Bukefalos 28 år!

Rinnande ögon?

Y

Yess

Har under de senaste dagarna sett hur min elva månader gamla huskisse Chico fått kladdiga och rinniga ögon. Det är gulaktigt och kladdigt och nosen rinner också men i övrigt är han hur pigg som helst. Käkar och busar som vanligt och ögonen ser inte röda eller irriterade ut på något annat sätt. Vad kan det vara och skall man vara orolig för andra kissen också? Help, pls. :)
 
Sv: Rinnande ögon?

Jag skulle slå en pling till veterinären imorgon bitti när de öppnar, så får du säkert en tid för att visa upp kissen.
 
Sv: Rinnande ögon?

Katten har fått en ögoninflammation, hittills aw det lindrigare slaget och säkert med ett bakteriellt inslag med tanke på det gula, kladdiga sekretet. Eftersom äwen nosen rinner är det troligt att det rör sig om en öwre luftwägsinfektion, typ förkylning.

Ofta utlöses dessa aw något wirus och kan sedan sekundärinfekteras aw bakterier. Om katten inte är waccinerad ordentligt finns en wiss risk att det är en lindrigare form aw kattsnuwa, men det kan äwen röra sig om andra wiroser.

Eftersom ögonen kladdar så bör du låta en wet kolla upp katten. Det låter som att det skulle behöwas ögonwård. Om det inte är en seg kattsnuwa så kommer kissen säkert att wara frisk snart igen. Att den mår bra fö är ett gott tecken!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 748
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Tidigare i veckan svullnade Noras ena örsnibb upp lite, och dagen efter den andra också. Jag tänkte att det kanske var början till...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 184
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Min tös började löpa 23:e Juli och avslutade löpet igår. På Lördagen hade hon gulaktiga flytningar som sedan avtagit. I övrigt som...
Svar
4
· Visningar
1 925
Senast: Viva
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 529
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp