Bukefalos 28 år!

Riktigt förbannad

Sv: Riktigt förbannad

Jag är gansk säker på att inget bolag är snällar än det andra, för inget bolag vill betala ut saker för nåt som hästen inte är försäkrad mot. Det finns bra och dåliga saker med alla bolag. Jag själv skulle ALDRIG försäkra nåt i Dina försäkringar efter den behandlingen vi fick när det blev inbrott i våran bil och dom hade schabblat med försäkringen och "råkat" radera den så bilen var oförsäkrad.. Det gick på 8000kr för dom rutorna som slogs sönder i ett låst garage på en bil som vi hade garageförsäkring på..

Jag har haft en jäkla otur med hästar de sista åren, allra helst föl och det har inte varit något krångel från Agrias sida OM man bara har papprena och koll på sin försäkring.

Men om man har ett försäkringsbesked samt kvitto på betalningen så kan dom ju inte gå fria.

Återigen är det det här med att man själv måste hålla koll.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag är gansk säker på att inget bolag är snällar än det andra, för inget bolag vill betala ut saker för nåt som hästen inte är försäkrad mot. Det finns bra och dåliga saker med alla bolag. Jag själv skulle ALDRIG försäkra nåt i Dina försäkringar efter den behandlingen vi fick när det blev inbrott i våran bil och dom hade schabblat med försäkringen och "råkat" radera den så bilen var oförsäkrad.. Det gick på 8000kr för dom rutorna som slogs sönder i ett låst garage på en bil som vi hade garageförsäkring på..

Vänd på det, hur skulle de blivit om försäkringsbolaget hade som policy att korrigera i efterhand för alla som påstod att de visst hade tecknat försäkringen men de måste ha missat det? Förutom stora kostnader så hade folk kunnat sätta i system att uppgradera sin försäkring vid behov i efterhand. Kostnaden hade blivit enorma och premierna skjutit i höjden. De noggranna som tecknat och betalt försäkringen (inklusive de som påpekat missar) hade fått dra ett stort lass medan de som medvetet fuskat åkt snålskjuts på de fåtal där det uppstått missförstånd som inte påpekats och därmed inte rättats i tid.

Det är ungefär som att man ska fira alla snattare för att det bland dem finns enstaka som faktiskt "snattar" genom ärliga misstag och helt enkelt glömmer att betala. Efter en tid så blir en sådan butik snattarnas paradis, man behöver bara säga oups, jag glömde visst ta sin vara och gå.
 
Sv: Riktigt förbannad

Vänd på det, hur skulle de blivit om försäkringsbolaget hade som policy att korrigera i efterhand för alla som påstod att de visst hade tecknat försäkringen men de måste ha missat det? Förutom stora kostnader så hade folk kunnat sätta i system att uppgradera sin försäkring vid behov i efterhand. Kostnaden hade blivit enorma och premierna skjutit i höjden. De noggranna som tecknat och betalt försäkringen (inklusive de som påpekat missar) hade fått dra ett stort lass medan de som medvetet fuskat åkt snålskjuts på de fåtal där det uppstått missförstånd som inte påpekats och därmed inte rättats i tid.

Det är ungefär som att man ska fira alla snattare för att det bland dem finns enstaka som faktiskt "snattar" genom ärliga misstag och helt enkelt glömmer att betala. Efter en tid så blir en sådan butik snattarnas paradis, man behöver bara säga oups, jag glömde visst ta sin vara och gå.

Det är ju det jag menar, dom gör ju inte det, men när dom erkänner att dom gjort fel så går det inte att göra nåt heller. Som med TS, varför skulle föräskringsbolaget betala för nåt som försäkringen inte omfattar för att TS itne har den försäkringen som det gäller. Man måste LÄSA villkoren och kolla så att allt stämmer. Ffa lita INTE på posten, det är nog flera saker än en autogiroansökan som försvunnit där.

I vårat fall så tecknades en garageförsäkring när bilen ställdes av på hösten (det gjordes automatiskt när man ställer av en helförsäkrad bil på det bolaget för 5-6år sen) Bilen stod i ett låst garage tillsammans emd massor med andra bilar. Iom att bilen varit helförsäkrad och premien inbetald, så kom en bit av premien tillbaka, allt var frid och fröjd tills en av de gånger vi kollade till bilen och startade upp den under vintern, det var nu senvinter. Vi möts då av sönderslagna rutor och sen hade en hel del saker stulits. Det var sammanlagt ett 10tal bilar som fått samma behandling varav en stulen och borta helt. Det visade sig att i det huset fanns en henhet för missbrukare och huvudnyckeln där varit borta i några dagar och ingen brytt sig. Alltså hade det bara varit att kliva in och ta det dom behövde och sen ta en bil och åka därifrån.. När jag kontaktade Dina försäkringar så hade dom visst bytt nåt datasystem och råkat radera oss/försäkringen, alltså gällde inte försäkringen.. *jippi* Likaså hyresvärden ville inte göra nåt åt det hela, trots att dom visste att nyckeln var på vift.. Bara rutorna på bilen kostade 8000, sen utrustningen som var stulen skulle ersättas och sedan lacken (som kostar 10 000kr/litern) som blivit repad. Inte en spänn fick vi utan det enda som vi fick var att slippa betala för uppsägningsmånaderna av garageplatsen. Vårt förtroende för både försäkringsbolaget och hyresvärden blev ju inte så stort. Samtliga försäkringar togs bort och ersattes av ett annat bolag.

SÅ kolla för gudsskull försäkringarna med jämna mellanrum.. Vid sista beskedet på min bil så var milen nedsatta från 3000mil/år till 1000mil/år, hur det gått till har jag ingen aning om och det visste inte försäkringsbolaget heller, men det var ju snabbt åtgärdat genom ett telesamtal..
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag har svårt för att se en situation när försäkringsbolaget officellt erkänt att de gjort fel och inte rättar felet. Enskilda ombud kan tycka både det ena och det andra och man kan prata förbi och missuppfatta varandra men det är försäkringsvilkoren, försäkringsbeskeden och eventuell skriftlig konversation man går på. Vad som sagts är väldigt svårt att bevisa.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag har svårt för att se en situation när försäkringsbolaget officellt erkänt att de gjort fel och inte rättar felet. Enskilda ombud kan tycka både det ena och det andra och man kan prata förbi och missuppfatta varandra men det är försäkringsvilkoren, försäkringsbeskeden och eventuell skriftlig konversation man går på. Vad som sagts är väldigt svårt att bevisa.

Det var det vi tyckte med, men försäkringen var raderad och då kvittade det visst.. Ingen ville ta på sig ansvaret.. Dom skyllde på att vi ringt och sagt upp försäkringen, men det hade vi inte och vi hade papper på att den var försäkrad och att den försvann när dom bytte system är inte så mycket vi kan göra nåt åt..

Precis, det är därför är noga att kolla papprena.
 
Sv: Riktigt förbannad

:confused: Men om din försäkring försvann på grund av system bytte borde det ju vara fler som råkat ut för samma sak
och då är det ju det ett problem som bolaget vet om.
Har väldigt svårt att tänka mig att de inte skulle stå för det då.
Låter väldigt märkligt i så fall.

Om man har sagt upp sin försäkring så skrivs det in en intern text när och vem som tagit emot samtalet så görs det i ”mitt” bolag och utgår ifrån att detsamma görs på alla bolag för det är ju det logiska att göra så, omöjligt annars att komma ihåg.
 
Sv: Riktigt förbannad

kl

Jag får alltid (undantagslöst) ett brev från Agria när jag säljer en häst och för över försäkringen på köparen. Eller ja, jag får alltid ett brev vad för ändring jag än gör.
 
Sv: Riktigt förbannad

kl

Jag får alltid (undantagslöst) ett brev från Agria när jag säljer en häst och för över försäkringen på köparen. Eller ja, jag får alltid ett brev vad för ändring jag än gör.

Så även jag.
Alla ändringar, nyteckningar eller uppsägninngar har bekräftats brevledes från alla försäkringsbolag jag haft att göra med.
 
Sv: Riktigt förbannad

Det var det vi tyckte med, men försäkringen var raderad och då kvittade det visst.. Ingen ville ta på sig ansvaret.. Dom skyllde på att vi ringt och sagt upp försäkringen, men det hade vi inte och vi hade papper på att den var försäkrad och att den försvann när dom bytte system är inte så mycket vi kan göra nåt åt..

Precis, det är därför är noga att kolla papprena.

Hade inte KO vissa synpunkter på detta förfarandet?
Om det nu var så att det drabbat fler så ligger ju felt utan tvekan hos försäkringsbolaget.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: WBanna
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 240
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 270
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp