"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Eller så slutar vi ha sex med män. Bara ignorerar dom. Då slipper vi mäns våld i nära relationer också.
Inte så kul för straighta kvinnor att behöva göra avkall på en hel aspekt av livet bara för att män inte kan hantera den utan makt och kontroll. Tycker män ska skärpa sig och börja möta kvinnor som jämlikar istället så blir det roligare för alla inblandade.
 
Inte så kul för straighta kvinnor att behöva göra avkall på en hel aspekt av livet bara för att män inte kan hantera den utan makt och kontroll. Tycker män ska skärpa sig och börja möta kvinnor som jämlikar istället så blir det roligare för alla inblandade.
Straighta.. Nu förstår jag inte.

Skojade. 😅
 
Well, tror man på att fostret har lika många rättigheter som den havande kvinnan så blir det ju på något vis en "naturlig" förlängning.
Fast inom sjukvården så är det ju inte så ändå. Om det står mellan barnet och kvinnans liv vid tex förlossning så räddar man ju kvinnan. Jag var väldigt sjuk (sepsis) när min dotter föddes och då sa de att kvinnans liv går alltid först. Jag kanske är hemsk men jag ser det som självklart att JAG blir räddad före mitt ofödda barn alla gånger om.
 
Fast inom sjukvården så är det ju inte så ändå. Om det står mellan barnet och kvinnans liv vid tex förlossning så räddar man ju kvinnan. Jag var väldigt sjuk (sepsis) när min dotter föddes och då sa de att kvinnans liv går alltid först. Jag kanske är hemsk men jag ser det som självklart att JAG blir räddad före mitt ofödda barn alla gånger om.
Det är inte riktigt lika självklart i vissa republikanska stater i USA nu, eller i Polen för den delen som det rapporterades om i DN i början av det här året där en kvinna behövde bära ett dött foster i en vecka för att läkarna avvaktade med en abort - hon dog. https://www.dn.se/varlden/gravid-kvinna-avled-pa-sjukhus-i-polen-lakarna-avvaktade-med-abort/

Så visst, det är inte så här i Sverige nu, men det har hänt försämringar vi nog inte trodde skulle skett senaste åren som är ett stort steg bakåt. Så det är värt att vara uppmärksam och vakta de rättigheter vi har, hårt.
 
Vad gäller sex med män som heterosexuell kvinna... det finns jäkligt bra leksaker. Klart att det inte är samma sak men de är helt klart good enough.

Hade jag bott i USA idag och varit i fertil ålder hade jag tagit en leksak över en man vilken dag som helst...

Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...
 
Vad gäller sex med män som heterosexuell kvinna... det finns jäkligt bra leksaker. Klart att det inte är samma sak men de är helt klart good enough.

Hade jag bott i USA idag och varit i fertil ålder hade jag tagit en leksak över en man vilken dag som helst...

Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...
Om du inte vill hålla dig till under fem leksaker så rekommenderar jag inte Taxas isf, pga. olagligt. :angel:

Tänker att många kanske drömmer om månggifte och harem???
 
Vad gäller sex med män som heterosexuell kvinna... det finns jäkligt bra leksaker. Klart att det inte är samma sak men de är helt klart good enough.

Hade jag bott i USA idag och varit i fertil ålder hade jag tagit en leksak över en man vilken dag som helst...

Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...
Politikerna skickar älskarinnorna på en utlandssemester, alla vet att det ledande skiktet inte behöver bry sig om lagar och regler.
 
Så visst, det är inte så här i Sverige nu, men det har hänt försämringar vi nog inte trodde skulle skett senaste åren som är ett stort steg bakåt. Så det är värt att vara uppmärksam och vakta de rättigheter vi har, hårt.
Jag är glad att fler tänker så. Vi är ofta lite naiva i Sverige tycker jag. Plus att det såklart inte är mindre illa när det händer en polsk kvinna än en svensk. Ingen är fri förrän alla är fria, heter ju det gamla slagordet.
 
Det är inte riktigt lika självklart i vissa republikanska stater i USA nu, eller i Polen för den delen som det rapporterades om i DN i början av det här året där en kvinna behövde bära ett dött foster i en vecka för att läkarna avvaktade med en abort - hon dog. https://www.dn.se/varlden/gravid-kvinna-avled-pa-sjukhus-i-polen-lakarna-avvaktade-med-abort/

Så visst, det är inte så här i Sverige nu, men det har hänt försämringar vi nog inte trodde skulle skett senaste åren som är ett stort steg bakåt. Så det är värt att vara uppmärksam och vakta de rättigheter vi har, hårt.
Hemskt och sjukt :(
 
Justitiedepartementet kanske skulle kunna fungera, anställa dem som vilka andra tjänstemän som helst.
Tänker på att justitieministern är ju tyvärr(?) en politisk person också, och skulle säkert kunna påverka beslutet. Tänk dig om det hade varit Barr som var chef då när de skulle väljas/anställas, jag vågar satsa 100% på att Trump hade pressat honom till att välja dessa personer ändå (eller värre!), och jag är inte ett dugg säker på att det skulle ha fungerat som något opolitiskt även så.
Allting är liksom politiskt, mer eller mindre 😅

Jag tror att man behöver sätta in lagar som gör att man inte kan förändra så mycket under bara en sittande period. Tex att man kan välja in max 1 person till denna högsta domstol per valperiod. Så får folket välja om de vill att den sittande personen ska få välja en till domare.
Jag tror att man inte hade riktigt förutsett att det skulle dyka upp en president som fått välja hela tre stycken(!).

Lätt att säga samma sak om Roe också ... man lade inte in den som grundlag (eller vad det heter på engelska) för det skulle ju aldrig hända att någon skulle ta bort dem..
 
Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...
Politikerna skickar älskarinnorna på en utlandssemester, alla vet att det ledande skiktet inte behöver bry sig om lagar och regler.
De behöver inte ens skicka dem utomlands (tänk om de får en massa konstiga idéer! :nailbiting:), ta bara med dem till Washington. Klart! :grin:

(Tillägg: då kan de ju t.o.m ta ut det på skatten, för det är ju en jobbresa :idea:)

Så länge det gynnar dig själv, så ska du följa guds påbud, men om du förlorar på det, och kan komma undan med det, så ska du leva som du vill.
Om du är man! Viktigt att inte glömma, detta gäller bara män.
Kvinnor ska följa guds påbud oavsett vad såklart :up:
 
Är det guds vilja att ha älskarinna eller är det också ett sånt tillfälle där man gör lite som man vill? Känner mig förvirrad över när man ska följa gud-hittepåt och inte :idea:

Det är helt fritt fram att plocka russinen ur kakan tydligen med argumentet att bibeln skrevs för så länge sen att ett visst mått av eget tänkande krävs. Det har ju t.o.m. troende här på forumet skrivit.
 
Jag är glad att fler tänker så. Vi är ofta lite naiva i Sverige tycker jag. Plus att det såklart inte är mindre illa när det händer en polsk kvinna än en svensk. Ingen är fri förrän alla är fria, heter ju det gamla slagordet.
Precis. Blev väldigt bestört när jag läste en ledare i expressen som tyckte att abortdebatten är korkad och att vi låtsas att vi är USA. Kan tycka att det är vettigt att bli upprörd för vad som händer i USA, eller i Polen för den delen. Både för egen del i förlängning, men också för att det är tragiskt när en kvinna förlorar rättigheter oavsett var hon bor.
 
Det är inte riktigt lika självklart i vissa republikanska stater i USA nu, eller i Polen för den delen som det rapporterades om i DN i början av det här året där en kvinna behövde bära ett dött foster i en vecka för att läkarna avvaktade med en abort - hon dog. https://www.dn.se/varlden/gravid-kvinna-avled-pa-sjukhus-i-polen-lakarna-avvaktade-med-abort/

Så visst, det är inte så här i Sverige nu, men det har hänt försämringar vi nog inte trodde skulle skett senaste åren som är ett stort steg bakåt. Så det är värt att vara uppmärksam och vakta de rättigheter vi har, hårt.
Även barnen skadas och dör av att vården inte vill göra något om det uppstår problem med graviditeten. https://www.nrk.no/urix/de-som-blir-rammet-av-abortforbud-i-usa-1.16013541 (för att man inte undersökte vad som var fel så dog ett foster som kunde tagits ut med kejsarsnitt; du ska bara vänta hemma och inte klaga om graviditeten känns fel)

Jag tror de där tankarna om att graviditeten är något "heligt och naturligt" gör att det verkar ses som att det är något som vården inte ska vara in och peta i, typ.
Och de hårt utformade abortförbuden skapar någon sorts beröringsskräck för all form av diskussion om frågeställningar kring graviditeter som går fel. Det blir som att man inte kan ta medicinskt och sakligt i de komplicerade avvägningarna som oundvikligen uppstår (mamman eller barnet; göra eller inte göra något; vilka olika risker ger olika alternativ) så att göra ingenting blir liksom alltid det säkra och bra agerandet.

Och så vill man inte fläcka den fina graviditetens gloria genom att identifiera problem och tala om dem. De som dör blir nästan som någon sorts martyroffer. Det var inte av undermålig sjukvård, utan för att de gjorde sin del i det heliga moderskapandet. Synd, men fint, och gud kommer ta så väl hand om dem nu att det inte är problematiskt. Det är bara det som hör till att vara gravid att ta de riskerna...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 418
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp