Rimlig kostnad för "privatlektion"?

Det var inte min poäng med inlägget utan ett svar till en annan person som ansåg att hästen kostade 30 kr per dag.

Jag anser att foder till en häst kostar ungefär 30kr per dag.

Mitt inlägg var också som svar till ett annat inlägg, där man menade att TS borde ta ganska mycket betalt, eftersom det kostar att hålla häst.

Själv kan jag tycka att det resonemanget, att en häst kostar mycket att hålla, inte känns riktigt rimligt i just det här fallet.

TS håller hästen för egen skull, inte för att tjäna pengar på den.
Att någon gång låta kompisens dotter rida och få "lektion" behöver man ju inte ta ordentligt betalt för.

Hade det varit jag så hade jag hjälpt till gratis. Det tycker jag att det verkar som om TS hade gjort också, men att kompisen vill betala. Därav frågan från TS sida.
Och där tänker jag - igen om det varit jag - att jag hade tackat nej till ersättning och vetat att kompisen hade ersatt på ett eller annat sätt.
Om inte annat så hade säkert kompisen uppskattat min hjälp vilket jag är säker på att TS kompis också kommer att göra.

I mina ögon förpliktigar ersättning.
Jag blir ibland tillfrågad att hålla lektioner.
Jag tycker inte att jag är bra på att hålla lektioner.
Om jag ger råd till folk gratis (typ, håller en lektion) så känns det helt OK för mig att jag inte är proffs.
Om jag skulle börja ta betalt (förutom allt krångel med hur det ska redovisas till skatteverket; antagligen som "inkomst av hobby" efter samtal med dem) skulle jag känna att jag banne mig skulle behöva vara kunnig.
Hitta på övningar, som TS skrev om, kan jag i och för sig göra i sömnen med bommar och koner, det kräver inte mycket till förberedelser i mitt fall.
 
Jag anser att foder till en häst kostar ungefär 30kr per dag.

Mitt inlägg var också som svar till ett annat inlägg, där man menade att TS borde ta ganska mycket betalt, eftersom det kostar att hålla häst.

Själv kan jag tycka att det resonemanget, att en häst kostar mycket att hålla, inte känns riktigt rimligt i just det här fallet.

TS håller hästen för egen skull, inte för att tjäna pengar på den.
Att någon gång låta kompisens dotter rida och få "lektion" behöver man ju inte ta ordentligt betalt för.

Hade det varit jag så hade jag hjälpt till gratis. Det tycker jag att det verkar som om TS hade gjort också, men att kompisen vill betala. Därav frågan från TS sida.
Och där tänker jag - igen om det varit jag - att jag hade tackat nej till ersättning och vetat att kompisen hade ersatt på ett eller annat sätt.
Om inte annat så hade säkert kompisen uppskattat min hjälp vilket jag är säker på att TS kompis också kommer att göra.

I mina ögon förpliktigar ersättning.
Jag blir ibland tillfrågad att hålla lektioner.
Jag tycker inte att jag är bra på att hålla lektioner.
Om jag ger råd till folk gratis (typ, håller en lektion) så känns det helt OK för mig att jag inte är proffs.
Om jag skulle börja ta betalt (förutom allt krångel med hur det ska redovisas till skatteverket; antagligen som "inkomst av hobby" efter samtal med dem) skulle jag känna att jag banne mig skulle behöva vara kunnig.
Hitta på övningar, som TS skrev om, kan jag i och för sig göra i sömnen med bommar och koner, det kräver inte mycket till förberedelser i mitt fall.
Jag ville bara få poängtera att det kostade mer än 30 kr per dag. Har aldrig sagt ett ord om vad ts borde ta betalt.

Däremot har folk en tendens att utnyttja en, inte alla som ger fin choklad etc. Precis hjälpt en tjej själv inför ett prov. Vart full panik trots att jag sa till att vi borde träffas regelbunden en gång i veckan eller så. Vilket hon sket i å istället kostade det mig all min fritid i två veckor eftersom jag lovat att jag skulle hjälpa. Resultated efter provet borttagen på fb...
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 647
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 471
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 287
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp