Bukefalos 28 år!

Rimlig ersättning för hundpassning?

Jag återupprepar mig då - att passa enstaka hundar är ingen heltidssysselsättning. Så är det bara. Jag kan inte tänka mig att det finns folk som är villiga att ersätta en så pass att det skulle kunna räknas som ens enda sysselsättning. Jag är själv dagmatte 3 dagar i veckan hos en annan hund, också 5 timmar. Jag har tur som får ovanligt bra betalt för det men det är långt ifrån några fantasisummor.

Men visst, skulle ni vara villiga att betala så mycket så för all del. Jag skulle aldrig göra det och har aldrig någonsin stött på det bland alla hundar (vilket är många) som jag varit dagmatte åt de senaste 5 åren.
 
Jag tänker att det helt beror på vad du får uppoffra, hur mycket pengar du tycker att det är värt, hur hundarna är och vad husse är beredd att betala.

Om du ska ha dom 2-3 ggr i veckan varje månad så blir det typ 8-13 ggr eller något sådant?
Då blir det ca 2400kr - 3900kr. Om du tar 300 kr per dag då.

Det jag tänker kring sånt här jobb. Där man bara tar hand om en persons hundar, är att man inte kan förvänta sig att få en halv månadslön om man jobbar halvtid. Det känns tyvärr inte rimligt utan man får nog se det som lite extrapengar. Folk som jobbar med det på heltid har ju flera hundar och då kommer ju mer pengar även in.
 
Jag återupprepar mig då - att passa enstaka hundar är ingen heltidssysselsättning. Så är det bara. Jag kan inte tänka mig att det finns folk som är villiga att ersätta en så pass att det skulle kunna räknas som ens enda sysselsättning. Jag är själv dagmatte 3 dagar i veckan hos en annan hund, också 5 timmar. Jag har tur som får ovanligt bra betalt för det men det är långt ifrån några fantasisummor.

Men visst, skulle ni vara villiga att betala så mycket så för all del. Jag skulle aldrig göra det och har aldrig någonsin stött på det bland alla hundar (vilket är många) som jag varit dagmatte åt de senaste 5 åren.


Håller med. Hade man kunnat ge en hel månadslön till hundvakten hade man ju istället struntat i att jobba :p
Om man inte tjänar riktigt bra då.
 
Jag tycker absolut inte att du ska ta mindre betalt än 300kr.
Tycker ägaren att det blir dyrt får han väl lämna in dem på hunddagis.

Vem jobbar för mindre än 60kr/h?

Vem betalar full timpeng för hundpassning?

Så ett normalt pris hade varit 2-300 kr i timmen då? :D
Bara väldigt rika som kan ha hundvakt.
 
Svarar ts @macbeth nu igen eftersom jag inte riktigt tydligt svarade på det jag tidigare skrev.

Med utbildning menar jag om du är hunddagisutbildad eller liknande. En sådan sak kan ju såklart göra att man kan ta desto högre betalt. Likaså att du jobbar vitt gör ju att du såklart ska ta högre betalt. Du kan ju alltid föreslå 300kr om du känner att det känns bäst för dig. Jag har själv aldrig stött på sånna summor när man är dagmatte och jag har passat många hundar. Även passat i hem på det viset du ska göra nu. Men som någon sa finns det ju hundar som kanske inte klarar dagis och liknande så då kanske ägaren också är beredd på att betala mer.

Jag själv hade dock inte tyckt att 300 var rimligt, men då har jag inte problematiken med hunddagis eller att hunden inte kan vara hemma själv eller så. Du ville veta vad folk är villiga och betala, detta är mitt ärliga svar. Ska själv sätta min hund på dagis och här där jag bor kostar det mellan 3000-3500 i månaden, oavsett om det är hel- eller deltid. Jag hade inte betalat lika mycket för en dagmatte.
 
Här skulle deltid kosta minst 5.200 kr och de är få dagis som erbjuder och ännu färre som har plats. Sen brukar de ta extra för saker som normalt inte ingår så gissar att medicering kostat en slant också.

Så ja, det skulle svida i plånboken men jag skulle inte tycka att det vore konstigt att betala 2-300 kr för att binda upp någon 5+ timmar samt ge dem ansvaret för medicinering.

Jag har fått 300 kr för två hundar, visserligen en hel dag men hemma hos mig och de var friska. Jag har också passat en hund 5-6 h dagligen för 300 kr/månaden. Så det beror ju också på vad TS tycker det är värt och det kan ju variera utifrån person och sammanhang.
 
Svarar ts @macbeth nu igen eftersom jag inte riktigt tydligt svarade på det jag tidigare skrev.

Med utbildning menar jag om du är hunddagisutbildad eller liknande. En sådan sak kan ju såklart göra att man kan ta desto högre betalt. Likaså att du jobbar vitt gör ju att du såklart ska ta högre betalt. Du kan ju alltid föreslå 300kr om du känner att det känns bäst för dig. Jag har själv aldrig stött på sånna summor när man är dagmatte och jag har passat många hundar. Även passat i hem på det viset du ska göra nu. Men som någon sa finns det ju hundar som kanske inte klarar dagis och liknande så då kanske ägaren också är beredd på att betala mer.

Jag själv hade dock inte tyckt att 300 var rimligt, men då har jag inte problematiken med hunddagis eller att hunden inte kan vara hemma själv eller så. Du ville veta vad folk är villiga och betala, detta är mitt ärliga svar. Ska själv sätta min hund på dagis och här där jag bor kostar det mellan 3000-3500 i månaden, oavsett om det är hel- eller deltid. Jag hade inte betalat lika mycket för en dagmatte.

Jag tänker tvärt om, hellre hundarna hemma i sin trygga miljö med varandra än på ett hunddagis med stökigare miljö, många hundar och alla risker som det innebär.
Skulle alltså betala mer för en person som kom hem till mina hundar och enbart koncentrerade sig på dom än att lämna dom på ett hunddagis.
 
Svarar alla nu.
Som flera redan har sagt, tycker även jag att vad som är rimlig ersättning beror på flera saker (som jag ännu inte fått svar på av husse), som hur mycket tillsyn behöver hundarna eg, viljen tid på dygnet rör det sig om, kan jag ta med mig fler hundar på promenad med dem m m.
Jag är fullt medveten om att det inte är en heltidssyssla, det är ju just ett extra jobb, men skall jag behöva tacka nej till andra hundar att promenera för att passa dessa hundar vill jag ha ersättning som gör det värt det, annars tackar jag nej. Tycker husse det är för mycket är det bara för honom att tacka nej :)
Nu har husse skrivit att hans fru kommer vara hemma en del av tiden :confused:, så på det låter det som att de behöver mer än bara lite sällskap... Allt är ännu väldigt oklart, men ska träffa husse imorgon och diskutera upplägget. Jag är dock en stor mespropp och har alldeles för lätt att bli övertalad till saker jag inte är okej med, men den här tråden har hjälpt mig att bena ut mina tankar och landa i vad jag själv tycker är själigt, så tack för alla svar! :up: Förhoppningsvis kan jag stå på mig imrogon...
 
Jag tänker tvärt om, hellre hundarna hemma i sin trygga miljö med varandra än på ett hunddagis med stökigare miljö, många hundar och alla risker som det innebär.
Skulle alltså betala mer för en person som kom hem till mina hundar och enbart koncentrerade sig på dom än att lämna dom på ett hunddagis.

Förstår hur du tänker ur den aspekten. Själv är jag inte bekväm med främlingar i mitt hem och ser dessutom mängder med risker med att ha endast en person som sköter det. Vad händer om personen helt plötsligt kommer på andra tankar, blir sjuk eller något annat?

Men för mig ligger mycket i att jag själv inte är bekväm med främlingar i mitt hem, där är vi ju alla olika såklart.
 
Jag får förfrågningar ibland på att passa eller promenera hundar, då med antagandet att det ska vara billigare än vad jag tar i timpris för min ordinarie verksamhet (tränare) - det är ju en enklare uppgift det handlar om... Men under den tid jag gör den eventuellt enklare uppgiften kan jag inte jobba med någon annan, så det handlar ju om förlorade pengar? Jag kan inte göra så, annat än om det vore möjligt att ha med min egen hund samtidigt så det vore ett tillfälle att få hans promenad/aktivering avklarad också.

Däremot ser jag personligen anledning att erbjuda viss rabatt för stående bokningar, x fasta tillfällen per månad kräver mindre jobb av mig då jag slipper svara på förfrågningar, pussla runt i kalendern, leta reda på anteckningar från sist vi sågs för att friska upp minnet, osv. Det är ganska mycket jobb med första/enstaka bokningar! Har gärna kunder löpande och ger rabatt för det, men givetvis måste det fortfarande landa i rimligt betalt...
 
Svarar alla nu.
Som flera redan har sagt, tycker även jag att vad som är rimlig ersättning beror på flera saker (som jag ännu inte fått svar på av husse), som hur mycket tillsyn behöver hundarna eg, viljen tid på dygnet rör det sig om, kan jag ta med mig fler hundar på promenad med dem m m.
Jag är fullt medveten om att det inte är en heltidssyssla, det är ju just ett extra jobb, men skall jag behöva tacka nej till andra hundar att promenera för att passa dessa hundar vill jag ha ersättning som gör det värt det, annars tackar jag nej. Tycker husse det är för mycket är det bara för honom att tacka nej :)
Nu har husse skrivit att hans fru kommer vara hemma en del av tiden :confused:, så på det låter det som att de behöver mer än bara lite sällskap... Allt är ännu väldigt oklart, men ska träffa husse imorgon och diskutera upplägget. Jag är dock en stor mespropp och har alldeles för lätt att bli övertalad till saker jag inte är okej med, men den här tråden har hjälpt mig att bena ut mina tankar och landa i vad jag själv tycker är själigt, så tack för alla svar! :up: Förhoppningsvis kan jag stå på mig imrogon...

Frun kanske inte kan ta hand om hundarna hur psykisk eller fysisk synpunkt. Men att någon skulle vara hemma skulle göra att jag tvekar, då jag skulle känna mig obekväm i att sitta flera timmar i någon okänds hem samtidigt som denne är hemma.
 
Har förövrigt själv varit hundvakt under min studietid. Där ville personen endast ha rastning men då hunden bodde en bit bort var det bekvämare för mig att hämta hunden och promenera hem till mig där den sedan fick vara tills djurägarna slutade jobbet och hämtade. På så sätt fick min egen hund en lång promenad och jag fick mer tid att sitta och plugga samt att hundvaktshunden slapp ligga själv hemma i flera timmar.
Det hade inte varit aktuellt för mig att sitta hemma hos dom. Vad gäller ersättning minns jag inte, detta var svart och i Tyskland så det spelar ändå ingen roll.
 
Jag får förfrågningar ibland på att passa eller promenera hundar, då med antagandet att det ska vara billigare än vad jag tar i timpris för min ordinarie verksamhet (tränare) - det är ju en enklare uppgift det handlar om... Men under den tid jag gör den eventuellt enklare uppgiften kan jag inte jobba med någon annan, så det handlar ju om förlorade pengar? Jag kan inte göra så, annat än om det vore möjligt att ha med min egen hund samtidigt så det vore ett tillfälle att få hans promenad/aktivering avklarad också.

Däremot ser jag personligen anledning att erbjuda viss rabatt för stående bokningar, x fasta tillfällen per månad kräver mindre jobb av mig då jag slipper svara på förfrågningar, pussla runt i kalendern, leta reda på anteckningar från sist vi sågs för att friska upp minnet, osv. Det är ganska mycket jobb med första/enstaka bokningar! Har gärna kunder löpande och ger rabatt för det, men givetvis måste det fortfarande landa i rimligt betalt...
Min fetning. Det här tycker jag är viktigt och verkar vara något som många (väljer?) att glömma.

Förövrigt. Jag betalade en mycket god vän 300 kr för att passa min hund i 12 timmar i somras. Hen behövde egentligen inte göra mer än att se till att han fick gå ut och kissa i trädgården som är inhägnad. Mat, bil, netflix hbo,viaplay osv. fanns tillgängligt. Jag hade velat betala mer egentligen, inte mindre. Hade jag bett någon okänd (hade inte hänt men om) så hade 100 kr i timmen för passning hemma varit i underkant.
 
Jag återupprepar mig då - att passa enstaka hundar är ingen heltidssysselsättning. Så är det bara. Jag kan inte tänka mig att det finns folk som är villiga att ersätta en så pass att det skulle kunna räknas som ens enda sysselsättning. Jag är själv dagmatte 3 dagar i veckan hos en annan hund, också 5 timmar. Jag har tur som får ovanligt bra betalt för det men det är långt ifrån några fantasisummor.

Men visst, skulle ni vara villiga att betala så mycket så för all del. Jag skulle aldrig göra det och har aldrig någonsin stött på det bland alla hundar (vilket är många) som jag varit dagmatte åt de senaste 5 åren.
Fast nu är det ju en person som vill ha den tjänsten som TS berättar om.
Och om man vill att någon ska avsätta fem timmar om dagen till att vara i ens hem så får man ju betala för det.
Jag hade definitivt inte betalat mindre än 300 kr för fem timmar.
 
Frun kanske inte kan ta hand om hundarna hur psykisk eller fysisk synpunkt. Men att någon skulle vara hemma skulle göra att jag tvekar, då jag skulle känna mig obekväm i att sitta flera timmar i någon okänds hem samtidigt som denne är hemma.
Ja, det kan ju finnas många anledningar till att hon inte kan passa dem som inte behöver ha med hundarna att göra, men håller med att det kan bli lite obekvämt med någon där (är blyg och introvert)...
 
Fast nu är det ju en person som vill ha den tjänsten som TS berättar om.
Och om man vill att någon ska avsätta fem timmar om dagen till att vara i ens hem så får man ju betala för det.
Jag hade definitivt inte betalat mindre än 300 kr för fem timmar.

Som jag förstår så vet vi inte alls om personen vill ha tjänsten till det pris som ts önskar sig. Men hoppas att det matchar kan man ju.

Som jag förstod var det inte heller personens specifika önskan att hon skulle vara hos hundarna. Tvärtom kunde ts inte ha hundar hos sig så som dagmatte återstår då alternativet att vara hos ägaren. Så förstod jag det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 666
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 746
Hundhälsa Jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på i mitten av januari, och lilla Bruce kommer troligtvis behöva dagpassning på heltid för...
2
Svar
29
· Visningar
2 201
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp