Ringsko och snösulor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smulan 91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 4 178
Sv: Ringsko och snösulor?

du kan ha vanliga snösulor, men den kombinationen ger ganska stor risk för tappsko.

hela sulor ska du inte ha! jag har aldrig varit så rädd som då jag skulle rida min häst så då hade helsulor på snö, det var helt fruktansvärt!!!!! :eek:

Hela sulor är fruktansvärda vid "kramsnö" då det blir enorma syltor.

Använder man rätt Snow Grips så är inte risken större för tappskor än vanligt. Med rätt Snow Grip menar jag originalet (Huf-Grip)

nja jag upplever ändå att skorna sitter lite lösare med snösulor än utan då det blir mer rörelse i skon...

och ringskor är såklart lättare att trampa av.

men med det sagt så hade jag båda ringskor och snösulor utan problem, men min häst har koll på benen och har vad jag kan komma i håg haft tappsko en gång under 12 år!

oavsett är det farligt att inte använda snösulor... :crazy:

Skadar sig på brodden gör bara hästar som broddas fel, med fel menar jag höga broddar eller från start vassa. Det är inte ovanligt att många hästägare sparar förra årets broddar som är slitna och jättevassa i ren snålhet. Den snålhet en brukar bedra visheten genom broddskador.

Min fetstilsmarkering..

Inte bara de, även de som har en förkärlek för att vifta med sina ben både här och där och tämligen.. okontrollerat.. skadar sig på brodden. Fungerar dock med skydd för att förhindra, och aldrig sett en häst skada sig mer än ytligt på sina egna brodd ('värsta' som händer är ju när de kör in en brodd i kronranden), däremot om de fläker sig pga obroddat blir det gärna värre.

De allra flesta hästar, även livliga, klarar sig dock fint med brodd och utan skydd.

Min fetstilsmarkering..

Inte bara de, även de som har en förkärlek för att vifta med sina ben både här och där och tämligen.. okontrollerat.. skadar sig på brodden.

Understimulerade eller rent av o uppfostrade hästar skadar både sig själva och sina ägare även som oskodda. :angel:

knapplån

Jag tackar än en gång för svaren.
Diskussionen om broddar i hagen eller ej lämnar jag åt er att fortsätta med.

Ja jag har haft ringskor i fram på min häst i snart 8 år, pga en hovspricka som går upp med jämna mellanrum. I samråd med hovslagaren (samma som jag hade under vistelsen på djursjukhuset)väljer vi att inte ta bort ringskorna då han i dagsläget är 23 år ooch borde inte klara en sån här sak egentligen.
Men för att komma till frågan så är snösulor ett måste för mej, i dagarna kom det ju snö och han håller på att slå ihjäl sig när vi rider. Det går bra så länge vi är på vägen men att går från snöig skog till vägen är förrädiskt, även i skogen blir det jobbiga styltor. Han går då och spänner sig och blir ännu mer stapplig. huga.

Jag kör snow grip från granngården och fyrbroddat därtill på varje hov, elitbrodden. Jag har haft så på vintern mkt länge och är jättenöjd, Får dock problem i bland med tappskor i fram men då har han gått så länge att det är dags att sko om, det är på våren som det är värre.

Längtar till i morgon för då kommer min hovslagare och skor om och jag tänker lägga i sulor då men väntar med tåbrodden till skoningen i jul.

Jag har haft ringskor och snösulor på min häst och det fungerade utmärkt. Jag hade INTE hela snösulor utan SnowGrips. Min häst hade även eggbar sko (ägg/päronformad sko) under en period på vintern och även med dem fungerade det utmärkt att ha snösulor. Han var skodd med vanliga skor bak och där behövdes ingenting.

Hoppas att du får många härliga ridturer i snön i vinter!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 496
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 308
Senast: mily
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 558
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett... 2
Svar
22
· Visningar
2 563
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur