"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Gillar skribenten i DN som formulerat det så träffsäkert (med förbehåll för att jag inte läst resten av artikeln):

”Fallet har trissat upp den redan infekterade debatten kring om det är Gud eller den gravida själv som bestämmer över kvinnokroppen.”
 
Hörde om det här i veckan, eller ja, först hörde jag om att man planerar att tillverka skottsäkra abortkliniker på hjul som ska vara omärkta och kunna ställas på gränser. Sedan hörde jag om planer på flytande abortkliniker (vilket tydligen använts i Irland exempelvis). Uppfinningsrikt och handlingskraftigt, men så oerhört tragiskt att det behövs...

https://www.cnbc.com/2022/07/11/cal...-clinic-in-gulf-of-mexico-to-bypass-bans.html
 
Gillar skribenten i DN som formulerat det så träffsäkert (med förbehåll för att jag inte läst resten av artikeln):

”Fallet har trissat upp den redan infekterade debatten kring om det är Gud eller den gravida själv som bestämmer över kvinnokroppen.”
Jag skulle vilja påstå att någon gud inte har åsikter i frågan, utan att det rör sig om män*, men vad vet väl jag.


* Ja, det finns kvinnor som är för abortförbud, men ...
 
Vad gäller sex med män som heterosexuell kvinna... det finns jäkligt bra leksaker. Klart att det inte är samma sak men de är helt klart good enough.

Hade jag bott i USA idag och varit i fertil ålder hade jag tagit en leksak över en man vilken dag som helst...

Edit: Jag undrar vad politikerna tänker göra när deras älskarinnor blir på smällen...
Såvitt jag förstått är det välkänt att i alla fall ett par av de stora männen inom abortförbuds älskarinnor har gjort ett antal aborter. Det har skymtat förbi.

Av någon orsak verkar det inte alls påverka deras popularitet bland väljarna. Varken aborten eller älskarinnan. Skilsmässor verkar ju inte heller påverka. Fast misstänker skarpt att de ser på annat sätt med kvinnliga politiker.
 
Såvitt jag förstått är det välkänt att i alla fall ett par av de stora männen inom abortförbuds älskarinnor har gjort ett antal aborter. Det har skymtat förbi.

Av någon orsak verkar det inte alls påverka deras popularitet bland väljarna. Varken aborten eller älskarinnan. Skilsmässor verkar ju inte heller påverka. Fast misstänker skarpt att de ser på annat sätt med kvinnliga politiker.
Det är ju också lite lustigt att det fanns en majoritet som var "pro-choice" i det republikanska partiet som omvändes till "pro-life" förs under 1970-talet, de får det ju att låta som att det alltid varit en fråga som partiet värnat, typ.
 
Det är ju också lite lustigt att det fanns en majoritet som var "pro-choice" i det republikanska partiet som omvändes till "pro-life" förs under 1970-talet, de får det ju att låta som att det alltid varit en fråga som partiet värnat, typ.
Jo fast det republikanska partiet är ju jättekonstigt nu. Tror inte det är många från 70-talet som skulle passa i det nu heller? Skulle Reagan stöttat Trump? Beslutet på 70-talet var ju tydligen för att få väljare från katoliker tex har jag för mig? Sedan verkar det som att till och med ursprungligen usla politiker som Trump gått från typ pro-choice till pro-life under sin politiska karriär för att få rösterna.
 
Det är ju också lite lustigt att det fanns en majoritet som var "pro-choice" i det republikanska partiet som omvändes till "pro-life" förs under 1970-talet, de får det ju att låta som att det alltid varit en fråga som partiet värnat, typ.
Det verkar tydligen lättare än man hade kunnat tro att välta demokratier genom demokrati (och iofs borde man inte gått och trott från första början om man betänkte tidigare exempel, folk har nog blivit för obrydda om demokrati och åsiktsfrihet. Kanske också för toleranta gentemot fascism? Redan pollningar för ett par år sedan antydde att yngre generationer tyckte att demokrati och åsiktsfrihet kunde både has och mistas i USA och Europa har jag för mig).
 
Det här är bland det vidrigaste jag läst. Om fallet med den 10-åriga flickan som behövde åka från Ohio till Indiana för att göra abort (Jim Bopp som uttalar sig verkar vara en riktig vidrig gubbe/advokat) :

"Unless her life was at danger, there is no exception for rape," Bopp told Politico. "We don't think, as heartwrenching as those circumstances are, we don't think we should devalue the life of the baby because of the sins of the father."

https://www.businessinsider.com/law...ral&utmTerm=topbar&referrer=twitter&r=US&IR=T
 
Omröstning i EU-parlamentet idag om att abort ska vara en grundläggande rättighet. 324 för och 155 emot. SD avstod ifrån att rösta; förstås. Det går ju inte att stödja kvinnors rättigheter.

https://omni.se/euparlamentet-vill-gora-abort-till-grundrattighet/a/Ea6jQP
Det är inte speciellt länge sedan det stod i deras program att de ville sänka abortgränsen.
Detta borde vara en ickefråga i Sverige där vi har färre och färre aborter i ung ålder och siffror enligt nedan.

Sedan början av 1990-talet utförs allt fler aborter tidigt i graviditeten. År 1995 utfördes 55 procent av aborterna före vecka 9 och 10 procent före vecka 7. Un- der 2019 var motsvarande andelar 85 procent före vecka 9 och 59 procent före vecka 7.10 juni 2020
 
Det är inte speciellt länge sedan det stod i deras program att de ville sänka abortgränsen.
Detta borde vara en ickefråga i Sverige där vi har färre och färre aborter i ung ålder och siffror enligt nedan.

Sedan början av 1990-talet utförs allt fler aborter tidigt i graviditeten. År 1995 utfördes 55 procent av aborterna före vecka 9 och 10 procent före vecka 7. Un- der 2019 var motsvarande andelar 85 procent före vecka 9 och 59 procent före vecka 7.10 juni 2020
SD 2017

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...on/sankning-av-gransen-for-fri-abort_H5021625
 
Det här är bland det vidrigaste jag läst. Om fallet med den 10-åriga flickan som behövde åka från Ohio till Indiana för att göra abort (Jim Bopp som uttalar sig verkar vara en riktig vidrig gubbe/advokat) :

"Unless her life was at danger, there is no exception for rape," Bopp told Politico. "We don't think, as heartwrenching as those circumstances are, we don't think we should devalue the life of the baby because of the sins of the father."

https://www.businessinsider.com/law...ral&utmTerm=topbar&referrer=twitter&r=US&IR=T
Jag gick in hit för att kolla om någon hade skrivit om detta för jag läste sedan detta... (trigger varning för medicinska förklaringar)
b20b588b2660ecb46b93e45e0e45694ece18eb29.jpg

Och en annan lade till detta:
To translate for the non-medical audience, this 11 year old little girl started with her blood pressure so high it could easily become fatal, meaning they had to have her give birth right away. Because she was so young, the baby ripped her womb apart and tore a massive hole between her vagina and anal cavity. This meant her womb had to be cut out as it was too damaged to function and because it could have caused her to bleed to death, and she had to defecate into a bag from her abdomen whilst the massive hole in her anal cavity healed. She was left permanently infertile, in severe pain, likely traumatized beyond belief, and possibly disabled for the rest of her life. These are frequent complications in pregnant children. Any pregnancy before adulthood is a medical emergency.
😭😭😭
Det slet mitt hjärta itu :cry:
 
Apropå mediciner och små flickor...
c0dde29bea877f20a5ed42632146806c0d0d4582.jpg

Artikel
:banghead: :banghead: Herregud, snacka om att sexualisera barn! :banghead:
Våldtäkter av barn är visst ett vanligt inslag i deras vardag liksom O_o och total avsaknad av empati för dessa barn. (Det är ju inte deras barn.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 392
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp