R

Raderad medlem 6459

För att skydda sin SGI under studier måste man ta studiemedel på heltid.
Om jag vill läsa säg en tvåårig utbildning men bara har CSN-veckor kvar för ett år finns det alltså inget sätt för mig att skydda min SGI?
Således kommer jag att nolla min SGI bara för att jag inte kan få CSN.
Och om jag då efter dessa två års studier vill ha barn så kommer jag få lägstanivån på föräldrapenning/alt om jag senare blir sjukskriven så får jag typ nada i sjukersättning?

Har jag förstått det hela rätt?
 
Om du har csn-veckor kvar från andra potter (gymnasienivå/högskola) och orkar med så kan du ju fylla ut med säg 50% kurser på tex komvuxnivå och således läsa 150%.
Och då söka fullt studiemedel fast 50/50 från olika potter.

Så har jag gjort, läst några högskolekurser på deltid för att dryga ut komvuxveckorna för att bli klar.
 
För att skydda sin SGI under studier måste man ta studiemedel på heltid.
Om jag vill läsa säg en tvåårig utbildning men bara har CSN-veckor kvar för ett år finns det alltså inget sätt för mig att skydda min SGI?
Således kommer jag att nolla min SGI bara för att jag inte kan få CSN.
Och om jag då efter dessa två års studier vill ha barn så kommer jag få lägstanivån på föräldrapenning/alt om jag senare blir sjukskriven så får jag typ nada i sjukersättning?

Har jag förstått det hela rätt?

Tyvärr är det nog så.

"
Studera utan studiemedel
Om du studerar utan studiemedel kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) påverkas. Din sjukpenninggrundande inkomst styr bland annat hur mycket du får i sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

När du studerar med studiemedel kan du få behålla din SGI under studieperioden.

Om du däremot studerar utan att löpande ha studiemedel, förlorar du i allmänhet din SGI.

Läs mer om reglerna hos Gör en sjukanmälan - Försäkringskassan

Återbetalning av tidigare lån
Betalar du redan på ett studielån och ska börja studera igen?

Om du studerar med studiemedel behöver du inte betala tillbaka under den tid du studerar.

Studerar du däremot utan studiemedel, måste du fortsätta att betala tillbaka även under studietiden. Om du inte kan betala på ditt lån under studietiden för att dina inkomster är lägre, har du möjlighet att ansöka om att få nedsättning. Nedsättning innebär att du får betala mindre på ditt lån under en tid.



"
 
@Hyacinth Yes, det där har jag läst. Där stod det dock ingenting uttryckligen om omfattningen av CSN:t. Men ja, RÖV-SGI som sagt. Tack!

@Nixehen Ah. Ja, det är ju en lösning. Låter dock väldigt tufft att läsa på 150% i ett helt år, särskilt om 100% av dem är på avancerad nivå.

Vilket jävla skämt det här är alltså. Heja Sverige friskt humör etc.
 
Det ska troligen ändras och tas bort så man fryser sin SGI utan studiemedel. Men tills det ev ändras gäller nuvarande regler - så inget studiemedel och tidigare SGIn skyddas inte. Tyvärr. Skitdumt.
 
Det är himla dumt när man har gått en lång utbildning från början, men råkar ut för saker som gör att man inte kan fortsätta arbeta inom området.
Går på tvärs mot allmänna arbetsmarknadspolitiken att man ska skola om sig för att kunna fortsätta arbeta till pensionen...
 
Senast ändrad:
Glömde. Om man klarar sig ekonomiskt ändå kan man skydda sin SGI när man studerar två år men bara har ett års veckor kvar genom att plugga 100% och söka studiemedel på 50%. Då räcker veckorna hela tiden och SGIn är skyddad.

Men det kräver man har råd att få halvt studiemedel i två år

Det krävs alltså inte studiemedel på heltid.
 
Glömde. Om man klarar sig ekonomiskt ändå kan man skydda sin SGI när man studerar två år men bara har ett års veckor kvar genom att plugga 100% och söka studiemedel på 50%. Då räcker veckorna hela tiden och SGIn är skyddad.

Men det kräver man har råd att få halvt studiemedel i två år
Vänta va va va? Räcker det att ha studiemedel på 50% för att skydda SGI:n? Det vill säga - studera 100% men ta CSN för 50%? Är du säker på det?
 
Det är himla dumt när man har gått en lång utbildning från början, men råkar ut för saker som gör att man inte kan fortsätta arbeta inom området till pension.
Går på tvärs mot allmänna arbetsmarknadspolitiken att man ska skola om sig för att kunna fortsätta arbeta till pensionen...
Ja, det är urdumt! Själv har jag en fil.kand. sedan tidigare samt har studerat språk och kommer absolut vilja läsa en master i framtiden. Det känns dock väldigt läskigt att göra det om det innebär att min SGI blir nollad under den här tiden :(.
 
Vänta va va va? Räcker det att ha studiemedel på 50% för att skydda SGI:n? Det vill säga - studera 100% men ta CSN för 50%? Är du säker på det?

CSN påstår det. Dubbelkolla med dem!

"Om du vill spara på studiemedlen utan att riskera din SGI kan du i stället söka studiemedel för en lägre studietakt än du faktiskt studerar – till exempel halvtid i 20 veckor, i stället för heltid i 10 veckor."

https://kundservice.csn.se/fragor--...nningen-om-jag-studerar-utan-studiemedel.html
 
För att skydda sin SGI under studier måste man ta studiemedel på heltid.
Om jag vill läsa säg en tvåårig utbildning men bara har CSN-veckor kvar för ett år finns det alltså inget sätt för mig att skydda min SGI?
Således kommer jag att nolla min SGI bara för att jag inte kan få CSN.
Och om jag då efter dessa två års studier vill ha barn så kommer jag få lägstanivån på föräldrapenning/alt om jag senare blir sjukskriven så får jag typ nada i sjukersättning?

Har jag förstått det hela rätt?

När jag pratade med FK för några år sedan kunde de bara se om man hade CSN eller inte, inte i vilken omfattning. Dvs, man kunde ta CSN på 50 % (vill minnas att det är lägsta omfattningen man kan få för) och fortfarande skydda sin SGI. Jag skulle dock dubbelkolla om det fortfarande är så innan jag provade!
 
CSN påstår det. Dubbelkolla med dem!

"Om du vill spara på studiemedlen utan att riskera din SGI kan du i stället söka studiemedel för en lägre studietakt än du faktiskt studerar – till exempel halvtid i 20 veckor, i stället för heltid i 10 veckor."

https://kundservice.csn.se/fragor--...nningen-om-jag-studerar-utan-studiemedel.html

När jag pratade med FK för några år sedan kunde de bara se om man hade CSN eller inte, inte i vilken omfattning. Dvs, man kunde ta CSN på 50 % (vill minnas att det är lägsta omfattningen man kan få för) och fortfarande skydda sin SGI. Jag skulle dock dubbelkolla om det fortfarande är så innan jag provade!
Har mailat Försäkringskassan nu, TACK hörrni! Jag läste också det där som du skrev @Alexandra_W men blev inte klok på om det verkligen räckte att göra så. Men har vi fattat rätt blir det långt mer görligt!
 
Försäkringskassan får bara uppgift om ATT du tar csn, inte hur mkt csn du tar. Så har dom sagt till mig i alla fall, jobbade för mkt så kunde inte ta full csn, men har full sgi nu under halvåret som föräldraledig :)
 
Ja, jag nollade min sgi för några år sen, jag gick från en mycket bra sgi till noll. Och fick alltså ut noll vid vab och sådant....jag läste då tre år utan studiemedel.
 
Ja, jag nollade min sgi för några år sen, jag gick från en mycket bra sgi till noll. Och fick alltså ut noll vid vab och sådant....jag läste då tre år utan studiemedel.
Ja och det vill jag för allt i världen undvika.
 
Ja det förstår jag. Kan man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen? Då skyddas sgi:n? Men du har väl ett jobb så där faller den idén också bort....
Man kan inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen medan man studerar på heltid (tror jag).

Men lösningen verkar vara att ta CSN på 50% och därmed få den att täcka hela studietiden (i mitt fall då) eftersom FK tydligen inte tittar på hur mycket CSN man faktiskt tar - bara ATT man tar det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
970
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 090
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp