Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Total nybörjare på utställning här :bag: Jag har anmält min valp, 6 mån labbe, till en inofficiell i slutet på augusti.

Vi har gått på två av tre ringträningar hittills, och han är ju bra vild (glad) när en människa pratar med honom eller tar på honom :o

Visst får jag visa honom i ett vanligt läderhalsband? Vill gärna ha lite "ordentligt" halsband eftersom han fortfarande hoppar och skuttar ibland.
Ja du får absolut visa i vanligt halsband. Sele är väl det som går bort men vanligt halsband och koppel funkar fint särskilt till unga hundar.

Vi tränar för fullt på "stå" kommando, enligt vad jag fick till mig på träningen. Men vad gör man om valpen ställer om sig ändå, rättar man den eller får domaren döma även om hunden rör lite på sig? Jag kan ingenting, och det är ju inte hela världen med ett par träningstillfällen i skarpt läge, men bra att veta Hur jag ska träna. Sen blev jag rådd att inte ge godis i ringen då de tenderar att bli väldigt hoppiga då, så det har jag inte gjort. Men om man skulle smyga till hunden en godis, får man ett ajabaja i protokollet då?
Använd gärna mycket godis när du tränar, för det ska vara roligt!!!! Träna däremot på att valpen ska kunna vänta på sitt godis, för det är INTE roligt med utställare som står och matar hunden hela tiden! På utställningen ger du godiset när domaren är klar med bedömningen av hunden. Att valpen står stilla som en staty är inte nödvändigt (är det ens önskvärt?), utan det viktiga är att det finns glädje och att valpen ändå står tillräckligt för domaren att kunna se hunden. Många gånger så kan domaren be utställaren att ta hunden runt i ringen om hunden inte vill stå alls, för då får ju domaren ändå se hur hunden ser ut och är byggd.
Jag tränar mina valpar att de ska kunna visa upp sig själva, utan att jag flyttar ben, håller i huvud, svans etc. Jag vill ha lite spontanitet och glädje, så det gör ingenting att valpen/hunden inte ställer sig exakt rätt eller står helt stilla. Om valpen sätter sig ner så tar jag ett steg bakåt (jag står gärna framför valpen) så att valpen får resa på sig för att följa med. Om den ställer sig jättekonstigt så gör jag samma sak – jag flyttar på mig och lockar på valpen så den flyttar på sig och förhoppningsvis ställer sig bättre. Det är bättre att valpen står lite ojämnt med benen än att du börjar flytta på benen, varpå valpen flyttar tillbaka benen, du flyttar igen, valpen vill inte stå som du tycker och du blir mer och mer stressad ...

Total nybörjare på utställning här :bag: Jag har anmält min valp, 6 mån labbe, till en inofficiell i slutet på augusti.

Vi har gått på två av tre ringträningar hittills, och han är ju bra vild (glad) när en människa pratar med honom eller tar på honom :o

Visst får jag visa honom i ett vanligt läderhalsband? Vill gärna ha lite "ordentligt" halsband eftersom han fortfarande hoppar och skuttar ibland.
Träna gärna i det koppel du ska visa valpen i. Till en labrador passar t ex ett retrieverkoppel bra som utställningskoppel. Fördelen med det är att det är kortare än vanliga koppel och om du väljer en färg som passar till hunden (svart till svart hund, brunt till brun hund eller ett beige till en gul hund) så stör det inte helhetsintrycket. Använd detta koppel varje gång du utställningstränar, så kommer valpen veta vad som förväntas av denne när kopplet sätts på – d v s den ska inte dra, gå och nosa i marken etc.
Tänk också på att flexikoppel är olämpligt på utställningsplatsen, så lämna det hemma (om du använder sådant) och ta ett vanligt koppel.

Träna gärna i det koppel du ska visa valpen i. Till en labrador passar t ex ett retrieverkoppel bra som utställningskoppel. Fördelen med det är att det är kortare än vanliga koppel och om du väljer en färg som passar till hunden (svart till svart hund, brunt till brun hund eller ett beige till en gul hund) så stör det inte helhetsintrycket. Använd detta koppel varje gång du utställningstränar, så kommer valpen veta vad som förväntas av denne när kopplet sätts på – d v s den ska inte dra, gå och nosa i marken etc.
Tänk också på att flexikoppel är olämpligt på utställningsplatsen, så lämna det hemma (om du använder sådant) och ta ett vanligt koppel.
Jo, det var ju det där att jag inte är bekväm med att använda retrieverkoppel nu när vi precis börjat, även om jag förstår ditt resonemang. :)

För att han fortfarande är lite väl glad och hoppar.
Vanliga retrieverkoppel är hyfsat breda och mjuka, och man måste inte hissa upp det bakom öronen :). Man måste inte ens ha fullt stryp utan kan sätta knut på halsbandet så det blir halvstryp/fast. Till min 4 mån valp hade jag vanligt tyghalsband men det hade ju funkat med utställningskoppel också, fast hon inte kunde ett enda kommando

Bornholm i dagarna tre. Det har varit lite blandat men idag slutade hundarna på topp!
I fredags ställde jag bara Lita, hon blev 2a i juniorklassen med ck, fjärde bästa tik med reservcert.
Igår blev Lemmy Hammershus veteranvinnare och 2bhkl. Lita 3a i jkl med ck, oplac i bästa tik.
Idag blev Lemmy Bornholms veteranvinnare, BIR veteran, 2 bhkl med r nordic cert som blir ett riktigt och därmed Nordic Ch!
Lita slår till med BIR junior med juniorcert, Nordic J cert och Bornholms juniorvinnare. Därmed Nordic J Ch! Här är är matte överlycklig. Ju längre bedömningen pågår så inser jag att shit, Lita kommer få danskt cert idag för de övriga tikarna med ck är redan dansk ch. Så glad.
Då går min lilla 10 månaders tös och blir BÄSTA TIK! Så hon blir Bornholmsvinnare med cert och Nordic cert och slutar sen som BIM! Alltså bara YAY så glad man kan bli!!

Norrköping var ingen hit. Eller alltså, domaren verkade gilla hans typ för kritiken var det inget fel på men hon tyckte att hans skakande med bakbenen störde helheten för mycket så det vart bara ett VG 🤷‍♀️

För inte finns det så mycket annat och klaga på i kritiken än det?
IMG_7895.webp

Ställde min lilla i Norrköping
Excellent, ck, ökk1, btkl-3 och reservcert
Hon var glad och tyckte det var roligt. Måste öva på att hon inte springer i fotposition med full fokus på mig bara, men hon ska ju hålla full fokus på mig annars när vi tävlar så det är ju inte lätt att begripa om man inte tränat på det. :bag:

Hur funkar de när man ställer som junior från 9 mån? Kan de bli junior champion om de plockar 3 cert? Eller måste de uppnå en viss ålder först?

Hur funkar de när man ställer som junior från 9 mån? Kan de bli junior champion om de plockar 3 cert? Eller måste de uppnå en viss ålder först?
I Sverige har vi inga juniorcert och juniorchampionat utan bara junior- CACIB och Nordic juniorcert och de måste tas i olika länder. Olika regler för Int och Nordic.
I våra grannländer finns nationellt J championat och då är det tre j-cert innan 18 månader som gäller.

Vi har nu anmält till Tomelilla dog show. Sista utställningen som valp då han blir 9 månader i början på oktober. Fler som ska ställa där? Vi är sugna på att anmäla till my dog då går han som junior!

I dag har vi genomfört vår första inoficiella utställning! Gick över förväntan. Han var rätt vild i början på dagen men när det var vår tur I ringen gick det bättre :up: Även domaren gick tillräckligt bra, han var ju jätteglad men inte så han studsade runt iaf :) Han blev bir valp men vi åkte ut först i big-finalen 😆

Någon som anmält till mydog i januari? Min sambo slog på stort och tog både lördag och söndag 😅 mydog hade köpt upp alla hundrum på gothia så var inte billigt. Men ska bli en rolig upplevelse 😀

Vill bara dela lyckan av att det lilla popcornet ä-n-t-l-i-g-e-n accepterar bordet igen.

Utställningskarriären tog en abrupt paus förra sommaren när han helt plötsligt försökte bita domaren på bordet i Tvååker. Det kom som en blixt från klar himmel, men den lille divan var oerhört tydlig med att han inte gillade situationen. Skit med tänkte jag och åkte hem och grävde ner mig. Uppfödaren lugnade - "det är tonåren, det går över". Men divan fortsatte vara tydlig med att det inte var något han tänkte ställa upp på. Så vi har hittat på andra grejer, tränat lydnad och snöat in på rally. Vi har fortsatt gå på ringträning men inte ställt upp han på ett bord mer än en gång vilket var i april, då morrade han. Jag har inte varit intresserad av att "pressa" han med träning. Vill han inte så vill han inte, då finns det andra roliga saker att göra. (Och i ärlighetens namn är det inte så roligt att bada och föna en hund i två timmar för fem minuter i ringen....).

Men så i måndags på ringträningen börjar popcornet studsa upp mot bordet, klättrar på mig, visar med all tydlighet att -"Bordet, matte!! Jag ska upp på bordet!". Sagt och gjort. Jag lyfte upp han , gav lite köttbullar till "domaren" som han matade divan med. Gosade lite med han (hunden, inte domaren) och sen tog jag ner honom och hade party.

Vi får se om det håller i sig. Men skönt att han kanske landar lite till slut, alldeles oavsett om det blir någon utställningskarriär eller inte.

Bonusbild på snyggingen, nu kanske det finns skäl att träna på att springa snyggt och spänstigt, inte med lydnadskontakt :rofl: :
fin.webp

Vi var i Leipzig i helgen och ställde vår minsta hund, en Jack Russell. Hon skötte sig fint och fick cert bägge dagarna.
Skillnad mot "hemma", där fanns karuseller, en massa olika mat- och grillstånd, samt givetvis ölstånd.
Vädret var kanon, med sol och över 20+ bägge dagarna.
Det som var klart sämre var rosettutdelning, fanns bara varsin pluttig en till BOB och BOS.

Ställde ut vår gråhund på 8 mån igår i tomelilla. Var lite svårt att springa i ringen som var extremt liten 😅 Han var själv i sin ras och gick direkt till BIS finalen. Såg de var 33 valpar med men Viper glänste i finalen och dansade fram. Han kom 4a och hamna på prispallen. Känns väldigt kul att man med en jakthund blir placerad i bis och domaren berömde hans temperament och typ väldigt mycket 😍

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka