Rörelsestörning

Sv: Rörelsestörning

Hon stödjer teorin på att äldre hästar enligt henne ej får tuppspatt samt att hon var ngt gallig på hö has samt lite segare i stretchingen på hö bak. Poängterade dock att det oxå kunde vara ngt annat och att jag inte skulle oroa mig allt för mkt, men det var hennes huvudteori.

Då får du upplysa henne om att hon har fel ang att äldre hästar inte kan få det! Det finns kanske de i mellanålder också, men de allra flesta drabbas ju antingen som unga eller gamla.

Min gissning är att hon fått både tuppspatt och knäledsinflammation.

Du får berätta sen när du varit i väg på klinik vad de kom fram till!
 
Sv: Rörelsestörning

Då var vi tebax från kliniken. Diagnosen var tuppspatt och anledningen till att hon var lite "segare" i det benet berodde helt enkelt på tuppspatten. Vet var mkt insatt i just denna åkomma och trodde inte att operation skulle vara nödvändig även om vi tänkte tävla i dressyr - enligt honom var det en "lindrig" form av tuppspatt och var vi noga med uppvärmingen skulle det nog fungera. Nu är det ju hoppning vi tävlar i men hade ju planerat att debutera FT till sommaren så då är det ju skönt att kunna undvika spattandet... Höll på att börja störtgråta av lättnad när han efter undersökningen log och sa "Ett solklart fall av tuppspatt och inget annat. Ta nu med din häst hem och fortsätt rida och ha det trevligt tillsammans". Inte heller han förstod vad ET hade menat med att endast yngre hästar får tuppspatt då det kommer av en nervskada och då kan uppstå närsomhelst i livet. Gumman verkade tycka att det hela var en trevlig utflykt, hur cool som helst och så stod ju stallkompisen i box snett emot... Det enda som var lite läskigt var att vägas - 644kg:devil: Nu får hon inte gå upp mer än 6kg för då får hon inte åka med i transporten...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 179
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 267
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp