Rimligt att betala 27000 för en sadel?

Absolut! Jag blir väldigt förvånad när jag ser annonser typ "Passiersadel säljer pga att den inte passar hästen längre" eller pga hästbyte, eftersom det inte är några problem att bygga om dem. Eftersom andrahandsvärdet är så vansinnigt lågt på Passier så lönar det sig att skicka ner till Tyskland och få sadeln fixad istället för att köpa en ny. Mina Passiersadlar är anpassade utifrån min benlängd och min rumpa, jag räknar helt kallt med att inte behöva byta sadel vid hästbyte utan i sådant fall bygga om den när det gäller bomvidd, bossor etc.

Min dressyrsadel (Optimum)har jag med till ridskolan och den ligger bra på de flesta hästar. Jag använder den till 5 olika hästar som är så olika i exteriör som de bara kan vara, men sadeln ligger bra :)

/Lizzie
Så har jag också resonerat med mina passiersadlar, ffa dressyrsadeln, även den en optimum. Så köper jag en ny häst med lite för kort rygg. Men det kommer nog bli en passier till nya hästen med - han går för tillfället med makens Passier Corona.
 
Jag har gått och dreglat på en Prestige D1 sedan de kom, men i min budget finns helt enkelt inte pengar för en sådan sadel - trots att min inkomst ligger en bra bit över snittet...

Har istället letat efter billigare märken eller begagnat, och fyndade nyss - efter flera års letande - en begagnat Passier för 4.000,- som ligger kanon och som både jag och hästarna älskar! Visst kommer den nog inte hålla lika länge som en ny Prestige, men istället har jag råd att stoppa om den både en och två och tre gånger utan att bli ruinerad... ;)
Du har rätt! Det finns risk att Passieren till och med håller LÄNGRE...
 
Ja självklart är det så, jag kanske skulle specificerat "folk med vanliga inkomster". Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att jag fattar det inte.
De kanske prioriterar annorlunda.
Jag hade kunnat betala det för en sadel men då struntat i utlandsresan, nya iphonen och det du nämnde
 
Hej!
Jag hade en sadelutprovare här idag.
Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till.
De var bara en som passade av alla sadlar han hade med sig och såklart var den dyraste.
Sadeln som passade var en Morris and nolan gold collection hoppsadel som är ändringsbar. Han ville ha 26700 kr för den!
Vet ni om det är runt det priset som just den sadeln kostar, eller om han lagt på en massor. (Förstår att han lägger på en del på sadeln för att få lön själv.)
Har någon åsikter om den sadeln?
Vad betalade ni för er sadel?
Jag tänker såhär: En väl inpassad sadel är a och o för att ge mig själv och hästen de bästa förutsättningarna i ridningen, det är lätt den största utgiftsposten utrustningsmässigt. Däremot måste man ju fundera hur mycket man tycker är rimligt att betala. Är hästen svårinpassad kan det vara värt att bita i det sura och ta den kostnaden, men som redan nämnts är det ganska mycket pengar för en M&N. Kolla begagnatmarknaden!

Jag betalade dryga 13 för min, jag har en unghäst som precis blivit inriden. Har en sadel man kan ändra bomvidd på, vilket jag tycker är viktigt när man har unghäst. Planerar inköp av dressyrsadel framgent.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 758
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp