medlemmar bor i billigare boenden, och man är inte en del av den kraftigt belånade massan som anses utgöra en risk för svensk ekonomi av externa experter?

(Även om man anser att det varit förväntat att räntan skulle öka från minus, och att det är bra om skuldbördan totalt sett minskar och bostadspriserna inte fortsätter rusa, så kan man ju ändå ha drabbats kännbart på kort tid, precis som vid övriga kostnadsökningar, och därmed ett potentiellt ämne för ventilering.)
Elpris/bensinpriset slår direkt, med bolån är det ofta en fördröjning. Minst någon månad, många har bundit lånen 1 år, ,3 år osv. Jag tror att räntehöjningar på lånen kommer synas mer och mer, ju fler månader det går.
 
Någon insatt som vet hur det ser ut med ränta, amorteringskrav osv i andra länder än Sverige?
Är nyfiken med tanke på att vi i Sverige ska vara så högt belånade.

I många länder ska man amortera av hela lånet under överskådlig framtid. Det håller nere lånen.
 
Många faktorer påverkar men geografisk fördelning är en. De som bekymrar sig om bränslepriset kör ofta mycket bil (bor på landsbygd) men är då troligt inte så skuldsatt pga billigare bostad än storstäderna. Bor man på landsbygd har man ofta stort hus/gård (i synnerhet hästfolk) det ger högre elförbrukning än i staden.
Det är en ganska liten del av befolkningen som bor på landsbygd. Ca 20% bor i tätortsnära landsbygd och ca 2% bor i glesbygd. Resten av befolkningen 88% bor i tätort. Så skuldsättningen är hög.
 
Kommer ni att rätta er i ledet nu eller fortsätter ni att konsumera som om inget hänt
Inflation är fortfarande typ 10 % vad ligger räntorna på mot kund ,ungefär 5%? Formell realinflation är då fortfarande typ 5%. De här elprisröran är något som slog hårt mot många

Vi som håller på med lyxsport som hästar vet ju att vissa saker som sadlar, träns och nu även ridkläder, Spån har gått upp rejält i pris långt innan riksbanken lyckades mäta hög inflation. De mäter inflation på ett annat sätt i Sverige mot Norge och Finland så mycket av extrema inflationen sista 20 åren har inte noterats tycker jag.
 
Det är en ganska liten del av befolkningen som bor på landsbygd. Ca 20% bor i tätortsnära landsbygd och ca 2% bor i glesbygd. Resten av befolkningen 88% bor i tätort. Så skuldsättningen är hög.
En tätort är en sammanhängande bebyggelse med minst 200 personer.
Det finns ca 2000 tätorter i Sverige, då förstår du mycket väl att huspriserna är extremt skiftande beroende på om vi jämför tätorten Sorsele med tätorten Göteborg. Tätort är därmed ett helt värdelöst begrepp i sammanhanget om det är huspriser som diskuteras.
De minsta tätorterna med lite drygt 200 personer är vad som i dagligt tal kan kallas by.
 
Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?

I mitt fall så har jag inte drabbats av höga elpriser (bundet till lågt pris i drygt 1 år till), kör inte mer än 50-55 mil/vecka och har en liten bränslesnål bil, så även om bensin blivit dyrare så har det inte påverkat min personliga ekonomi i stor utsträckning.

Angående relativt kvickt avbetalt huslån, jag bor på landet i Norrland.
Man kan inte köpa en ny bil för pengarna jag gav för den här gården. Inte ens en relativt ny, med några år på nacken kan man köpa för den summan.

Samma gård med samma areal hade kostat minst 10 ggr mer söderöver, så geografiska skillnader gör mycket på hur mycket man behöver betala och därmed låna för sitt boende och det blir lite skevt att jämföra rakt av.

Sen får man ju också räkna med att flertalet av de som kämpar ekonomiskt och har det jäkligt tufft och ser en ännu tuffare framtid för sig, kanske inte är så benägna att basunera ur det på ett forum..

Edit: inte pga att de nödvändigtvis ser det som "skamligt", men vem vill försvara sin ekonomi mot de som försöker skamma den som inte för flera år sen, när de köpte hus, skaffade barn etc för att de inte då förutsåg ökande priser på el, bensin, inflation och höjda räntor i framtiden?
 
Senast ändrad:
En tätort är en sammanhängande bebyggelse med minst 200 personer.
Det finns ca 2000 tätorter i Sverige, då förstår du mycket väl att huspriserna är extremt skiftande beroende på om vi jämför tätorten Sorsele med tätorten Göteborg. Tätort är därmed ett helt värdelöst begrepp i sammanhanget om det är huspriser som diskuteras.
De minsta tätorterna med lite drygt 200 personer är vad som i dagligt tal kan kallas by.
Nej, det är skuldsättning jag diskuterar
 
I mitt fall så har jag inte drabbats av höga elpriser (bundet till lågt pris i drygt 1 år till), kör inte mer än 50-55 mil/vecka och har en liten bränslesnål bil, så även om bensin blivit dyrare så har det inte påverkat min personliga ekonomi i stor utsträckning.

Angående relativt kvickt avbetalt huslån, jag bor på landet i Norrland.
Man kan inte köpa en ny bil för pengarna jag gav för den här gården. Inte ens en relativt ny, med några år på nacken kan man köpa för den summan.

Samma gård med samma areal hade kostat minst 10 ggr mer söderöver, så geografiska skillnader gör mycket på hur mycket man behöver betala och därmed låna för sitt boende och det blir lite skevt att jämföra rakt av.

Sen får man ju också räkna med att flertalet av de som kämpar ekonomiskt och har det jäkligt tufft och ser en ännu tuffare framtid för sig, kanske inte är så benägna att basunera ur det på ett forum..
Nä men det går bra att basunera ut hur mycket pengar man har och har sparat ;)
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 059
Senast: Krålus
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 285
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 662
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp