röka e-cigaretter inomhus?

tanten

Trådstartare
Skulle behöva lite synpunkter från buke.
Jag har vuxna elever. De är flyktingar och många av dem röker. Nu har ett par av dem gått över till e-cigaretter och speciellt en av dem, en rätt kaxig man i 30-årsåldern, röker sin e-cigarett inomhus också.

Hur skulle ni resonera? Hur funkar det på andra arbetsplatser? Får man i allmänhet röka e-cigarett inomhus?
Jag känner mig vilse i detta.
 
Är vanlig rökning förbjuden inomhus så ska även e-ciggrökning vara det. Bara för att de inte innehåller tobak innebär inte det att de är ofarliga för omgivningen.


http://www.psychologistsagainsttobacco.org/Default.aspx?id=31601
 
Skulle behöva lite synpunkter från buke.
Jag har vuxna elever. De är flyktingar och många av dem röker. Nu har ett par av dem gått över till e-cigaretter och speciellt en av dem, en rätt kaxig man i 30-årsåldern, röker sin e-cigarett inomhus också.

Hur skulle ni resonera? Hur funkar det på andra arbetsplatser? Får man i allmänhet röka e-cigarett inomhus?
Jag känner mig vilse i detta.


Jag har också vuxna elever/deltagare - både medelklass-svensson, och nysvenskar (allt från flyktingar till arbetskraftsinvandring).

Jag gillar inte e-ciggen. Ser inte att det skulle vara någon skillnad mellan dem och vanliga ciggisar, och vill inte att vi röker på lektion.

På rasten lägger jag mig inte i om någon röker.
 
Oavsett om det sker inomhus eller utomhus?

Min egen tanke är att all rökning bör ske utanför ytterdörrarna.

Jag har inte sett att någon rökt e-cigg inomhus här - och ja, jag håller dig, rökning bör ske ute.

Men vi har inga regler kring just e-cigg. Bara kring "droger", och om rökaren hävdar att det bara är smaksättning i e-ciggen så hamnar vi ju i symboldiskussionen. E-ciggen ser ut som en cigg, och funkar som en cigg - alltså är det en cigg... eller?

Kan du inte ta upp det som en generell fråga i gruppen?
 
Vem är ansvarig för utbildingen? Det är dem du ta upp saken med, enligt min uppfattning. Skolledning eller motsvarande och huvudskyddsombud har mandat att bestämma.
Jag har också uppfattningen att cigarretter är cigarretter även om det står e- framför.

Min egen arbetsplats är sedan många år rökfri, och inte ens i min vildaste fantasi skulle jag kunna tro att ledningen skulle tillåta e-cigarretter...
 
Skulle behöva lite synpunkter från buke.
Jag har vuxna elever. De är flyktingar och många av dem röker. Nu har ett par av dem gått över till e-cigaretter och speciellt en av dem, en rätt kaxig man i 30-årsåldern, röker sin e-cigarett inomhus också.

Hur skulle ni resonera? Hur funkar det på andra arbetsplatser? Får man i allmänhet röka e-cigarett inomhus?
Jag känner mig vilse i detta.
Så här säger tydligen Folkhälsoinstitutet (enligt tankesmedjan Tobaksfakta, gick inte vidare och kollade om de återger det rätt): http://tobaksfakta.se/nyheter/statens-folkhalsoinstitut-rokforbud-bor-galla-aven-e-cigaretter/
 
Skulle behöva lite synpunkter från buke.
Jag har vuxna elever. De är flyktingar och många av dem röker. Nu har ett par av dem gått över till e-cigaretter och speciellt en av dem, en rätt kaxig man i 30-årsåldern, röker sin e-cigarett inomhus också.

Hur skulle ni resonera? Hur funkar det på andra arbetsplatser? Får man i allmänhet röka e-cigarett inomhus?
Jag känner mig vilse i detta.

du som lärare avgör väl. vill han suga på sin batteripinne så avgör du om han ska få göra det hos dig eller ej.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 759
Senast: LovingLife
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp