Rörelsestörning

Qluring

Trådstartare
Hej.
Mitt halvblodssto (F -93) har fått en rörelsestörning på hö bak. Hon lyfter det mkt högre än det vänstra och lixom slår ner det i backen (ser ut som när de går i transportskydd). Det syns mest i skritt och vissa steg är "normala" och en del blir högre, när hon är uppvärmd syns ingenting. Det började i mitten av januari och jag kontaktade då min ET för rådgivning, fick rådet att palpera henne mellan korset och höften och hon reagerade starkt. Masserade och använde BoT täcke samt lugnare ridning i en vecka. Ömheten försvann men "lyftet" finns kvar. Har ridit henne som vanligt och tränat både hoppning och dressyr för instruktör (i väntan på ET behandling, har även kollat med vet), instruktörerna ser ingenting och det märks inte heller ngt i ridningen. Ca två veckor innan hon började "lyfta" hade vi det dock lite trassligt i ridningen. Började stanna när vi kom fel på hinder lr kom upp i höjder 1,10+ (har aldrig skett förut) bockade och hon drog på i kombinationerna, däremot var själva sprången mycket bättre än tidigare. Likaså var hon ovillig att arbeta i vä sluta. I och med att ömheten försvann så skedde detsamma med trasslet i ridningen och hon har tom gått bättre än någonsin. Senaste hoppträningen gick hon som en klocka, hoppade mkt lydnadshoppning på böjt spår och i kombinationer och hon både samlade sig och längde. Dressyren har också gått kanon och hon gör öppnor, slutor, förvänd, tempovxl, halter i samtliga gångarter utan problem, är även kanonfin dagen efter hårdare pass. Hon är oxå en mkt bestämd dam så det märks tydligt på henne när ngt är fel vilket det inte har gjort. ET hittade inget som kunde förklara "lyftet", hennes spontana reaktion var tuppspatt men det avfärdade hon då äldre hästar inte får denna åkomma. Muskulaturen i högersidan var mer spänd än vänster och hon hade en låsning i högerbogen. Hon tyckte även att hö has var ngt gallig samt att hon är lite segare då det bakbenet stretchas bakåt. Ömmade lite grann vid hö bakknä och fick laserbehandling. ET trodde det kunde vara spatt :crazy::eek:lr möjligtvis ngt i knäet. Har fått tid på klinik i nästa vecka och kommer väl troligtvis få svaret då, men ni vet hur det är - tankarna mal... Det jag funderar mest på är om det kan ha varit två skilda saker, rörelsestörningen och muskelömheten eftersom hon gått hur fint efter att den försvann och inte verkar störas av "lyften". Lr om det var symptomen som försvann men själva källan är kvar. Detta blev långt men har ni några idéer så delge gärna dem.
 
Sv: Rörelsestörning

Visst kan även äldre hästar få tuppspatt, och det låter ju onekligen som det på din beskrivning, men frågan är ju vad som ligger bakom dem? Hon är inte öm/svullen över böjsenorna?
 
Sv: Rörelsestörning

Nej inget sånt. Har också hört att även äldre hästar kan få tuppspatt och alla beskrivningar av den åkomman här på buke stämmer så väl överens med hennes rörelsestörning, slog det dock ur tankarna när ET sa att de inte kunde få det. Hon har iofs alltid (haft henne i två år) dragit upp hö bak första steget/en när vi går ut ur stallet och hon stått på gången.
 
Sv: Rörelsestörning

Säger som övriga- visst kan även äldre hästar få tuppspatt. Varför skulle dom inte kunna få det? Som jag förstår så är tuppspatt en nervskada. Låter väldigt mkt som tuppspatt tycker jag.
 
Sv: Rörelsestörning

Känns bra att höra, kan ju iofs inte veta hur det ligger till förren på torsdag men det känns inte lika nattsvart ändå.
 
Sv: Rörelsestörning

Hon har aldrig haft problem med patella tidigare då?
 
Sv: Rörelsestörning

Nej inte vad jag vet om iaf. Det enda hon tidigare haft problem med är ryggen, får lätt låsningar och muskelspänningar och hon har alltid varit lite svagare i högersidan. Har dock tränat mkt på att få henne liksidig och högersidan (framförallt bak) har blivit mkt starkare under det senaste halvåret. Kan ju också ha kommit av att jag jobbat mkt med att stärka bakdelen på henne under hösten, vintern.
 
Sv: Rörelsestörning

Det är garanterat tuppspatt. Och som övriga sagt så kan även äldre hästar få det. Min valack fick det efter en plötslig avställning när han var 14 år. Men exakt orsak går inte att hitta men hade han inte blivit avställd så tror jag inte att det hade uppkommit.

Min häst är opererad för det med gott resultat, men om han får ont i benet (har hänt både vid balltramp och knäledsinflammation) så spattar han mer under perioden än annars (i vanliga fall så är det bara lite grann i skritten fram tills han är uppvärmd). Så i vårt fall så ser jag ett tydligt tecken mellan smärta och mera tuppspatt. Men tuppspatten i sig orsakar ju ingen smärta.

Så även om de vid vet.besöket avfärdar det som enbart tuppspatt så skulle jag även be om en grundlig hältundersökning när du ändå är där för att utesluta att det även finns ngt sådant.

Men om det bara är tuppspatt så är det inget du behöver vara så orolig över. En del får mindre spatt när de använder BoT hasskydd. Och oftast så syns det ännu mindre när det blir lite varmare ute. Viktigt är att hålla jämn motion och inte göra plötsliga förändringar utan förberedelse innan (varken neråt eller uppåt). Se till att hålla hästen välmusklad. I vårt fall så försvinner problemet helt när han får gå i riktigt stor hage. Men på vintern när han går i mindre hage och det är kyligt så kan det under vissa perioder vara lite tydligare. På sommaren syns det inte alls.
 
Sv: Rörelsestörning

Tack! Ska se till att de kollar igenom allt ordentligt när jag ändå är där, om det nu visar sig vara tuppspatt. Hon ömmade ju som sagt lite kring knäleden och var lite spänd i muskelfästet där så det får de kolla upp lite extra.
 
Sv: Rörelsestörning

Jag skulle gissa på nån nervskada, men det är ju omöjligt att ställa diagnos för ngn här på Buke, så jag skulle föreslå dig att visa hästen för en veterinär.. Hur funkar det att vända runt hästen "på stället". Hänger bakbenen med som de ska åt båda håll? Hänger de med när hon backas?
En gammal häst som får såna här problem, kan mkt väl ha förkalkningar längs kotpelaren som ger nervinklämningar.
 
Sv: Rörelsestörning

De hästar jag har sett där lyftet inte beror på tuppspatt så har det kommit från en nackskada. Vet du om hon har gått omkulle i hagen el dyl.?
 
Sv: Rörelsestörning

Nej hon har inte gått omkull vad jag vet - men man har ju inte alltid koll på vad de har för sig... Bakbenen följer med som de ska både vid snäva vändningar och ryggning. Likaså vid markarbete med bommar osv, dvs inga konstigheter förutom just lyftet.
 
Sv: Rörelsestörning

Man vet inte med säkerhet vad som egentligen utlöser tuppspatt. Tuppspatt kan botas genom enkel operation. Man skär av en sena som löper över hasens utsida. Det brukar räta till problemet. Skulle inte det hjälpa kan man tillgripa en patellaoperation. Men tuppspatt är ju inget hästen lider av.

Märkligt uttalande av din ET. Vad stödjer hon den teori på ?
 
Sv: Rörelsestörning

De låter som min herre.. och han har inte tuppspatt. han har en nervskada sen han var 2 år då han klämde en nerv i ena bakbenet under en narkos ( lång historia som inte hör till saken ) men de jag vill få sagt är att han är röntgad och kollad på 3 olika kliniker och han har inte tuppspatt utan bara fått en rörelsestörning pga av en nervskada helt enkelt , inget han lider av.. Men han visar de bara innan han blivit varm i kroppen för under själva ridningen så går han prickfritt så de låter precis som din häst..
din kuse kanske har gjort sig illa i hagen eller något :confused: eller vad vet jag .. jag är absolut ingen expert innom området utan kan bara säga att min hasta har en rörelsestörning som låter som din och de beror på en gammal nervskada som INTE är spatt / tuppspatt..

Hoppas de löser sig för dig och du hittar problemet. / indigo95
 
Sv: Rörelsestörning

Men tuppspatt beror ju på nervskada... Det finns inget annat, inga förändringar el dyl som går att se förutom konstaterande av nervskada och ett högre steg. Så jag förstår inte hur inte alla nervskador inte skulle vara tuppspatt och vice versa?

Tuppspatt och spatt har ju däremot inget med varandra att göra.

Vet du ngt som inte jag vet? Vad skiljer din häst från en häst som har tuppspatt? Det måste ju vara samma sak. Eller?
 
Sv: Rörelsestörning

ska jag vara ärlig så är jag helt kass på sånt här men enligt vet så är de inte tuppspatt/spatt han har utan nått annat men jag kan tyvärr inte vidarutveckla de :crazy:

/indigo95 :)
 
Sv: Rörelsestörning

*kl*
Jag tycker att det låter som tuppspatt, karaktäristiska är då att dom snabbt drar upp benet i en onaturlig rörelse, syns oftast och endast i skritt. Tänk på Tupparna när dom går bland hönsen...
 
Sv: Rörelsestörning

Hon stödjer teorin på att äldre hästar enligt henne ej får tuppspatt samt att hon var ngt gallig på hö has samt lite segare i stretchingen på hö bak. Poängterade dock att det oxå kunde vara ngt annat och att jag inte skulle oroa mig allt för mkt, men det var hennes huvudteori.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 179
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 267
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp