Rimligt att betala 27000 för en sadel?

Diamant

Trådstartare
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?
 
Hm vet att det är en hel del som köper så dyra sadlar.
Är nog upp till var och en, jag hade själv letat vidare efter liknande billigare alternativ.
Tycker detta med att sadel inte får ligga en hundradels millimeter fel gått lite överstyr.
 
Googla? Det gjorde jag. Enligt en websida som heter morrisandnolan så kostar den 24 600 kr med fast bom och tillägg för ställbar bom var 2200 kr. De uppger att priserna gäller från april 2015.
 
Låter som en dyr sadel oavsett påslag eller inte. Jag har köpt sadlar för 7500kr och 10 000kr. Den för 10 000 är dessutom en syntetsadel som går att ändra om nästan hur jag vill.
Jag tror personligen inte på dyra sadlar, var det inte någon i eliten som vann någon hopptävling i en gammal stübben?
 
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?

Jag hade en som följde med hästen som jag sålde för 4500 kr o köpte en liknande begagnade fast en halv tum större för 5000:-.
Köpte sedan en beg. hoppsadel för 5000:-, samma märke o jag visste att bomvidden skulle stämma.

Jag fattar inte hur folk kan lägga nästan 30 000 på en sadel, jag har familj o kunde aldrig motivera att ta ut så mkt pengar ur familjens ekonomi samtidigt som vi inte tycker vi har råd med utlandssemester, jag säger åt barnen att vi inte har råd med senaste iPhone mm mm.

Mitt tips är att vara lite ful, om du vet att det är den sadeln du ska ha så leta en beg. eller googla runt lite o kolla om det finns någon billigare motsvarighet som kan duga.
 
Och här kommer jag och är en torrboll...

Morris & Nolan är sadlar av trevlig kvalitet, som tillverkas i England. Jämför med t.ex Santa Cruz som ligger i prisklassen under, tillverkas i Argentina och håller en jämförelsevis snäppet lägre läderkvalitet. +30tkr kan jag känna är den övre prisklassen. Det är vad en får räkna med för de "fina" märkena och även om en sadelmakare tillverkar en åt en. Det är många timmars arbete bakom en bra sadel och läder av bra kvalitet är inte särskilt billigt (och utbildningen som krävs är inte heller billig).

Ja, självklart läggs det på en vinst när en vara säljs. De flesta märken har dock riktpriser för sina varor, så att det inte ska skilja vansinnigt mycket mellan olika ÅF. Ska du räkna baklänges så är 20% av totalsumman moms (25% av priset innan momsen läggs på). Det är inte försäljarens pengar, vilken typ av företag det än är.

Fördelen med just Morris & Nolan är att det finns relativt gott om dem begagnat! Det är inte ovanligt att prova ut en ny sadel för att hitta vad som passar och sedan leta efter den modellen, storleken och vidden begagnat. Det är ett sätt att slippa köpa en massa begagnade sadlar på vinst och förlust. Jag ser inget fult i det alls. Kunden betalar ju för provningen.

Missförstå mig nu rätt. Självklart lär en anpassa sig efter plånboken också. Jag säger inte att en sadel som "bara" kostar 10-15tkr ny är värdelös. Men det är en skillnad i kvalitet. Det finns fler "måndagsexemplar" med t.ex assymetriska bossor i den prisklassen. En får helt enkelt kolla sadeln en köper, kanske särskilt om en köper begagnat. Det är egentligen inga konstigheter. Är sadeln schysst, symmetrisk och hel - och naturligtvis passar ekipaget - är det bara att vara glad och rida på!

Jag har själv inte råd att lägga den summan på en sadel i dagsläget - vill jag ha en fin sadel får jag vackert jobba själv för det (och detsamma gäller för mycket av min utrustning) :laugh: . Höjden av ironi. Men, krasst sett: en får vad en betalar för, som med så mycket annat. Både sett till material och hantverk. Tycker jag att priset är rimligt? Ja, faktiskt.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?

Jag har köpt sadlar för mellan 19 000-25 000. Någon ny och de flesta beg.
Just sadel lägger jag gärna pengar på för att få en jag trivs med. Men jag köper helst begagnad. Då kan man komma ner några tusenlappar i pris och fortf få en kvalitetssadel.
 
Skulle absolut kunna lägga dom pengarna.
Men! Det beror ju också på situationen. Är det en häst på 19 skulle jag inte göra det tex. El enbart till lättare promenadridning.

Hade dock i vilket fall försökt hitta en beg först och främst ;)
 
Om det är en kvalitetssadel som passar både häst och ryttare så är mitt svar: JA! Har flera gånger köpt sadlar i den prisklassen (eller t o m mer). En sådan sadel har ju också ett högre andrahandsvärde än en som är billig redan som ny.
 
Om en gammal Stübben är det som ligger bäst på hästen och man själv känner sig bekväm i den så är det ju kanon.
Nick har varit en av världens bästa ryttare i flera decennier och skulle nog kunna hoppa en bana på 1.30 barbacka :p

Här på Buke finns det ju en miljard sadelnördar så finns säkert någon som kan tipsa dig om någon annan modell som ligger liknande som M&N men kanske är lite billigare. Är det en tävlingshäst du har och ska träna och tävla mycket är det ibland värt att lägga de pengarna men ska du hoppträna lite då och då så kanske du kan hitta något billigare som hästen och du trivs i som kan fixas med en padd eller liknande.

Jag själv har haft samma sadel sen hästen var 3, hon är 9 nu, och det är jag sjukt nöjd över :p Kostade mig 12000kr begagnat. Har en Bates Innova, alltså dressyrsadel. På hästen innan hade jag en Jaguar som jag köpte helt sprillans i slutet på 90-talet för 20000kr.
 
Man får vad man betalar för.

Skulle dock inte köpa en ny Morris pga att de inte är populära och andrahandsvärdet är lågt. Om hästen ändrar sig kommer du förlora väldigt mycket pengar jmf med en sadel av mer gångbart märke, Prestige tex.

Du kan ju köpa en begagnad, som sagt är de svårsålda och du kan göra ett fynd.
 
Att man kan vinna OS i en riktig gammal KVALITETS sadel är väl inte så förvånande. Bara för att de har anpassat sig till marknaden och har gjort en billigare linje så betyder det inte att de inte kan göra sadlar.
Skulle tro att gubben skelton har köpt den ny en gång i tiden anpassad till honom själv.
 
Jag fattar inte hur folk kan lägga nästan 30 000 på en sadel, jag har familj o kunde aldrig motivera att ta ut så mkt pengar ur familjens ekonomi samtidigt som vi inte tycker vi har råd med utlandssemester, jag säger åt barnen att vi inte har råd med senaste iPhone mm mm.

Det är väl inte ett dugg svårt att begripa hur vissa har råd och andra inte? Varje hushåll har ju unika förutsättningar! Jag plöjer ner så pass mycket pengar i mina hästarna att sadelköpen knappast märks sett till hur många år de används. Jag har dyra sadlar. Och åker på semester. Och köper prylar till barnen. Och har dyra bilar. Inkomster och utgifter...
 
Det är väl inte ett dugg svårt att begripa hur vissa har råd och andra inte? Varje hushåll har ju unika förutsättningar! Jag plöjer ner så pass mycket pengar i mina hästarna att sadelköpen knappast märks sett till hur många år de används. Jag har dyra sadlar. Och åker på semester. Och köper prylar till barnen. Och har dyra bilar. Inkomster och utgifter...

Ja självklart är det så, jag kanske skulle specificerat "folk med vanliga inkomster". Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att jag fattar det inte.
 
Jag har inte råd att köpa ny sadel för de pengarna. Men jag köper begagnat och båda mina sadlar har kostat ca 35' nya, jag har dock inte betalat i närheten av det :p.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 758
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp