Bukefalos 28 år!

Röda tassar

Mysgrisen

Trådstartare
Portugisen har börjat slicka sig under tassarna, och jag har sett att han är röd där.

Har han fått svamp?

Finns det någon huskur som jag kan sätta igång med nu i kväll?

Har pevarylsalva hemma. Kan man använda det?
 
Sv: Röda tassar

Mitt pälsmonster får ofta svamp mellan tårna eftersom det är omöjligt att hålla honom torr om tassarna. Jag har faktiskt aldrig vågat prova pevaryl för jag tänkte att det kanske är farligt att slicka i sig, men det kan säkert någon annan svara på. Jag brukar ta lite zinkpasta och det hjälper på min hund iallafall. :)
 
Sv: Röda tassar

Frågan är warför hunden slickar under tassarna. Wisst kan den nu ha fått en jästswampinfektion, men en sådan är aldrig primär utan bara en följd aw att miljön under tassarna blir gynnsam (i det här fallet ökad fuktighet pga slickandet). Att slicka sig under tassarna är ett wanligt hudbeswär och är eg = klåda. Kan bero på olika saker; ofta rör det sig om allergi, men äwen wissa parasitinfektioner kan wisa sig så.

Jag tycker att du ska ta hunden till en weterinär för att utreda den bakomliggande orsaken. Om det är jästswamp under tassarna brukar Atamon fungera utmärkt, bara att badda på. (Atamon är nån sorts konserweringsmedel och kan köpas i wanliga liwsmedelsaffärer).

Hur gammal är hunden?
 
Sv: Röda tassar

Är det bara en tass skulle jag leta efter sår, klokapselbrott osw. Sannolikheten för att hunden ska ha ett bakomliggande problem som allergi osw minskar när det bara rör sig om en tass, men det händer titt som tätt att symptomen börjar så. Alla tassar måste inte wara inwolwerade för att det ska wara ett generellt problem.

Hunden har ju åldern inne för både foderallergi och atopi... :angel: Men kolla igenom ordentligt, klipp bort onödigt hår (för hand, maskinklippning brukar klia) och behandla med Atamon. Pewaryl fungerar också, men kanske ska du sätta krage på hunden då. Pewaryl är inte giftigt, men ändå inte tänkt att ha på tungan.
 
Sv: Röda tassar

Ska klippa bort håret i tassarna. Vi har en tratt hemma, så jag kan smörja med pevaryl.

Om det inte blir bättre inom ett par dagar så kontaktar jag vet.
 
Sv: Röda tassar

Min hund har haft jästsvamp på sina tassar och jag badade dem med Malaseb schampoo. Hans problem beror på allrgi/magsjukdom
 
Sv: Röda tassar

Det kan vara en myra eller annan insekt som har bitit/stuckit. Prova att tvätta med jodopax och sen t ex hydrokortison (klådstillande) eller zinkpasta.
 
Sv: Röda tassar

Klipp så tassen blir luftigare. Tvätta med en atamon och vattenlösning (50-50%) 3 ggs/dag och undvik att tassarna är småfuktiga! Dvs torka med hårtork innan natten osv om det är blött ute.

Om inte förbättring ses inom 3-4 dagar ring vet!

/Ulga
 
Sv: Röda tassar

Troligtvis tasseksem. Klipp rent och håll efter så brukar det lösa sig. Man kan regelbundet tvätta av tassarna med tvål och vatten eller något sårtvättmedel. Det är viktigt att försöka torka torrt efteråt.
 
Sv: Röda tassar

Jag pratade med vet idag. Så nu tvättar vi med alsollösning, och smörjer med fucidinsalva. Har även klippt bort hår.

Jag satte på honom tratten när jag åkte till jobbet i morse. När jag kom hem en sväng vid nio så hade han tagit av si g den.

Han har slickat ett sår mitt i tassen.

Nu har jag förankrat tratten väl.

Tack för tpset om hårtork, den ska vi använda.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: tanten
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
753
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 398
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp