Röntga tik som löper?

Ela

Trådstartare
Jag har tid att röntga min tik den 18 sep och hon började att löpa för två dagar sedan, va tror ni ska jag röntga ändå eller bör jag vänta?

Jag har hört så mycket olika, vissa säger att man inte ska röntga under löp andra tycker att det inte spelar någon roll, men hur är det egentligen?
 
Sv: Röntga tik som löper?

Min personliga åsikt är att man "ska" kunna röntga närsomhelst, ligger tiken så på gränsen att ett löp skulle kunna göra så att hon ev. får sämre höfter så ja, då kanske det är det resultatet hon egentligen ska ha... Men alla har väl sina åsikter, en del väljer att vänta om de inte har brottom med resultatet medans en del kör på och röntgar ändå.
 
Sv: Röntga tik som löper?

Min började löpa lite tidigare än planerat och satte i gång typ veckan efter jag röntgade med A höfter som resultat så där gjorde det ju inget. Men det är klart onödigt att göra det just mitt i löpet när så många snackar om att det är en väsentlig skillnad i resultaten:)
 
Sv: Röntga tik som löper?

Jag förstår inte hur ett löp - som har med livmodern att göra, ska kunna påverka röntgenresultat. Skelett (höftkulor och höftled) och livmoder hör liksom inte ihop:cool:
 
Sv: Röntga tik som löper?

Jag förstår inte hur ett löp - som har med livmodern att göra, ska kunna påverka röntgenresultat. Skelett (höftkulor och höftled) och livmoder hör liksom inte ihop:cool:

Tja det hör visst samman. Eftersom tiken förbereds för att vara dräktig och att valpa -av hormoner - oberoende av parning eller ej mjukas ligament etc upp för att hon ska kunna valpa så visst hör det ihop
 
Sv: Röntga tik som löper?

Jag röntgade min ena tik när hon var i löp o hon har A höfter.
Det var på hennes 1 års dag o den inföll med hennes första löp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 186
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 831
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 411
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp