Bukefalos 28 år!

Riktigt förbannad

I

ishbel

Just nu är jag riktigt förbannad på Agria.

Idag veterinärbesiktigades min 2 åring då han skulle ha sålts och åkt till sin nya ägare nästa vecka men på böjt spår så markerade han på ena bak. Efter en närmare undersökning så trodde veterinären att det kunde röra sig om en lös benbit i hasen, där han även var lite svullen. Hon uppmanade mig att åka till närmsta klinik och röntga honom och skulle det visa sig att det var en lös benbit så skulle han opereras.

Jag har honom försäkrad i en A1:a och var 99% säker på att försäkringen skulle täcka kalaset men när jag ringde Agria och fick prata med en tjej där så sa hon att hon inte kunde villkoren utantill utan de skulle hon läsa på och sedan skulle hon ringa mig igen och i eftermiddags så ringde hon och sa följande:

- Tyvärr kan vi inte ersätta dig för lösa benbitar eftersom att du inte hade honom i en A1:a när han var föl. Den tecknade du först när han var 1 år gammal och det är vetenskapligt bevisat att lösa benbitar redan finns hos hästarna när de är föl. Men om du hade haft honom försäkrad i en A1:a som föl så hade vi ersatt dig.

Jag blev helt stum i telefonen. Vågade inte tänka på vad detta kalaset skulle gå på och vad gäller Agria så är jag besviken på dom ännu en gång. Jag har haft mina djur försäkrade hos dom i över 10 år och har aldrig direkt behövt utnyttja mina försäkringar mer än för småsaker och då har det handlat om att jag har fått tillbaka någon tusenlapp på sin höjd. En piss i havet med tanke på vad det bara kostar att ta ut en veterinär i 5 minuter.

Jag ringde sedan till ATG kliniken och de sa att röntgen kostade cirka 1 900 kronor + moms och operationen kunde gå på mellan 6-8 000 kronor.

Mums, jag är arbetslös och nybliven mamma. Får precis ihop ekonomin som den är. Vet inte vart jag ska få cirka 10 000 kronor ifrån?

Får jag fråga, hur många tecknar en fullständig försäkring till sina hästar redan som föl och hur många röntgar sina hästar som föl? PATETISKT!
 
Sv: Riktigt förbannad

Får jag fråga, hur många tecknar en fullständig försäkring till sina hästar redan som föl och hur många röntgar sina hästar som föl? PATETISKT!

Jag vet faktiskt INGEN (förutom nu du då) som inte tecknar en A1 försäkring på sina föl från 2 dygns ålder, dessutom tror jag alla i stort sett kombinerar den med tilläggsförsäkring mot dolda fel iom att den bara kan nytecknas tror det är till fölet är 14 dagar sedan kan man inte teckna den. Det är ju första året i sitt liv som de är i absolut mest behov av en heltäckande försäkring för det är då de är känsliga o ömtåliga och det är oftast då ev medfödda defekter visar sig, det finns en anledning till att dödligheten är stor från födseln till 2 års ålder.
Dessutom måste man ju tänka på att med den försäkring man tecknar som nyfödd så lägger man grunden till vilken försäkring som alltid finns att få ut oavsett vad som drabbar hästen senare för vill de krångla och försöka gå fri från ev senare höjningar odyl och hävda att det fanns före dessa så ramlar det alltid ner till den första summa som tecknades som föl.

Du behöver inte röntga något föl för att det skall gälla för lösa benbitar (om hästen har problem av dem annars tar inget bolag dem) om fölet har hållts oavbrutet försäkrad i A1 sedan "födseln".

Dock tycker jag du skall överklaga för det är bulllshit att lösa benbitar finns från födseln, då dessa uppstår pga tillväxtstörningar och kan komma när som hellst upp till ca 2 - 2,5 års ålder (tex hingströntgen som krävs för avel är inte giltig om den inte görs efter 2,5 års ålder då ocd mkt väl kan uppkomma upp till den åldern). Men vist det är ju skitsvårt att bevisa när de uppkom.

Har du inte själv pengarna så får d ju tyvärr slumpa iväg honom till någon som har det och är beredd att ta risken, iom att han är halt av den så är dock risken att han faktiskt skadat leden redan och då tror jag faktiskt ingen är intresserad men iom att han är halt av den så skall du inte vänta alls med att plocka bort den för risken är att för varje dag så skadar den mer och mer.

Jag köpte själv en sådan häst för en del år sedan iofs så var det planerat att köpa hästen och det var vid röntgen det hittades. Ägaren hade ingen försäkring som täckte och inga pengar att operera för, hon kunde inte heller behålla hästen och benbiten satt så till att även om han inte hade problem alls av dem när vi besiktigade utan var helt ren tom vid böjprov så satt den illa till och kunde när som helst gå in och förstöra leden så det var inget alternativ att låta den sitta. Vi tog oss en funderare på vart håll och kollade upp exakt kostnader för op med eftervård (man får inte glömma att det tillkommer massor av kostnader för återbesök och medicinering) I vårt fall kostade eftervården lika mkt som operationen och i det fallet slutade det på ca 20.000:- och tog ca 6 mån till full ridbarhet vilket ju egentligen också skall läggas in som kostnad. Vi kom efter koll av kostnader överens om 10.000:- som köpeskilling (skulle kostat 50) högre än så så hade det inte varit lönt för mig att ta kostnaderna och risken i jämförelse med vad hästen skulle kostat som fullt frisk. Ser man till vad allt kostade så stod ju hästen mig nästan i 50 ändå när han äntligen kunde börja ridas och brukas igen och då hade jag dessutom stått för risken att han inte skulle bli bra eller att något gått fel under operationen. Så tyvärr handlar det inte om många kronor man kan få ut för en sådan häst dock slipper man själv ifrån kostnaderna och riskerna om man hittar någon som är beredd att ta det. Alternativet är ju liksom inte bättre att avliva för iom att det är pga "skada" de inte täcker så får du ju inte ut ett öre för hästen från försäkringen.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag har kunnat tilläggsförsäkra föl som fyllt 14 dagar men inte en månad mot dolda fel.

Känner inte heller någon som inte tecknat en A1 på sina föl. Tycker att det är självklart att man gör det, särskilt om man tänker sälja fölet.
 
Sv: Riktigt förbannad

Dock tycker jag du skall överklaga för det är bulllshit att lösa benbitar finns från födseln, då dessa uppstår pga tillväxtstörningar och kan komma när som hellst upp till ca 2 - 2,5 års ålder (tex hingströntgen som krävs för avel är inte giltig om den inte görs efter 2,5 års ålder då ocd mkt väl kan uppkomma upp till den åldern). Men vist det är ju skitsvårt att bevisa när de uppkom.

Men jaha? Är det någon idé att ens försöka överklaga? Hon sa ju rakt av "Det är vetenskapligt bevisat att de redan har det vid födseln."
 
Sv: Riktigt förbannad

Men kan du inte hänvisa till den där hingströntgen som gylle pratade om? googla lite och ta reda på mer så kanske du kan få fram vetenskapligt underlag?
 
Sv: Riktigt förbannad

Till att börja med så har du ju inte fått konstaterat på klinik att din häst har en lös benbit eller hur? det är ju hemma vet som gett en teori, och den behöver långt ifrån överrensstämma med verkligheten. Innan du blir upprörd, ta in hästen till klinik och få det konstaterat.

i övrigt är det vanligt att f-bolag inte ersätter för borttagning av lösa benbitar såvida inte konkreta problem kan härledas till problemet.
 
Sv: Riktigt förbannad

Får jag fråga, hur många tecknar en fullständig försäkring till sina hästar redan som föl och hur många röntgar sina hästar som föl? PATETISKT!

Jag gjorde för att slippa bli sittande i din sits...men röntgen behövdes inte.
Hade FF försäkrad redan i mammas mage som sedan gällde 30 dygn efter födseln.
Om detta är patetiskt vet jag inte, snarare då att man inte ser till att ha fullgott skydd från början, vilket var tur för oss när vi förlorade fölet året innan inom 36 timmar.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag fattar inte varför man skulle röntga föl? Tvärtom, man tecknar ju försäkringen så tidigt JUST FÖR ATT den ska täcka lösa benbitar och annat medfött. Och ja, det finns många avhandlingar som visar på att lösa benbitar utvecklas innan hästen fyllt 6 månader, om de inte härstammar från trauma.

Men varför inte konstatera vad hältan beror på först? Det kan ju vara något helt annat som faktiskt täcks av försäkringen.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag kan inte det här med lösa benbitar så bra, men är jag helt ute och cyklar när jag har för mig att en häst kan få lösa benbitar vid skada? Tex sparkskada eller liknande?
 
Sv: Riktigt förbannad

Jo, de kan ju uppstå från trauma. Men tydligen är detta i många fall lätt att se på plåtarna. Och i så fall vill jag nog tro att tidigare ägare (den som ägt hästen vid tillfället för skadan) märkt något när det inträffade. Det ska ju en del till för att det ska lossa en benbit...
 
Sv: Riktigt förbannad

Hej

Fölförsäkring vid dygn 45, och försäkring på det nyfödda fölet.

Kommer att göra likadant denna dräktighet.

Suss
 
Sv: Riktigt förbannad

Jo, de kan ju uppstå från trauma. Men tydligen är detta i många fall lätt att se på plåtarna. Och i så fall vill jag nog tro att tidigare ägare (den som ägt hästen vid tillfället för skadan) märkt något när det inträffade. Det ska ju en del till för att det ska lossa en benbit...

Tack, alltid kul att lära sig nytt :D
 
Sv: Riktigt förbannad

Hur ska jag formulera mig då? Tänkte skicka ett brev till dom.
 
Sv: Riktigt förbannad

Börja med att konstatera om hältan verkligen beror på lös benbit, varför ta ut problemen i förskott?
 
Sv: Riktigt förbannad

Om man har många hästar är det ingen ide, det kostar för mycket i försäkring. Bättre att sätta av pengar motsvarande försäkringpremien och betala räkningen om den kommer. Möjligtvis kan man ha veterinärförsäkring som är betydligt billigare.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Riktigt förbannad

Om man har många hästar är det ingen ide, det kostar för mycket i försäkring. Bättre att sätta av pengar motsvarande försäkringpremien och betala räkningen om den kommer. Möjligtvis kan man ha veterinärförsäkring som är betydligt billigare.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag håller faktiskt inte med dig då det i alla fall på tävlingshästar påverkar värdet på hästen väldigt mkt den dagen den skall säljas. Majoriteten av dem som köper häst är ju inte sådana som har många hästar utan för dem är det för stor osäkerhet när hästen har ett så svagt försäkringsskydd som den får när en försäkring nytecknas senare i livet. Idag är försäkringsbolagen fenomenala på att krångla sig ifrån att betala ut om hästen inte har många års obruten försäkring i bolaget. Just när man har chansen att få ett så maximalt skydd som man får när de försäkras in som föl (och med tanke på att premierna är väldigt mycket lägre på de små) så är det bara dumsnålt att inte ge den grunden till framtida ägare att få ha den säkerheten. Inget av de större stuterierna jag känner till har sina fölungar oförsäkrade även om de får 15-20 föl om året just för att det lägger grundplåten för framtiden.

Vi har pratat om det många gånger här hemma då även om ingen häst är i närheten av att vara fullvärdesförsäkrad så är det ju kännbara premier med så många hästar. Har även diskuterat de med ett par som plockat väck försäkringarna men de har märkt att intresset blir märkbart minskat vid försäljningar nu när folk börjat inse hur försäkringsbolagen jobbar så de har börjat försäkra alla egenuppfödda igen då de tappade mer i föräljningspris än vad det kostade att hålla dem försäkrade de åren de var kvar där.
 
Sv: Riktigt förbannad

Åk in till klinik för att din häst är halt och få den undersökt och ev. röntgad. Det går på försäkringen. Och därefter ställ dig till hur du ska göra beroende på vad veterinär säger
 
Sv: Riktigt förbannad

Är lite i samma sits, köpte en 3 åring i våras, behöll föregående ägarens försäkring, A1.vetvård, (som tecknades som 1,5åring, när hon köpte den) och la till liv och användbarhet. Hästen gick igenom vet.besiktning u.a.
Nu några månader senare så har vi konstaterat att han har förträngningar och artroser i halskotpelaren. Veterinären förvarnade mig på att de flesta försäkringsbolag har friskrivit sig från slinger. Kul:mad:...

Ringde Agria och de svarade att det beror på hur veterinären formulerat sig, om det fanns innan första försäkringen tecknades eller inte.

Undrar varför man får teckna en försäkring som 'ska täcka allt' utan att röntga igenom hästen först, först det är ju lite svårt att veta vad som hänt hästen innan jag köpte den, ifall det är medfött eller inte. Börjar förstå de som inte försäkrar, för man betalar en massa och får inget... Ska väl inte måla fan på väggen, jag har inte fått svar ännu på mina papper, men jag blir inte förvånad om de nekar mig... Lika bra att räkna med värsta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: WBanna
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 240
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 270
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp