Roliga bilder och memes om katter!

Jag kommer inte ihåg varifrån jag fått det men jag har för mig att jag läst någonstans om en myt att katter försöker stjäla människans själ när de står/ligger på bröstet nära ansiktet medan hen sover. Jag undrar om det är tanken bakom skulpturen.

(När jag googlar på något sånt så dyker det upp ett par resultat där man frågar om just detta, så det verkar ha funnits en sådan myt iallafall. Säkert från tiden när katter sågs som djävulen etc.
En i länken svarade att det var jobbigt att få katten hulka upp själen igen på morgonen innan jobbet :rofl:)
Det är en välkänd myt. Vet inte om det har något med just den statyn att göra, men jag kan tänka mig att det kommer ifrån att katter gärna ligger på bröstet/vid ansiktet och att de ansåg orsaka spädbarnsdöd.
 
Det är en välkänd myt. Vet inte om det har något med just den statyn att göra, men jag kan tänka mig att det kommer ifrån att katter gärna ligger på bröstet/vid ansiktet och att de ansåg orsaka spädbarnsdöd.
Det kändes bara som en väldigt specifik skulptur, med en människa som "ska" se lite oskyldig och änglalik ut medan katten ser lite ut som när en katt väntar på att få hoppa på en mus.

Jag minns den gången jag sov hos en kompis och vaknade mitt i natten i ett mörkt rum av att hennes svarta katt låg på mitt bröst och kröp genast upp fram till ansiktet på mig med sina lysande gula ögon, nästan så att ögonen gick i kors :love::rofl:
Nu visste jag ju att hon ville bara ha klappar (och fick fejka lite sömn så att jag skulle kunna somna om) :D men jag kan förstå lite varför vidskepligt folk för längesedan började fantisera upp skräckisar :D
 
Bildgooglade statyn, och det är ett modernt verk av Sara Swink. Den heter "I remember you" :) Inte historiskt alls, men myten finns ju fortfarande.
Aha! Lät mig luras av året på den roliga bilden, sorry :D
Kvinnan på statyn såg lite gammalgjord ut med tanke på den kracklerade färgen :up:
 
'Tis the season. :D
1665007300647.png
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: ufot
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
528
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp