Av det du skrev så lät det som att det var fritt fram att välja som du ville oavsett kostnad på hästen. Du skrev "det var bara att välja" och till och med över 100' på en häst som du verkar ha köpt väldigt billigt..det låter inte troligt. Jag har verkligen inte hittat något bolag som tillåter att höja livförsäkringen på en såpass billig häst att det mer än dubblar inköpspriset.
Om det nu inte är en väldigt speciell situation och att hästen såldes av olika anledningar väldigt väldigt billigt under marknadsvärdet och hade meriter och andra saker som gör att hästen var värd mer än det dubbla inköpspriset.
När jag köpte min häst så hade Agria då ett tak på 15' över inköpspriset med godkänd besiktning vilket jag tycker är ganska så rimligt att kunna höja, man ska som sagt inte kunna tjäna pengar, tycker jag, på en livförsäkring på det sättet. Risken att folk missbrukar det är enormt stort och det är stor risk att det går ut över hästarna.
Överlag gillar jag inte livförsäkringar alls av den anledningen även om den är bra att kunna ha om man inte har möjlighet att spara ihop till större summor särskilt snabbt.