Enligt FK, sid 214 och framåt, verkar det räcka bara du tar bidragsdelen till och med!
Och det står uttryckligen på sid 215 i nedanstående mastodontverk att du INTE behöver ha studiemedel på samma omfattning som studierna för att skydda SGI. Kan inte kopiera in text från mobilen dock.

Det räcker du har någon form Av studiestöd hela perioden du studerar :)

https://www.forsakringskassan.se/wp...47a89d3e59/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES
 
Tack @Alexandra_W för dina svar! Verkligen :heart. Då kan jag alltså känna mig lugn i att om det blir aktuellt med mer studier så finns det vägar fram utan att sabba SGI.

@micaelathegreat :p.

Väntar du nåt år så finns det god chans kravet på studiemedel för att frysa SGI är borta tom. Det ligger ett förslag om just det nu och det förväntas gå igenom och då börja gälla tidigast hösten 2018.

Så - min spåkula säger att din framtid ser ljus ut ;)
 
Intressant tråd då jag begärt tjänstledigt för studier några veckor i höst. Samtidigt håller vi ju på med ivf så vi hoppas ju på barn framöver.
Men då ska det räcka att jag tar bidraget för att behålla min, redan låga, SGI? @Alexandra_W
 
Intressant tråd då jag begärt tjänstledigt för studier några veckor i höst. Samtidigt håller vi ju på med ivf så vi hoppas ju på barn framöver.
Men då ska det räcka att jag tar bidraget för att behålla min, redan låga, SGI? @Alexandra_W

Om man får tro FK och CSN. Men jag skulle dubbelkolla för att vara helt säkert. Nolla SGI är inget kul alls.
 
Jag har fått min sgi ändrad pga att jag valde att läsa några kurser för skojs skull och inte ta studiemedel. Inte nollad sgi eftersom jag också jobbar men förändrad. Hade jag inte jobbat alls hade den nollats om jag inte valt att ta fullt studielån (tar inget nu). Källa försäkringskassan förra veckan.

För mig spelar det ingen roll då jag inte är beroende av sgi på något sätt så har inte orkat sätta mig in i om det är rätt eller inte, men det är vad kvinnan där sa + det stod i brevet + vad det står på "min sida" hos de.
 
Jag har fått min sgi ändrad pga att jag valde att läsa några kurser för skojs skull och inte ta studiemedel. Inte nollad sgi eftersom jag också jobbar men förändrad. Hade jag inte jobbat alls hade den nollats om jag inte valt att ta fullt studielån (tar inget nu). Källa försäkringskassan förra veckan.

För mig spelar det ingen roll då jag inte är beroende av sgi på något sätt så har inte orkat sätta mig in i om det är rätt eller inte, men det är vad kvinnan där sa + det stod i brevet + vad det står på "min sida" hos de.

Det är korrekt utefter det du beskriver. Din SGI frystes inte iom ej studiemedel, men nollades inte pga arbetsinkomst. Istället ändrades den till att sättas utefter din "nya" inkomst.
 
Intressant tråd då jag begärt tjänstledigt för studier några veckor i höst. Samtidigt håller vi ju på med ivf så vi hoppas ju på barn framöver.
Men då ska det räcka att jag tar bidraget för att behålla min, redan låga, SGI? @Alexandra_W
Om det är tillfälliga förändringar för kortare perioder än 6 månader så ska man inte ändra SGI för det, som jag förstått det. Men kan vara detaljer i räknandet jag inte har koll på.
Bör stå om det i vägledningen som @Alexandra_W länkade...
 
Lånar tråden lite, hoppas det är okey @niphredil !

Hur räknas SGIn ut? För att ta mig själv som exempel har jag tidigare vikarierat flera år (ingen fast anställning) och senaste åren pluggat heltid i 4 år med timanställning på lov, kvällar och helger. Om 1-2 år går jag ut i arbetslivet och kommer förmodligen behöva vikariera ett eller två år innan jag kan få en fast tjänst. Hur kommer min SGI se ut då? Alltså räknas den på ett år? Om jag pluggat med studiemedel första halvåret och jobbar heltid andra, går SGIn på den lönen jag hade på jobbet då?

Ursäkta rörigt inlägg, hoppas någon begriper vad jag menar. :D
 
Vill flika in att SGI även är skyddat om man studerar inom sitt egna område! Bedömningen verkar vara att du ska ha arbetat inom området ett år för att det ska räknas.

Så det är också en möjlig väg :).
 
Lånar tråden lite, hoppas det är okey @niphredil !

Hur räknas SGIn ut? För att ta mig själv som exempel har jag tidigare vikarierat flera år (ingen fast anställning) och senaste åren pluggat heltid i 4 år med timanställning på lov, kvällar och helger. Om 1-2 år går jag ut i arbetslivet och kommer förmodligen behöva vikariera ett eller två år innan jag kan få en fast tjänst. Hur kommer min SGI se ut då? Alltså räknas den på ett år? Om jag pluggat med studiemedel första halvåret och jobbar heltid andra, går SGIn på den lönen jag hade på jobbet då?

Ursäkta rörigt inlägg, hoppas någon begriper vad jag menar. :D
Kan inte svara på alla funderingar, men SGI kan räknas på nya lönen om du fått ett längre vikariat. Sitter själv i den sitsen nu och Försäkringskassan gjorde en utredning om huruvida dom skulle gå på den SGI jag hade innan studier (skyddad av studiemedel) eller den nya (baserad på ett vikariat året ut, start direkt efter vårterminens slut), och kom fram till att det var den nya som gällde.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
970
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 091
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp