Röntga eller inte, undersökningsplikt - utbruten från Dressyrsnack nummer 18

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 8 476

Bukefalos 30 år!

En kompis pratade med en veterinär på en av de större klinikerna. De ser en klar ökning av halshästar. Framförallt inom gångartsaveln. Sen säger hen också att det till viss del är hästar som med bättre ryttare hade fungerat ändå.

Ja, jag har också sett det. Tror att det beror på att många har pressat sina unghästar för tidigt i jakt på diplom. Ska bli intressant att se om den trenden vänder nu när man inte längre behöver visa ridet för att få diplom på 3-års. Inte heller på Breeders visas 3-årngarna uppsuttet längre, så det är en positiv utveckling tycker jag!
Något jag gärna hade sett forskning på om det gått hade varit om det är belastningen tidigt eller mängden belastning inom viss tid.

Dvs om en treåring ska visas uppsuttet vid 3 år. Är det skillnad på om den går från 0 till 100 på 2 månader eller om det sker över 6, 8 eller 10 månader tex

Nu är det positivt oavsett att de tagit bort krav på uppsuttet då det spårade och folk gjorde det till något annat än det var tänkt. Men jag är generellt ganska fascinerad av att så många swb rids in under så komprimerad period. Lite tillspetsat så från lösdrift och bara haft grimma till ridas i form i alla gångarter i främmande miljö på 2 månader. Och en stor del av inridningen är på böjt spår i lina.

Något jag gärna hade sett forskning på om det gått hade varit om det är belastningen tidigt eller mängden belastning inom viss tid.

Dvs om en treåring ska visas uppsuttet vid 3 år. Är det skillnad på om den går från 0 till 100 på 2 månader eller om det sker över 6, 8 eller 10 månader tex

Nu är det positivt oavsett att de tagit bort krav på uppsuttet då det spårade och folk gjorde det till något annat än det var tänkt. Men jag är generellt ganska fascinerad av att så många swb rids in under så komprimerad period. Lite tillspetsat så från lösdrift och bara haft grimma till ridas i form i alla gångarter i främmande miljö på 2 månader. Och en stor del av inridningen är på böjt spår i lina.
Exakt vad jag själv har funderat på! Jag är övertygad om att lätt belastning tidigt och med viloperioder när det behövs, är betydligt bättre ur hållbarhetssynpunkt än att från helt obelastad skickas till unghästutbildare där det blir koncentrerat arbete under ett par månader. Jag har hur många trista exempel som helst från bekanta som har gjort så, lämnat sin oridna unghäst till proffs, där det blir ett intensivt arbete på en grön häst. Jag har fått se otalet filmer från dessa unghästutbildare där 2,5-åringar longeras hårt inspänd i övertempo. Hästen får inte en chans att hitta sin egen balans. Ingen av dessa hästar i bekantskapskretsen är idag ridbara :-(

Exakt vad jag själv har funderat på! Jag är övertygad om att lätt belastning tidigt och med viloperioder när det behövs, är betydligt bättre ur hållbarhetssynpunkt än att från helt obelastad skickas till unghästutbildare där det blir koncentrerat arbete under ett par månader. Jag har hur många trista exempel som helst från bekanta som har gjort så, lämnat sin oridna unghäst till proffs, där det blir ett intensivt arbete på en grön häst. Jag har fått se otalet filmer från dessa unghästutbildare där 2,5-åringar longeras hårt inspänd i övertempo. Hästen får inte en chans att hitta sin egen balans. Ingen av dessa hästar i bekantskapskretsen är idag ridbara :-(
Jag är ju också av åsikten att tidigt, lätt med vila emellan borde vara bättre. Samtidigt håller ju de flesta som rids in från 0 till 100 på 2 månader. Men är det trots att eller tack vare eller spelar ingen roll typ.

Åh vad intressant!

När jag studerade ämnet senast (10-15 år sedan) fanns en korrelation mellan bra unghästtest och framtida prestation på SWB.
På fullblod som gick breeze up sales var det tvärt om, medan de som startade tvåårslöp hade långa karriärer (där var teorin dock stark förselektion).

Vore tråkigt om SWBs unghästtest gått samma väg som breeze up (pressa unga hästar för hårt).
Båda kan vara sant eftersom frågeställningen är så pass olika tänker jag.

De som gör riktigt bra ifrån sig på treårstest är troligen hästar som har väldigt lätt för sig. Men det finns väldigt många som kanske inte gör lika bra ifrån sig och som därmed behöver pressas.

Gissningar från mig utan att ha läst artiklarna.

Ett tillägg till ovanstående lätt ryttare och komprimerad inridning. Pratade för länge sen (2008?) med en veterinär kring hur jag skulle lägga upp träningen med min dåvarande unghäst, iom att jag inte är lättviktare.

Det hen framförallt varnade för, var att ha en 55 kg ryttare som rider in hästen under några månader, så den går i alla gångarter och sen får ordinarie ryttare på säg 85 kg rida den (kanske efter lite vila) i alla gångarter. Hen såg många halta hästar där hen inte precis kunde säga till ryttaren att den var för tung.

Utan om man vill att en lätt ryttare rider in, så måste man sen gradvis vänja in på den nya tyngden. Jag red in min unghäst alldeles för tidigt, men i gengäld ökade jag ridtiden med fem minuter/månad och promenerade mycket bredvid i början.

Det är hopplöst svårt att veta när som egentligen är rätt tid att rida in, alla säger olika och forskningen saknas.

Ett tillägg till ovanstående lätt ryttare och komprimerad inridning. Pratade för länge sen (2008?) med en veterinär kring hur jag skulle lägga upp träningen med min dåvarande unghäst, iom att jag inte är lättviktare.

Det hen framförallt varnade för, var att ha en 55 kg ryttare som rider in hästen under några månader, så den går i alla gångarter och sen får ordinarie ryttare på säg 85 kg rida den (kanske efter lite vila) i alla gångarter. Hen såg många halta hästar där hen inte precis kunde säga till ryttaren att den var för tung.

Utan om man vill att en lätt ryttare rider in, så måste man sen gradvis vänja in på den nya tyngden. Jag red in min unghäst alldeles för tidigt, men i gengäld ökade jag ridtiden med fem minuter/månad och promenerade mycket bredvid i början.

Det är hopplöst svårt att veta när som egentligen är rätt tid att rida in, alla säger olika och forskningen saknas.
Det här tror jag är jätteviktigt att ha i bakhuvudet. Också att ryttaren som rider kanske också är duktigare, mer balanserad osv och stör mindre av den orsaken också.

Jag tror mycket på att skynda långsamt. Klart man kan vara ute och skritta en timme med en treåring, men större delen av ridturen sker från marken. Ju tyngre eller ju mer obalanserad man desto mer tid på marken. Och här får man fundera på mognaden också. Är hästen sen så kanske man bara lägger på sadel. Sitter upp, skrittar 5 steg och sen hoppar av igen och tar resten av promenaden från marken. Kanske sitter upp igen om det finns lämplig sten och skrittar ytterligare 5 steg.

Sån inridning känns lite underskattad. Men jag förstår att det är skillnad på topphästarna och lilla jag som bara vill att hästarna håller så länge som möjligt. Och hittills har jag lyckats. De jag har ridit in har aldrig varit halta. Visst, den ena är bara 16, men det känns ändå som rätt hyffsad statistik (om än för litet urval, givetvis).

Båda kan vara sant eftersom frågeställningen är så pass olika tänker jag.

De som gör riktigt bra ifrån sig på treårstest är troligen hästar som har väldigt lätt för sig. Men det finns väldigt många som kanske inte gör lika bra ifrån sig och som därmed behöver pressas.

Gissningar från mig utan att ha läst artiklarna.
Man hade samlat data från treårs test och tävlingsdatabasen, så det var inte bara högre tävlingar utan alla slags tävlingar.
Man såg inte heller någon större förselektion för treårs test hos SWB även om en viss selektion självklart görs.

Fler tankar:
Tanken med treårs test är (var) att pröva genetisk kapacitet, dvs med så unga och oförstörda hästar som möjligt. Den biten känns tyvärr borta idag med proffs som jobbar bara på att rida in/visa/matcha hästar så antagligen skulle data för ryttare också behöva läggas in för att justera för detta.
Frågan är då om testet spelat ut sin roll för avelsvärdering och skattning av framtid?

Den långsamma utdragna inridningen kräver ju dock att man kan och vill göra det själv. Ska det lämnas bort och betalas för det är ju få intresserade av att låta det ta 6 månader. Där tror jag är en aspekt med. Förutom "det är så man alltid gjort"

Den långsamma utdragna inridningen kräver ju dock att man kan och vill göra det själv. Ska det lämnas bort och betalas för det är ju få intresserade av att låta det ta 6 månader. Där tror jag är en aspekt med. Förutom "det är så man alltid gjort"
Absolut. Men jag vet folk som har gjort liknande och antingen kört hästen en gång i veckan till inridaren, eller så har inridaren åkt ut. Det kräver lite mer givetvis. Då kan man dra ut på det. Men det kräver ju att man antingen inte jobbar, eller har mycket flextid.

Absolut. Men jag vet folk som har gjort liknande och antingen kört hästen en gång i veckan till inridaren, eller så har inridaren åkt ut. Det kräver lite mer givetvis. Då kan man dra ut på det. Men det kräver ju att man antingen inte jobbar, eller har mycket flextid.
Ja det finns ju lösningar. Var mer en allmän reflektion, jag själv kan ha lätt att glömma att alla faktiskt varken rider in eller förbereder sin egen. Och det är ju lättare ta det långsamt mm när man inte betalar någon annan 10 k i månaden för det.
Men inget hindrar ju att även de som rider in åt andra ändrar upplägget. Skulle fler ägare efterfråga långsammare inridning t ex skulle det ju erbjudas osv

Ja det finns ju lösningar. Var mer en allmän reflektion, jag själv kan ha lätt att glömma att alla faktiskt varken rider in eller förbereder sin egen. Och det är ju lättare ta det långsamt mm när man inte betalar någon annan 10 k i månaden för det.
Men inget hindrar ju att även de som rider in åt andra ändrar upplägget. Skulle fler ägare efterfråga långsammare inridning t ex skulle det ju erbjudas osv
Jag kan också lätt glömma det. Jag själv drar gärna ut på inridningen rätt länge. Tex tycker jag att tömkörning ingår i inridningen. Jag vill gärna att hästen kan gå i vettig form på töm innan jag hoppar upp. Hästen ska i teorin vara inriden redan när jag första gången hoppar upp. Det upplever jag underlättar enormt.

Men sen har jag haft individer som har varit svårare också, där jag har lämnat iväg. Inte för att den personen lyckades så jättemycket bättre, men mer mängdträning blev det iaf.

Och så är jag förvånad hur man kan skicka iväg sina unghästar till inridare utan att ha gjort ngt förberedande arbete alls. Inte alls ovanligt att de inte ens haft sadel när de kommer dit. Klarar man inte av den grundträningen kanske man inte ska ha unghäst?

*tar sista*

Här kommer en liten uppdatering från mig med tillhörande fundering.

Jag har hittat ett prospekt och vi har bokat besiktning.
Hästen är tre.
Jag ville röntga men säljaren ville inte stå för det om hästen visade ha fel som förhindrade försäljning.
Så jag pratade med min veterinär som sa att så länge försäkringen är bra/obruten så kan man strunta i det. "Man hittar ändå alltid nått". Ja, ok, sant.
Jag pratade även med försäkringsbolaget. Där menade de att 'tänk på att du har undersökningsplikt'. Jaha, vad innebär det egentligen mer specifikt (men jag frågade inte heller - för varmt - hjärnsläpp)?
Så nu är jag förvirrad och kan inte sova. 😅
Jag vill inte ha 'reservationer' på ditten och datten men jag vill ju heller inte köpa på mig mer problem än nödvändigt.

Man hittar ju så himla mycket på röntgen nu för tiden som inte har nån som helst betydelse men försäkringsbolaget drar öronen åt sig över.
Det känns lite som Schrödingers katt. 😆

Kanske bara ska försöka göra en 'benbits-röntgen' och försöka få säljaren att ta det om det går käpprätt...
Blir helt MATT av det här.
Nästan så matt att jag kanske känner att jag inte orkar köpa någon ny häst?

Och om någon orkat läsa ända hit så kan jag även berätta att jag hittat mig själv en' medryttar-häst/samarbete. En fem-åring som varit mycket skadad och behöver byggas upp. Men satan i gatan vilken ridkänsla den kan ge!! 😍
Så det hoppas jag kunna fortsätta med oavsett ny egen eller inte.
Har ej läst tråden men köper du av uppfödaren? Kan personligen känna att har men inte röntgat sin uppfödning så är det för mig lite oseriöst. Samtidigt som är hästen ”oanvänd” så kan den lika bra ha en massa benbitar du behöver plocka bort. Och även annat såklart. Såhär hade jag tänkt, speglar priset en oröntgad 3 åring och du gillar hästen mkt och har tid och råd att ev op eller stå med risken att det kan finnas annat så köp. Om inte så leta vidare 🙂

Och så är jag förvånad hur man kan skicka iväg sina unghästar till inridare utan att ha gjort ngt förberedande arbete alls. Inte alls ovanligt att de inte ens haft sadel när de kommer dit. Klarar man inte av den grundträningen kanske man inte ska ha unghäst?
Vi har haft hästar som kommit till vårt stall för inridning som knappt är hanterade. Då blir det så klart mycket dyrare för de ska lära sig allt och det tar tid då de behöver vila mycket och smälta intrycken.

Ett tag verkade det gå en trend i att uppfödare tyckte att det inte skulle göras nåt med unghästar. De skulle vara hästar och inte "överhanteras"🙄. Med dagens sprak och reaktiva hästar känner jag att "överhantering", baskunskap som lätt longering, gå i snöre på promenad, haft täcke och sadel bara är positivt att göra naturligt I god tid.

Har man råd att A1 försäkra för inköpsbeloppet så kan man ju strunta i röntgen, sålänge man vet att försäkringen är heltäckande utan reservationer.
Försäkringsbolagen brukar kräva röntgen fr o m ett visst livförsäkringsbelopp, så det är svårt att komma undan röntgen om man vill försäkra för inköpspriset. Enda lösningen är väl om säljaren redan har hästen högt försäkrad och man tar över den försäkringen.

Är det inte mest större uppfödare som gör det?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka