Roliga saker som barn säger

Bukefalos 30 år!

Alltid lika underhållande att leka kurragömma med en treåring och en sexåring. Vi har lyckats komma så långt att vi lärt treåringen att det inte är en bra strategi att 1) ropa "I'm here!" så fort letaren har slutat räkna eller 2) springa fram och visa var storasyster gömde sig så fort man själv blivit hittad. Igår var det dock sexåringen som klantade till det...

Jag: "28, 29, 30... Ready or not, here I come!"
*letar i ungefär 45 sekunder"
Sexåringen, högt och tydligt: "We're hiding in our bedroom!"
*jag går in i gästrummet, eftersom det var därifrån rösten kom, och hittar dem ganska fort*
Sexåringen: "But how did you know we were here? I told you we were hiding in OUR bedroom! 😤"

Jag försökte desperat förklara att jag ju hört dem ropa från ett helt annat håll och därför gick ditåt istället, men såhär i efterhand borde jag nog ha gått och letat i deras sovrum ett tag trots allt 🤷‍♀️

Alltid lika underhållande att leka kurragömma med en treåring och en sexåring. Vi har lyckats komma så långt att vi lärt treåringen att det inte är en bra strategi att 1) ropa "I'm here!" så fort letaren har slutat räkna eller 2) springa fram och visa var storasyster gömde sig så fort man själv blivit hittad. Igår var det dock sexåringen som klantade till det...

Jag: "28, 29, 30... Ready or not, here I come!"
*letar i ungefär 45 sekunder"
Sexåringen, högt och tydligt: "We're hiding in our bedroom!"
*jag går in i gästrummet, eftersom det var därifrån rösten kom, och hittar dem ganska fort*
Sexåringen: "But how did you know we were here? I told you we were hiding in OUR bedroom! 😤"

Jag försökte desperat förklara att jag ju hört dem ropa från ett helt annat håll och därför gick ditåt istället, men såhär i efterhand borde jag nog ha gått och letat i deras sovrum ett tag trots allt 🤷‍♀️

Ja herregud. En period i treårsåldern gick kurragömma till såhär hemma hos oss:

"Mamma, du räknar och jag gömmer mig. Här, under filten."
"Nu räknar jag. Du gömmer dig, där bakom kudden."

Man fick absolut inte lämna rummet för att gömma sig, då bröt hon ihop. Nu går det lite bättre :D

Min dotter är också extremt dålig på kurragömma :D "Jag gömmer mig HÄR och så ska du räkna i köket!" och när jag sen börjar leta efter henne så börjar hon direkt säga "Pip!", så som man kan göra om den som letar har svårt att hitta :p Om jag då försöker spela med lite och säger "Oj, ett pip - var kommer det ifrån? 🤔" så kryper hon direkt fram och säger "Här! Här är jag, *förnamn* *efternamn*!"

Självklart ska detta sen upprepas många gånger, med samma gömställe varje gång :heart

Jag sa just till lilla dottern att ”ibland vet jag faktiskt bäst, det kan vara bra att lyssna” (gällande om det är en bra idé att öva på att ”flyga” från stolen till golvet när man precis ätit middag, förbannade superhjältar). ”Men men mamma JAG vill veta bäst” sa hon i hjärtskärande ton, ”varför säger du att DU gör det?” Jag sa att jag har ju levt i trettionio år mer än hon, så har lärt mig ett och annat på vägen. ”Men varför är inte JAG äldre än dig?”

Ibland tar argumenten slut alltså 😂

Jag sa just till lilla dottern att ”ibland vet jag faktiskt bäst, det kan vara bra att lyssna” (gällande om det är en bra idé att öva på att ”flyga” från stolen till golvet när man precis ätit middag, förbannade superhjältar). ”Men men mamma JAG vill veta bäst” sa hon i hjärtskärande ton, ”varför säger du att DU gör det?” Jag sa att jag har ju levt i trettionio år mer än hon, så har lärt mig ett och annat på vägen. ”Men varför är inte JAG äldre än dig?”

Ibland tar argumenten slut alltså 😂
Åh detta känns igen med vår tjej också. Härom veckan blev hon SÅ arg när hon försökte komma fram till när hon kommer bli äldre än mig och jag sa att det kommer hon aldrig bli. "Orättviiiiist!!" :rofl:

Liknande trådar

• Bilsemester med tvååring
  • Barnsäkra hemmet
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat