Bukefalos 28 år!

Rimlig ersättning för hundpassning?

macbeth

Trådstartare
Jag hoppas denna tråden är ok...
Jag jobbar extra som hundrastare, har inte fått så många hundar att rasta än (har precis börjat), nu har jag fått en förfrågan om att passa två hundar 5 timmar 2-3 dagar/veckan, med promenad och sedan sitta av resten av tiden hemma hos hundarna, han nämnde också att de skulle medicineras. Han vill ha prisförslag, men jag känner mig helt villrådig. Normalt tar jag 100kr för en timmes promenad, jag tänker att om jag kan rasta andra hundar samtidigt och hundarna mest ligger och sover hemma (som husse säger) och jag kan sitta och plugga resten av tiden är 200-300kr/dag rimlig ersättning? Jag vill inte lägga mig för lågt, men vill inte heller förlora en potentiell kund då jag verkligen är i behov av extra pengar.
Vad hade ni begärt för det uppdraget? Vad hade ni varit beredda att betala för fem timmars hundpassning?
 
Är det svart du gör det? Har du någon utbildning för det?

Annars låter 200-300 per dag väldigt mycket. 200 kanske, men vettetusan för fem timmar. Beror också på var du bor. Det är stor skillnad på småstäder och ex Stockholm är min uppfattning.
 
Jag hade nog velat ha en rejäl summa för det jag ska ta mig dit och hem,promenera och vara hemma hos någon en halv dag. Jag hade visserligen inte tyckt det varit värt det själv men tycker absolut du ska ta mer än en hundring. Kan inte hundarnas lämnas hos dig istället ?! Eller nöja sig med en promenad ?
 
Jag hoppas denna tråden är ok...
Jag jobbar extra som hundrastare, har inte fått så många hundar att rasta än (har precis börjat), nu har jag fått en förfrågan om att passa två hundar 5 timmar 2-3 dagar/veckan, med promenad och sedan sitta av resten av tiden hemma hos hundarna, han nämnde också att de skulle medicineras. Han vill ha prisförslag, men jag känner mig helt villrådig. Normalt tar jag 100kr för en timmes promenad, jag tänker att om jag kan rasta andra hundar samtidigt och hundarna mest ligger och sover hemma (som husse säger) och jag kan sitta och plugga resten av tiden är 200-300kr/dag rimlig ersättning? Jag vill inte lägga mig för lågt, men vill inte heller förlora en potentiell kund då jag verkligen är i behov av extra pengar.
Vad hade ni begärt för det uppdraget? Vad hade ni varit beredda att betala för fem timmars hundpassning?

Jag utgår från att du jobbar extra vitt och deklarerar för inkomsterna.
Då tänker jag att du bör ta en rimlig timpenning även om du kan ägna tid åt annat när du ändå passar hundarna. Du är på en arbetsplats fem timmar åt gången.
Dock har jag dålig koll på vad som är "normal" timpenning för okvalificerat jobb (som jag bedömer detta som, även om det förstås kräver att du har hundkoll).
 
Nu jämför jag med hunddagis i Skåne. De tar ca 100-150kr per dag och hund. Då ingår promenad, lek, matning, tillsyn i 8h.

De flesta dagmattar och hundrastare jag känner till tar ca 125kr per rastning. Sen ev kan resekostnad tillkomma. Kolla på dogwalk-sidor vad de tar och jämför vettja (t ex se.dogbuddy.com)

Jag tror 300kr om dagen är lite i överkant, men känner förstås inte till din geografiska position eller andra förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Är det svart du gör det? Har du någon utbildning för det?

Annars låter 200-300 per dag väldigt mycket. 200 kanske, men vettetusan för fem timmar. Beror också på var du bor. Det är stor skillnad på småstäder och ex Stockholm är min uppfattning.
Det är vitt. Utbildning i vad? Jag har jobbat på veterinärklinik och är van att ge sprutor till hundar, dock ingen officiell utbildning utan blivit upplärd av kliniken jag jobbade på. Referenser finns att få om någon vill ha garantier på min kompetens.
100kr är ju vad en timmes promenad kostar, tycker det är självklart att det ska kosta mer om jag sen ska ge dem mediciner och passa dem i ytterligare fyra timmar. För mindre än 200kr är jag faktiskt inte beredd att göra det. Men tack för input.
 
Jag hade nog velat ha en rejäl summa för det jag ska ta mig dit och hem,promenera och vara hemma hos någon en halv dag. Jag hade visserligen inte tyckt det varit värt det själv men tycker absolut du ska ta mer än en hundring. Kan inte hundarnas lämnas hos dig istället ?! Eller nöja sig med en promenad ?
Jag får inte ha husdjur där jag bor så att ta hem dem går inte, husse ville att de skulle ha tillsyn i fem timmar, oklart varför, kanske de bråkar eller tuggar sönder inredningen om de är själva? Jag ska iaf träffa husse och hundarna i veckan diskutera upplägget, känns som att ersättning jag kan begära beror på flera faktorer jag inte fått svar på än... Men känner väl att 200kr är minimum iaf. Tack för svar.
 
Jag utgår från att du jobbar extra vitt och deklarerar för inkomsterna.
Då tänker jag att du bör ta en rimlig timpenning även om du kan ägna tid åt annat när du ändå passar hundarna. Du är på en arbetsplats fem timmar åt gången.
Dock har jag dålig koll på vad som är "normal" timpenning för okvalificerat jobb (som jag bedömer detta som, även om det förstås kräver att du har hundkoll).
Ja, det är vitt. Jag tänker också att det är ett jobb jag utför och att jag faktiskt uppoffrar min tid och även om jag kan göra annat så måste jag ju fortfarande ha koll på hundrarna och vara redo att ingripa om något händer. Jag blir även låst till den platsen och har ingen valfrihet i var och hur jag spenderar dagen, precis som på en "vanlig" arbetspats.
Men jag har också dålig koll på vad för timpeng man kan begära (därav denna tråd), sedan verkar folk allmänt ovilliga att lägga ut mycket pengar på sådana här tjänster... Tack för svar iaf.
 
Nu jämför jag med hunddagis i Skåne. De tar ca 100-150kr per dag och hund. Då ingår promenad, lek, matning, tillsyn i 8h.

De flesta dagmattar och hundrastare jag känner till tar ca 125kr per rastning. Sen ev kan resekostnad tillkomma. Kolla på dogwalk-sidor vad de tar och jämför vettja (t ex se.dogbuddy.com)

Jag tror 300kr om dagen är lite i överkant, men känner förstås inte till din geografiska position eller andra förutsättningar.
De flesta hundrastare i krokarna tar samma som jag (runt hundralappen för en timmes rastning), detta är dock en begäran om övrig tillsyn utöver rastningen, så självklart skall det då kosta mer tycker jag.
Går inte riktigt att jämföra med hunddagis tycker jag, där lämnar och hämtar du hunden på dagisets lokaler, dagiset tar in många hundar osv. Här ska jag ta mig hem till hundrarna och ägna fem timmar åt bara de här två hundarna. Tycker själv att 200kr är minimum och 300kr fullt rimligt, lite beroende på upplägget för passningen, husse har varit ganska vag och undvikit att svara på flera frågor jag tycker är avgörande för priset. Men tack för svar, det har hjälpt att ha olika tankar och åsikter att bolla med :up:
 
De flesta hundrastare i krokarna tar samma som jag (runt hundralappen för en timmes rastning), detta är dock en begäran om övrig tillsyn utöver rastningen, så självklart skall det då kosta mer tycker jag.
Går inte riktigt att jämföra med hunddagis tycker jag, där lämnar och hämtar du hunden på dagisets lokaler, dagiset tar in många hundar osv. Här ska jag ta mig hem till hundrarna och ägna fem timmar åt bara de här två hundarna. Tycker själv att 200kr är minimum och 300kr fullt rimligt, lite beroende på upplägget för passningen, husse har varit ganska vag och undvikit att svara på flera frågor jag tycker är avgörande för priset. Men tack för svar, det har hjälpt att ha olika tankar och åsikter att bolla med :up:

Jag tycker att 300kr är väldigt lite för en halv arbetsdag.
 
Jag med! Fruktansvärt lite. Är det 25% moms för detta? Då är det 240 kr kvar, som du sen ska betala sociala avgifter mm på så ca 120 kr blir kvar i din ficka, för 5h arbete. Alldeles för låg timpenning enligt mig! :)

Ja, men det finns en anledning varför det inte finns fler dagmattar (med få hundar) i landet som lever på det som enda inkomst... Folk är inte villiga att betala så mkt för sin hund i månaden (alltså typ 200-450kr/h som ett vanligt jobb) Vill man få det att gå runt måste man ha fler hundar, det är därför hunddagis finns - eller dagmattar (som ofta har fler hundar).

Men har man tur kan det ju finnas rika människor där man bort som är villiga att betala det för sin hund.

Trådskaparen kan ju alltid föreslå 300kr, ser inget fel med det. Frågan är ju bara sen vad ägaren till hunden är villig att betala... Vissa hundar klarar inte av dagis, och då är hundrastare/dagmatte enda alternativet och så kanske man är villig att betala mer för det.
 
Ja, men det finns en anledning varför det inte finns fler dagmattar i landet. Folk är inte villiga att betala så mkt för sin hund i månaden (alltså typ 200-450kr/h som ett vanligt jobb) Vill man få det att gå runt måste man ha fler hundar, det är därför hunddagis finns - eller dagmattar (som ofta har fler hundar).
Tycker många dagmattar och hundrastare blir grymt utnyttjade bara. Dom ska ställa upp och ha hunden på bestämda tider och oftast hela dagen och många hundägare tycker hundvakten ska göra det för att dom tycker det är roligt och inte för pengar. Jag tycker dock det är skillnad på att låna hund när det passar mot att ha tider att passa varenda dag.
 
Tycker många dagmattar och hundrastare blir grymt utnyttjade bara. Dom ska ställa upp och ha hunden på bestämda tider och oftast hela dagen och många hundägare tycker hundvakten ska göra det för att dom tycker det är roligt och inte för pengar. Jag tycker dock det är skillnad på att låna hund när det passar mot att ha tider att passa varenda dag.

Det är samma sak när det gäller hästar. Det är det jag säger, folk är snåla!!!!
 
Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.

Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?

Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.
 
Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.

Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?

Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.
Skillnaden är ju att ts ska vara hemma hos någon i många timmar. Då måste man som ägare förstå att det inte är samma som hunddagis.
 
Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.

Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?

Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.
Nu skulle väl inte TS ha hundarna varje dag utan bara några dagar i veckan och en halvtidsplats på dagis är ofta dyrare än en heltidsplats om man slår ut kostnaden per dag. Ett dagis har även möjlighet att ha flera hundar samma dag vilket inte TS kommer kunna. Det är ju även 2 hundar TS ska passa så tänker man hunddagis hade ägaren fått betala för 2 platser. Så 300kr per dag är endast 150kr per hund. Inte mkt mer än vad TS tar för en promend.
 
Jag tycker att 300kr är väldigt lite för en halv arbetsdag.
Ja, jag tycker egentligen också det är för lite, men det känns samtidigt svårt att begära mer, tyvärr... Jag kommer i alla fall träffa husse och hundarna och se hur det känns, om det är värt pengarna eller ej.
 
Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.

Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?

Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.
Om jag skulle kräva att en person låser fast sig hemma hos mig i 5 timmar per dag så hade jag betalat betydligt mer, jag hade inte kunnat ge personen en månadslön på ca 2500 kr med gott samvete. Att få någon att spendera 5 timmar hos mig är en lyx, inte något att ta för givet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 553
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 702
Hundhälsa Jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på i mitten av januari, och lilla Bruce kommer troligtvis behöva dagpassning på heltid för...
2
Svar
29
· Visningar
2 168
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp