Bukefalos 28 år!

Risk för överbelastning av hasor?

S

Shadowfaxe

Min häst har ganska dåliga hasor, något som var ett problem under hennes tid som travhäst. Nu har jag tänkt försöka mig på att börja rida akademiskt, och undrar om hasorna kan komma att ställa till problem senare när man (förhoppningsvis!) kommit längre i träningen? Med tanke på den ökade vinklingen och den större belastningen av bakbenen.
 
Vad menar du med dåliga haser? Rak eller krokig, vek och vinglig. Det är nog lättare för alla att ge ett svar om vi får veta felet.
 
Om det är haslederna som har varit skadade kan du vara lugn, för det beror troligtvis på ridning/körning i alltför mycket skjutkraft. Inom AR tränar vi bärkraften först, och skjutkraften (t ex travökningar) kommer inte förrän långt fram i utbildningen när hästen fått styrkan att bära vikt korrekt på bakbenen. Därmed minskar risken för skador.
 
På vilket sätt har haserna varit ett problem?

Problemen kommer antagligen inte senare i utbildningen - vid det laget har ni lärt er känna, balansera, kontrollera och använda era kroppar på ett bra sätt, problemen lär dyka upp i BÖRJAN av utbildningen. Det är då de största misstagen görs.

Ökad vinkling kommer enbart att *avlasta* haslederna - då är det muskler (senor/ligament - mjukdelar) som tar upp vikten. Problemen kommer snarare när hästen låter leden ta belastningen - eller när mjukdelarna inte klarar av belastningen av en eller annan anledning (tex när hästen bär snett på sina bakben).

Haser är svåra, och jag gissar att du kommer måsta vara noga alltigenom din hästs liv och utbildning med allt ni företar er.
 
Det verkar ju bra!

Keramin: Hon hade lösa benbitar som unghäst (bortopererade dock) men stora hasledsgallor finns kvar sedan op, dock orsakar de inga problem i nuläget. Behandlades i haslederna några gånger under tiden hon tränades för trav, de var hennes svagaste punkt. Men det kan ju säkert, som Annas skriver, bero på att påskjut är mer påfrestande än bärkraft.

Tack för svar!
 
Vad skönt att benbitarna är borta så att du vet att de inte ligger där och skaver. Håller med föregående talare om belastningen på bakbenen för en tävlingstravare och tror nog att du kan lita en hel del till ditt sunda förnuft.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: Lady_S
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 290
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 882
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp