Bukefalos 28 år!

rockard utan stötdämpning

Empalie

Trådstartare
Är totalt okunnig inom körning men ska börja lite sakta köra in min shettis med hjälp av en kompis som är duktig. Nu undrar jag över ett par saker eftersom jag ska köpa en rockard. Hittade en splitterny fin rockard på blocket. Den verkade perfekt och rpiset låg på endast 2800 kr. Har nu tänkt på att den kanske inte har stötdämpning och det vill man kanske ha???? Hon som säljer menade på att den är så billig tack vare att det är utan stötdämpning samt att den har breda bildäck som tar emot stötarna. Hur gör jag nu, har knappt aldrog åkt i en rockard och hur ska jag då kunna ta ställning. Vill inte skakas ihjäl;):confused:
 
Sv: rockard utan stötdämpning

Jag tycker nog att stötdämpningen inte är det mest väsentliga när det gäller valet av vagn (speciellt till en så pass liten häst som en shettis), utan hur vagnen är uppbyggd. Är den välbalanserad? Vikt? Längd på skaklarna? Finns det svängel?

På min vagn finns ingen fjädring men jag ser inte det som ett allt för stort problem om jag nu inte kör i full fart på traktorvägar eller offroad över stock och sten. Visst är det bekvämt för kusken, men jag skulle aldrig låta fjädring vara det som avgör om jag köper en vagn eller inte :)
Det är inte det minsta omöjligt att i efterhand montera fjädring på en vagn, så hittar du en toppenvagn utan fjädring till ett bra pris så tveka inte att köpa den.
 
Sv: rockard utan stötdämpning

Dom vagnarna är oftast otroligt tunga och klumpiga. Och fjädring är att föredra tycker jag i alla fall, men det beror väl lite på hur tålig man själv är. :)
 
Sv: rockard utan stötdämpning

enligt mig är fjädring ett måste, annars har du inga njurar kvar :) och måste alltid skritta. Inte så kul.

De som klarar sig utan fjädring är oftast de som inte har åkt i fjädrad vagn :)
 
Sv: rockard utan stötdämpning

jag har en sån rockard, det är inte ett problem. min rockard dras bara av motståndet/friktionen i skakelremmarna på plan mark och draglinorna hänger lösa, det är inte tungt. Om någon vagn oavsett utseende är felbyggd blir det tungt, man ska inte behöva köra till hotahejti för att hästen ska få några dragmuskler, vilket man får göra om hästen ska jobba om vagnen inte väger något alls, lite motstånd vill man nog ändå ha så hästen får kondis:D Rullar vagnet lätt på plan mark vilar hästen mellan.
 
Senast ändrad:
Sv: rockard utan stötdämpning

jag har en sån vagn med, rockard, och min vältränade shettis hade problem med två vuxna, skulle aldrig kunna ha den i tävling.
 
Sv: rockard utan stötdämpning

Jag måste hålla med här, jag tycker att de vagnarna är lite väl tunga för en liten shettis. Dock så verkar det vara många som inte tycker det, för jag ser ofta små ponnier med dylika vagnar, ofta också i kombination med en "skitsele" och utan draglinor. En liten del av körmänniskan i mig dör varje gång jag ser sånt :(
 
Sv: rockard utan stötdämpning

Oftast är vagnen inte ens i rätt storlek till en shettis utan mer gjord för en c-ponny kanske. Eller är jag bara fördomsfull? :p
 
Sv: rockard utan stötdämpning

Tyvärr är det nog också så många ggr. Överlag tycker jag att det verkar vara vanligt med dåligt anpassad utrustning till små ponnier :(
Men detta är nog ett sidospår som vi får diskutera i en annan/ny tråd av respekt till TS.
 
Sv: rockard utan stötdämpning

kl svarar alla
jag har inget större problem med nyinkörd shettis ur kondis med två på, fast jag kör inte till hotahejti nu:D bara mindre rundor på 2-3 km, fast jag bor i skåne och har väl inte udevalla backar:D det har ju så klart betydelse
Däremot verkar det vara vanligt att shettisarna på flyinges körtävlingar har problem då en del av sträckorna är djup sand, och det har jag i åtanke att hästen måste kunna dra och ha kondis för det med.
 
Senast ändrad:
Sv: rockard utan stötdämpning

Jag har en ofjädrad rockard med (små) bilhjul och det är inga problem alls för ponnyn att dra den. Den är däremot HEMSK att åka i om man inte har en TJOCK dyna. Jag köpte en ny, fjädrad vagn ganska snabbt ;)

DSC_0506.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 978
Senast: Sezziyanen
·
Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 612
Senast: agtatoon
·
A
Ridning Hejsan! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag köpte mig ett lettiskt halvblod (7 år) i juni som jag visste var otroligt känslig i...
2
Svar
31
· Visningar
4 724
Utrustning Hej. Jag behöver er bukefalisters hjälp i en fråga som för mig är mycket velig... Min sambo har en dotter på 6år som är mycket...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp