S

Sudd

Våran lillpolle på 1 år har fått med sig ringorm hem efter betet...skittråkigt ! Vad har ni för erfarenhet av det ? hur lång tid brukar det ta innan det försvinner.
Vi är super supernoga med att inte använda samma borstar till honom som dom andra och har man tagit i honom så går vi direkt och tvättar händerna.. har varit hemma 1 månad nu och dom andra hästarna och vi själva verkar ha klarat oss än så länge.. :confused: :cry:
 
har du tvättat med imaverol?? sen så ger jag ett homepat medel som heter sepia officinalis D200(10 tbl 1 gång), detta stoppar utvecklingen av ringormen.
 
Hej!

Vet problemet då min häst också har ringorm. Dock nästan utläkt efter snart 4 veckor. Jag har behandlat med imaverol (varannan dag) som jag fick av veterinären. Tvättat hela hästen några gånger och sedan punktbehandlat. Har också tvättat hela hästen (då menar jag hela hästen, inne i öronen osv) med mild lösning av vircon (desinfektionsmedel inköpt på Granngården).

Nu då de hårda ruvorna håller på att ramla bort och pälsen börjar växa tillbaka smörjer jag med tea-tree oil lotion.

Jag har också tagit bort betfor ur foderstaten och gett min häst äppelcidervinäger och vitlök.

Också tvättat utrustning med Vircon (borstar, torkat av sadel osv) och tvättat vojlok och täcken i maskin minst 60 grader.

Var noga med dina egna kläder, och som du själv säger tvätta dig efter att du rört vid din häst.


Vet hur trist det känns med ringorm :( men inget farligt ju.

Lycka till!
 
Vi hade ringorm i vårt stall i våras. Nästan alla hästarna fick det. Vi desinficerade hela stallet mer jodopax. Vi gjorde rent ALLT, tvättade väggar, hyllor, sadlar, borstar.... Vi tvättade hästarna med Imaverol ett par gånger och det försvann på ett par veckor, men har man otur kan det hålla på i flera månader.
 
Ja. Glömde säga, vi har tvättat stallet också, med Vircon. Jodopax går nog också bra, men vet inte om det är svampdödande som Vircon är...
 
Ja. Glömde säga, vi har tvättat stallet också, med Vircon. Jodopax går nog också bra, men vet inte om det är svampdödande som Vircon är...

Jo, det är det.
 
"oftast " är det ju unga, gamla och sjuka hästar som drabbas.
Tyvärr är ju ringormssmittan även luftburen, alltså smittar inte enbart vid direktkontakt.
Sanera hela stallet med vircon eller annat svampdödande, förvara utrustning och annat som varit i kontakt med hästen så långt bort från andra hästar och deras utrustning.
Det samma gäller ju för själva hästen oxå.


Tack och lov, så är det ju inte det minsta farligt iallafall. Utan bara obehagligt och tar evigheter (månader) innan stallet kan räknas som helt "rent".

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 567
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp