Rimlig tid att ge stallägare att hitta nytt sällskap vid flytt?

Men på riktigt, skaffar du sällskap endast för ett par dagar/timmar? Jag tycker att hästar faktiskt ska klara av att vara själva stundtals, vilket de oftast gör. Rider du båda samtidigt också?
Skulle aldrig låta min vara ensam ett par dagar. Ett par timmar däremot.
 
Men på riktigt, skaffar du sällskap endast för ett par dagar/timmar? Jag tycker att hästar faktiskt ska klara av att vara själva stundtals, vilket de oftast gör. Rider du båda samtidigt också?

Nej självklart inte, men man åker väl inte in till kliniken för några timmar? Menar ju självklart om den andra hästen blir kvar där.
 
Nej självklart inte, men man åker väl inte in till kliniken för några timmar? Menar ju självklart om den andra hästen blir kvar där.
Det är väl många som åker till klinik för enklare saker som tandkoll och vaccination. Hur ska vi kunna veta att du menar att hästen ska vara inlagd i dagar?
 
Ja, hellre det än att riskera ett nytt hopsläpp för så kort tid. Att krångla och låna in en annan häst för att släppa i hage bredvid ser jag ingen vits med. Synd för sällskapshästen att behöva byta stall hit och dit.
De behöver ju inte gå i samma hage om det är för så kort tid. Men det är en jäkla skillnad för en häst att vara helt ensam både i hage och stall i flera veckor mot att ha en kompis där, även om den inte är i samma hage. Det finns en anledning till att man inte får ha hästar ensamma längre. De är nämligen flockdjur.
 
Men på riktigt, skaffar du sällskap endast för ett par dagar/timmar? Jag tycker att hästar faktiskt ska klara av att vara själva stundtals, vilket de oftast gör. Rider du båda samtidigt också?
Skulle min ena iväg några timmar hade jag behövt skaffa sällskap från första minuten. Annars skulle hon göra sig själv illa. Den andra kan jag lämna själv över helgen.

(Och ja, jag har självklart försökt träna bort det, men accepterat att det inte går, fem år senare)
 
Skulle min ena iväg några timmar hade jag behövt skaffa sällskap från första minuten. Annars skulle hon göra sig själv illa. Den andra kan jag lämna själv över helgen.

(Och ja, jag har självklart försökt träna bort det, men accepterat att det inte går, fem år senare)
Så du kan inte ens rida din andra häst?
 
De behöver ju inte gå i samma hage om det är för så kort tid. Men det är en jäkla skillnad för en häst att vara helt ensam både i hage och stall i flera veckor mot att ha en kompis där, även om den inte är i samma hage. Det finns en anledning till att man inte får ha hästar ensamma längre. De är nämligen flockdjur.
Har man en häst som inte blir galen av att vara själv, ser jag bara nackdelar med att låna sällskap. Och vilka lånar ut sällskapshästar till höger och vänster? Men var och en gör som man vill. Jag anser bara att man faktiskt inte ska tro att hästar MÅSTE ha sällskap 24/7 för att må bra.
 
Har man en häst som inte blir galen av att vara själv, ser jag bara nackdelar med att låna sällskap. Och vilka lånar ut sällskapshästar till höger och vänster? Men var och en gör som man vill. Jag anser bara att man faktiskt inte ska tro att hästar MÅSTE ha sällskap 24/7 för att må bra.
Ingen har pratat om 24/7. Men att hästar är flockdjur och därmed inte ska hållas ensamma är svårt att förneka. Det är ett faktum, oavsett vad du tycker.
 
Men var ska gränsen dras, tycker du? Jag tycker ett par veckor ensam är helt okey. Börjar det handla om nån månad eller mer så bör nåt sällskap införskaffas.
Nånstans måste man ändå inse att det är större stress för hästen att få nytt sällskap än att inte ha sällskap alls.
 
Men var ska gränsen dras, tycker du? Jag tycker ett par veckor ensam är helt okey. Börjar det handla om nån månad eller mer så bör nåt sällskap införskaffas.
Nånstans måste man ändå inse att det är större stress för hästen att få nytt sällskap än att inte ha sällskap alls.
Vad spelar det för roll? Om TS vill vara snäll med hyresvärdens häst så den slipper stå ensam genom att ge hyresvärden en chans att hitta en ny inackordering så är det ju väldigt snällt av TS och har inget med hur länge du eller någon annan tycker det är ok att en häst är ensam.

TS, jag tycker det är väldigt snällt av dig som tänker på hästen. Om du står ut så flytta som du tänkt till det nya stallet så du har julen på dig att komma in i nya rutiner och värden tid att försöka lösa din flytt på bäst sätt.
 
Så du kan inte ens rida din andra häst?
Jo, på ridbanan som är i anslutning till hagen. Hon görs även i ordning på ridbanan, då det inte går att lämna min andra häst i hagen så hon inte ser sitt sällskap. Häst nummer två är inköpt som sällskapshäst, men jag red in henne och nu går hon mellan 2-5 dagar i veckan. Dom rids ut tillsammans.
 
Men var ska gränsen dras, tycker du? Jag tycker ett par veckor ensam är helt okey. Börjar det handla om nån månad eller mer så bör nåt sällskap införskaffas.
Nånstans måste man ändå inse att det är större stress för hästen att få nytt sällskap än att inte ha sällskap alls.

Jag tror knappast att det är en större stress för hästen att få nytt sällskap än att bli lämnad själv utan någon flock alls. Man behöver ju inte släppa ihop dem.

Som sagt, jag har två hästar. Skulle den ena skadas/vara borta längre än över dagen så skulle jag antingen köra iväg hästen som blir kvar eller låna ett sällskap. Jag har vänner med små stall som jag självklart hjälper om de behöver sällskap.
Tycker att man bör ha någon form av akutplan om man har ett litet stall.
 
Beroende på vad anledningen till flytt är hade jag kunnat stanna nån vecka, men troligen hade jag dragit direkt om det nu finns så stor anledning till att jag sagt upp platsen. Känner mig själv och jag orkar inte den extra energin det tar att stå i ett stall där jag inte trivs och inte vill vara kvar. Att jag dessutom skulle vara kvar för att underlätta för personen som är anledningen att jag inte trivs förefaller omöjligt. Intressant att se vilka fantastiskt mycket bättre människor det finns än mig i detta läget. Får erkänna att jag inte riktigt tror på att det speglar vad som hänt om de själva stått i den sitsen. Men men.

När det kommer till att ha hästar ensamma fick min ena vara själv i två veckor i somras när jag sålde min andra häst. Skulle iväg på meeting sista veckans helg och ville därmed inte ta hem nya hästen som då skulle skulle bli ensam i 4 dagar. Min ponny är helt lugn med att vara själv och ser andra hästar när hon är ute om dagarna.
 
Vad spelar det för roll? Om TS vill vara snäll med hyresvärdens häst så den slipper stå ensam genom att ge hyresvärden en chans att hitta en ny inackordering så är det ju väldigt snällt av TS och har inget med hur länge du eller någon annan tycker det är ok att en häst är ensam.

TS, jag tycker det är väldigt snällt av dig som tänker på hästen. Om du står ut så flytta som du tänkt till det nya stallet så du har julen på dig att komma in i nya rutiner och värden tid att försöka lösa din flytt på bäst sätt.
Jag svarade inte TS, utan sirap, som tycker hästar aldrig nånsin ska vara ensamma.
 
Intressant (ev) metadiskussion. Alla var rörande överens om att TS var schysst som gav stallägaren (o hästen) 1 månad på sig att acklimatisera sig.
Så varför fortsätta? Om debattlustan nu är så stark i ämnet så vore en ny tråd på sin plats.
 
Jag tror knappast att det är en större stress för hästen att få nytt sällskap än att bli lämnad själv utan någon flock alls. Man behöver ju inte släppa ihop dem.

Som sagt, jag har två hästar. Skulle den ena skadas/vara borta längre än över dagen så skulle jag antingen köra iväg hästen som blir kvar eller låna ett sällskap. Jag har vänner med små stall som jag självklart hjälper om de behöver sällskap.
Tycker att man bör ha någon form av akutplan om man har ett litet stall.

Jag hade i många år två hästar i eget stall. Nån vecka ansåg jag det lugnast för alla inblandade att de gick själv. Sen berodde det på om det skulle bli dagar eller veckor till.

Jag hade möjlighet hämta sällskap på dagen - men med lugna hästar som var lika harmoniska själv såg jag ingen anledning låna in sällskap för 3-4 dagar här och nån vecka där.

Hade hästen reagerat negativt hade man såklart fått skaffa en annan lösning. Haft en som absolut inte pallade vara själv, och som blev väldigt stressad i nytt stall. Då köpte jag en tredje som sällskap.

Men normala hästar som inte upprörs av att vara själv ser jag ingen anledning skaffa sällskap åt för några dagar - veckor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 428
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp