Rimligt att betala 27000 för en sadel?

Jag hade inte hellerhaft råd med det. Åkte till sadelutprovare och fock med mig en sadel jag satt som en smäck i, 16000. Bara det var över min budget, och då skulle jag ha ytterligare en sadel med mig hem helst, men så mycket lättare som det blev att sitta ner i en välbalanserad välanpassad sadel var lätt värt det. Hade slagit till om jagkände att jag hade råd och VERKLIGEN satt bra i den.
 
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?
Rimligt o rimligt men Den sadeln finns mkt begagnat! Jag har köpt en sån i nyskick för 5k!
 
Till TS. Just Morris and Nolan är inte ett populärt märke, vilket är konstigt då det är jättefina kvalitetssadlar som passar många hästar, men så är det så precis som @Centaur skriver kommer du ha svårt att få ut några pengar för den om du vill sälja. Likadant som med Passier som är outstanding bra sadlar men "noll" i andrahandsvärde. Så köper du ändå din sadel måste du ta detta med i beräkning, därmed inte sagt att du inte ska göra investeringen, nyare Morris & Nolan är svåra att hitta o de äldre är säkert inte lika bra som denna.
 
Absolut kan det vara värt priset. Men som nämnts tidigare, du kommer inte ens i närheten av det priset om du skulle sälja den. Köp antingen en begagnad eller en ny av ett mer populärt märke (typ Prestige, Equipe, Amerigo lr liknande).
Men vet du att du kommer behålla sadeln mååååånga år och du har pengarna och tyckte om sadeln, köp den!
 
Oj, jag hade ingen aning om att M&N är så dyra nya. Har köpt och sålt begagnat för kring 5-8 000 kr i bra skick..

Men oavsett så ska du inte lägga mer pengar på sadel än du känner att du vill och har råd med. Bara för att denna människa inte hittade en billigare sadel som passade (begagnad?) så betyder inte det att det inte finns!
 
Jag köpte förövrigt en hoppsadel för 20 000 kr och tänkte "den kan jag sälja lätt sen". 10 år senare ligger den där jäkla sadeln i min lägenhet och bara hånar mig. Sålde hästen för 6 år sedan men den där jäkla sadeln har jag inte fått sålt..
 
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?

Jag själv köpte en ny sadel till min häst för 27 000 kr för 10 år sedan. Den var värd varje krona och ligger fortfarande som smäck på mitt sto.

Att jag köpte en ny beror på att jag inte fick tag på en begagnad (då) som passade, och det var värt att få den måttanpassad.

Jag gjorde en sökning på hastnet bland sadlar och det finns i dagsläget 15 sadlar av Gold Collection - för riktigt bra pris - typ 4 000 kr - i bra skick. Kolla där ifall du kan hitta en med rätt bomvidd etc.

/Lizzie
 
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?

Jag har just en M&N sadel till en utav mina hästar. Köpte den ny av mannen till den svenska leverantören eller vad man ska säga. Är väldigt nöjd. Betalade ca 25 k för den.
sadeln är skön, har gelsits och håller sig väldigt fin men den är inte skönare än min CWD sadel tex. Vet du storleken så kolla om du hittar den beg? Finns ju väldigt fina M&N sadlar till ett bra pris beg.
Vad jag kan betala för en sadel beror helt på. Har man en häst som sägs vara svår så känner jag mest att det är bara att punga upp men har betalt allt mellan 10k-30k+. Tycker ej det känns försvarbart att lägga mer faktiskt..
 
Jag har gått och dreglat på en Prestige D1 sedan de kom, men i min budget finns helt enkelt inte pengar för en sådan sadel - trots att min inkomst ligger en bra bit över snittet...

Har istället letat efter billigare märken eller begagnat, och fyndade nyss - efter flera års letande - en begagnat Passier för 4.000,- som ligger kanon och som både jag och hästarna älskar! Visst kommer den nog inte hålla lika länge som en ny Prestige, men istället har jag råd att stoppa om den både en och två och tre gånger utan att bli ruinerad... ;)
 
Har istället letat efter billigare märken eller begagnat, och fyndade nyss - efter flera års letande - en begagnat Passier för 4.000,- som ligger kanon och som både jag och hästarna älskar! Visst kommer den nog inte hålla lika länge som en ny Prestige, men istället har jag råd att stoppa om den både en och två och tre gånger utan att bli ruinerad... ;)

En Passiersadel är outslitlig ;) Min Passier PSL hopp från 1988 och välanvänd - är i hur bra skick som helst. Inköpt begagnad 2001 för 4 000 kr, omstoppad i Tyskland för att passa nuvarande kusen för 8 år sedan. Lätt att bygga om när så behövs vid hästbyte. Jag köpte en Passier hoppsadel från 1979 som ska användas som inridningssadel till unghästen. Välanvänd, men välskött och i hur bra skick som helst. Den 75-åriga mannen som sålde sadeln tyckte det var lite jobbigt att sälja, sadeln var den pryl som han ägt längst under sitt liv då det var den var ny vid inköpet och använts till alla hans hästar under årens lopp...

Tar man bara hand om sin sadel så håller de lääänge.

/Lizzie
 
En Passiersadel är outslitlig ;) Min Passier PSL hopp från 1988 och välanvänd - är i hur bra skick som helst. Inköpt begagnad 2001 för 4 000 kr, omstoppad i Tyskland för att passa nuvarande kusen för 8 år sedan. Lätt att bygga om när så behövs vid hästbyte. Jag köpte en Passier hoppsadel från 1979 som ska användas som inridningssadel till unghästen. Välanvänd, men välskött och i hur bra skick som helst. Den 75-åriga mannen som sålde sadeln tyckte det var lite jobbigt att sälja, sadeln var den pryl som han ägt längst under sitt liv då det var den var ny vid inköpet och använts till alla hans hästar under årens lopp...

Tar man bara hand om sin sadel så håller de lääänge.

/Lizzie

Ja, en kvalitetssadel varar evig. ;) Det som slits är lädret, särskilt om det är kalv eller buffel. Men det går ju att byta liksom stoppningen.

Problemet med äldre sadlar är dock att de ofta hade väldigt smal kanal. Har sett flera gamla av bra märken till salu där kanalen endast är några fingrar bred. Jmf med dagens sadlar som är en rejäl handsbredd. Så det är något man måste se upp med om man köper en gammal sadel.
 
Jag har en väldigt dyr sadel (måttbeställd Childeric), men jag började inte med den utan jag bytte upp mig och hade en sadel att sälja som finansierade en del av köpet. Tex hade jag en Prestige Leonardo D i nyskick som jag köpt ny, bytte den i en begagnad Childeric som igen byttes i den nya. Hittade ingen sadel som passade perfekt och då var jag tvungen att måttbeställa.

Jag har köpt båda begagnade och nya sadlar. Vissa bra köp, andra dåliga. Min största förlustaffär var en ny Passier hoppsadel, fick typ ingenting för den efter 6 mnd och var tvungen att dumpa priset för att någon ens skulle vara intresserad. Sen har jag köpt många nya Prestige och de har jag fått hyfsat igen för. Och massa begagnade av olika märken som jag sålt vidare pga av att de inte passat. Har då fått igen det jag gav för dem eftersom det varit populära märken som Childeric, Amerigo, Prestige, Jaguar osv.

Tycker det smartaste är att börja med att köpa begagnat om man har en begränsad budget. Särskilt om man tror att hästen kommer ändra sig! Sen byter man upp sig om det behövs eller om man vill. :)
 
Problemet med äldre sadlar är dock att de ofta hade väldigt smal kanal. Har sett flera gamla av bra märken till salu där kanalen endast är några fingrar bred. Jmf med dagens sadlar som är en rejäl handsbredd. Så det är något man måste se upp med om man köper en gammal sadel.

Så är det - och det var anledningen till att jag skickade min Passier PSL till Passier i Tyskland där de byggde om bossorna (och stoppade om den) så att kanalen blev bredare.

/Lizzie
 
Kan man göra det? Häftigt!

Absolut! Jag blir väldigt förvånad när jag ser annonser typ "Passiersadel säljer pga att den inte passar hästen längre" eller pga hästbyte, eftersom det inte är några problem att bygga om dem. Eftersom andrahandsvärdet är så vansinnigt lågt på Passier så lönar det sig att skicka ner till Tyskland och få sadeln fixad istället för att köpa en ny. Mina Passiersadlar är anpassade utifrån min benlängd och min rumpa, jag räknar helt kallt med att inte behöva byta sadel vid hästbyte utan i sådant fall bygga om den när det gäller bomvidd, bossor etc.

Min dressyrsadel (Optimum)har jag med till ridskolan och den ligger bra på de flesta hästar. Jag använder den till 5 olika hästar som är så olika i exteriör som de bara kan vara, men sadeln ligger bra :)

/Lizzie
 
Ja självklart är det så, jag kanske skulle specificerat "folk med vanliga inkomster". Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att jag fattar det inte.

Jag har inte "normal ekonomi".
Jag har köpt en sadel ny för 24000kr, det tog emot. Men den sadeln passar till hälften av alla mina hästar och slits och används mycket. Hellre en hållbar sadel för 24000kr som passar till tio hästar (har 16 hästar, går runt på två engelska sadlar och klarar mig på det) än tio billiga sadlar.
 
Jag köpte förövrigt en hoppsadel för 20 000 kr och tänkte "den kan jag sälja lätt sen". 10 år senare ligger den där jäkla sadeln i min lägenhet och bara hånar mig. Sålde hästen för 6 år sedan men den där jäkla sadeln har jag inte fått sålt..

Känner igen det! Min 20.000kr sadel är också omöjlig. Jag tror inte man ska tro att man får pengarna tillbaka på en sadel. Det är mer en investering för hästen, inte för plånboken.
 
Jag har en sadel som kostar ca 30 000 kr ny. Fast jag har köpt den beg för 13 000 kr.

Man får ju med hästar som är svårt att hitta sadel till (som min...) helt enkelt leta tills man hittar något som passar som man har råd med. Eller kan ta sig råd med kanske. Jag hade inga 13' över eg men kunde lösa det.

Hennes förra sadlar kostade 5' kr st beg. När hon breddade ur dem hamnade vi på 18' kr beg för hopp och dressyrsadel. Hade tur med hoppen. Var liksom bara tugga i sig :/
 
Absolut! Jag blir väldigt förvånad när jag ser annonser typ "Passiersadel säljer pga att den inte passar hästen längre" eller pga hästbyte, eftersom det inte är några problem att bygga om dem. Eftersom andrahandsvärdet är så vansinnigt lågt på Passier så lönar det sig att skicka ner till Tyskland och få sadeln fixad istället för att köpa en ny. Mina Passiersadlar är anpassade utifrån min benlängd och min rumpa, jag räknar helt kallt med att inte behöva byta sadel vid hästbyte utan i sådant fall bygga om den när det gäller bomvidd, bossor etc.

Min dressyrsadel (Optimum)har jag med till ridskolan och den ligger bra på de flesta hästar. Jag använder den till 5 olika hästar som är så olika i exteriör som de bara kan vara, men sadeln ligger bra :)

/Lizzie
Jag har ett runt halvblod, väldigt kort och bred rygg. Köpte en ny Passier Optimum för 30' anpassad efter honom och mig. Nu passar den riktigt bra (efter lite strul med åf). Och den ligger precis lika bra på min travare med takformad rygg och hög manken och betydligt smalare. Förstår inte hur den kan göra det, men det gör den.

Jag kommer aldrig att få tillbaka några pengar om jag säljer den, så det är den sadeln som gäller tills hästarna inte längre finns (hbl 11 år, vbl 6 år nu).
 
Jag köpte en ny Morris o Nolan 2009, fast islandsmodell, 16000 gick kalaset på och sadeln gled fram från dag 1 när den väl anlände. Den skulle passa perfekt enligt sadelmakaren men jag fick sitta av o lägga om 5ggr minst varje ridpass. Så därefter litar inte jag på sadelåterförsäljare! Inte de som tjänar pengar på hur dyr sadel du köper. Finns istället oberoende sadelutprovare som kommer ut o hjälper en med sadlar man själv lånat hem.
Jag fick tillslut efter säkert 3år på annons sålt sadeln för 6000. Vägrade minska priset mer för att få sålt, isf hade den fått ruttna i källaren hellre ;) Jätteskön sadel i bra läder, välsydd o trevlig men noll intresse på begagnatmarknaden!

Senaste sadeln jag köpte nu kostade 24700... Då backade jag ändå 2000 eftersom jag allra helst ville ha kalvskinn men inte tyckte 26700 var värt det... Är jättenöjd med min sadel! Ligger som en smäck och jag sitter som en smäck. Den sadeln blev till för att jag redan har en likadan begagnad som passar tre av mina hästar. Jag behövde ha en till och de är omöjliga att hitta begagnade! Där har vi en sadel som folk håller hårt i o de går som smör på begagnatmarknaden! En alldeles underbar -Amerigo!!! Min gamla är 10år nu o den hittade jag rätt illa skött för kompispriset 13000. Mycket puts o rätt grejer så är den kanon.

Jag tycker absolut att de stora pengarna är VÄLDIGT mycket pengar! Men vill man ha kvalitet kostar det. Jag passade ut en betydligt billigare Lippo på hästen oxå, men jag satt inte alls lika bra o bekvämt i den. O för mig är det minst lika viktigt. Det var värt 10000 extra för Amerigon...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp