Bukefalos 28 år!

"rinniga" ögon

B

blondie1989

\"rinniga\" ögon

det rinner ibland från min hästs ögon, samt det blir "ögonskräp" i ögonvrån (sånt man själv har när man vaknar på morgonnen typ)...vad ska man göra med det? Jag brukar göra som på mig själv, ta bort det med fingrarna, är det rätt att göra så? :confused:
 
Re: \"rinniga\" ögon

Ja det är inget fel med det,
Kan även tväta med en fuktig svamp.
Koksaltlösning är kanon mot rinniga ögon också.

Lycka till :banana:
 
Re: \"rinniga\" ögon

Har du kollat om hon/han är röd i ögonen ? För isåfall kan det bero på en ögoninflm.

Min häst får ofta det på sommaren då brukar ja köpa en receptfri salva på apoteket som heter Noviform.

Min andra häst har ett öga som ständigt rinner året om... (ej rött) det är förmodligen nåt krux ,med tårkanalen, man kan isåfall be en veterinär spola tårkanalen.

Det du också kan göra är att koka vatten med salt i som du låter kallna sedan baddar du på och runt ögonlocket och själva ögat, fungerar bra med bomull.
 
Re: \"rinniga\" ögon

kan jag göra egen koksaltlösning? Mängd vatten, salt? Hållbarhet?
 
Re: \"rinniga\" ögon

Japp det kan du göra..
vet inte måtten nu i huvet,men jag kan ta reda på det..
 
Re: \"rinniga\" ögon

Jag har ett sto som är väldigt rinning i ögonen, eller rättare sagt skräpig. Kommer ut "klumpar", inga små mängder heller. De fastnar i pannluggen och lite överallt. Jag pillar bort med fingrarna och med en fuktig svamp. Veterinären kommer på fredag för att vaccinera så jag ska be henne kolla det då också.
 
Re: \"rinniga\" ögon

det kan mkt möjligt vara så att tårkanalerna behövs spolas,
det kan ingen annan än vet. svara på.
 
Re: \"rinniga\" ögon

inget fel när du tar bort de...
fast om det rinner kanske du borde köra lite ögondusch... det hjälper...
kramiz/jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
676
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 502
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp