Roliga saker som barn säger

Bukefalos 30 år!

Diskussion med snart 5-åring.

- Mamma, var är du på ditt jobb? Är du på brandstationen, på sjukhuset eller polisstationen eller var är du?
- Jag jobbar på ett kontor med min dator.
- Jag har hört att det finns mammor som jobbar både på brandstationen och med sin dator. Skulle du vilja det?
- Det låter ju ganska kul, men jag är nog inte tillräckligt stark. Fast jag är ganska stark!
- Jag är jättestark! 😊

Diskussion med snart 5-åring.

- Mamma, var är du på ditt jobb? Är du på brandstationen, på sjukhuset eller polisstationen eller var är du?
- Jag jobbar på ett kontor med min dator.
- Jag har hört att det finns mammor som jobbar både på brandstationen och med sin dator. Skulle du vilja det?
- Det låter ju ganska kul, men jag är nog inte tillräckligt stark. Fast jag är ganska stark!
- Jag är jättestark! 😊
Bra jobbtips!

Dottern, 3 år, satt på mannens axlar när vi gick en liten morgonpromenad. När vi närmade oss asfaltvägen efter att ha gått en stund på grusväg så förklarade mannen att hon fick sätta sig i vagnen när vi kom till asfaltvägen för "man blir rätt trött i axlarna". Då svarade dottern glatt "Nej jag är inte trött i axlarna :)"

:D

Hämtar dottern på förskolan och lyfter upp henne i en kram.
Dottern:
"Åh mamma, så fint ditt halsband är! Kolla *manlig förskollärare* så fint kristallen gnistrar!"
Manlig förskollärare, halvintresserad: "Ja titta vad fint."
D: "Kom näääärmare så du ser ordentligt!" (Med tonfallet av vargen/"mormor" i Rödluvan)

Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att hon försöker skaffa sig en bonuspappa 😅 men jag tror hon bara är tokig i smycken.
Strax efter, viskar dottern nämligen i mitt öra:
"När du är död och jag är vuxen, kan jag få halsbandet då?"

Ungarna pratar om en av storebrors fröknar på fritids. Jag är bredvid och lagar mat.
Stora: "Hon är SÅ duktig på att klippa och vika saker"
Lilla: "Ja det är hon! Och så snäll! *paus, sen lite högre tonfall* ...och det är därför vi önskar att hon var vår mamma istället! :sneaky:"

Storebror protesterade vilt och lilla tog tillbaka sen, men alltså, denna knappt 5-åring... Var får hon allt ifrån? O_o😅

Dottern (4,5) och maken sitter och kollar på volleyboll på TV, han förklarar vad det går ut på och hon är mycket intresserad och inne i matchen. Efter en stund blir det paus i matchen och de filmar kommentatorer (?) som sitter och pratar om matchen. Både maken och dottern sitter då tysta och tittar. Efter en stund säger dottern från ingenstans: "Men! Vad är det här för skit?!" 😂

Mina blivande sexåringar är väldigt intresserade av valet just nu och kräver att jag läser vad det står på varje valaffisch vi åker förbi och sedan kommer följdfrågor om vad det är för skatt som ska sänkas och varför osv. Jag har ju berättat lite om partierna och skattesystemet utifrån min rödgröna ideologi och på bussen häromdagen utspelade sig detta samtal:
H: men mamma, vad ska vi rösta på?
Jag: ja, det får vi ju fundera på men jag tycker att det är viktigt att ta hand om miljön och inte förstöra naturen med skräp, och att alla hjälps åt att ta hand om varandra.
H: och så är det ju viktigt att sänka skatten också.

Hrm…

Mina blivande sexåringar är väldigt intresserade av valet just nu och kräver att jag läser vad det står på varje valaffisch vi åker förbi och sedan kommer följdfrågor om vad det är för skatt som ska sänkas och varför osv. Jag har ju berättat lite om partierna och skattesystemet utifrån min rödgröna ideologi och på bussen häromdagen utspelade sig detta samtal:
H: men mamma, vad ska vi rösta på?
Jag: ja, det får vi ju fundera på men jag tycker att det är viktigt att ta hand om miljön och inte förstöra naturen med skräp, och att alla hjälps åt att ta hand om varandra.
H: och så är det ju viktigt att sänka skatten också.

Hrm…

De har ju tagit till sig meddelanden från båda blocken iaf! :rofl:

Vår dotter är ganska intresserad av det här med valet och "vem som ska styra Sverige". Hon sa till min mamma att hon tyckte att jag borde bestämma (hon har ju inte fel, tänk vad jag skulle kunna åstadkomma :cool:) och igår vid middagsbordet sa hon att hon VERKLIGEN hoppas att en i vår familj kommer att vinna valet. (Hon är snart fem och inte så insatt i politik.) Blev lite besviken när hon förstod att varken jag eller hennes pappa kommer att bli statsminister.

I förrgår började vi prata om urinprov av någon himla anledning och så berättade jag att jag fick kissa i en burk och lämna in då och då när hon var i min mage. "Rann jag inte ut då?!" frågade hon smått bestört.

Både mannen och jag gillar disneyfilmer och de gamla klassikerna citeras ofta. Nu har till och med dotter (3,5år) snappat upp lite, utan att ens ha sett filmerna.

Jag: och det var deeet, och det var deeet...
Dottern: ...och sen kom en fiskmås!

(Från Den lilla sjöjungfrun, ifall någon undrar.)

Liknande trådar

• Bilsemester med tvååring
  • Barnsäkra hemmet
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?