Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter osannolikt att en ridskola har en häst livförsäkrad för 95 000 kr.Hej, jag skulle behöva lite feedback på när det gäller att lägga ett bud för en häst.
Det är så att jag tog mig ann ett deprimerat och misstolkat 10 årigt kallblods sto sommaren 2024. Hon står på en ridskola, där hela min familj ridit i många år. Hon har tuppspatt i bakbenen, var halt i ett framben troligen pga hältan bak (hon har en väldigt lång historik) och lite alla möjliga åkommor. (Hon har en väldigt speciell kroppsform med korta framben och är inåt tåad).
Väldigt svår hanterad i boxen.
Efter träning och kärlek varje dag i över ett års tid nu är hon ren, och går lektioner med kunniga ryttare.
Nu är det så att ridskolan har pratat med mig om att köpa henne. Eftersom hon inte riktigt passar som lektions häst med många olika människor. Och hon kanske inte heller håller.
De har sagt att hennes försäkringspris ligger på 95000. Vilket jag tycker är för dyrt, även om jag älskar hästen.
Med hennes historik vad tycker ni är ett rimligt bud utan att verka som ett skambud?
Snälla hjälp
Nja. Bara för att en häst är försäkrad i en summa är det ingen garanti att den summan kommer delas ut om hästen inte håller.Jag går lite emot strömmen här.
Om hästen verkligen är användbarhetsförsäkrad för 95 ksek så kan inte ridskolan släppa den för mindre. Det är ju hästens ekonomiska värde, den investering ridskolan gjort. Om du I sådana fall köper den för den summan tar du ingen ekonomisk risk. Den dagen hästen inte håller får den som äger hästen ut 95 ksek, du ifall du köper den. Du får alltså tillbaka 100% på din investering.
Om du ändå inte är intresserad av att rida kan du ju erbjuda dig att köpa hästen för kostnaden och besväret att triangelmärka den. Låt ridskolan hantera triangelmärkningen, och köp den inte förrän det är klart. Då får ridskolan sina 95 ksek, och du får en häst för en mindre summa.
Det förutsätter förstås att det finns en försäkring för användbarhet, men låt ridskolan hantera det. De har ju sagt till dig att försäkringen finns.
Jag köpte min favorithäst från ridskola för över 20 år sedan, hon var för temperamentsfull för verksamheten. Jag fick henne till en trygg individ och älskade henne i femton år tills hon fick tas bort som 28-åring. Så jag förstår dig.Tack för alla svar. Lite svar på frågor hon är ett litauiskt kallblod, och är extremt smart. Och lär sig saker fort.
Svårigheterna i boxen är nästan helt borta, det var det första jag började träna med henne på medan hon hade boxvila i flera månader.
Och folk undrar varför jag ens skulle vilja köpa en sådan häst: jag har blivit upplärd att ingen häst är elak eller dum. Utan de är missförstådda. Så jag älskar när man sakta men säkert får tillit av dessa hästar och man bygger upp ett väldigt starkt band.
Och nu när jag kommer in i stallet och hon får se mig så gnäggar hon på mig. Och kommer springandes i hagen om hon får se mig.
Jag är också inte heller så mycket intresserad av att rida, utan jag älskar att jobba från marken med hästar. Vilket vi har gjort extremt mycket.
Efter era kommentarer så har jag bestämt mig att ha lite is i magen, för får inte riktigt ihop det med priset/försäkringsvärdet. För någon jag pratade med sa att de köpte henne för 90000. Och att sedan be om 95 är extremt sjukt. Vet också att stora förändringar håller på att ske på där med chefs byten osv. Så jag väntar lite. Tack igen.
Tack för alla svar. Lite svar på frågor hon är ett litauiskt kallblod, och är extremt smart. Och lär sig saker fort.
Svårigheterna i boxen är nästan helt borta, det var det första jag började träna med henne på medan hon hade boxvila i flera månader.
Och folk undrar varför jag ens skulle vilja köpa en sådan häst: jag har blivit upplärd att ingen häst är elak eller dum. Utan de är missförstådda. Så jag älskar när man sakta men säkert får tillit av dessa hästar och man bygger upp ett väldigt starkt band.
Och nu när jag kommer in i stallet och hon får se mig så gnäggar hon på mig. Och kommer springandes i hagen om hon får se mig.
Jag är också inte heller så mycket intresserad av att rida, utan jag älskar att jobba från marken med hästar. Vilket vi har gjort extremt mycket.
Efter era kommentarer så har jag bestämt mig att ha lite is i magen, för får inte riktigt ihop det med priset/försäkringsvärdet. För någon jag pratade med sa att de köpte henne för 90000. Och att sedan be om 95 är extremt sjukt. Vet också att stora förändringar håller på att ske på där med chefs byten osv. Så jag väntar lite. Tack igen.
Jag importerade ett litauiskt kallblodsto 2021 för ca 45000. Bra exteriör, riden men lite problem med att vidröra öron och huvud. Andra problem tillstötte, mest pga mig, stallmiljö etc så jag sålde henne ( så vitt jag vet fungerar hon bra som ridhäst idag).Tack för alla svar. Lite svar på frågor hon är ett litauiskt kallblod, och är extremt smart. Och lär sig saker fort.
Titta på vilka priser det är på litauiska hästar tex i annonser från Karolina Salciute på Hästnet. Vet att hon sålde mängder av dessa hästar till svenska ridskolor för några år sedan.Jag importerade ett litauiskt kallblodsto 2021 för ca 45000. Bra exteriör, riden men lite problem med att vidröra öron och huvud. Andra problem tillstötte, mest pga mig, stallmiljö etc så jag sålde henne ( så vitt jag vet fungerar hon bra som ridhäst idag).
Kan inte se att en sådan häst skulle kosta 95000!
Men kan man inte behålla veterinärvårdsförsäkringen om man triangelmärker?Om hästen är försäkrad så köp den INTE om ridskolan gör som någon föreslog tidigare och triangelmärker den. Du kan skaffa en veterinärvårdsförsäkring MEN du kan aldrig försäkra skadan den blev märkt för och sannolikheten att försäkringsbolaget skyller alla skador på avlastning från den skadan är nästan garanterad. Att triangelmärka kan bli en ruskigt dyr affär.
Det blir undantag på allt som kan härledas till skadan.Men kan man inte behålla veterinärvårdsförsäkringen om man triangelmärker?
Jo det kan man men den gäller såklart inte för den skadan eller något som kan härledas till skadan. Det har du ju i och med triangelmärkningen fått ersättning för.Men kan man inte behålla veterinärvårdsförsäkringen om man triangelmärker?
En försäkring fungerar inte som du tror. Hon kommer kunna livförsäkra hästen för den summan hon köper för. Aldrig mer. Att man har en livförsäkring innebär inte att man får ut det om hästen inte håller. Du kan få avslag från försäkringsbolaget på en utdömning. När hästen når en viss ålder, ofta 16 år, börjar summan på livförsäkringen dessutom sänkas.Jag går lite emot strömmen här.
Om hästen verkligen är användbarhetsförsäkrad för 95 ksek så kan inte ridskolan släppa den för mindre. Det är ju hästens ekonomiska värde, den investering ridskolan gjort. Om du I sådana fall köper den för den summan tar du ingen ekonomisk risk. Den dagen hästen inte håller får den som äger hästen ut 95 ksek, du ifall du köper den. Du får alltså tillbaka 100% på din investering.
Om du ändå inte är intresserad av att rida kan du ju erbjuda dig att köpa hästen för kostnaden och besväret att triangelmärka den. Låt ridskolan hantera triangelmärkningen, och köp den inte förrän det är klart. Då får ridskolan sina 95 ksek, och du får en häst för en mindre summa.
Det förutsätter förstås att det finns en försäkring för användbarhet, men låt ridskolan hantera det. De har ju sagt till dig att försäkringen finns.
Det blir undantag på allt som kan härledas till skadan.
Jag har aldrig triangelmärkt en häst, men trodde det var från liv/användbarhetsförsäkringen ersättningen kommer från? Och att veterinärvårdsdelen inte berörs?Jo det kan man men den gäller såklart inte för den skadan eller något som kan härledas till skadan. Det har du ju i och med triangelmärkningen fått ersättning för.
Man får alltid reservation för skadan man fått ut pengar för.Jag har aldrig triangelmärkt en häst, men trodde det var från liv/användbarhetsförsäkringen ersättningen kommer från? Och att veterinärvårdsdelen inte berörs?
Där lärde jag mig ngt nytt!Man får alltid reservation för skadan man fått ut pengar för.
Det som är bekymret när man lär känna en häst som du gjort, är att man har känslor.Tack för snabba svar, jag har också tyckt det varit konstigt med det priset. Jag vet dock att de köpte henne för 95000:- 2021. Under hösten 2024 fram till våren 2025 var jag med henne hos veterinären flera gånger och jag kämpade alltid för att hon skulle bli frisk. Så troligen därför hon aldrig blev utdömd? Så bör ju inte känna mig dum då för ett lågt bud då..
Vill helst få med hennes utrustning också, då de är jag som skött om de det senaste året.