Bukefalos 28 år!

Rimlig ersättning för hundpassning?

Jag hade resonerat som så, du säger att du kan plugga samtidigt som du passar hundarna, men hur mycket av den tiden hade du pluggat om du varit hemma? Hade du pluggat 100% av tiden blir skillnaden inte så stor, hade du pluggat 25% av tiden hade du haft möjlighet att ta in andra hundar att promenera med och därmed också generera pengar.

Överlag tror jag att det stora problemet med hundbranschen är att de alltid finns någon som kan göra de svart för fickpengar istället för att ta betalt för vad det faktiskt kostar! Och där får man helt enkelt se till att sätta ett värde på sig själv. Tar du 300 kr i betalt för 5 timmars arbete så går 25% bort i moms, dvs du har 240 kr kvar. På dessa ska det skattas, där försvinner 40% vilket gör att du helt plötsligt har ca 150 kr i handen istället för 300 kr för 5 timmars jobb. Är det värt dom pengarna? Hur mycket pengar hade du tjänat om du istället hade rastat olika hundar under dessa 5 timmar?

Överlag är det dags att sluta att göra saker gratis åt folk och folk behöver inse att det faktiskt kostar att ha hund om dom behöver hjälp, inte lita på andras goda vilja att jobba gratis!

Dumpning av priser leder till att de blir svårt att leva på att rasta hundar, men de innebär absolut inte att man för den sakens skull ska ge bort sin egen tid!
 
Jag tycker att du ska ta så mycket som du kan få in totalt som om du hade rastat andra hundar.

Om du tex skulle dra in 500kr per dag genom att rasta flera hundar, så är det det beloppet som du ska ta när du sitter hemma och passar dessa hundar.

Att sitta hemma hos någon annan är inte samma sak som att sitta hemma. Man kan inte koppla av på samma sätt hos någon annan.
 
Som jag förstår så vet vi inte alls om personen vill ha tjänsten till det pris som ts önskar sig. Men hoppas att det matchar kan man ju.

Som jag förstod var det inte heller personens specifika önskan att hon skulle vara hos hundarna. Tvärtom kunde ts inte ha hundar hos sig så som dagmatte återstår då alternativet att vara hos ägaren. Så förstod jag det.
Jo, husse ville i sin förfrågan att jag skulle vara hemma hos honom i fem timmar med hundarna. Svarade en annan användare som tyckte jag skulle föreslå att ha dem hema hos mig ist att det inte gick. Kanske hade husse gått med på det, kanske inte, men hans ursprungsförfrågan gällde att jag var hemma hos hundarna...
 
Jo, husse ville i sin förfrågan att jag skulle vara hemma hos honom i fem timmar med hundarna. Svarade en annan användare som tyckte jag skulle föreslå att ha dem hema hos mig ist att det inte gick. Kanske hade husse gått med på det, kanske inte, men hans ursprungsförfrågan gällde att jag var hemma hos hundarna...

Ah okej! Men gör så att du föreslår det du känner dig bekväm med och så lägger du fram argument för varför om det är så att han verkar tveka. Att ha en dagmatte som jobbar vitt är inte supervanligt så det är exempelvis något att nämna. Så får ni ta det därifrån. Lycka till!
 
Förövrigt. Jag betalade en mycket god vän 300 kr för att passa min hund i 12 timmar i somras. Hen behövde egentligen inte göra mer än att se till att han fick gå ut och kissa i trädgården som är inhägnad. Mat, bil, netflix hbo,viaplay osv. fanns tillgängligt. Jag hade velat betala mer egentligen, inte mindre. Hade jag bett någon okänd (hade inte hänt men om) så hade 100 kr i timmen för passning hemma varit i underkant.

Du hade alltså betalat minst 18 900-21 000 kr per månad om du hade behövt hundvakt när du jobbar?
 
Fast 60kr/h är ju innan skatt osv är avdraget. Blir ju inget kvar.

Jag menade om man ska ta så man får en rimlig timpeng.

Alltså. Att räkna på en rimlig timpeng när man passar två hundar känns helt ärligt ganska overkill. Dom som vill leva på att passa hundar får ju passa fler. Det går ju inte att en person står för en hel månadslön till hundpassaren. Generellt då, om man inte är väldigt rik. 200-300 kr per dag för två eller tre hundar känns väl helt okej. Beroende på var man bor och vad personen vill betala. Och såklart vad man själv tycker är värt pengarna.
 
@TinyWiny Alltså. Jag har varit hundvakt men aldrig behövt hundvakt. Så det är inte för min skull jag tycker såhär. Men för mig är det helt orimligt att någon som jobbar ett normalt jobb ska kunna betala en heltidslön själv för att någon passar dess hundar. Jag tycker inte det ska kosta typ 25 000 kr att äga hund liksom. Känns ju jätteskumt.

Vill man jobba med det på heltid får man ju rasta/passa många alt ha hunddagis där flera kan tas emot.
 
Ingen har väl sagt att någon ska jobba gratis? Men tycker du på riktigt att man ska kunna leva på att passa två hundar?
Fast det blir det nästan.
Jag ser inte antalet hundar som särskilt relevant utan att en person binds upp x-antal timmar och då bör man ju också betala för det. Jag ser inte det som konstigare än att man får betala för tiden hos tandläkare, hårfrisörer, massörer osv. om man inte kommer eller avbokar försent. Kan den man bokat tid hos inte dra in pengar genom att göra annat den tiden får man då betala för den tiden. Det är då inte själva behandlingen utan tiden man betalar för. Hade det varit frågan om rastning någon timme hade det varit annorlunda men nu handlar det om att vara hemma hos någon annan x-antal timmar och då inte kunna göra annat för att tjäna pengar. Visst är det orimligt att behöva vara höginkomsttagare för att kunna ha hund men vill man ha någon hemma hos sig som tar hand om hunden så är det ändå inte orimligt att betala vettigt för det.
 
Fast det blir det nästan.
Jag ser inte antalet hundar som särskilt relevant utan att en person binds upp x-antal timmar och då bör man ju också betala för det. Jag ser inte det som konstigare än att man får betala för tiden hos tandläkare, hårfrisörer, massörer osv. om man inte kommer eller avbokar försent. Kan den man bokat tid hos inte dra in pengar genom att göra annat den tiden får man då betala för den tiden. Det är då inte själva behandlingen utan tiden man betalar för. Hade det varit frågan om rastning någon timme hade det varit annorlunda men nu handlar det om att vara hemma hos någon annan x-antal timmar och då inte kunna göra annat för att tjäna pengar. Visst är det orimligt att behöva vara höginkomsttagare för att kunna ha hund men vill man ha någon hemma hos sig som tar hand om hunden så är det ändå inte orimligt att betala vettigt för det.

Nej det blir det inte nästan...
Fast det är ju samtidigt ett val man gör. Har man möjlighet att gå med flera hundar/passa fler och därmed tjäna mer så får man ju välja det om man vill tjäna mer helt enkelt. Det är ju som med allt annat. Om man kan välja ett annat jobb och få mer I lön så är det ju bara att göra det? Inte väljer väl TS detta istället för att rasta hundar under samma tid och tjäna mycket mer? Om det inte är för att kunna plugga samtidigt då. Men då tjänar ju TS också på det.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Man får väl räkna på vad som är rimligt för det som erbjuds. Inte hur många kunder TS har…

Vad ska pensionat och hunddagis ta då?

Jag tycker nog att 300 kr för drygt en halv dag är fullt rimligt faktiskt. För att vara just hundvakt.
 
Nej det blir det inte nästan...
Fast det är ju samtidigt ett val man gör. Har man möjlighet att gå med flera hundar/passa fler och därmed tjäna mer så får man ju välja det om man vill tjäna mer helt enkelt. Det är ju som med allt annat. Om man kan välja ett annat jobb och få mer I lön så är det ju bara att göra det? Inte väljer väl TS detta istället för att rasta hundar under samma tid och tjäna mycket mer? Om det inte är för att kunna plugga samtidigt då. Men då tjänar ju TS också på det.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Man får väl räkna på vad som är rimligt för det som erbjuds. Inte hur många kunder TS har…

Vad ska pensionat och hunddagis ta då?

Jag tycker nog att 300 kr för drygt en halv dag är fullt rimligt faktiskt. För att vara just hundvakt.
Frågan var ju vad som var rimligt att ta betalt vid en specifik situation där det inte går att ta hand om fler hundar. Då är det den situationen man får utgå ifrån också tycker jag iallafall. Men visst, Ts kan säga till sin potentiella kund att hen inte tar sådana jobb eftersom förtjänsten blir för dålig. Eller så kan hen ge ett pris på det som efterfrågas.
 
Det är ju klart att det är skillnad på hur många hundar det är.

Har man möjlighet att ta emot tio hundar samtisigt kan man ju självklart sätta ett lägre pris. Ska man ha bara två under samma tid blir det ju dyrt såklart.

(vi brukar ta in en tjej som är utbildad inom hundksötsel att bo hos oss över helg då vi tävlingsreser med de andra hundarna och hon tar typ 350/dygn. Då står vi för mat och hon behöver inte vara här hela dagen. Det är ju ej helt annan sak eftersom hon kan jobba med annat samtidigt eller ha ledigt under många timmar om dagen.
 
Frågan var ju vad som var rimligt att ta betalt vid en specifik situation där det inte går att ta hand om fler hundar. Då är det den situationen man får utgå ifrån också tycker jag iallafall. Men visst, Ts kan säga till sin potentiella kund att hen inte tar sådana jobb eftersom förtjänsten blir för dålig. Eller så kan hen ge ett pris på det som efterfrågas.

Då får man ju räkna på hur många man säger nej till. Om det inte går att gå med alla samtidigt då. Men jag tror nog att en person generellt kommer tacka nej om man ska täcka upp för flertalet andra kunder. Om man inte tjänar väldigt bra.

Har aldrig hört någon påstå att hundvakt skulle vara en heltidssysselsättning förut faktiskt. Då brukar man antingen ha rastning eller dagis om man vill kunna leva på det.
 
Det är ju klart att det är skillnad på hur många hundar det är.

Har man möjlighet att ta emot tio hundar samtisigt kan man ju självklart sätta ett lägre pris. Ska man ha bara två under samma tid blir det ju dyrt såklart.

(vi brukar ta in en tjej som är utbildad inom hundksötsel att bo hos oss över helg då vi tävlingsreser med de andra hundarna och hon tar typ 350/dygn. Då står vi för mat och hon behöver inte vara här hela dagen. Det är ju ej helt annan sak eftersom hon kan jobba med annat samtidigt eller ha ledigt under många timmar om dagen.

350 kr för ett DYGN är ju ändå ganska billigt? För ni har väl flera hundar?

Det är ganska stor skillnad på 5 h och ett dygn...
 
Då får man ju räkna på hur många man säger nej till. Om det inte går att gå med alla samtidigt då. Men jag tror nog att en person generellt kommer tacka nej om man ska täcka upp för flertalet andra kunder. Om man inte tjänar väldigt bra.

Har aldrig hört någon påstå att hundvakt skulle vara en heltidssysselsättning förut faktiskt. Då brukar man antingen ha rastning eller dagis om man vill kunna leva på det.
Ja precis. Vill man köpa en tjänst får man betala vad det faktiskt kostar i timmen eller så får man låta bli. Det är inte rätt mot någon annan att vilja ha något men inte vilja betala priset för det. Jag ville vid ett tillfälle anlita en person som jag visste var enormt bra på det hen gjorde. Hen menade att det skulle bli orimligt dyrt pga avståndet och tipsade om en annan som bodde närmare. Då hade jag valet att antingen betala vad det faktiskt kostade att anlita hen eller anlita någon annan men valet att anse att hen jag ville anlita skulle gå ner i pris fanns överhuvudtaget inte i mina tankar. Vad för rätt har jag att anse att någon ska förlora inkomst för att jag vill ha men inte vill betala vad det kostar? Är min ekonomi mer värd än någon annans? Jag tycker inte det.

Om hundpassning är huvudsysselsättningen eller inte tycker jag inte heller är relevant och det är inte heller något jag har kommenterat. Finns det ett timpris så utgår iallafall jag ifrån att det är vad som gäller. Visst ger vissa rabatt vid större antal timmar precis som vid större inköp av något men det är ju inget man kallt kan räkna med.
 
Ja precis. Vill man köpa en tjänst får man betala vad det faktiskt kostar i timmen eller så får man låta bli. Det är inte rätt mot någon annan att vilja ha något men inte vilja betala priset för det. Jag ville vid ett tillfälle anlita en person som jag visste var enormt bra på det hen gjorde. Hen menade att det skulle bli orimligt dyrt pga avståndet och tipsade om en annan som bodde närmare. Då hade jag valet att antingen betala vad det faktiskt kostade att anlita hen eller anlita någon annan men valet att anse att hen jag ville anlita skulle gå ner i pris fanns överhuvudtaget inte i mina tankar. Vad för rätt har jag att anse att någon ska förlora inkomst för att jag vill ha men inte vill betala vad det kostar? Är min ekonomi mer värd än någon annans? Jag tycker inte det.

Om hundpassning är huvudsysselsättningen eller inte tycker jag inte heller är relevant och det är inte heller något jag har kommenterat. Finns det ett timpris så utgår iallafall jag ifrån att det är vad som gäller. Visst ger vissa rabatt vid större antal timmar precis som vid större inköp av något men det är ju inget man kallt kan räkna med.
Jag förstår inte riktigt hur det här blivit en 3 sidor lång tråd.
Det är ju mycket enkelt egentligen, TS är inte livegen, det är bara att tacka nej till förslaget om lönen upplevs som för låg?
 
Jo, husse ville i sin förfrågan att jag skulle vara hemma hos honom i fem timmar med hundarna. Svarade en annan användare som tyckte jag skulle föreslå att ha dem hema hos mig ist att det inte gick. Kanske hade husse gått med på det, kanske inte, men hans ursprungsförfrågan gällde att jag var hemma hos hundarna...
Du bara måste berätta hur det gått efter mötet med husse! *sitter bänkad med popcorn och väntar på fortsättningen* 😉😂
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 667
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 746
Hundhälsa Jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på i mitten av januari, och lilla Bruce kommer troligtvis behöva dagpassning på heltid för...
2
Svar
29
· Visningar
2 201
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp