Röntga eller inte, undersökningsplikt - utbruten från Dressyrsnack nummer 18

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 8 476

Bukefalos 30 år!

Vi har haft hästar som kommit till vårt stall för inridning som knappt är hanterade. Då blir det så klart mycket dyrare för de ska lära sig allt och det tar tid då de behöver vila mycket och smälta intrycken.
Jag hade tanken att skicka min 4-åriga Isis på inridning, men tänkte att han först behövde landa hos mig, och sedan att han behövde kunna lite mer som tömkörning, longering inkl. galoppkommando, arbete över bommar, lite sidvärtsförflyttningar från marken och ha sadel på och vara van vid lite tyngd i stigbyglarna och hela uppsittningssituationen. Nu var han redan sutten på när jag köpte honom, men jag ville kontrollera alla moment själv. Och när vi kommit så långt så provade jag uppsittning med. Och lite skritt, och lite tölt och lite sidvärts uppsuttet, och kliva över lite bommar och ta ett litet skutt. Sedan bytte vi stall så han fick lite vila och tid att lära känna nya omgivningen. Sedan satte jag igång igen och nu känns det som om jag inte behöver skicka på inridning. Har fortfarande uppsutten galopp att lära in och kommer behöva jobba med att få fram traven, men det känns mer som en uppgift för en tränare (med mig på ryggen).

Absolut. Men jag vet folk som har gjort liknande och antingen kört hästen en gång i veckan till inridaren, eller så har inridaren åkt ut. Det kräver lite mer givetvis. Då kan man dra ut på det. Men det kräver ju att man antingen inte jobbar, eller har mycket flextid.
Jag har tänkt att sätta min 3 åring på inridning nångång i framtiden och sen åka dit och rida själv för inridaren så jag också får hjälp innan hästen åker hem igen. O sen fortsätta rida för henne. Jag har en jag vill lämna till, hon tar 12 i månaden typ.
Och så har hon en lista vad som ska va gjort innan man lämnar, bla röntgen och tandundersökning.

Håller med @Amanda_F

Är alla sorter som gör så
Nä, det är alla sorter. Utom de som bara har haft ett fåtal föl. De är i regel väldigt mycket pysslade med. Hos oss i a f.

Man undrar ju varför? Ok att större uppfödare som kanske har 10- tal unghästar varje år inte gör så mkt men om man köper en yngre häst så vill man väl umgås med den kan jag tycka, även om man inte vill rida in den själv.

Man undrar ju varför? Ok att större uppfödare som kanske har 10- tal unghästar varje år inte gör så mkt men om man köper en yngre häst så vill man väl umgås med den kan jag tycka, även om man inte vill rida in den själv.
Jag tror att folk inte har tid, de har tagit föl på sitt sto för att de inte hunnit rida typ. Och att de är rädda att göra fel i och med debatten som varit. Sen finns det ju de som inte vågar hantera sina unghästar. Helt plötsligt har de blivit stora och reaktiva och då känns det lite läskigt och då betalar de någon annan för att göra hela jobbet.

Jag tror att folk inte har tid, de har tagit föl på sitt sto för att de inte hunnit rida typ. Och att de är rädda att göra fel i och med debatten som varit. Sen finns det ju de som inte vågar hantera sina unghästar. Helt plötsligt har de blivit stora och reaktiva och då känns det lite läskigt och då betalar de någon annan för att göra hela jobbet.
Jag kan bara gå till mig själv. Jag var väldigt modig och red in ett antal hästar på ett litet stuteri när jag var ung. Det var ponnier och små storhästar.

Nu har jag haft flera unghästar och jag har sett till att de är insuttna och att man kan rida med ledare iaf i skritt och trav.

Men mitt dilemma är att jag har egen gård och inga stallkompisar som kan hjälpa till så regelbundet.

Så nuvarande unghäst tar nog rekordet i långsam inridning.

Vi började att sitta på henne i stallet vid årsskiftet 22-23 när hon skulle blir tre år.

Sedan ägnade hon hela sommaren åt att inte komma i bra brunster och bli dräktig.

Hösten 23 "reds" hon med ledare, men framåt årsskiftet var hon besvärad och ville inte.

Fölet föddes sent sommaren 24 och någon ridning blev det inte innan årsskiftet 24-25.

I april ruttnande jag totalt och insåg att ni är hästskrället fem år och knappt mer än insutten. Det går inte att ha det så här!

Då skickade jag henne till en inridare som jag har haft hjälp av förut. Under några veckor fick hon lite regelbunden ridning, och allt utom galopp (som inte blev befäst) fungerade utmärkt.

Så skönt!

När hon kom hem fick hon vila en månad och nu rider jag själv några gånger per vecka.

Galoppen är kvar och uteritter osv, så det är mer jobb att göra.

Men ändå. Det är min story varför jag lämnade bort.

Det var lätt värt 10 k.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag var väldigt modig och red in ett antal hästar på ett litet stuteri när jag var ung. Det var ponnier och små storhästar.

Nu har jag haft flera unghästar och jag har sett till att de är insuttna och att man kan rida med ledare iaf i skritt och trav.

Men mitt dilemma är att jag har egen gård och inga stallkompisar som kan hjälpa till så regelbundet.

Så nuvarande unghäst tar nog rekordet i långsam inridning.

Vi började att sitta på henne i stallet vid årsskiftet 22-23 när hon skulle blir tre år.

Sedan ägnade hon hela sommaren åt att inte komma i bra brunster och bli dräktig.

Hösten 23 "reds" hon med ledare, men framåt årsskiftet var hon besvärad och ville inte.

Fölet föddes sent sommaren 24 och någon ridning blev det inte innan årsskiftet 24-25.

I april ruttnande jag totalt och insåg att ni är hästskrället fem år och knappt mer än insutten. Det går inte att ha det så här!

Då skickade jag henne till en inridare som jag har haft hjälp av förut. Under några veckor fick hon lite regelbunden ridning, och allt utom galopp (som inte blev befäst) fungerade utmärkt.

Så skönt!

När hon kom hem fick hon vila en månad och nu rider jag själv några gånger per vecka.

Galoppen är kvar och uteritter osv, så det är mer jobb att göra.

Men ändå. Det är min story varför jag lämnade bort.

Det var lätt värt 10 k.
Ja just dedär att inte ha hjälp regelbundet blir jättesvårt, det är lika för mig. Tur Nova är snäll så jag har gjort jättemycket ensam och nu är det bara galoppen kvar.
Har en tvååring hemma och är lite orolig över den. Inte min, men jag förväntas nog hjälpa när det är dags och jag tycker det blir obehagligt när det blir hattiga upplägg också, för länge mellan gångerna innan de är med helt på noterna.

Försäkringsbolagen brukar kräva röntgen fr o m ett visst livförsäkringsbelopp, så det är svårt att komma undan röntgen om man vill försäkra för inköpspriset. Enda lösningen är väl om säljaren redan har hästen högt försäkrad och man tar över den försäkringen.
Ja, men min poäng var mer att få har råd att försäkra för inköpspriset när hästen är dyr😊

Ja, jag har också sett det. Tror att det beror på att många har pressat sina unghästar för tidigt i jakt på diplom. Ska bli intressant att se om den trenden vänder nu när man inte längre behöver visa ridet för att få diplom på 3-års. Inte heller på Breeders visas 3-årngarna uppsuttet längre, så det är en positiv utveckling tycker jag!
Det tycker jag med, nästa steg är att ta bort ridna 3-åringar på bruksprovet imo.

Jag tänker så att om hästen inte behöver röntgas av medicinska skäl för att man misstänker något är fel så gör inte vi det i rent förebyggande syfte, och sedan när det kommer till försäljning brukar vi stå för exportröntgen om det skulle upptäckas betydande fel, men köpare står för det om plåtarna är en 0 eller 1, och all röntgen utöver exportröntgen.
Visar hästen motvilja i arbete blir det dock undersökning och röntgen direkt.

Det tycker jag med, nästa steg är att ta bort ridna 3-åringar på bruksprovet imo.
Bruksprovet tycker jag ligger så knepigt egentligen för hingstarna. Hade det inte varit bättre om det låg på senhösten? I synnerhet när treåringar ska visas. För nu är de inte ens tre år fyllda och ska pressas rätt mycket under bruks och naturligtvis måste de tränas långt innan också. Tycker faktiskt inte det rimmar med god hästvälfärd.

Bruksprovet tycker jag ligger så knepigt egentligen för hingstarna. Hade det inte varit bättre om det låg på senhösten? I synnerhet när treåringar ska visas. För nu är de inte ens tre år fyllda och ska pressas rätt mycket under bruks och naturligtvis måste de tränas långt innan också. Tycker faktiskt inte det rimmar med god hästvälfärd.
Pengar. Många betäcker med dom som är nygodkända. Skulle det gå på hösten känns dom lite passé på vårkanten.

Håller med!
Jag tycker om man vill dra nytta av snabba generationsväxlingar att man borde kunna göra en ordentlig hälsokontroll (röntgen osv) och bara visa vid hand/lös och sen ge dem möjlighet betäcka 20 ston som 3-åringar. Att (unga) 4-åringar gör bruksprov känns mer okej.

Ja visst är det så. Vilket definitivt inte är hästvälfärd.
Men det är ju så mycket billigare...har flera i min närhet sagt det senaste. Spela roll om hingsten inte visat hållbarhet, dom vill ha föl och hingstar som inte presterat eller hållit för tävling är billigare så då får det bli så. Framtida tävlingshästar dessutom..känner inte som att det är så ljus framtid för hästarna rent hållbarhetsmässigt.

Ja, jag är lite trött på en del stoägare för tillfället.

Men det är ju så mycket billigare...har flera i min närhet sagt det senaste. Spela roll om hingsten inte visat hållbarhet, dom vill ha föl och hingstar som inte presterat eller hållit för tävling är billigare så då får det bli så. Framtida tävlingshästar dessutom..känner inte som att det är så ljus framtid för hästarna rent hållbarhetsmässigt.

Ja, jag är lite trött på en del stoägare för tillfället.
Parantes i diskussionen men på tal om stoägare och hållbara hästar.

Jag överhörde en dialog mellan stoägare och veterinär när jag var med min egen häst på klinik. Stoet skulle få ett godkänt att avla på (försäkringsbolag var inblandat på nåt vis) eftersom den hade artros 'överallt' och gick inte att rida på längre. Hästen var i stort sett egentligen utdömd kunde man höra mellan raderna. Dvs det var verkligen fynd överallt. Men var nu på besök för att få ok att avla på istället.( Det fick den. Ett ok alltså.)
Men varför, varför vill man avla på en sån häst? Även om det är ens hjärtehäst.

Får frågan ibland om jag ska ta föl på min häst, för att det är ett sto. Inget annat.
Herregud aldrig säger jag. En oansenlig korsningshäst med temperament som gemene man skulle tröttna på dag två. Med röntgenfynd..

Parantes i diskussionen men på tal om stoägare och hållbara hästar.

Jag överhörde en dialog mellan stoägare och veterinär när jag var med min egen häst på klinik. Stoet skulle få ett godkänt att avla på (försäkringsbolag var inblandat på nåt vis) eftersom den hade artros 'överallt' och gick inte att rida på längre. Hästen var i stort sett egentligen utdömd kunde man höra mellan raderna. Dvs det var verkligen fynd överallt. Men var nu på besök för att få ok att avla på istället.( Det fick den. Ett ok alltså.)
Men varför, varför vill man avla på en sån häst? Även om det är ens hjärtehäst.

Får frågan ibland om jag ska ta föl på min häst, för att det är ett sto. Inget annat.
Herregud aldrig säger jag. En oansenlig korsningshäst med temperament som gemene man skulle tröttna på dag två. Med röntgenfynd..
Ja, jag ringde och försökte anmäla en av dessa som är i min närhet och dom sa då att det tyvärr är såhär det är med många många stoägare. Det finns ingenting dom kan göra för att hindra stoägare från att avla på ston som antagligen längre fram i dräktigheten kommer må dåligt och framförallt inte lämna några hållbara avkommor. Veterinärer kan heller inte förbjuda någon att avla på trasiga ston tyvärr. Även om veterinärer avråder så tar många stoägare och betäcker iallafall.

I mitt fall när jag ringde så sa han att jag får höra av mig längre fram när/om stoet blir dålig men då är det ju försent..

Det är ganska hopplöst om man säger så, jag personligen tycker att seminstationerna borde ha större ansvar. Dom borde kräva friskintyg på ston, neka ston som faktiskt antagligen kommer må dåligt av att bli betäckta. Men dom gör inte det, dom verkar inte bry sig alls.

I förlängningen skulle aveln tjäna på att ston kontrollerades bättre dessutom. Tänk om tex Lövsta i nåt liknande Lövsta Star hade friröntgade ston +10 år som fungerat på tävlingsnivå i lätt klass till subventionerade priser? För att gynna att folk avlar på friska och ridbara individer. För alla exempel som ALLA vet om när det avlas på trasiga ston skapar ju verkligen TS problematik...

Detta passar ju här. Från tidningen ridsport.
Screenshot_20250723_183440_Facebook.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka