Bukefalos 28 år!

Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

yrbin

Trådstartare
Hej har en nordis bruk pojk på 11år som ligger på75-100 kilo övervikt säkert. Nu är det nog många som reagerar. Men hur f:devil: ska jag få ner honom i vikt. Han ska få en ryttare som ska börja rida honom till våren. Nu har han inte blivit riden knappt nåt detta år för jag hade en svacka i våras och framåt sommarkanten köpte jag mig en 4åring som tar min tid plus att min mamma har med skaffat sig en trevlig ponny men har inte ridit länge så hon vill med ha min hjälp. Plus nordsvensken älskar skogen men hatar allt som heter paddock och träning i dressyr som jag tycker är den roligaste biten och det är att träna. Sälja nordisen gör jag inte han är sällskap om vintern till min 4 åring och bättre och lugnare kompis med bra inflytande kan man inte få. Kan inte ha hästarna hos mina föräldrar där de går på sommaren har bara 2 boxplatser där. Tänkte han ska få 8 kg hösilage 2dl betfor och kvarnbys mineral och vitamin pellets 1,5dl. De går på lösdrift året runt på morgnarna ska de få hösilaget tillsammans på kvällarna ska de få äta i stallet i lugn och ro var för sig innan jag släpper ut de igen. De kan tyvärr bara få 2 gånger om dagen vi jobbar 7.16.30 så gott som varje dag. Skulle de äta i lugn och ro på morgonen så skulle de i så fall få kl 4 på morgonen och hinner inte ge de förrren framåt 6 på kvällen. Tacksam för alla svar ps hur lägger man in bild får jag bra beskrivning så ska jag försöka lägga in bild så ni får se tjockheten
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Hallå ingen som har nåt tips eller ligger den på fel tråd. Är det för lite hösilage ska han ha mer av nåt annat m.m
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Ang hur lägga in bild finns i en nålad tråd i forumet Datorer.

Sedan till den smällfeta herren. Har en liknande herre och han är väldigt beroende av kvoten SRP/Energin. Han kräver en mkt hög kvot. Så min fråga till dig är har du analys? Ser du någon som helst skillnad på din häst på de olika årstiderna, skillnader från år till år?
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Hur har du kommit fram till den foderstaten ? Analys av ensilaget krävs ju för att veta vad som ska tillföras.
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Hej nej vi har inte fått nån foder analys än på det men det brukar vara rätt så bra kraft i det. Han är alltid fetast på sommaren lite smalare på vintern men inte mycket. Men i år slår han rekord. Hade upe en jätteduktig hästfasmilj som kollade på min mors häst han sa bantas han inte ner så lär han inte bli så gammal för den övervikten är farlig för en så tung häst. Tar för mycket på lederna av den extra tyngden mm. Hur jag kommit fram till att han ska ha det han får är än så länge en chans tagning till analysen kommer för att jag ger honom vit och mineralerna är att jag inte vill att han inte ska få förlite av de
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Först några frågor:
Hur mycket väger han nu och vad borde vara hans ideal vikt?
Vad jag förstått så väntar du på analys? Det är bra, för att kunna banta honom på ett schysst sätt så behövs det!

Först o främst så måste han få tillräckligt med stråfoder. Räkna på minst 1,2 kg TS/100 kg häst. Sen ska du räkna ut foderstaten på hans normalvikt och följa den. Tänk på att de flesta överviktiga hästar behöver ha en något högre proteinkvot än normalt under bantningen.
Att byta ut en del av högivan mot halm kan hjälpa till att få en bra foderstat.
Sen är de jätte viktigt att hålla denna diet under hela året. Det betyder oftast att sommarbete inte är ett alternativ för en lättfödd häst. Om man inte har möjlighet att tex strippbeta.

Fråga gärna om de e nåt du undrar!
Jag har själv en bruks nordis som var extremt fet när jag köpte honom. Gjorde felet att banta honom under vintern och sedan släppa honom på bete (gick inte hela dygnet), till hösten var de bara att börja om igen..

Man ska tänka på att det tar väldigt lång tid att få ner en häst i vikt. Man kan inte hård banta dom.
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Först några frågor:
Hur mycket väger han nu och vad borde vara hans ideal vikt?
Vad jag förstått så väntar du på analys? Det är bra, för att kunna banta honom på ett schysst sätt så behövs det!

Först o främst så måste han få tillräckligt med stråfoder. Räkna på minst 1,2 kg TS/100 kg häst. Sen ska du räkna ut foderstaten på hans normalvikt och följa den. Tänk på att de flesta överviktiga hästar behöver ha en något högre proteinkvot än normalt under bantningen.
Att byta ut en del av högivan mot halm kan hjälpa till att få en bra foderstat.
Sen är de jätte viktigt att hålla denna diet under hela året. Det betyder oftast att sommarbete inte är ett alternativ för en lättfödd häst. Om man inte har möjlighet att tex strippbeta.

Fråga gärna om de e nåt du undrar!
Jag har själv en bruks nordis som var extremt fet när jag köpte honom. Gjorde felet att banta honom under vintern och sedan släppa honom på bete (gick inte hela dygnet), till hösten var de bara att börja om igen..

Man ska tänka på att det tar väldigt lång tid att få ner en häst i vikt. Man kan inte hård banta dom.

som jag så ofta skrivit här på buke så när jag tog över min häst i våras vägde hon multum, just nu väger hon ca 600kg, efter att ha gått ner massor, viklet kan få er att förstå hur mycket hon har vägt.
Det jag har gjort är att rida, hon har ju blivit igångsatt långsamt med tanke på leder och kondition, hon hade stått i tre år. som ni förstår har det inte avrit jättelätt att få ner henne, nu börjar hon bli fin jämförelvis med vad hon varit. nu går hon på ca 12kg hösilage, 1,5kg Åsebro classic + 2dlbetfor (som är till för att kunna ha B-vitaminen) och hon går fortfarande ner i vikt eftersom jag rider mycket, ca1timma om dagen, mycket skog, för att behålla huvet hos henne för att vara överviktig och träna dressyr, gissa själv liksom. Foderstaten har jag dessutom räknat ut med hjälp av foderstatsprogram.
Mitt råd är att hitta en balans mellan foder och träning och att variera träningen. Min equiterapuet tyckte jag hade gjort ett toppen jobb och hittat en bra balans med det jag gjorde och maten, hade inga som helst fel eller några anmärkningar på min häst, hon tyckte att jag skulle fortsätta som jag gjort men att lägga in konditionsträning i form av intervallträning.
 
Sv: Riktigt SmÄllfet Nordis Vad GÖra

Självklart är det bra att motionera hästen, men om det inte finns möjlighet till det så måste man söka andra vägar..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 439
Senast: cf234k
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: A_NN_A
·
R
Småbarn Jag har två barn på 7 respektive snart 5 år. Storebror har adhd och är extremt fäst vid sina skärmar, särskilt på vardagskvällarna när...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 377
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp