"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

7647F7AC-4696-46DF-8B3A-048210893B6A.jpeg
 
Vad gäller sex med män som heterosexuell kvinna... det finns jäkligt bra leksaker. Klart att det inte är samma sak men de är helt klart good enough.

Hade jag bott i USA idag och varit i fertil ålder hade jag tagit en leksak över en man vilken dag som helst...

Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...

Och jag hatar leksaker och får äckelkänslor av att dom skulle röra vid mig. Alla är inte likadana, tyvärr.
 
I övrigt så känner jag mig så himla besviken på många män i min omgivning.

När det gäller politik så har dom diskuterat kriget, corona, vaccin som in i helvete, men nu när det gäller kvinnors rättigheter så väljer man att titta bort och säga "Man kan inte sätta sig in i allt" och "man orkar inte hålla koll på all politik i USA".

Bara väntar på att det ska hända här i Sverige, man borde sterilisera sig i förebyggande syfte.
 
I övrigt så känner jag mig så himla besviken på många män i min omgivning.

När det gäller politik så har dom diskuterat kriget, corona, vaccin som in i helvete, men nu när det gäller kvinnors rättigheter så väljer man att titta bort och säga "Man kan inte sätta sig in i allt" och "man orkar inte hålla koll på all politik i USA".

Bara väntar på att det ska hända här i Sverige, man borde sterilisera sig i förebyggande syfte.

Men samma här!!! Och flera som försiktigt börjat med ”jaa men det är ju ett liv och man måste ju ha gränser och inte göra för sent”. När man då påtalar att man måste ha godkännande av Socialstyrelsen(!) för att få göra en sen abort och att det inte ges slentrianmässigt och att man faktiskt som kvinna ska få göra abort av precis vilket skäl som helst så mumlas det något och byter ämne.

Visst i nån delstat (kanske fler?) får man göra abort jättesent. Men det är knappast någon kvinna som går typ 40 veckor och vaknar en morgon och ”idag har jag inget att göra, Ikea kanske? Eller nej jag vet, jag unnar mig lite abort”. Gör man en sån sen abort har man säkerligen skäl till det. Skäl vi andra ska skita totalt i.
 
Men samma här!!! Och flera som försiktigt börjat med ”jaa men det är ju ett liv och man måste ju ha gränser och inte göra för sent”. När man då påtalar att man måste ha godkännande av Socialstyrelsen(!) för att få göra en sen abort och att det inte ges slentrianmässigt och att man faktiskt som kvinna ska få göra abort av precis vilket skäl som helst så mumlas det något och byter ämne.

Visst i nån delstat (kanske fler?) får man göra abort jättesent. Men det är knappast någon kvinna som går typ 40 veckor och vaknar en morgon och ”idag har jag inget att göra, Ikea kanske? Eller nej jag vet, jag unnar mig lite abort”. Gör man en sån sen abort har man säkerligen skäl till det. Skäl vi andra ska skita totalt i.
Men ja! Plus att så många män använder det aströtta argumentet att "abort är minsann inte ett preventivmedel!!!" Som att det är något som många kvinnor använder på löpande band🤦‍♀️
 
Men ja! Plus att så många män använder det aströtta argumentet att "abort är minsann inte ett preventivmedel!!!" Som att det är något som många kvinnor använder på löpande band🤦‍♀️

De enda som jag hört talas om som gjort ett flertal aborter är de som har andra problem... som missbruk och utvecklingsstörning (källa: min moster gynsköterskan). Det är som sagt verkligen inte något preventivmedel utan en akutåtgärd när det blivit en oops.
 
Men ja! Plus att så många män använder det aströtta argumentet att "abort är minsann inte ett preventivmedel!!!" Som att det är något som många kvinnor använder på löpande band🤦‍♀️
Haha en man använde det. Jag frågade varför män använder det som ”preventivmedel”. Han blev tyst.

Och även om så vore att någon kvinna gör det ofta, låt henne. Man ska absolut informera om att det finns ju preventivmedel och annat men i slutändan är det ju kvinnas fria val.
 
Å så en fräsch kommentar på det. Kryllar av dem i kommentarsfältet.
Visa bifogad fil 94081
Med den där logiken så underkänner man i princip all medicinsk vetenskap. Man kan aldrig veta hur det går, för gud kan alltid...
Då skulle man förbjuda folk att neka livsuppehållande behandling också. Och aldrig avbryta behandlingar som inte ger resultat. För det kan alltid hända det blir bättre...

Men det ska vara någon skillnad på foster och andra när det gäller vad man anser läkare kapabla att ställa diagnos på.
Jag kan förstå om man argumenterar för att en ståndpunkt där man inte vill att mamman ska fatta beslutet (alltså följa logiken i tänkandet, inte nödvändigt hålla med om slutsatsen) Men att anse det vara omöjligt för en läkare att avgöra om livsduglighet finns eller inte?

För mig blir det på samma nivå som att obotlig cancer kanske ändå försvinner om man dricker silvervatten. Hela konceptet med vetenskaplig kunskap invalideras.
Folk får gärna tro och hoppas, det säger jag inget om, men just detta med att påstå att det aldrig går att ha någon giltig kunskap. Oavsett om man tror att gud kastar tärning så säger ju statistiken och erfarenheten att han faktiskt inte gör det med vissa medicinska tillstånd eftersom de undantagslöst leder till döden.
 
Med den där logiken så underkänner man i princip all medicinsk vetenskap. Man kan aldrig veta hur det går, för gud kan alltid...
Då skulle man förbjuda folk att neka livsuppehållande behandling också. Och aldrig avbryta behandlingar som inte ger resultat. För det kan alltid hända det blir bättre...

Men det ska vara någon skillnad på foster och andra när det gäller vad man anser läkare kapabla att ställa diagnos på.
Jag kan förstå om man argumenterar för att en ståndpunkt där man inte vill att mamman ska fatta beslutet (alltså följa logiken i tänkandet, inte nödvändigt hålla med om slutsatsen) Men att anse det vara omöjligt för en läkare att avgöra om livsduglighet finns eller inte?

För mig blir det på samma nivå som att obotlig cancer kanske ändå försvinner om man dricker silvervatten. Hela konceptet med vetenskaplig kunskap invalideras.
Folk får gärna tro och hoppas, det säger jag inget om, men just detta med att påstå att det aldrig går att ha någon giltig kunskap. Oavsett om man tror att gud kastar tärning så säger ju statistiken och erfarenheten att han faktiskt inte gör det med vissa medicinska tillstånd eftersom de undantagslöst leder till döden.
Haha nästa gång den personen har typ cancer eller bryter benet eller blir psykotisk så ba "nej vi ska inte blanda oss i vad gud vill här nu, det finns en mening med din epilepsi/psykos, astma, cancer. Bara gud vet"
 
Haha nästa gång den personen har typ cancer eller bryter benet eller blir psykotisk så ba "nej vi ska inte blanda oss i vad gud vill här nu, det finns en mening med din epilepsi/psykos, astma, cancer. Bara gud vet"
Du låter som att du vet att hen inte redan är i en psykos :angel:

(Dåligt skämt om hur folk som dem kan låta ibland.)
 
Haha nästa gång den personen har typ cancer eller bryter benet eller blir psykotisk så ba "nej vi ska inte blanda oss i vad gud vill här nu, det finns en mening med din epilepsi/psykos, astma, cancer. Bara gud vet"
Vilket bevisar att det finns något annat/mer med i resonemangen om när, hur och på vilket sätt som intervention i medicinska förlopp bör ske eller inte. För om det hade varit det enda/huvudsakliga argumentet så hade utfallet sett annorlunda ut i en massa andra medicinska sammanhang.

Åtminstone en del av det vill jag påstå är att graviditet ses på som något annat än ett medicinskt tillstånd för kroppen. Som står i motsats till och inte kan samexistera med en balanserad medicinskt synsätt. Någon form av "välsignad-moderskaps-mentalitet" eller vad man ska kalla det.
 
Vi är på väg med raska steg till 810 AD och kyrkomötet i Nicosia där det debatterades om kvinnor var mänskliga varelser eller bara en livmoder för att föda fram friska barn - manliga - och lägre stående - kvinnor.
Ja, det är i princip det det handlar om.
 
Jag undrar om det finns någon slags inre rädsla hos pro-life personerna att de hade valts bort om abort varit tillåtet/okej (behöver ju inte ha varit ok i deras familjer även om lagligt förut), eller en slags rädsla för döden.
Som i att döden är livets fiende nr 1 och alla liv ska räddas till varje pris, istället för att döden är något som behövs etc. Tänker lite på att man vill överdrivet beskydda sina barn mot allt "ont" också.
Livet är inte smärtfritt liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 394
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp