Bukefalos 28 år!

Ritningar lösdrift?

Narcissa

Trådstartare
Någon som har ritningar till en lösdrift på ca 30-40 kvm?
Tänkte ta ritningen och åka runt och kolla vad virket kan kosta. Tyvärr är jag själv hopplöst dålig på allt som hör sådant till. Önskar att jag kunde bygga lösdriften själv men måste hyra in fackfolk...suck!
 
Principen är ganska enkel. 40 kvadrat är en byggnad på 8 x 5 meter. En stolpe i varje hörna (med betongfundament såklart, 100x100 mm stolpar är standard) och sen på kortsidan har du en stolpe efter 2,5 meter. På långsidorna sätter du stolpar var 2 meter. Jag har två öppningarna på framsidan, alltså har jag bara klätt "mitten" och spar således in på virke de metrarna.

Du ska ha en bärlina fram och en bak - det som håller upp taket. Dimensionen på bärlinorna är viktig - så låt någon räkna ut vilken storlek du behöver. Stora bygghandlare brukar ha ingenjörer som kan räkna ut sånt ganska enkelt, gratis. Och takreglar (måste klara snöklass, men du bor ju inte i Norrland så det är inte så tjurigt med det där;)). Lite tvärslår för att sätta upp väggarna. Och ja, tak och väggar då.

Fundera på vad du ska ha för tak. Plåt är dyrt, men håller. Jag har hela längder på mina nyaste ligghall, det är ganska dyrt, men gör att vi inte behövde skarva - de är alltså ca 5 x 1 meter i storlek, man kan i stort sett beställa vilken storlek man vill, men det finns standard.

Klädsel är en stor kostnad. Jag har lockpanel på min ligghall, mest för att det skulle passa in med övriga byggnader. Men det är enkelt, håller och ser bra ut. Hästarna kan inte skada sig på det i första taget. Tänk på att lämna öppet i nederkant så att inte panelen blir fuktig av mark/bädd.

Så om du bestämmer hur högt du ska ha och storlek borde du kunna rita en kladdskiss som en byggare iaf kan ge ett cirkapris på. Konstruktionen är typ enklast i världen :)

Och du, tänk på vindfång! Det är nog det som är det viktigaste i Skåne, att inte takplåten ska ge sig iväg i första stormen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 244
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 416
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp