Rörelse i hagen.

P

pondus

Jag har roat mig att mäta hur mycket hästarna rör sig i hagen. Vi har en vinterhage som är ca 300x300 meter. Har tre hästar som släpps ut ca 07,00 togs in 16,00.
I och med att det snöat på natten, var det lätt att följa spåren. Resultatet efter att mätt tre olika dagar så har hästarna rört sig mellan 1100 meter en dag och som mest ca1300 meter. Jag tror att våra häster är ganska normala med bra kondis och ganska vältränade. Detta tillfredställer ju inte på långa vägar hästens behov av rörelse för att må bra. Ni som påstår att era hästar musklar sig själva i hagen, Hur mycket rör sig era hästar på en dag i hagen? Mitt sätt att se på det, är att för att få en hållbar häst bör en frisk häst minst röra på sig en mil om dagen.
Naturligvis skiljer det ju på hur mycket snö det är i hagen, men är det inte så att hästarnas rörelse i hagen är lite överdriven?
 
Jag tycker att våra hästar mest står och hänger i hagen om dagarna.Iallafall på vintern på sommaren rör de sig betydligt mer.
 
Intressant iakttagelse!

I vår flock så är det ganska oroligt just nu, då den ena hästen jagar de nadra ganska mkt. Jag ska försöka mäta hur mkt de rör på sig,

Mne dte måste ju också bero på
Hur länge de står ute
Var maten placeras
övriga intressanta saker att utforska


Jag hålle rmed dig att hästen bör röra sig så mkt som möjligt, och att hästen musklar sig själv i hagen, det måste ju vara en myt?

Själv rider jag minst 1 mil om dagen, och hästarna går ute i 14 timmar.

mvh
 
Det finns mätningar gjorda i en undersökning, och det visade sig att hästarna var i rörelse 16 timmar utav dygnets 24 timmar.

Hagens storlek och utformning spelar även stor roll för hur och hur mycket hästen rör sig, små hagar minskar rörligheten hos hästen medan större hagar ökade rörligheten.

Unga hästar som går på väl utbredda och tilltagna hagar, tränar inte enbart sina muskler. De tränar även lungorna som som är väldigt viktiga i den fortsatta utvecklingen och vidare träningen, hästar uppfödda på små ytor har uppvisat begränsningar i sin lungkapacitet.
 
min häst har en liten hage men det finns åtminstone skog
så hon har ngt att göra, (de flesta hagarna i mitt stall är
det INGET i , ingen skog alltså)hon går runt
och grejar med träden, äter osv.
Hon rör sig inte värst, men jag har observerat henne
även i stora hagar och det är ingen skillnad.. :smirk:
 
. Ni som påstår att era hästar musklar sig själva i hagen, Hur mycket rör sig era hästar på en dag i hagen?

Jag tittar inte så mycket på STRÄCKA och HUR de rör sig.

När det gäller sträcka så rör de sig mindre i den mindre vinterhagen än i den större sommarhagen. Med ledning av hur många gånger på en dag som jag ser dem vara i respektive ände av sommarhagen så rör de sig iaf MINST 5 km/dag i sommarhagen (de står då inne mitt på dagen under värsta insektsplågan).

I vinterhagen så är sträckan mindre, dels är hagen mindre och dels så är maten serverad på ett ställe etc. Skulle tro att de rör sig ungefär 2 km/dag i den.

Min vinterhage ge gott om "gratismuskler" och här är varför:

1. Den är KUPERAD. Ska man hårddra det så är 1/3 av hagen BRANT slänt. Det är många turer uppför och nerför i varierande fart i den. Ofta när de busar så ingår bådenedför och uppför i galopp.

2. Den består av olika underlag och terräng. Från fin, platt åkervall via branta slänter som både är förhållandevis 'rena' men även steniga och fulla med träd och rötter (dvs de måste LYFTA på benen och använda både ben och rygg).

3. Den går INTE att överblicka från ett ställe. Utan de måste röra sig mellan de olika delarna för att hålla översikt. Maten är i en av delarna, den tråkigaste och eg bara en 'genomfartsled'. Så hästarna rör sig kontinuerligt mellan olika platser.

4. Hästarna har ett antal viloplatser/utkiksplatser där de står och dåsar. Det finns en sådan del i olika delar av hagen (beroende på vad de kan överblicka) och två av dem ligger 'högt', dvs det kräver att det tar i uppför för att ta sig dit, och går nedför för att ta sig därifrån.

Och så det VIKTIGASTE av allt - jag har hästar som rör sig och busar MYCKET i hagen. De rör sig alltså mer än många andra hästar skulle. Kallblodsstoet var inte så, hon var mest intresserad av mat, och inte av att busa, så hon rörde sig mindre och hade således mindre fördelar av hagens 'träningsmöjligheter', även omd et såklart gav mer effekt än en platt fyrkantshage.

Så, hästar som i ALLA GÅNGARTER rör sig över längre sträckor än kanske genomsnittshästen, men som ffa går i olika terräng, uppför, nedför, plant underlag som uppmanar till fart och alla mellandelar till oländligt underlag som uppmanar till rejäla benlyft och att de ser efter var de sätter hovarna.

Jag ser STOR skillnad på just att den är så kuperad. Jag har haft många gånger större hagar, men som varit platta, men där de inte musklat sig lika fint trots att de rört sig lika mycket. fast jag får hjärtat i halsgropen ibland när de leker bergsgetter och galopperar upp och nerför den branta slänten med stenar. Men de verkar ha 'stenkoll' i dubbel bemärkelse :D

Och - de går ute minst 12 h per dag. Ju längre tid ute dessto mer tid av dygnet de rör sig vilket såklart också spelar in!
 
Min står mest och tittar längst upp i hagen, är väldigt få spår längre ned. Jag anser att hagvistelse EJ är motion!
 
Det finns mätningar gjorda i en undersökning, och det visade sig att hästarna var i rörelse 16 timmar utav dygnets 24 timmar.



Men den undersökningen gällde ju vildhästar så det går väl kanske inte riktigt att jämföra :crazy:
 
Men den undersökningen gällde ju vildhästar så det går väl kanske inte riktigt att jämföra

Nej det finns undersökningar gjorda bla på lösdriftshästar, man har också haft mindre undersökningar där man jämfört unga hästars uppväxt mot varann där förutsättningarna varit olika.

Vilda hästar rör sig ännu mer per dygn, ända upp till 20 timmar.
 
Men vad innebär då "röra på sig"?? Är det att ta 2 steg medans dom betar? För betar gör dom ju större delen av dygnet, sedan sover/vilar dom ju en del oxå.
 
Ja, det undrar jag också, skulle precis fråga samma sak.... I såna fall "rör" ju mina sig också, men det är typ ett steg eller två, sen stopp.... Bra för leder och cirkulation är det ju, men träning kan ma knappast kalla det... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 360
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 415
Senast: mamman
·
Hästvård Hej, jag har noll koll på hästar och hästvård, och skulle vilja veta i vilken omfattning en hage bör mockas. Jag går dagligen förbi en...
Svar
11
· Visningar
1 593
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 164
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp