rop på hjälp

B

BabaJaga

Hej igen!
Jag ställde frågan om någon MSM till sin kisse men förklarade inte varför jag undrar.
Får väl skylla på att jag jobbar nätter och att man blir lite virrig då

Detta blir ett låååååååångt inlägg men hoppas ni har överseende.

Det är nämligen så att för 3 år sedan började min katt (innekatt) slicka sig frenetiskt på bringan. Till slut fick han en ca 5-krone stor kal fläck där. Samtidigt fick han en
Liten plopp i underkäken, precis vid tandraden. Ibland fick han besvär med det ena ögat. Kunde inte öppna det. Då funkade ögonsalva. Sen blev ögat bra efter någon dag. Men ögonbesvären kom tillbaka med jämna mellanrum.

Tog kontakt med veterinär som ordinerade loppmedel ( han hade inga loppor).
Detta hjälpte givetvis inte. Besvären blev värre och värre, hans morrhår bröts av,
Han började slicka/gnaga sig på insidan av låren.

Veterinärkontakt igen. Rekommenderades byte av foder. Inget resultat första gången.
Bytte till ett annat foder, Hills D/D. Venison Green Peas.
Det blev bättre men inte helt bra. Han slutade i alla fall med att försöka äta upp sig själv. Morrhåren började växa ut.

Jag tog kontakt med veterinären igen (det var förra året) för jag såg ju att var besvärad trots att det inte var så uttalat som innan.
Då satte hon in cortison. Det hjälpte till en början, men hon tyckte att jag skulle hålla på ett tag till.

Så en morgon vägrade han äta. Vilket är mycket ovanligt för denne matglade herre.
Efter en stund kunde han inte hålla upp huvudet och vägrade att gå.

Åkte in med honom till djursjukhuset där dom konstaterade att han hade lite för lågt kalium. Han blev kvar över natten, fick kaliumdropp. Nästa dag fick jag hämta hem en
fullt återställd kisse.
Så nu i början på december började han för sina klådbesvär igen.
Tog kontakt med veterinären. Hon satte in cortison. Jag frågade henne om cortisonet
kunde ha något samband med hans hypokalemi. Hon sade nej.

Efter 4 dagars beh med cortison (10 mg/dag) började han vingla, ramlade omkull.
Detta varade endast någon kort minut men jag blev livrädd. Tog kontakt med djursjukhuset som sa att blev det värre så fick jag komma in med honom, men lyckligtvis blev det inte värre.

Jag kollade på nätet ang cortison och såg att en av biverkningarna är lågt kalium.
Så jag satte ut cortisonet själv. Vågar inte ge honom det.
Såg att MSM har haft effekt på hästar med eksem och att det även är bra för stela leder. Han är en gammal man, 14 år.
Är det någon som har liknande erfarenhet? Det är därför jag undrar om någon gett MSM till sin kisse.

Tack för tålamodet!
Wanda
 
Sv: rop på hjälp

Hej och välkommen :)

Min syster har gett sina två (14 o 15 år nu) en knivsudd msm i vattnet ganska länge nu. De slickade av sig pälsen på magen (min gissning är stress) och min syster provade att ge dem msm och katterna verkar må bra. Men jag har inte gett mina så det är bara andra handsuppgifter.
 
Senast ändrad:
Sv: rop på hjälp

lite ot men kan du skicka någon länk där det står om lågt kalium om man tar kortison..intressant...
 
Sv: rop på hjälp

Det stod i bipacksedeln som följde med tabletterna (under biverkningar)
 
Sv: rop på hjälp

Om jag fattat det hela rätt så är MSM ett kosttillskott.
Finns tråd om detta här på buke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rop på hjälp

MSM fungera som antiinflammatoriskt, vilken effekt det skulle ha på klåda eller eksem vet inte jag men det fungerar bra på individer med knackiga leder i varje fall. Det var poppis ett tag att ge till islänningar med eksem, eftersom just importer kommer från svavelrika områden och man trodde att det var brist och av den orsaken bröt eksemet ut. Idag vet man bättre än så, om man utgår ifrån just eksem på häst så är en stadig grund i fodret A och O. Jag tror säkert att detta kan hjälpa även på katt, så får man kanske söka vilket foder som funkar. Ett tips är att undvika spannmål, eftersom det är något som kattmagar inte tycker om och kan mycket väl ställa till med en allergisk reaktion.
 
Sv: rop på hjälp

Hejsan!

Tack för tipset. Ska prova byta kattmat. Han äter specialfoder nu, som så kallat ska vara för allergiska katter, men tycker inte det gör någon större nytta. Han har faktiskt slutat att klia sig så mycket sedan jag började med MSM.

År lite osäker på dosen bara. På burken står det att en människa ska ta 2-3 gram om dagen. Tittade på en sida där dom rek att ge samma dos till katt. Men det kan väl inte stämma?

Jag ger honom pyttelite varje dag.
 
Sv: rop på hjälp

Hejsan!

Tack för tipset. Ska prova byta kattmat. Han äter specialfoder nu, som så kallat ska vara för allergiska katter, men tycker inte det gör någon större nytta. Han har faktiskt slutat att klia sig så mycket sedan jag började med MSM.

År lite osäker på dosen bara. På burken står det att en människa ska ta 2-3 gram om dagen. Tittade på en sida där dom rek att ge samma dos till katt. Men det kan väl inte stämma?

Jag ger honom pyttelite varje dag.

Du kan öka dosen något lite varje vecka men blir han lös i magen får du minska igen. (knivsudd till botten på ett kryddmått ungefär)
 
Sv: rop på hjälp

Hejsan!

Tack för tipset. Ska prova byta kattmat. Han äter specialfoder nu, som så kallat ska vara för allergiska katter, men tycker inte det gör någon större nytta. Han har faktiskt slutat att klia sig så mycket sedan jag började med MSM.

År lite osäker på dosen bara. På burken står det att en människa ska ta 2-3 gram om dagen. Tittade på en sida där dom rek att ge samma dos till katt. Men det kan väl inte stämma?

Jag ger honom pyttelite varje dag.
MSM har, förutom sin effekt som antiinflammatorisk, även mycket god inverkan på hud och hår (päls).
Jag äter själv MSM varje dag (1 tsk per dag) och låter jag bli att ta några dagar blir jag genast supertorr i ansiktet och börjar fjälla.

Jag samtidigt även hunden och katten MSM och tycker det ger bra effekt på hud och päls. Hunden får 2 kryddmått per dag (väger 22 kg) och katten får ca 1/4 - 1/3 kryddmått per dag i blötmaten. Ger man för mycket kan dom bli lösa i magen och då är det bara att minska dosen - och MSM går inte att överdosera då det ej är giftigt.

Doseringen kan nog vara olika beroende på om man köper MSM som är helt ren eller om den är utblandad med annat. Jag ger ren MSM och då är den otroligt dryg.
 
Sv: rop på hjälp

Tack alla snälla människor för alla tips och råd!

Och en god fortsättning på det nya året.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 174
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp