Rimligt bud?

Bukefalos 30 år!

Men livvärdet är ju till för att man ska få tillbaka pengarna man köpt hästen för, inte för att man ska tjäna en slant när hästen går sönder. Och livvärdet minskar inte för att hästen under årens gång har minskat i värde. Hästar är värda det folk vill betala hela enkelt, varken mer eller mindre.

Har man lyckats öka livvärdet med hundratusentals kronor och man själv köpt hästen för 30 så är det ju något extremt med hästen. Jag vet inte vad som gör att försäkringsbolag tillåter hur högt livvärde som helst oavsett summa man själv köpt hästen för men något galet extremt speciellt är det ju då. Och då är det inte en häst som har ett lågt marknadsvärde från början om det inte är så att man fått hästen billigt av en vän då kanske.

Jag har läst på om dom flesta försäkringsbolag nu och ingen har det att man kan ha vilket livvärde man vill oavsett summa hästen köpts för. Så måste vara något väldigt udda bolag eller extremt udda situation med en väldigt värdefull häst om inte försäkringsbolaget hade ett tak alls när det gällde livvärdet.
Jag skrev inte att det inte fanns ett tak. Givetvis måste det vara inom rimligt marknadsvärde.

Jag skrev inte att det inte fanns ett tak. Givetvis måste det vara inom rimligt marknadsvärde.
Av det du skrev så lät det som att det var fritt fram att välja som du ville oavsett kostnad på hästen. Du skrev "det var bara att välja" och till och med över 100' på en häst som du verkar ha köpt väldigt billigt..det låter inte troligt. Jag har verkligen inte hittat något bolag som tillåter att höja livförsäkringen på en såpass billig häst att det mer än dubblar inköpspriset.

Om det nu inte är en väldigt speciell situation och att hästen såldes av olika anledningar väldigt väldigt billigt under marknadsvärdet och hade meriter och andra saker som gör att hästen var värd mer än det dubbla inköpspriset.

När jag köpte min häst så hade Agria då ett tak på 15' över inköpspriset med godkänd besiktning vilket jag tycker är ganska så rimligt att kunna höja, man ska som sagt inte kunna tjäna pengar, tycker jag, på en livförsäkring på det sättet. Risken att folk missbrukar det är enormt stort och det är stor risk att det går ut över hästarna.

Överlag gillar jag inte livförsäkringar alls av den anledningen även om den är bra att kunna ha om man inte har möjlighet att spara ihop till större summor särskilt snabbt.

Senast ändrad:
Värt att notera är även att man på livskadeanmälan i de flesta bolag ska fylla i vad man köpt hästen för.
Och som redan väl redogjorts för står i villkoren på alla bolag att du inte ska tjäna/gå med vinst på försäkringen

Så ja, ett bolag kan i efterhand när det blir tal om att lösa ut försäkringen med stöd i sina villkor neka att betala ut försäkrat belopp. Sen om det hänt är en öppen fråga. Men generellt så anses att hästar köps och säljs för marknadsvärdet.

Av det du skrev så lät det som att det var fritt fram att välja som du ville oavsett kostnad på hästen. Du skrev "det var bara att välja" och till och med över 100' på en häst som du verkar ha köpt väldigt billigt..det låter inte troligt. Jag har verkligen inte hittat något bolag som tillåter att höja livförsäkringen på en såpass billig häst att det mer än dubblar inköpspriset.

Om det nu inte är en väldigt speciell situation och att hästen såldes av olika anledningar väldigt väldigt billigt under marknadsvärdet och hade meriter och andra saker som gör att hästen var värd mer än det dubbla inköpspriset.

När jag köpte min häst så hade Agria då ett tak på 15' över inköpspriset med godkänd besiktning vilket jag tycker är ganska så rimligt att kunna höja, man ska som sagt inte kunna tjäna pengar, tycker jag, på en livförsäkring på det sättet. Risken att folk missbrukar det är enormt stort och det är stor risk att det går ut över hästarna.

Överlag gillar jag inte livförsäkringar alls av den anledningen även om den är bra att kunna ha om man inte har möjlighet att spara ihop till större summor särskilt snabbt.
I så fall beklagar jag att jag var otydlig. Jag har Folksam och de frågade mig om jag ville ha 50', 70' eller 100'? De frågade inte ens efter köpeavtal.

Nu vill jag inte betala premien för ett högre belopp, men jag resonerar utifrån att om hästen för, vill jag kunna köpa en likvärdig.

I så fall beklagar jag att jag var otydlig. Jag har Folksam och de frågade mig om jag ville ha 50', 70' eller 100'? De frågade inte ens efter köpeavtal.

Nu vill jag inte betala premien för ett högre belopp, men jag resonerar utifrån att om hästen för, vill jag kunna köpa en likvärdig.
Samma här

Köpt häst för 110,- livförsäkrad upp till 250,-

Nu ändrade jag i försäkringen då jag tyckte den blev hiskeligt dyr förra året till 150,-

Har faktiskt aldrig fått frågan om inköpspris någon gång.

Det låter som att det var hur mycket du ville ha i veterinärvård och det kan man ha i hög summa fast att hästen var billig i inköp.
Livförsäkring är en del och veterinärvård är en annan del och dom hör inte ihop.

Det där låter precis som @sweep säger som en fråga om belopp i veterinärvårdsförsäkring. Där finns just fasta intervall.

Det låter som andra skriver som att det är veterinärvård, livförsäkringar har inga fasta summor. När jag läser om livförsäkring på Folksam så står det att livförsäkringen går efter marknadspriset vilket är efter inköpspriset då hästen inte är mer värd än vad man köper den för tekniskt sätt.

Sen kan man säkerligen komma över fynd billigt och hästen sen börjar gå högre klasser osv och att man då kan motivera att höja livvärdet på hästen. Då är ju också det ett bevis på att man lägger ner mycket tid och pengar på hästen och att det inte blir ett försäkringsbedrägeri vilket är lätt hänt om man kan välja vilken summa man vill oavsett.

Jag är rätt säker vi pratade om inköpspris när jag tecknade försäkring, jag köpte en mycket billig häst. Hon jag pratade med sa att det gick att höja livvärdet senare.
Samma här, jag fick säga vad jag köpte hästen för (inköpt 2024). Planerar nog att försöka höja så småningom när hästen blivit lite utbildad.

När jag försäkrade in min andra häst (inköpt för 10 år sedan) fick jag inte den frågan, och han har högre livförsäkring än inköpspris (som jag antagligen kan motivera utan problem, så hög är den inte 😅).

Det låter som att det var hur mycket du ville ha i veterinärvård och det kan man ha i hög summa fast att hästen var billig i inköp.
Livförsäkring är en del och veterinärvård är en annan del och dom hör inte ihop.
Det har jag koll på. Hästen är försäkrad för 120' vet vård och 50" livvärde.

Ett halvblod kan vara betydligt mer värd än 50', så jag tycker inte det var så konstigt att de frågade.

Jag har aldrig triangelmärkt en häst, men trodde det var från liv/användbarhetsförsäkringen ersättningen kommer från? Och att veterinärvårdsdelen inte berörs?
Nej inte jag heller. Det är det men när du har fått ut ersättning från livdelen är den skadan och allt som kan tänkas bero på den undantaget från veterinärvårdsdelen. Att triangelmärka är som att ta bort hästen men ha den kvar med allt vad det innebär.
Att triangelmärka är vanligtvis en dålig affär långsiktigt för ägaren om vi inte pratar livvärde på flera hundra tusen. För försäkringsbolaget är det ofta en bra affär. Kortsiktigt eller om ägaren har tänkt sälja kan det såklart vara en bra affär. Du får ut livvärde minus x-tusen men sedan står du där och får betala veterinärkostnaderna själv och i många försäkringar försvinner också ersättning för avlivning och destruktion.

@MiniLi Jag har triangelmärkt en häst och kommer aldrig göra det igen. Det är som @TinyWiny säger att du är kvar med en ytterst begränsad veterinärvårdsförsäkring. Jag triangelmärkte pga att den hade en defekt i hasleden som gav hälta om den gjorde mer än kallade rakt fram. I övrigt pigg och glad.
Fick reservation för hälta alla fyra ben samt komplikationer till detta. Dvs glöm ryggont mm också. Enda undantaget var traumatiska skador, det skulle ersättas.

Hästen veterinär kollades var 6e månad så skicket fanns väl dokumenterat även som triangelmärkt.

Hästen halkar på is i hagen och fläker sig. Solklar fläkskada insida höger bak enligt vet. Ingen ersättning pga att jag kunde inte bevisa det inte hänt under ridning.

Hästen rullar fast hårt i boxen men lyckas sparka sig lös. Boxplankor blir kaffeved och hästen får en ful akut senskada på djupa böjsenan nere vid karleden. En skada du nästan aldrig ser på ridhästar. Ingen ersättning för de menade det kunde hänt vid ridning, eftersom det inte fanns några sår så var det inte säkert den var traumatisk tyckte försäkringsbolaget.

Ja du förstår själv. Skulle som sagt aldrig triangelmärka igen, och aldrig någonsin köpa en triangelmärkt häst. Eller sälja för den delen, för stor risk den inte får den vård den behöver den dagen det händer något.

Uppenbarligen inte hos alla försäkringsbolag. Jag gjorde livskadeanmälan på en häst i våras, då vi fick ta bort en av våra hästar. Inga frågor om inköpspris. Jag har Folksam.
Nej som jag skrev så i de flesta. Men även Folksam har i sina villkor kring att man inte ska tjäna på försäkring och om marknadsvärde mm

Nej som jag skrev så i de flesta. Men även Folksam har i sina villkor kring att man inte ska tjäna på försäkring och om marknadsvärde mm
Det är ju normalt förfarande för alla försäkringar - att man inte får försäkra sin båt, bil, hus eller någonting annat till högre än marknadsvärdet. Dock så är ju marknadsvärdet i väldigt många fall någonting helt annat än inköpspriset. Köper jag en oinriden unghäst och utbildar den till tävlingshäst så höjer jag ju marknadsvärdet högst betydligt - och då ser jag ju till att höja livförsäkringen i motsvarande grad om jag vill ha hästen försäkrad till sitt fulla värde. Så ser inte riktigt relevansen av inköpspriset vid livskadeanmälan?

Det är ju normalt förfarande för alla försäkringar - att man inte får försäkra sin båt, bil, hus eller någonting annat till högre än marknadsvärdet. Dock så är ju marknadsvärdet i väldigt många fall någonting helt annat än inköpspriset. Köper jag en oinriden unghäst och utbildar den till tävlingshäst så höjer jag ju marknadsvärdet högst betydligt - och då ser jag ju till att höja livförsäkringen i motsvarande grad om jag vill ha hästen försäkrad till sitt fulla värde. Så ser inte riktigt relevansen av inköpspriset vid livskadeanmälan?
Givetvis höjer utbildning värdet men här pratar vi inte om ett sådant fall utan om en häst som på grund av skada minskat kraftigt i värde.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka